https://www.raisin.nl/nieuws/recordbedrag-spaargeld-mei-2025/quote:Recordbedrag van 10 miljard euro gespaard in mei 2025
In mei 2025 hebben Nederlanders gezamenlijk een recordbedrag van 10 miljard euro op hun spaarrekeningen gezet. Nog nooit eerder werd er in één maand zoveel ingelegd. Dit nieuwe record overtreft het vorige uit mei 2020, toen tijdens de coronacrisis 9,4 miljard euro werd gespaard. In totaal staat er nu 515 miljard euro op Nederlandse spaarrekeningen, eveneens een historisch hoogtepunt.
Door: Nicole van Roekel - 3 juli 2025
In het kort:
• In mei 2025 werd een recordbedrag van 10 miljard euro aan spaargeld ingelegd, het hoogste ooit in één maand in Nederland.
• Het totale spaartegoed op Nederlandse rekeningen is nu 515 miljard euro, een nieuw record.
• De belangrijkste redenen voor deze spaardrift zijn het ontvangen van vakantiegeld en toegenomen financiële onzekerheid, niet de hoogte van de spaarrente.
Ja, en welke startups/scaleups hebben we het dan?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:01 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.raisin.nl/nieuws/recordbedrag-spaargeld-mei-2025/
dit is geen goed nieuws. dit ziet er op het eerste gezicht veilig en verstandig uit, maar het is in feite stilstaand kapitaal, dat elk jaar minder waard wordt vanwege de lage spaarrente en snel stijgende kosten.
volop startups en scaleups die schreeuwen om kapitaal en wij blijven maar stil. dit zorgt ervoor dat onze economische groei altijd zeer beperkt zal blijven
je zou ook kunnen zeggen dat nederlanders te bang zijn om te investeren omdat de omstandigheden onze inzet niet optimaal zouden benutten. investeren in amerikaanse startups is laagdrempelig, makkelijk, sexy. in nederland heb je zulke platforms niet echt. innovatie wordt hier structureel afgeremd door politieke en juridische obstakels
we hebben dus niet enkel te maken met demografische maar ook financiële vergrijzing. geld moet rollen, maar wij zeggen blijkbaar, geld moet rotten
meer dan genoegquote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, en welke startups/scaleups hebben we het dan?
Daar was een bank ooit voor. Die betaalt jou in de vorm van spaarrente zodat zij jouw spaargeld ter beschikking kunnen stellen aan investeringen om dan met het verschil tussen opbrengst en betaalde spaarrente winst te maken.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:01 schreef gwn_een_user het volgende:
we hebben dus niet enkel te maken met demografische maar ook financiële vergrijzing. geld moet rollen, maar wij zeggen blijkbaar, geld moet rotten
Het probleem met 99% van de startups is dat ze mij niet kunnen duidelijk maken waar ze precies dat geld voor nodig hebben, of wat uberhaupt hun business case is. Ik kan je wel vertellen dat als je naam van je bedrijf eindigt op een Z ik niet instap.quote:
nu lenen banken liever aan grote corporaties en vastgoed - dat laatste sowieso de kanker van ons huidige woonstelselquote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar was een bank ooit voor. Die betaalt jou in de vorm van spaarrente zodat zij jouw spaargeld ter beschikking kunnen stellen aan investeringen om dan met het verschil tussen opbrengst en betaalde spaarrente winst te maken.
ja dat bedoel ik dus met 'sexy' in mijn OP. als je de websites van veel europese startups bekijkt dan zie je vooral veel vaag en abstract hippie taalgebruik: impact, ESG, transitie, sustainable, maatschappelijke waarde, bla bla bla. zeg dan gewoon simpel en concreet welke producten/diensten een bedrijf ontwikkeltquote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem met 99% van de startups is dat ze mij niet kunnen duidelijk maken waar ze precies dat geld voor nodig hebben, of wat uberhaupt hun business case is.
quote:Ik kan je wel vertellen dat als je naam van je bedrijf eindigt op een Z ik niet instap.
Er wordt zoveel geld bijgedrukt dat ze ons spaargeld niet meer nodig hebben en dus ook geen fatsoenlijke rente meer betalen, terwijl het leidt tot inflatie waarmee we de laatste paar jaar een kwart van onze spaargelden en pensioenen zijn ontnomen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:05 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
nu lenen banken liever aan grote corporaties en vastgoed - dat laatste sowieso de kanker van ons huidige woonstelsel
Wat denk je dat banken met dat geld doen?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:01 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
dit is geen goed nieuws. dit ziet er op het eerste gezicht veilig en verstandig uit, maar het is in feite stilstaand kapitaal, dat elk jaar minder waard wordt vanwege de lage spaarrente en snel stijgende kosten.
volop startups en scaleups die schreeuwen om kapitaal en wij blijven maar stil. dit zorgt ervoor dat onze economische groei altijd zeer beperkt zal blijven
je zou ook kunnen zeggen dat nederlanders te bang zijn om te investeren omdat de omstandigheden onze inzet niet optimaal zouden benutten. investeren in amerikaanse startups is laagdrempelig, makkelijk, sexy. in nederland heb je zulke platforms niet echt. innovatie wordt hier structureel afgeremd door politieke en juridische obstakels
niet zo heel veel blijkbaar sinds Basel IIIquote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat denk je dat banken met dat geld doen?
Het zou mij zeer verbazen als er zoveel mensen met een miljoen bij de bank zijn.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:15 schreef Mortaxx het volgende:
Zou verstandig zijn als de overheid het zou afromen. Alles boven de miljoen gewoon afstaan. Alsof iemand meer dan dat nodig heeft
Wat moet je dan doen met je geld volgens jou?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:02 schreef SuperNeger het volgende:
Vandaag de dag nog sparenJe rent niet eens de inflatie eruit
Hoeveel zit er al in en waar ligt dat kistje?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:53 schreef -Hakuna- het volgende:
Heb zelf geen spaarrekening,maar er gaat toch elke maand gemiddeld 200 euro contant in het kistje.
Een miljoen? Waar heb je dat voor nodig dan? Geef het aan de partij, die weet wel raad er mee!!!!quote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:15 schreef Mortaxx het volgende:
Zou verstandig zijn als de overheid het zou afromen. Alles boven de miljoen gewoon afstaan. Alsof iemand meer dan dat nodig heeft
Zeg het niet te hard. BD NSB leest hier ook mee.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:53 schreef -Hakuna- het volgende:
Heb zelf geen spaarrekening,maar er gaat toch elke maand gemiddeld 200 euro contant in het kistje.
Alles op XRPquote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:35 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat moet je dan doen met je geld volgens jou?
Die 800 lege flessen zal je inderdaad zo bij elkaar hebben verzameld.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:53 schreef -Hakuna- het volgende:
Kwestie van tijd.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 16:22 schreef gwn_een_user het volgende:
zowat alle crypto gaan hard nu. althans diegenen waar ik in beleg. toen ik vandaag mijn portfolio bekeek, viel mijn mond open. we zullen zien hoe het er eind dit jaar uit ziet. altseason zou mooi zijn...
of je investeert in Dubai Palmisland investmentsquote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:01 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
Dus je laat je geld al verdampen door de inflatie, en dan ook nog eens contant zodat je niet eens die 1,8%rente int. Waarom dat?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:53 schreef -Hakuna- het volgende:
Dat moet je ook niet doen, daarvan haalt het maar 1%.quote:Op zondag 13 juli 2025 07:52 schreef Goprolover het volgende:
Ik ga mijn spaargeld niet in een of andere vage startup of scaleup gooien hoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |