ZALTBOMMEL - De bekende Griekse voetbalclub PAOK Saloniki is op trainingskamp in Zaltbommel. Een hele belevenis, zeker tijdens oefenwedstrijden. Met Grieken uit binnen- en buitenland langs de lijn gebeurt er wel wat. Zaltbommel geniet mee van zoveel hartelijkheid en temperament.![griekenlandliefhebber-gerard-bambacht-met-paok-fan-jan-sidiropoulos]()
Een buitenkans, zo noemt Jan Sidiropoulos de aanwezigheid van zijn favoriete voetbalclub PAOK Saloniki in Zaltbommel. Als kind van twee Griekse ouders groeide Sidiropoulos op in het stadje langs de Waal en zijn hele leven is hij al PAOK-fan. „Mijn vader komt uit de buurt van Thessaloniki, dus dit was echt zijn club. Ik heb dat van huis uit meegekregen.”
Meerdere keren per jaar gaat Sidiropoulos naar Griekenland en dan probeert hij ook altijd even een wedstrijd van PAOK mee te pikken. „Het gaat er heel fanatiek aan toe.” Dat zijn club hier ter voorbereiding op de Europa League nou zomaar in Zaltbommel te bewonderen is, vindt hij geweldig. „Hier sta je pal langs de lijn, ik ben nog nooit zo dichtbij geweest. En dat de spelers ook gewoon door Zaltbommel fietsen, dat zou in Griekenland echt niet kunnen.”
De oefenwedstrijden die PAOK Saloniki deze zomer in Nederland speelt zijn voor de Grieken die in dit deel van Europa wonen een buitenkansje. Zelfs vanuit Duitsland en België reizen ze af om hun club aan te moedigen. En dus was afgelopen zaterdag het complex van de Zaltbommelse voetbalclub Nivo-Sparta grotendeels zwart-wit gekleurd, voor de wedstrijd van PAOK tegen Go Ahead Eagles. Die eindigde in 3-3 en een hoop plezier.
‘Griekse fans zijn heel fanatiek en emotioneel’Tussen al dat zwart-wit stonden ook de nodige Bommelaren. Zoals Gerard Bambacht, die al 35 jaar zijn vakanties in Griekenland doorbrengt. „Ik ben gek op dat land en op de mensen. En natuurlijk ga ik kijken als ik hier Grieks voetbal kan zien en tussen de Griekse supporters kan staan. Ik spreek een beetje Grieks dus dan is het contact zo gelegd. Zo heb ik spontaan een hele leuke wedstrijd beleefd met Lazaros en zijn zoon Kyriakos uit Antwerpen.”
Ook Stef den Tek uit Zuilichem was van de partij. Hij is al net zo gek van Griekenland als Bambacht. „Het is mijn favoriete vakantieland. En als ik thuis kook, is het ook vaak Grieks. Een kennis van mij is fan van PAOK en hij ging zaterdag kijken. Toen ben ik meegegaan. Het was erg gezellig. Die Griekse fans zijn heel fanatiek en emotioneel. Ze zijn uitbundig en dat is leuk om te zien.”
PAOK Saloniki is nog niet uit gevoetbald in Zaltbommel. Woensdag 23 juli staat er een oefenwedstrijd tegen Apollon Limasol uit Cyprus op het programma. Ook dan worden er weer PAOK-fans verwacht, al zijn het er waarschijnlijk iets minder omdat het een doordeweekse dag is en de wedstrijd al om 17.00 uur begint. Jan Sidiropoulos is weer van de partij. „Maar waarschijnlijk alleen de tweede helft, want ik moet wel gewoon werken.”
Volgende profclub te gastZondag vertrekken de Griekse voetballers weer. Daarna maakt Nivo-Sparta zich op voor de volgende buitenlandse club: Al-Fayha FC uit de Saudi Pro League. Meest bekende speler is zonder twijfel Chris Smalling, de verdediger die 31 keer uitkwam voor het Engelse nationale team. Al-Fayha is vanaf zondag 27 juli drie weken te gast in Zaltbommel.
Het complex van Nivo-Sparta is in trek bij buitenlandse clubs, vanwege de mooie accommodatie en vanwege een hotel in de buurt. De gasten slapen bij Van der Valk Zaltbommel - A2 en krijgen een fiets te leen. Daarmee zijn ze in vijf minuten op sportpark De Watertoren.
De broer van Jan, bekende tatoëerder in Bommel, op de foto rechts, heet Pavlos. Die werd vroeger dus Papfles genoemd.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !