abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 2 juli 2025 @ 17:10:24 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_218101856
Jasper haalde een 9,6 voor zijn wiskunde-examen, maar toch bleef een gevoel aan hem knagen. Als hij nou nét 0,1 punt hoger had gehaald, stond er een magistrale 10 op zijn vwo-diploma. Hij besloot een herexamen te maken om zijn gemiddelde op te krikken. Dat leverde hij foutloos af: een unicum. „Dit hadden ze op school nog nooit gezien!”

Het wiskunde-examen, veel scholieren levert het nachtmerries op. Maar niet Jasper van Gelder. De 17-jarige gymnasiumleerling uit Rotterdam had niet eens extra geoefend voor zijn herexamen, dat hij anderhalve week geleden maakte. „Als ik de opdrachten zie, weet ik eigenlijk gelijk wat er moet gebeuren”, verklaart de scholier.

Dinsdagochtend hoorde hij dat hij de perfecte ‘her’ had afgeleverd. Is hij gezegend met een wiskundeknobbel? Of heeft hij een geheim? Een 10 halen op het centraal examen wiskunde B, zo vaak gebeurt dat niet. „Een keer per jaar in Nederland, ongeveer”, zegt Jasper. Het maakt zijn prestatie des te bijzonderder.

Al was er geen enkele spanning bij de de scholier van het Zuider Gymnasium in Rotterdam, die vorig jaar al een 10 haalde voor wiskunde D, een verdiepend keuzevak. Hij miste in eerste instantie zelfs het belletje waarin de school hem het goede nieuws wilde vertellen.

Op dat moment stond hij te stofzuigen in de sporthal waar hij werkt. „Ik had geen tijd doorgekregen van het belletje. En om nu de hele dag te niksen en te wachten... Dus ik ben gaan werken. Lekker muziekje opgezet tijdens het schoonmaken, en toen zag ik dat gemiste telefoontje.”

Geen één foutje
Hij zocht een stil plekje op en belde terug. „Na een examen kun je de antwoorden terugvinden. Ik had al uitgerekend dat er een 10 inzat. Het hing vooral af van slordigheidjes. Een fout zit in een klein hoekje.” Maar hij had er geen één gemaakt, zo kreeg hij over de telefoon te horen.

Naar huis feestvieren? Nee hoor, Jasper maakte eerst zijn werk af. Wel ontving hij veel reacties: van vrienden, zijn ouders en zijn opa’s en oma’s. „Ze vinden het allemaal heel leuk. Ze wisten dat ik goed in wiskunde was, maar een 10? Dat had niet iedereen gedacht.”

Slordigheidjes waren er bij zijn eerste poging wel geweest. Dat zorgde voor een 9,6 op het eindexamen. Ook geen verkeerd cijfer, natuurlijk. „Maar ik had juist een 9,7 nodig om gemiddeld op een 10 uit te komen. Ik had niks te verliezen, daarom ben ik opgegaan voor een herkansing.”

Nederlands kampioenschap
Jasper heeft namelijk óók talent voor klimsport. Veel talent, kun je wel zeggen. Zo doet hij aan boulderen en lead. Afgelopen weekend stond hij nog op het podium bij de Nederlands jeugdkampioenschappen in zijn leeftijdscategorie (onder 19).

„Ik weet niet of ik later wel verder wil in de wiskunde”, vertelt Jasper, die zijn opties openhoudt. Hij neemt een tussenjaar om zich te storten op de klimsport. Nu hangt hij al zo’n 20 uur per week in de klimmuren. Wel wil hij na zijn tussenjaar studeren aan de TU Delft. Wiskunde uiteraard.

Daarom blijft hij zijn talent warm houden. „Wiskunde is ontzettend cool. Er is goed, óf er is fout. Niets ertussenin. Bij andere vakken kan de beredenering fout zijn, maar het antwoord alsnog goed. Of andersom. Bij wiskunde niet. Alles moet kloppen, en je hebt al snel door of je op de goede weg zit. Die logica, dat maakt het leuk. Iedere opdracht is een puzzel.”

Geheim
Werken, op hoog niveau klimmen, joekels van cijfers halen bij wiskunde-examens. Hoe doet hij dat allemaal? „Ik weet niet of er echt een geheim is om een hoog cijfer voor wiskunde te halen”, zegt Jasper.

Een leuke wiskundedocent, dat helpt. „Maar het is vooral veel oefenen. Oefenen totdat je begrijpt wat er moet gebeuren. Regeltjes stampen en dan toepassen, daar kom je uiteindelijk niet verder mee.”

https://www.ad.nl/binnenl(...)-jaar-voor~a13288bb/

_O_ *O* w/

Ik had voor de Eerste Wereldoorlog een 10 voor tentamen Havo, Duits luistervaardigheid. Bij het tweede tentamen een magere 9.6. Had ik één goed antwoord veranderd. :{ Een andere "gewoon" fout. Anders was het misschien een 10- geweest. :)

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 2 juli 2025 @ 17:15:29 #2
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218101925
Goed zo en nu effe verder studeren, een mooie baan zoeken en een vrouwtje aandouwen met je verdiende centen
Je bent een waardeloze agent.
pi_218101959
Puik werk ^O^
pi_218101990
netjes..

Ik vroeg mij af.. stel dat je eerste examen met 7 haalt en je besluit een herkansen nemen. Maar die loopt niet zoals het is en je kreeg een onvoldoende.

Wat dan?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 2 juli 2025 @ 17:33:20 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218102116
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 17:21 schreef Captain_Ghost het volgende:
netjes..

Ik vroeg mij af.. stel dat je eerste examen met 7 haalt en je besluit een herkansen nemen. Maar die loopt niet zoals het is en je kreeg een onvoldoende.

Wat dan?
Hoogste cijfer telt
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218102189
Nerd
  woensdag 2 juli 2025 @ 17:41:29 #7
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218102212
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 17:21 schreef Captain_Ghost het volgende:
netjes..

Wat dan?
laagste cijfer telt niet
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218102294
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 17:39 schreef Raw85 het volgende:
Nerd
_O-
  woensdag 2 juli 2025 @ 17:54:43 #9
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218102323
Die kan, als hij wil, prima klimmen op de maatschappelijke ladder. :+
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  woensdag 2 juli 2025 @ 17:55:01 #10
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_218102329
Dit soort mensen mislukken vaak in het werkende leven
pi_218102335
Nou gefeliciteerd, op de werkvloer doen ze er niks mee.
Google is your friend, abuse your friends
pi_218102663
Stukje fraude
U MAD?
pi_218103565
Doet me goed om te horen
lol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')