Waar wijlen acteur Coen Flink in succescomedy Oppassen!!! een liefdevolle gezinsman speelde, zou hij het leven van zijn eigen kinderen tot een hel hebben gemaakt. Aan Story vertelt Coens zoon Jesse Flink over zijn traumatische jeugd.
Het is niet zo dat ik dit boek heb geschreven om met mijn vader af te rekenen. Dat zou vijfentwintig jaar na zijn overlijden een beetje triest zijn,' vertelt Jesse Flink (65), de zoon van wijlen Oppassen!!!-acteur Coen Flink, aan Story. 'Dat had ik voor die tijd moeten doen, maar dat was niet nodig.'
Fysiek geweld
In zijn recent verschenen roman met autobiografische elementen, De grote leugen, onderhoudt hoofdpersoon Jonas een moeizame relatie met zijn vader en wordt omschreven als 'het product van een liefdeloze en gewelddadige opvoeding.' En dat is niet voor niets. 'Het leven van hoofdpersoon Jonas is gebaseerd op mijn eigen leven,' bevestigt Jesse aan Story. 'Er vallen wel de nodige dingen aan mijn jeugd en de opvoeding van mijn ouders op te merken, ik kom bepaald niet uit een warm en veilig nest. Ik kan niet beoordelen hoeveel liefde mijn ouders voor mij hadden, maar het stroomde niet over. Er was sprake van fysiek geweld. Ik heb straffen gehad die ik mijn kinderen nooit zou geven...'
Overlijden Coen Flink
Dat Jesse's vader losse handjes had, staat haaks op zijn glansrol in hitserie Oppassen!!! als liefdevolle en statige opa Buys, waarin hij samen met collega-acteur Ben Hulsman bij hun kinderen en kleinkinderen in huis woonde en zij een leuke chemie hadden met puberkleinkinderen Anna - gespeeld door Annette Barlo - en Rik, gespeeld door Matijs Jansen. Niet lang na het einde van Oppassen!!! overleed Coen in 2000 aan de gevolgen van alvleesklierkanker. Dat neemt niet weg dat zoon Jesse weinig goede herinneringen aan hem heeft overgehouden. 'Het schrijven van mijn roman met autobiografische elementen heeft therapeutisch gewerkt,' zegt Jesse. 'Het heeft me geholpen om dingen die altijd in me hebben gezeten en ik nooit eerder naar buiten heb gebracht, op te schrijven en op die manier te ordenen. Daardoor ben ik het kwijtgeraakt, ik heb het verwerkt. Dat is fijn.'
https://www.story.nl/show(...)zijn-geweest~4c113e9![VhsFUpf.jpg]()