Owwwwquote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:13 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Leg eens uit wat je niet begrijpt? Ik ben altijd bereid om de minder begaafde medemens een handje te helpen? Wie is trouwens de massa? Op dit forum komen uitsluitend geletterde mensen die wel eens een boek hebben gelezen.
Ik ben slechts een eenvoudige boerenlul die zijn mening geeft.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:17 schreef marretak het volgende:
[..]
Owwww
als ingewikkelde artiest, bijv jij bent text artiest ( platgezegd ) kan je twee kanten op , of je wacht op een niche schnabbel, maar dan moet je wel steeds lang wachten
of je gaat voor groter publiek werken ( massa ) maar ok groter publiek stelt wel heel andere eisen? En dan moet je eens terug lezen wat ik typede maar dan met deze laatste paar zinnen van mij in acht nemend
( ik verzin dit allemaal niet zelf, is gewoon onderdeel van het Zwitsers zakmes der artiesten do's ad dont's )
Ok dat is dus complete AI nonsens. Het klopt natuurlijk niet wat AI zegt, want ik maak juist duidelijke definities, die fundamenteel logisch van elkaar verschillen, terwijl AI een complexe warboel hanteert, waar de definities van woorden geen duidelijke logische functie hebben. AI geeft natuurlijk alleen de verwarring weer die heerst onder academici, tussen de logica van selectie en de logica van kiezen, zoals ik dat heb uitgelegd. Die verwarring is de conventie op academisch gebied.quote:Maar goed, jouw tekst bevat een interessante poging om het verschil tussen objectieve en subjectieve taal, en tussen determinisme en keuze te duiden. Maar de argumentatie is problematisch doordat definities onconventioneel en verwarrend zijn (keuze = random), het begrip vrije wil simplistisch wordt voorgesteld, er sprake is van circulariteit (karakter = gevolg van gekozen meningen, maar keuzes komen uit karakter) en er onjuiste aannames worden gedaan over de aard van taalgebruik en overtuigingen.
De centrale these — dat subjectiviteit draait om vrije keuze en objectiviteit om deterministische selectie — is filosofisch gezien te simplistisch en slecht onderbouwd.
Ok. Jij vindt jouw definities en meningen beter dan wat de wetenschap er over zegt. Je lijkt te proberen een alternatieve metafysica en psychologie te formuleren maar doet dat zonder helder taalgebruik, logische opbouw of aansluiting bij bestaande (logische) denkkaders. Je formuleert eigen definities van 'subjectief' en 'objectief' die verwarring scheppen. Je gebruikt vage termen als ‘kiezen’, ‘gevoel’, en ‘subjectiviteit.’ Je noemt ze alleen. Een analytische uitwerking ontbreekt. Het kan natuurlijk zijn dat een "intuïtief" ingesteld persoon als jij meent dat jij via bovennatuurlijke weg een ander iets duidelijk kan maken zonder gebruik te maken van logica, analyse, precisie in taalgebruik en wetenschappelijke inzichten. "Gevoel" op afstand is kennelijk voor jou vanzelfsprekend. Geloof mij, je zit op een dood spoor.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:55 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ok dat is dus complete AI nonsens. Het klopt natuurlijk niet wat AI zegt, want ik maak juist duidelijke definities, die fundamenteel logisch van elkaar verschillen, terwijl AI een complexe warboel hanteert, waar de definities van woorden geen duidelijke logische functie hebben. AI geeft natuurlijk alleen de verwarring weer die heerst onder academici, tussen de logica van selectie en de logica van kiezen, zoals ik dat heb uitgelegd. Die verwarring is de conventie op academisch gebied.
Maar je moet gewoon terug gaan naar de logica van de taal in conversatie, de logica van de praktijk. En in die logica slaat kiezen op gebeurtenissen die in het moment op het ene of het andere kunnen uitkomen. Ik kan links of rechts, ik kies links, ik ga links. Ik had ook rechts kunnen kiezen. Zo werkt die logica, de keuze maakt 1 van alternatieve mogelijkheden die in de toekomst liggen, tot het heden.
Dat heeft dus helemaal niks te maken met selectie zoals een schaakcomputer een zet zou kunnen berekenen, die logica is compleet anders. Daar is de uitkomst voorbepaald. En alle elementen in een selectie procedure zijn inderdaad objectief, je kan er een model van maken.
Bij kiezen is de kiezer subjectief, dwz geidentificeerd met een gekozen mening.
Ik zeg helemaal niet dat karakter een gevolg is van een gekozen mening. Als ik zeg, Trump is aardig, ik kies dat woord aardig ja. Betekent niet dat ik met die keuze Trump aardig heb gemaakt. AI snapt het verschil niet tussen het woord aardig, en het karakter wat er mee wordt aangeduid.
