abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 juli 2025 @ 23:25:23 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218196231
Guys!

al behoorlijke tijd worstel(de) ik met uiteenlopende zaken zoals rusteloosheid, lastig kunnen dieten. Maar met behulp van chatGPT onder andere kwam ik op het spoor om koud douchen op te bouwen. Dus ik begin gewoon met warme/lauwe douch voor ontspanning/tanden poetsen/etc, en voor ik onder de douche weg stap pak ik ik inmiddels 45 seconden een volledig koude straal. In het begin was dat wennen (lichte paniek zelfs!) maar nu heb ik dat niet meer. Ik voel mij voldaan als ik er onder weg stap.

Nu 2 of 3 weken verder merk ik dat ik rustiger ben in mijn hoofd, gewicht kwijt raak, minder spanning ervaar. Ik ben echt verbaasd !

Hebben jullie ook zulke ervaringen? Soms denk ik wel eens dat het een soort placebo effect is.. Maar het helpt mij echt.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_218196289
Het is geen placebo effect. Bij ontvangst van kou moet het lichaam meer strijden om het warm te krijgen. Die 37 graden lichaamstemperatuur moet koste wat kost behouden blijven om het lijf optimaal te laten werken. De genoemde aspecten afvallen, je beter voelen, minder spanning ervaren zijn allemaal het resultaat hiervan.
Google is your friend, abuse your friends
  zaterdag 12 juli 2025 @ 23:53:00 #3
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218196387
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 23:34 schreef Metalfrost het volgende:
Het is geen placebo effect. Bij ontvangst van kou moet het lichaam meer strijden om het warm te krijgen. Die 37 graden lichaamstemperatuur moet koste wat kost behouden blijven om het lijf optimaal te laten werken. De genoemde aspecten afvallen, je beter voelen, minder spanning ervaren zijn allemaal het resultaat hiervan.
Ja dat blijkt. Maar ik krijg er ook meer discipline van, je begint de ochtend met een ritueel die je de rest van de dag helpt. Ik ben er nog steeds van onthutst dat dit niet breder bekend is en dat ik dit moet vinden in de krochten van een AI taalmodel.
Het helpt enorm.

Doe jij het ook?
pi_218196502
Waarom helpt het met spanning / rusteloosheid? Wat is de wetenschap erachter?
pi_218196741
De studie de ze gedaan hadden om te bewijzen dat koud douchen een gezondheidseffect heeft was op zich goed opgezet, waarbij mensen (militairen) random aangewezen werden om koud of warm te douchen gedurende een bepaalde periode. Echter, men meette ongeveer 60 variabelen, en vond er 2 of 3 waar het een effect zou hebben. Precies eigenlijk wat je met een alpha van 0.05 zou verwachten. Dat laatste negeerden ze voor het gemak.
Het gezondheidseffect zit waarschijnlijk niet in het douchen zelf, maar meer in de discipline opbouwen, zoals phpmystyle aangeeft, bewust bezig zijn met je gezondheid, en de dag goed beginnen.
45 seconden koud douchen doet weinig met je core temperatuur en de calorieën die je daarmee extra verbruikt om toch warm te blijven zijn verwaarloosbaar, en leiden zeker niet tot gewichtsverlies.
  zondag 13 juli 2025 @ 01:10:10 #6
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218196764
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 01:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
De studie de ze gedaan hadden om te bewijzen dat koud douchen een gezondheidseffect heeft was op zich goed opgezet, waarbij mensen (militairen) random aangewezen werden om koud of warm te douchen gedurende een bepaalde periode. Echter, men meette ongeveer 60 variabelen, en vond er 2 of 3 waar het een effect zou hebben. Precies eigenlijk wat je met een alpha van 0.05 zou verwachten. Dat laatste negeerden ze voor het gemak.
Het gezondheidseffect zit waarschijnlijk niet in het douchen zelf, maar meer in de discipline opbouwen, zoals phpmystyle aangeeft, bewust bezig zijn met je gezondheid, en de dag goed beginnen.
45 seconden koud douchen doet weinig met je core temperatuur en de calorieën die je daarmee extra verbruikt om toch warm te blijven zijn verwaarloosbaar, en leiden zeker niet tot gewichtsverlies.
Je verwoordt het goed.
Waarom het mij helpt is omdat ik vermoed is dat mijn zenuwstelsel overgevoelig is voor prikkels. Ik krijg soms stress triggers terwijl er geen rationele reden voor is. Ik weet dat ook. Maar toch krijg ik die impulsen. Door de paniekreactie die ik door de kou krijg train ik mijzelf om rustig te blijven.
Tevens merk ik ook dat mijn algehele fitheid fors verbetert. Ik ben gestopt met krachttraining (ik zwem nu) en merk dat ik in hoog tempo mijn fysieke doelstelling meer behaal dan ooit te voren.

Overigens ben ik ook gestopt met de overdaad aan suikers in te nemen.
  zondag 13 juli 2025 @ 09:06:54 #7
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_218197937
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 23:25 schreef phpmystyle het volgende:
voor ik onder de douche weg stap pak ik ik inmiddels 45 seconden een volledig koude straal. In het begin was dat wennen (lichte paniek zelfs!) maar nu heb ik dat niet meer.
Gefeliciteerd!
Je hebt je natuurlijke reflexen vakkundig gesloopt.
pindazakje
pi_218200563
Zwemmen is eigenlijk een soort krachttraining, maar behoorlijk verdeeld over je lichaam, en op een manier ook dat je niet snel overbelast raakt. Qua lichaam zijn zwemmers imo een van de mooiste atleten. Flink, maar in proportie, gespierd. Niet als wielrenners met mega dijen en billen en sprieten als armpjes.
  zondag 13 juli 2025 @ 23:14:39 #9
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218205991
quote:
7s.gif Op zondag 13 juli 2025 09:06 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Gefeliciteerd!
Je hebt je natuurlijke reflexen vakkundig gesloopt.
Dat is soms ook de bedoeling.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 17:03:24 #10
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218221519
iemand met ook dergelijke ervaringen?
pi_218221625
Ik heb een halfjaar koud gedoucht. Reden: paniek over de energiecrisis destijds.

Na een halfjaar ben ik weer warm gaan douchen, want ik verkrampte en niet warm meer werd. Dan lag ik over daarna te rillen in bed (als ik 's avonds douchte) of ik kreeg mezelf niet meer warm ('s ochtends).

Wil best geloven dat het werkt voor mensen, net zoals sommigen zweren bij een ijsbad. Alleen bij mij werkte het averechts.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 17:35:12 #12
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_218221747
Het heeft mijn leven totaal veranderd. Het is geweldig.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 17:49:00 #13
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218221836
Ik heb dan juist weer meer baat bij een warm bad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')