Ik luisterde een paar jaar geleden naar een aflevering van
Moorden in de jaren zeventig; de aflevering ging over
Fritz Honka, die begin jaren zeventig in Hamburg vier oudere prostituees vermoorde. Tijdens het luisteren kwam ik er achter dat ik zijn verhaal al een beetje kende.
Fritz kwam bv vaak in gore havenkroegen waar hij zijn slachtoffers oppikte, een van die kroegen bestaat nog steeds en om aan te geven dat het nog steeds een gore kroeg is hebben de eigenaren boven de deur een bord met ‘Honka’s Kneipe’ opgehangen. (De prijzen zijn wel ok daar trouwens, zag ik online)
Kortom een verhaal vol ellende, drank en vuiligheid met een heleboel tragisch geknakte levens: de slachtoffers, de dader en iedereen er omheen. De dader was waarschijnlijk niet eens een lustmoordenaar, maar meer een dronken gek met een woedeprobleem die zich amper kon herinneren wat hij gedaan had en niet op geweld oid kickte.
Ik kende zijn verhaal al een beetje vanwege een film die ik altijd al een keer wilde zien maar tot nu toe niet voorbij kwam:
Der goldene Handschuh, de naam van bovengenoemde deprimerende kroeg. Na wat zoeken kon ik een Torrent vonden, na een paar minuten kijken kwam ik er achter dat ik dat dialect amper kon verstaan dus ook nog even ouderwets ondertitels gezocht en go.
Ik weet niet of ik het een hele goede film vind maar dit was een week of drie geleden en ik denk er nog steeds af en toe aan. De regisseur heeft wat verandert en kreeg kritiek (niet helemaal ten onrechte).
Anderzijds is het een geweldige en ontzettend ranzige film: de wereld van dronkenlappen, oude hoeren: de hele ranzige zelfkant van St. Pauli/de Reeperbahn op zijn meest onhygiënisch is zeer realistisch weergegeven.
Ik hoorde ooit wel eens iets over geur-TV en na deze film concludeer ik dat we allemaal blij mogen zijn dat dat nooit is doorgebroken.
Twee ruimtes zijn nauwkeurig gereconstrueerd: zijn hele appartement inclusief
sexfoto's op de muur, net als hele ranzige café (dat niet zo groot is). In de aftiteling wordt dat nog eens duidelijk gemaakt en voor zover ik kan zien klopt het ook.
Kortom, ben je een beetje handig met downloaden en wil je wat griezelen en
euuuw roepen en een traantje wegpinken bij Heintje, denk ook hier eens aan:
https://de.wikipedia.org/wiki/Der_Goldene_Handschuh_(Film)
https://www.observantonline.nl/Home/Artikelen/id/54304n.b. ik heb online best wat goede interviews met de regisseur gelezen, o.m. in NRC