Trump kiest rechts ipv links, ik kies de mening dat de geest waarin Trump zijn keuze heeft gemaakt, aardig is. Ik had ook kunnen kiezen, dat hij gemeen is. Dat is geen circulaire logica, dat werkt gewoon.
Dat is allemaal gelogen natuurlijk. Mijn definities zijn altijd hetzelfde en precies, en zijn consistent met de logica die gebruikt wordt in conversatie. Ik heb niet verzonnen dat een keuze in het moment op het ene of het andere kan uitkomen, die logica wordt sinds eeuwig al gebruikt in conversatie.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 09:41 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ok. Jij vindt jouw definities en meningen beter dan wat de wetenschap er over zegt. Je lijkt te proberen een alternatieve metafysica en psychologie te formuleren maar doet dat zonder helder taalgebruik, logische opbouw of aansluiting bij bestaande (logische) denkkaders. Je formuleert eigen definities van 'subjectief' en 'objectief' die verwarring scheppen. Je gebruikt vage termen als ‘kiezen’, ‘gevoel’, en ‘subjectiviteit.’ Je noemt ze alleen. Een analytische uitwerking ontbreekt. Het kan natuurlijk zijn dat een "intuïtief" ingesteld persoon als jij meent dat jij via bovennatuurlijke weg een ander iets duidelijk kan maken zonder gebruik te maken van logica, analyse, precisie in taalgebruik en wetenschappelijke inzichten. "Gevoel" op afstand is kennelijk voor jou vanzelfsprekend. Geloof mij, je zit op een dood spoor.
Je overgeneraliseert en doet dogmatieke uitspraken als "niemand begrijpt dit." Ongenuanceerd dus. In de woordenbrei van vage religieuze beweringen, persoonlijke overtuiging en maatschappelijke kritiek ontbreekt een duidelijke samenhang of onderbouwing. Elk tegenargument die ik naar voren schuif wordt beantwoord met een herformulering van jou zelfverzonnen definities.
Dit heeft geen zin meer, dus daarom wens ik je nog veel succes in je verdere (oneindig durend?) leventje.
Ik had al is eerder AI bevraagd, en dan kreeg ik exact dezelfde soort teksten.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 21:05 schreef Geldprintkabouter het volgende:
De sprong van vrije wil naar nazi-vergelijkingen, vergezeld met claims over AI, subjectiviteit en wetenschappelijke methoden zonder enige onderlinge verbinding, is een chaotische mengeling van filosofische begrippen, ongefundeerde beweringen en extreme vergelijkingen. Coherentie is ver te zoeken, de lezer moet kennelijk maar 'aanvoelen' wat er wordt bedoeld.
Het niveau van dit subforum gaat zienderogen achteruit.
Nee dat is alleen maar dubbelop om het duidelijk te maken dat een mening gekozen is.quote:Op zondag 20 juli 2025 00:49 schreef Cockwhale het volgende:
Een gekozen mening... Je hebt dus ook een ongekozen mening?
Het doet mij denken aan wat Nietzche en Kant hebben geschreven. Ik heb het nog eens opgezocht in mijn boek "De Geschiedenis van de Filosofie" van Hans Joachim Störich, Spectrum 2007).quote:Op zondag 20 juli 2025 00:49 schreef Cockwhale het volgende:
Een gekozen mening... Je hebt dus ook een ongekozen mening?
Hele pakketten aan meningen worden aangenomen bij wetten. De logica van mening blijft nog steeds hetzelfde.quote:Op zondag 20 juli 2025 07:34 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het doet mij denken aan wat Nietzche en Kant hebben geschreven. Ik heb het nog eens opgezocht in mijn boek "De Geschiedenis van de Filosofie" van Hans Joachim Störich, Spectrum 2007).
Friedrich Nietzsche stelt dat veel van wat wij “meningen” of overtuigingen noemen, vaak eerder overgenomen moraal is dan iets wat we zelf bewust hebben gekozen. Deze meningen zijn dus in strikte zin ongekozen. Ze zijn niet het resultaat van eigen denken, maar van imitatie of gewenning.
Immanuel Kant benadert het vraagstuk van (on)gekozen meningen via de notie van morele autonomie en vrijheid. Kant stelt dat de menselijke waardigheid juist ligt in de capaciteit om zelfstandig én rationeel normatief te oordelen. Volgens Kant kunnen mensen pas echt moreel handelen als ze handelen uit vrije wil. Dat wil zeggen: volgens wetten en principes die ze zichzelf, als redelijke wezens, opleggen. Niet omdat het door anderen wordt gezegd, maar omdat ze het “morele goede” zelf inzien en uit plicht volgen. Meningen die puur voortkomen uit gewoonte, autoriteit of emotie en die niet zijn getoetst aan ons eigen verstand zijn bij Kant in zekere zin “ongekozen”, en hebben weinig morele waarde.
