abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:03:51 #126
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218262370
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:01 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]
Ik blijf verrassen. Niemand is hetzelfde, toch? Zo' n ongewenste aanraking is nog wel het minst erge uit de lijst. Net als Boca Rotan zegt; het is wat het is, je zegt er wat van of niet en weer door.
Ik kan me wel voorstellen dat je daarna angst krijgt in bepaalde situaties; bijvoorbeeld als je een groepje jongemannen ziet hangen op straat als je er langs moet.
Maar PTSS is wat overdreven.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218262395
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:01 schreef matspontius het volgende:

[..]
Begrijpend lezen! Knijpen in borsten en billen is niet ok maar daar krijg je echt geen PTTS van. Ga je eens inlezen wat PTTS echt inhoud!!! En nu weer on-topic want dit persoonlijke geneuzel gaat helemaal nergens over :r Of krijg je hier ook PTTS van?
PTTS ontstaat als een reactie op een traumatische ervaring die individu heeft meegemaakt, bron Google
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:08:37 #128
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218262396
AI:

Goede vraag. Nee, een PTSS hoeft niet per se te ontstaan na een levensbedreigende situatie — maar in de officiële diagnostische criteria (zoals in de DSM-5) wordt vaak wel gesproken over een traumatische gebeurtenis die wordt ervaren als bedreigend voor het leven of de lichamelijke integriteit van jezelf of anderen.

Wat valt daaronder?

Een trauma dat kan leiden tot PTSS kan bijvoorbeeld zijn:
• Fysiek of seksueel geweld (ook als kind)
• Oorlogsgeweld of marteling
• Een ernstig ongeluk
• Getuige zijn van een traumatische gebeurtenis (bijv. een dodelijk ongeval)
• Plotseling verlies van een dierbare op een schokkende manier

Maar de manier waarop iemand een gebeurtenis ervaart is net zo belangrijk als de gebeurtenis zelf. Wat voor de een “heftig maar te verwerken” is, kan voor de ander traumatisch zijn. Het gaat om de subjectieve ervaring van extreme angst, machteloosheid of horror.

Er zijn ook andere trauma-gerelateerde stoornissen

Soms maakt iemand een schokkende, maar niet levensbedreigende ervaring mee (zoals een scheiding, pesten, emotionele verwaarlozing) die tóch diepe psychische sporen nalaat. In zulke gevallen kan iemand last hebben van:
• Aanpassingsstoornis
• Complexe PTSS (CPTSS) – vaak bij langdurige traumatisering, zoals kindermishandeling
• Depressie of angststoornis met trauma-achtergrond

Samenvattend:
• Levensbedreiging is vaak een kerncriterium voor PTSS volgens de DSM-5.
• Maar in de praktijk kan een breed scala aan gebeurtenissen leiden tot ernstige traumaklachten.
• Hulp is ook mogelijk en zinvol als je klachten hebt na andere ingrijpende ervaringen.
pi_218262402
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:03 schreef matspontius het volgende:

[..]
Ja, maar er zijn genoeg mensen die maar wat graag in de slachtofferrol duiken en zielig gevonden willen worden. Waarom? geen idee - waarschijnlijk aandacht te kort in de jeugd vermoed ik. Weet niet of dat op de dame uit het topic slaat maar die indruk wekt ze wel in ieder geval.

Negatieve aandacht is ook aandacht
Klopt er zijn drama Queens die het verpesten voor de mensen die er echt een probleem mee hebben
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:10:06 #130
405488 Kim-Holland
How can I make this about me?!
pi_218262406
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:03 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik kan me wel voorstellen dat je daarna angst krijgt in bepaalde situaties; bijvoorbeeld als je een groepje jongemannen ziet hangen op straat als je er langs moet.
Dan ga je iets aan die angst doen. En met je onzekerheid aan de slag, zou ik dan aanraden.
Sowieso als vrouw moet je altijd alert zijn van je omgeving buiten en dus niet met je bakkes op je mobieltje gluren zoals vrijwel iedereen doet tegenwoordig.
Kiss my ass
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:10:23 #131
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218262407
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:09 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Klopt er zijn drama Queens die het verpesten voor de mensen die er echt een probleem mee hebben
Zo te zien hier behoor jij niet tot de Drama Queens _O- _O-
"Hoka Hey!"
pi_218262411
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:03 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja ik snap je wel, maar in dit geval veroorzaakte het ook straatvrees
pi_218262422
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:10 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]
Dan ga je iets aan die angst doen. En met je onzekerheid aan de slag, zou ik dan aanraden.
Sowieso als vrouw moet je altijd alert zijn van je omgeving buiten en dus niet met je bakkes op je mobieltje gluren zoals vrijwel iedereen doet tegenwoordig.
En iets aan je angst doen regel je vaak met therapie
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:12:20 #134
438527 MissButterflyy
pi_218262429
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja ik snap je wel, maar in dit geval veroorzaakte het ook straatvrees
Dat is heel vervelend en naar, maar geen PTSS.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:12:23 #135
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218262431
Stel dat je een historie van misbruik hebt. Dan kun je op je tandvlees lopen en dan gebeurt die aanranding. En de boel ‘ontploft’. Diagnose PTSS vanwege de intensiteit.

Dus het één triggert het ander.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:12:52 #136
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218262434
Ik stop met dit geneuzel want straks krijg ik ook PTTS - veel plezier nog allemaal :W
"Hoka Hey!"
pi_218262439
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:10 schreef matspontius het volgende:

[..]
Zo te zien hier behoor jij niet tot de Drama Queens _O- _O-
Nogmaals denk ik niet dat je weet wat ik meegemaakt heb dus stop met oordelen
pi_218262447
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:12 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik weet het ook niet, ik heb de diagnose niet gesteld weet alleen dat ze die heeft
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:16:39 #139
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218262469
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:12 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dus wel.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:17:29 #140
405488 Kim-Holland
How can I make this about me?!
pi_218262475
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:03 schreef matspontius het volgende:

[..]
Ja, maar er zijn genoeg mensen die maar wat graag in de slachtofferrol duiken en zielig gevonden willen worden. Waarom? geen idee - waarschijnlijk aandacht te kort in de jeugd vermoed ik. Weet niet of dat op de dame uit het topic slaat maar die indruk wekt ze wel in ieder geval.

Negatieve aandacht is ook aandacht
Tja. Vervelende ervaringen zijn nooit leuk maar het is wel een beetje een trend geworden, de zieligheidsindustrie waar iedereen hard op lijkt te gaan. Het nieuwe verdienmodel onder de BN' rs.
Kiss my ass
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:24:45 #141
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218262512
Tot slot AI:

Ja, een vrouw kan zeker posttraumatische stressstoornis (PTSS) ontwikkelen als gevolg van een aanranding, ook als het gaat om “alleen” het knijpen in haar borsten en billen. PTSS ontstaat niet alleen door extreem fysiek geweld of levensbedreigende situaties — ook seksueel grensoverschrijdend gedrag, zoals ongewenste aanrakingen, kan een traumatische ervaring zijn, zeker als het onverwacht, vernederend of beangstigend was.

Waarom kan dit PTSS veroorzaken?
• Verlies van controle: Het lichaam van de vrouw werd zonder toestemming aangeraakt. Dat kan leiden tot gevoelens van machteloosheid en angst.
• Grenzen werden overschreden: Seksuele grenzen zijn persoonlijk en intiem. Wanneer die worden overschreden, kan dat diep psychisch letsel veroorzaken.
• Herbeleving en angst: Sommige vrouwen herbeleven de gebeurtenis in hun hoofd, vermijden bepaalde plekken of situaties, en zijn voortdurend gespannen of op hun hoede.

PTSS-symptomen kunnen zijn:
• Herbelevingen of nachtmerries over de aanranding
• Vermijding van mensen, plaatsen of situaties die eraan herinneren
• Prikkelbaarheid, woede-uitbarstingen of schrikachtigheid
• Verlies van vertrouwen in anderen
• Gevoelens van schaamte of schuld

Belangrijk:

Iedereen reageert anders op trauma. Wat voor de één “klein” lijkt, kan voor de ander een levensveranderende ervaring zijn. De ernst van de ervaring wordt dus niet alleen bepaald door wat er feitelijk gebeurde, maar ook door hoe het werd beleefd.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:25:02 #142
438527 MissButterflyy
pi_218262516
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:16 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dus wel.
Volgens de hersenstichting:

quote:
Iedereen kan iets ergs overkomen. Daarom kan ook iedereen te maken krijgen met PTSS.

Als je een heftige en schokkende gebeurtenis meemaakt en deze niet goed verwerkt, dan kun je PTSS krijgen. Dit kan bijvoorbeeld een situatie zijn waarin je leven gevaar liep. Zoals een natuurramp, een oorlog, of een overval.

