Ja dat blijkt. Maar ik krijg er ook meer discipline van, je begint de ochtend met een ritueel die je de rest van de dag helpt. Ik ben er nog steeds van onthutst dat dit niet breder bekend is en dat ik dit moet vinden in de krochten van een AI taalmodel.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 23:34 schreef Metalfrost het volgende:
Het is geen placebo effect. Bij ontvangst van kou moet het lichaam meer strijden om het warm te krijgen. Die 37 graden lichaamstemperatuur moet koste wat kost behouden blijven om het lijf optimaal te laten werken. De genoemde aspecten afvallen, je beter voelen, minder spanning ervaren zijn allemaal het resultaat hiervan.
Je verwoordt het goed.quote:Op zondag 13 juli 2025 01:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
De studie de ze gedaan hadden om te bewijzen dat koud douchen een gezondheidseffect heeft was op zich goed opgezet, waarbij mensen (militairen) random aangewezen werden om koud of warm te douchen gedurende een bepaalde periode. Echter, men meette ongeveer 60 variabelen, en vond er 2 of 3 waar het een effect zou hebben. Precies eigenlijk wat je met een alpha van 0.05 zou verwachten. Dat laatste negeerden ze voor het gemak.
Het gezondheidseffect zit waarschijnlijk niet in het douchen zelf, maar meer in de discipline opbouwen, zoals phpmystyle aangeeft, bewust bezig zijn met je gezondheid, en de dag goed beginnen.
45 seconden koud douchen doet weinig met je core temperatuur en de calorieën die je daarmee extra verbruikt om toch warm te blijven zijn verwaarloosbaar, en leiden zeker niet tot gewichtsverlies.
Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 12 juli 2025 23:25 schreef phpmystyle het volgende:
voor ik onder de douche weg stap pak ik ik inmiddels 45 seconden een volledig koude straal. In het begin was dat wennen (lichte paniek zelfs!) maar nu heb ik dat niet meer.
Dat is soms ook de bedoeling.quote:Op zondag 13 juli 2025 09:06 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Je hebt je natuurlijke reflexen vakkundig gesloopt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |