Ja, vorig jaar is mijn 50 liter tank doorgeroest. Het begon met een klein plasje water onder de compressor en wat gesis. Op druk brengen ging niet meer ; de druk liep steeds sneller terug. Dus nee, geen klap, wel een beetje water-& luchtlekkage.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:37 schreef Spraypaint het volgende:
Compressor ketels zijn altijd vochtig aan de binnenkant, hoe vaak je ze ook aftapt, dus de binnenkant roest vroeg of laat onder je kont vandaan.
Heeft iemand al een keer ooit een doorgeroeste ketel gehad en hoe uitte zich dit? Begon ie te lekken uit een pitroest gaatje of veel erger, klapte de bodem er uit?
Het probleem met die aftap kranen is dat ze daarvoor een stukje pijp in de bodem lassen die een klein stukje uitsteekt aan de binnenkant, dus je krijgt 'm nooit helemaal afgetapt. De enige manier om een roestvrije ketel te behouden is om de binnenkant te coaten (met epoxy o.i.d.) als je hem nieuw koopt.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, vorig jaar is mijn 50 liter tank doorgeroest. Het begon met een klein plasje water onder de compressor en wat gesis. Op druk brengen ging niet meer ; de druk liep steeds sneller terug. Dus nee, geen klap, wel een beetje water-& luchtlekkage.
Overigens kan ik je niet vertellen hoe blij ik met je bericht ben; ik verwijtte mezelf al dat ik 'm niet had afgetapt. Maar blijkbaar is aftappen ook geen garantie op duurzaamheid?
> 25 jaar. Best wel moeilijk daar afscheid van te nemen.quote:
Maar dat is ook wel een zeer respectabele leeftijd en niet geheel verrassend dat het dan klaar is.quote:Op zondag 13 juli 2025 21:45 schreef blomke het volgende:
[..]
> 25 jaar. Best wel moeilijk daar afscheid van te nemen.
Waren dat geen stoomketels/-drums? Die zijn berucht om hun scheuren, door Stress Corrosion Cracking (SCC). Maar dan heb je het over veel hogere drukken, temperaturen en water dat expandeert.quote:Op zondag 13 juli 2025 21:49 schreef Spraypaint het volgende:
Ik heb op Youtube video's gezien van ketels waarvan de hele bodem scheurde en de compressor meters de lucht in vloog.
De vraag is wel of doorroesten de enige oorzaak is. Ik weet van eentje (de middelste van jouw filmpjes) dat hij ooit een lekkage had aan de onderzijde wat ze dichtgelast hebben. Maar dat is natuurlijk vragen om problemen. Want het gaatje was een fikse waarschuwing dat de ketel gewoon aan vervanging toe was, en er mogelijk tal van andere gaatjes op springen stonden, die hij met het lassen tijd heeft gegeven om verder te roesten met de grote klap als gevolg.quote:Op zondag 13 juli 2025 22:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als ze oud en roestig worden (van binnen, aan buitenkant niet te zien), vervangen.
Ze kunnen ploffen.
Bekijk deze YouTube-video
Blijkbaar niet, en ik stond er ook van te kijken aangezien 8 bar mij niet genoeg leek om een stalen compressorketel op te blazen. Ik was er van overtuigd dat je altijd eerst een lekkage zou krijgen van pit roest, zoals in jouw geval.quote:Op zondag 13 juli 2025 21:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Waren dat geen stoomketels/-drums? Die zijn berucht om hun scheuren, door Stress Corrosion Cracking (SCC). Maar dan heb je het over veel hogere drukken, temperaturen en water dat expandeert.
Lucht ben je zo kwijt.
Ja zou ik ook denken. M'n nieuwe ontwater ik i.i.g. regelmatig.quote:Op maandag 14 juli 2025 02:08 schreef Spraypaint het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, en ik stond er ook van te kijken aangezien 8 bar mij niet genoeg leek om een stalen compressorketel op te blazen. Ik was er van overtuigd dat je altijd eerst een lekkage zou krijgen van pit roest, zoals in jouw geval.
Hier idem. Ook een 50 liter tank, klein puntgaatje aan de onderkant waardoor de lucht ontsnaptequote:Op zondag 13 juli 2025 19:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, vorig jaar is mijn 50 liter tank doorgeroest. Het begon met een klein plasje water onder de compressor en wat gesis. Op druk brengen ging niet meer ; de druk liep steeds sneller terug. Dus nee, geen klap, wel een beetje water-& luchtlekkage.
Hoe oud was de jouwe?quote:Op maandag 14 juli 2025 09:00 schreef viccie het volgende:
[..]
Hier idem. Ook een 50 liter tank, klein puntgaatje aan de onderkant waardoor de lucht ontsnapte
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |