abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218215792
Humor is subjectief.
Mannen vinden de humor van vrouwen meestal niet grappig.
Vrouwen vinden de humor vaak ook niet leuk.
De meerderheid van de mensen vindt vrouwenhumor niet leuk.
Is het daarmee niet objectief minder leuk?
pi_218215874
Het is laat, dus ik heb chatgpt aan het werk gezet:

Ja, dit is inderdaad een drogreden. De redenering bevat meerdere denkfouten, maar de kern is een verkeerde afleiding van subjectieve voorkeur naar objectieve kwaliteit. Hier is een analyse van de belangrijkste fouten:

---

🔍 1. Categorieverwarring (category mistake)

De redenering gaat van een subjectieve bewering ("humor is subjectief") naar een conclusie over objectieve kwaliteit ("vrouwenhumor is objectief minder leuk").
👉 Maar iets dat subjectief wordt beoordeeld (zoals humor), kan niet objectief als minder leuk worden bestempeld puur op basis van populariteit.

---

🔍 2. Argumentum ad populum (meerderheidsdrogreden)

De bewering "de meerderheid vindt het niet leuk, dus het is objectief minder leuk" is een klassiek voorbeeld van een argumentum ad populum:
👉 De populariteit van iets zegt niets over de intrinsieke waarde of kwaliteit ervan.
Bijvoorbeeld: klassieke muziek is minder populair dan popmuziek, maar dat betekent niet dat klassieke muziek objectief slechter is.

---

🔍 3. Cirkelredenering (mogelijk)

Er zit ook een impliciete cirkelredenering in:

“Vrouwenhumor is niet grappig, want mensen vinden het niet grappig.”

“Waarom vinden mensen het niet grappig? Omdat het vrouwenhumor is.”
👉 Daarmee wordt het uitgangspunt herhaald in de conclusie, zonder bewijs.

---

🔍 4. Onjuiste generalisatie

De bewering dat "de meerderheid van de mensen vrouwenhumor niet leuk vindt" is een aanname zonder bewijs.
👉 Zelfs al zou het kloppen in bepaalde contexten of culturen, dan nog is het onjuist om dat te veralgemeniseren naar alle humor van vrouwen of naar een universeel oordeel.

---

✅ Conclusie

> Ja, de redenering is drogredelijk.
Ze verwart persoonlijke of culturele voorkeuren met objectieve beoordeling en gebruikt een meerderheid als bewijs voor universele waarheid — wat logisch niet houdbaar is.
pi_218215965
Ik vind dat

quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 23:08 schreef Masberum het volgende:
nu na maanden heb ik een nieuwe challenge bedacht. Dat is, de bril omlaag, en alsnog er tussendoor te richten en zo weinig mogelijk plas op de bril en de vloer.
Humor is voor mensen die niet goed bij hun hoofd zijn
pi_218216011
Over het algemeen hebben vrouwen net zo goed gevoel voor humor als mannen. Echter, zij kunnen deze misschien inderdaad minder goed inzetten. Veel vrouwen lijden onder het zogenaamde Jack Spijkerman syndroom. Wel weten waar de klepel hangt, maar deze niet zelfstandig kunnen luiden.

Als iedereen nou even voor zichzelf bedenkt wie hij of zij nou de grappigste persoon op aarde vindt, zij het een geliefde of een komiek of iets dergelijks, maakt niet uit, dan durf ik er wel geld op in te zetten dat 99% een man noemt.

Als je als man dan een vrouw noemt, ben je een enorme cuck.
-nee-
pi_218216042
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 01:02 schreef Marsenal het volgende:
Over het algemeen hebben vrouwen net zo goed gevoel voor humor als mannen. Echter, zij kunnen deze misschien inderdaad minder goed inzetten. Veel vrouwen lijden onder het zogenaamde Jack Spijkerman syndroom. Wel weten waar de klepel hangt, maar deze niet zelfstandig kunnen luiden.

Als iedereen nou even voor zichzelf bedenkt wie hij of zij nou de grappigste persoon op aarde vindt, zij het een geliefde of een komiek of iets dergelijks, maakt niet uit, dan durf ik er wel geld op in te zetten dat 99% een man noemt.

Als ik je zogenaamde 'jack spijkerman syndroom' opzoek om een bron te vinden.. Dan vind ik alleen referenties naar vele ziekten die hij gehad heeft. Geen waarvan een correlatie heeft met je schrikbarend fout verwoorde spreekwoord van wel de klepel horen, maar niet weten waar deze hangt.

Al je andere opvattingen zijn mijn insziens hiermee Mee het putje ingegaan
pi_218216054
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 01:20 schreef Helenattenek het volgende:

[..]
Als ik je zogenaamde 'jack spijkerman syndroom' opzoek om een bron te vinden.. Dan vind ik alleen referenties naar vele ziekten die hij gehad heeft. Geen waarvan een correlatie heeft met je schrikbarend fout verwoorde spreekwoord van wel de klepel horen, maar niet weten waar deze hangt.

Al je andere opvattingen zijn mijn insziens hiermee Mee het putje ingegaan
Het was maar een grapje en het is echt heel pijnlijk dat je het zo serieus neemt. Iedereen kan je post zien.
-nee-
pi_218216059
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 01:25 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Het was maar een grapje en het is echt heel pijnlijk dat je het zo serieus neemt. Iedereen kan je post zien.
Sorry deze plank van humor lag te laag voor mijn zicht.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 05:30:52 #9
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218216589
Ik denk dat ik ook last heb van het Jack Spijkermancomplex.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  Moderator dinsdag 15 juli 2025 @ 11:23:06 #10
138438 crew  Pizzakoppo
pi_218218886
Ondanks dat dit een waardeloos topic is is het wel een onderwerp waar ik al eens over nagedacht heb. Humor is natuurlijk subjectief dus de enige graadmeter van of iets grappig is is persoonlijk of het feit dat je een publiek kunt vermaken.

Sommige mensen liggen dubbel bij de grollen van Tineke Schouten of Soundos maar ontegenzeglijk zijn zij succesvol en klaarblijkelijk dus grappig.

Persoonlijk ben ik meer fan van Chris Rock, Dave Chappele en meer recentelijk Jeff Arcuri en Kor Hoebe. Dit spectrum van humor, grof, ad rem en snelle improvisatie heb ik nog nooit gevonden bij een vrouw en/of waar ik van heb genoten. In mijn beleving mist het vaak authenticiteit en voelt het geforceerd.
pi_218219525
Of een vrouw humor heeft kun je testen met het volgende raadsel: Wat krijg je als je een baby in een blender stopt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218222868
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 12:48 schreef Haushofer het volgende:
Of een vrouw humor heeft kun je testen met het volgende raadsel: Wat krijg je als je een baby in een blender stopt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lol :D Dat is een goeie :D Zelf dacht ik in eerste instantie aan 'een blender die je daarna schoon moet maken' maar die van jou is ook goed :)
  dinsdag 15 juli 2025 @ 20:12:52 #13
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218222902
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 20:09 schreef Masberum het volgende:

[..]
Lol :D Dat is een goeie :D Zelf dacht ik in eerste instantie aan 'een blender die je daarna schoon moet maken' maar die van jou is ook goed :)
Onze helden. Een smerige grap dumpen en dan giechelen.
pi_218223176
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 20:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Onze helden. Een smerige grap dumpen en dan giechelen.
Giechelen? We zijn geen vrouwen. En het is geen grap want er is geen woordspeling, ironie of onverwachte twist aanwezig. Het heet shockhumor.
pi_218223274
Zo typisch dat je in een topic als deze al op de eerste pagina je grappen moet gaan uitleggen.
-nee-
pi_218223929
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 23:45 schreef Masberum het volgende:
Mannen vinden de humor van vrouwen meestal niet grappig.
Nonsens

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 12% gewijzigd door Geldprintkabouter op 15-07-2025 22:21:48 ]
Formerly known as B48, woont nu in een bos waar geld aan de bomen groeit en geeft economische adviezen aan eekhoorns
pi_218224144
quote:
Dus jij denkt dat als je de keren laat zien dat mannen humor van vrouwen grappig vinden, het iets zegt over de verhouding? Ik kan ook een youtube clip laten zien van een persoon met een zeldzame ziekte. Maakt dat die ziekte dan standaard?
pi_218225119
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 22:30 schreef Masberum het volgende:

[..]
Dus jij denkt dat als je de keren laat zien dat mannen humor van vrouwen grappig vinden, het iets zegt over de verhouding? Ik kan ook een youtube clip laten zien van een persoon met een zeldzame ziekte. Maakt dat die ziekte dan standaard?
Vreemde redenering. Er is geen overtuigend bewijs dat vrouwenhumor objectief "minder leuk" is dan mannenhumor.
Formerly known as B48, woont nu in een bos waar geld aan de bomen groeit en geeft economische adviezen aan eekhoorns
  woensdag 16 juli 2025 @ 12:33:03 #19
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218227794
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 01:02 schreef Marsenal het volgende:

Nikki Glaser
pi_218227818
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juli 2025 12:33 schreef the-eye het volgende:

[..]
Nikki Glaser
Eliza Schlesinger (hoewel die ook grappig zijn omdat ze geefbaar zijn)
-nee-
  woensdag 16 juli 2025 @ 12:41:23 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218227871
Ik zou het niet weten welke vrouw zo geestig is. Misschien Brigitte Kaandorp?
pi_218253118
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 12:41 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik zou het niet weten welke vrouw zo geestig is. Misschien Brigitte Kaandorp?
Ja, die is geestig. Die mop over die blender komt van haar.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 19:49:21 #23
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218253187
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 19:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, die is geestig. Die mop over die blender komt van haar.
Goh, ook al zo grappig.
pi_218259657
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 12:48 schreef Haushofer het volgende:

SPOILER
Ik snap em niet. Waar is de humor en wat is de clou?
pi_218259681
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 20:51 schreef Marsenal het volgende:
Zo typisch dat je in een topic als deze al op de eerste pagina je grappen moet gaan uitleggen.
Hoezo? En voor wie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')