Dus het vraagstuk van het "kiezen van een mening" is inderdaad door grote denkers doordacht. Wat @:Syamsu er echter van maakt, zoals het kiezen van een gevoel en andere vage samenhangen, is gewoon raar.
Lullig, zeikerig. Zeg eens iets echts. Wat is jouw probleem met spontaniteit?quote:Op zondag 20 juli 2025 10:10 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Ik lees in het voorgaande allerlei beweringen, aannames en denkbeelden die op geen enkele wijze refereren aan wat een normale sterveling 'gelooft'. Bijzonder intrigerend in die tekst is de stelling: "ik ben de grootste denker".
Say no more ...
Random is hetzelfde als spontaan, kiezen is spontaan, en daar ging het over vanaf post 1.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:40 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Nu gaat het dus ineens over "spontaniteit" en "kiezen van een mening"
Wat kan ik er over zeggen, behalve dat beide samen bestaan in situaties waarin je handelend vanuit je diepste overtuiging of ervaring reageert? Dus wanneer kiezen en spontaan handelen samenvallen. Complexe biologische en hersenprocessen zijn echter van grote invloed op spontaniteit en het kiezen van een mening. Verschillende denkers stellen zelfs dat de overtuiging van een absolute vrije wil en volledige autonomie in het kiezen van een mening grotendeels een illusie is, omdat beslissingen vaak het resultaat zijn van onbewuste biologische, biochemische en omgevingsfactoren.
Op mijn vraag of jij dit boek wel eens hebt gelezen, is nog nooit een antwoord gekomen. In dat boek beschrijft ze hoe onbewuste patronen in ons denken en handelen een grote rol spelen bij zelfbedrog en hoe we vaak een vertekend beeld van onszelf hebben.
Je kunt dus wel denken dat je een vrije wil hebt om (al dan niet "spontaan") een mening te vormen, maar dat denken is een illusie, een waanidee.
quote:Op dinsdag 22 juli 2025 00:09 schreef Syamsu het volgende:
En ook betekent dat, dat nagenoeg 100 procent van de bekende denkers in de geschiedenis achterlijk zijn.
Het is alleen maar gebaseerd op gedachten in zijn hoofd. Iemand die uitsluitend vanuit zijn gedachten leeft, loopt het risico om in een zelf gecreëerde bubbel te leven, wat kan leiden tot isolatie, misverstanden, verwardheid en een incompleet beeld van de complexe wereld om ons heen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 08:17 schreef Haushofer het volgende:
Spiritueel narcisme. Voor als christelijk fundamentalisme niet voldoet
Zoals al uitgelegd. Wat subjectief is, creeert wat objectief is, door te kiezen. Zo werkt het fundamenteel in het heelal. En subjectief betekent, geidentificeerd met een gekozen mening, en objectief betekent geidentificeerd met een model ervan. En zo werkt het dus bij mensen ook, vanuit de subjectieve emoties wordt gekozen, en het resultaat van de keuze is objectief. De logica van feit en mening, de basis van de rede.quote:
Ik weet niet zeker of ik je geschreven stuk volledig begrijp maar heb een stukje ervan gequote.quote:Op zondag 20 juli 2025 09:57 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Maar ik snap gewoon niet hoe het kan dat iemand die psychologische druk / verleiding niet naast zich neer kan leggen, en gewoon de simpele logica volgen, die overduidelijk is in conversatie. Keuzes, alle keuzes, zijn spontaan.
Ik probeer je te begrijpen. Soms lukt het en andere stukjes helemaal niet.quote:Op donderdag 17 juli 2025 01:28 schreef Syamsu het volgende:
De meningen zijn tendentieus richting je best te doen voor alles, en gevoel wordt genegeerd. Alles wordt irrationeel opgeofferd om maar het beste resultaat te behalen. Een soort prestatiedwang dus. Covid, lbgtq, oekraine, immigratie, het gaat eigenlijk alleen maar om het etaleren van waarden, welke waarden gebruikt worden om het optimale resultaat te behalen. Het is dus een pathologische expressie van de logica van selectie, als hoe een schaakcomputer een zet berekent. Het gevoel om je best te doen neemt de plaats in van het normale gevoelsleven.
Interessante verbanden worden er gesuggereerd:quote:Wat ik zou verwachten als iedereen intellectueel begrip heeft van feit en mening, is dat men dan veel conservatiever zou zijn. Dat er veel meer emotie in de samenleving zou zitten. Het zou meer op Amerika lijken. Een relatief hoog percentage van de Amerikanen, is nog creationistisch, en creationisme valideert de concepten feit en mening.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |