abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 juli 2025 @ 20:35:49 #1
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218243290
Javier Zanetti – De Onverwoestbare Kapitein

In de wijk Dock Sud van Buenos Aires, waar het leven hard was en dromen vaak werden meegesleurd door de stroming van de Río de la Plata, groeide een jongen op met een ongebruikelijke vastberadenheid in zijn ogen. Zijn naam was Javier Adelmar Zanetti, zoon van een vrachtwagenchauffeur en een huisvrouw, opgegroeid tussen de stoffige straten van Avellaneda en de geur van vers brood dat zijn vader bezorgde aan de stad.

Zanetti had niets in overvloed – behalve wilskracht.

Als jonge jongen werd hij afgewezen door de jeugdopleiding van Independiente omdat hij te klein en te zwak zou zijn. Een andere jongen zou hebben opgegeven. Javier niet. Hij ging naar Talleres, een kleine club zonder roem, en vocht zich omhoog met een ontembare geest en een conditie waar zelfs paarden jaloers op zouden zijn. Zijn stijl was niet flamboyant, maar standvastig – alsof hij een stille belofte had gedaan aan zichzelf: “Ze zullen me nooit breken.”

Van Buenos Aires naar Milaan
Toen Inter Milan hem in 1995 haalde, kende bijna niemand buiten Argentinië zijn naam. De Italiaanse pers fronste de wenkbrauwen. Een onbekende rechtsback? Wat moest Inter daarmee? Maar al snel werd duidelijk dat er iets bijzonders in Zanetti school. Hij rende, tackelde, gaf alles – elke wedstrijd, elk moment. Niet één seizoen, niet vijf, maar negentien jaar lang droeg hij het shirt van Inter, alsof het een tweede huid was.

Hij was geen man van grote woorden, maar van stille daden. Terwijl anderen vielen door schandalen, blessures of ongeduld, stond Zanetti er altijd. Als een vuurtoren in een storm. Zijn toewijding, professionaliteit en nederigheid maakten hem tot de natuurlijke leider van de club. Hij werd "Il Capitano", een eretitel die hij droeg met trots en eenvoud.

De Kroon op het Werk
In 2010 kwam de beloning voor al die jaren van trouw. Onder leiding van José Mourinho veroverde Inter de treble: de Serie A, de Coppa Italia en – na bijna een halve eeuw – de Champions League. Toen Zanetti op 22 mei 2010 de beker omhoog hield in het Santiago Bernabéu-stadion, met zijn karakteristieke ingetogen glimlach, voelde het alsof gerechtigheid werd gedaan. Niet alleen voor hem, maar voor elke voetballer die het van hard werken moet hebben in plaats van flair.

Hij speelde uiteindelijk 858 wedstrijden voor Inter, meer dan wie dan ook, en was ook aanvoerder van Argentinië – hoewel hij in zijn latere jaren op pijnlijke wijze werd genegeerd voor WK-selecties. Zelfs daarin bleef hij groots: geen klacht, geen drama. Alleen klasse.

Meer dan een Voetballer
Zanetti was meer dan een sportman. Met zijn vrouw Paula richtte hij de Fundación PUPI op, die arme kinderen in Argentinië helpt aan scholing, eten en kansen. Want hij wist: succes moet gedeeld worden.

Na zijn pensioen werd hij vicevoorzitter van Inter. Niet uit prestige, maar omdat de club wist: een ziel als Zanetti laat je nooit gaan. Hij belichaamt de waarden van trouw, opoffering en menselijkheid. Hij is geen icoon geworden door woorden, maar door daden – seizoen na seizoen, zonder ooit zijn glimlach of zijn principes te verliezen.

Javier Zanetti is niet alleen een legende van het voetbal. Hij is een voorbeeld van wat er mogelijk is als je trouw blijft aan wie je bent, en nooit opgeeft – ongeacht wat anderen zeggen.
pi_218243403
Persoonlijk vond ik Giuseppe Meazza beter. Ik zat toen achter het doel in '34 en '38. :T
  Trouwste user 2022 donderdag 17 juli 2025 @ 23:19:02 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_218245421
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 20:42 schreef Evangelion het volgende:
Persoonlijk vond ik Giuseppe Meazza beter. Ik zat toen achter het doel in '34 en '38. :T
Knap dat je dit historische feit kent. Hij mislukte wel bij AC Milan. :)

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 17 juli 2025 @ 23:20:54 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_218245441
Verder is het vreemd dat er geen bron staat in de geCPde OP. :)

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_218245852
Niet voor AC zijn :')

Bij AC kon je vroeger lekker eten. Tegenwoordig is de kwaliteit kut.
U MAD?
  Trouwste user 2022 vrijdag 18 juli 2025 @ 00:21:25 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_218245896
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 00:09 schreef de_boswachter het volgende:
Niet voor AC zijn :')

Bij AC kon je vroeger lekker eten. Tegenwoordig is de kwaliteit kut.
Geen idee waar je het over hebt. Word jij nooit moei van oe eige met dat schijtlollige 'kijk mij eens gevat zijn'?

pi_218245921
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 00:21 schreef tong80 het volgende:

[..]
Geen idee waar je het over hebt. Word jij nooit moei van oe eige met dat schijtlollige 'kijk mij eens gevat zijn'?

Ik heb er al genoeg gevat vanavond :P
U MAD?
  Trouwste user 2022 vrijdag 18 juli 2025 @ 01:08:48 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_218245993
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 00:32 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Ik heb er al genoeg gevat vanavond :P
Die indruk had ik al. ;)

vrijdag 18 juli 2025 @ 14:24:09 #9
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218250340
quote:
Javier Zanetti is niet alleen een legende van het voetbal. Hij is een voorbeeld van wat er mogelijk is als je trouw blijft aan wie je bent, en nooit opgeeft – ongeacht wat anderen zeggen.
Prachtige quote. Komt op een tegeltje in het toilet. @Zipportal
  zondag 20 juli 2025 @ 11:07:54 #10
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218267601
Over een aantal jaar een topic over Denzel Dumfries
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')