Maar het kan ook een situatie zijn waarin iemand je als kind veel pijn deed. Of een gebeurtenis waarbij je ernstig lichamelijk gewond raakte, zoals een verkeersongeluk. Ook door de plotselinge dood van een dierbare kun je PTSS krijgen.
Dan moet er wel wat meer gebeurd zijn dan een ongewenste tik op je billen.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:28:07 #143
438527 MissButterflyy
pi_218262534
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Tot slot AI:

Ja, een vrouw kan zeker posttraumatische stressstoornis (PTSS) ontwikkelen als gevolg van een aanranding, ook als het gaat om “alleen” het knijpen in haar borsten en billen. PTSS ontstaat niet alleen door extreem fysiek geweld of levensbedreigende situaties — ook seksueel grensoverschrijdend gedrag, zoals ongewenste aanrakingen, kan een traumatische ervaring zijn, zeker als het onverwacht, vernederend of beangstigend was.

Waarom kan dit PTSS veroorzaken?
• Verlies van controle: Het lichaam van de vrouw werd zonder toestemming aangeraakt. Dat kan leiden tot gevoelens van machteloosheid en angst.
• Grenzen werden overschreden: Seksuele grenzen zijn persoonlijk en intiem. Wanneer die worden overschreden, kan dat diep psychisch letsel veroorzaken.
• Herbeleving en angst: Sommige vrouwen herbeleven de gebeurtenis in hun hoofd, vermijden bepaalde plekken of situaties, en zijn voortdurend gespannen of op hun hoede.

PTSS-symptomen kunnen zijn:
• Herbelevingen of nachtmerries over de aanranding
• Vermijding van mensen, plaatsen of situaties die eraan herinneren
• Prikkelbaarheid, woede-uitbarstingen of schrikachtigheid
• Verlies van vertrouwen in anderen
• Gevoelens van schaamte of schuld

Belangrijk:

Iedereen reageert anders op trauma. Wat voor de één “klein” lijkt, kan voor de ander een levensveranderende ervaring zijn. De ernst van de ervaring wordt dus niet alleen bepaald door wat er feitelijk gebeurde, maar ook door hoe het werd beleefd.
AI heeft niet altijd gelijk. Want zegt de DSMV hierover?

Eerst had je dan een angststoornis. Kun je het verschil uitleggen? Want de angst is niet reëel
Angst door een heftig ongeval, of een oorlog, of een overval, is dat wel.
Ik ben benieuwd hoe de DSM er tegenaan kijkt. Er wordt nogal snel met trauma en PTSS gegooid door zogenaamde coaches en influencers de laatste tijd. Wat zeggen de deskundigen?
  zaterdag 19 juli 2025 @ 19:31:36 #144
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218262560
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:28 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
AI heeft niet altijd gelijk. Want zegt de DSMV hierover?

Eerst had je dan een angststoornis. Kun je het verschil uitleggen? Want de angst is niet reëel
Angst door een heftig ongeval, of een oorlog, of een overval, is dat wel.
Ik ben benieuwd hoe de DSM er tegenaan kijkt. Er wordt nogal snel met trauma en PTSS gegooid door zogenaamde coaches en influencers de laatste tijd. Wat zeggen de deskundigen?
Het is zes pagina’s, iets teveel voor mij om door te spitten.
pi_218262893
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 19:25 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Volgens de hersenstichting:
[..]
Dan moet er wel wat meer gebeurd zijn dan een ongewenste tik op je billen.
Het gaat niet om de gebeurtenis, maar om de impact die die gebeurtenis op iemand heeft. Die gebeurtenis is niet zo relevant.
anonieme razernist
  zaterdag 19 juli 2025 @ 20:59:49 #146
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_218263282
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 20:08 schreef NoCigar het volgende:

[..]
Het gaat niet om de gebeurtenis, maar om de impact die die gebeurtenis op iemand heeft. Die gebeurtenis is niet zo relevant.
En die impact komt ineens opzetten? Dus in 2013 had ze er geen problemen mee en nu in 2025 wel?
Want toen zaten ze samen in de studio een verkrachtingscene te analyseren. Dat lijkt me als dader en slachtoffer eigenlijk onmogelijk.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 21:01:43 #147
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_218263301
Nogmaals het video fragment uit 2013
https://www.bnnvara.nl/pauwenwitteman/videos/256614
pi_218263534
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 17:46 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Geen idee. Ik lees vooral iemand die vertelt wat het met haar heeft gedaan.
Als je vindt dat je dat na 30 jaar nog moet oprakelen dan mag het wel wat constructiever dan alleen maar over je eigen gevoel praten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218263583
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 21:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Als je vindt dat je dat na 30 jaar nog moet oprakelen dan mag het wel wat constructiever dan alleen maar over je eigen gevoel praten.
Is jouw mening.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 21:25:13 #150
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218263627
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 21:01 schreef ootjekatootje het volgende:
Nogmaals het video fragment uit 2013
https://www.bnnvara.nl/pauwenwitteman/videos/256614
En wat is je punt?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')