https://nos.nl/artikel/25(...)vylan-op-glastonburyquote:De Britse politie is een officieel onderzoek gestart naar het optreden van de Britse rap-punkgroep Bob Vylan op het festival Glastonbury. De politie onderzoekt er uitspraken zijn gedaan die strafbaar zijn.
Tijdens de show van afgelopen zaterdag riep zanger Bobby Vylan: "Free, free Palestine" en "Death, death to the IDF" (dood, dood aan het Isralische leger). De Britse premier Keir Starmer heeft de uitspraken van Bob Vylan veroordeeld en noemde het "afschuwelijke haatzaaiende taal".
Volgens Chris Philp, de Britse schaduwminister van Binnenlandse Zaken is het "duidelijk" dat de zanger van Bob Vylan "aanzet tot geweld en haat" en dat hij vervolgd moet worden. In een bericht op sociale media roept hij de politie ook op de BBC te vervolgen omdat de omroep volgens hem "ook de wet lijkt te hebben overtreden."
Live uitgezonden
De BBC zond het optreden live uit, als onderdeel van hun verslaggeving van het festival. "Onze nationale omroep zou geen haatdragend materiaal moeten uitzenden dat bedoeld is om geweld en conflicten aan te wakkeren", schrijft Philp. De beelden van het optreden zijn zondag door de BBC offline gehaald.
De omroep zegt vandaag in een verklaring te betreuren dat de live-uitzending niet meteen werd gestopt. "De antisemitische gevoelens die Bob Vylan uitte, zijn volstrekt onaanvaardbaar en horen niet thuis op onze zender."
'Ik zei wat ik zei'
In een bericht op sociale media zegt de zanger van Bob Vylan dat hij is "overspoeld" met berichten van "steun en haat". Ook schreef hij dat het belangrijk is dat mensen zich uitspreken voor verandering, zonder direct te verwijzen naar het optreden van zaterdag. "Ik zei wat ik zei", stond bij het bericht.
De band zegt over maatschappelijke kwesties te rappen, zoals racisme, politiegeweld en homofobie. Het Londense rap-duo stond eerder onder meer op podia van festivals als Coachella en Pinkpop en heeft op 12 september een optreden gepland in Paradiso in Amsterdam.
In oktober en november zou Bob Vylan op tournee zou gaan in de Verenigde Staten, maar het duo is niet meer welkom. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hun visa ingetrokken. "Buitenlanders die geweld en haat verheerlijken, zijn niet welkom in ons land", schrijft viceminister Landau.
Ook onderzoek naar Kneecap
De Britse politie is ook een strafrechtelijk onderzoek gestart naar het optreden van de Ierse rapgroep Kneecap. De rapgroep sympathiseerde tijdens Glastonbury met een onlangs verboden pro-Palestina-actiegroep.
Voorafgaand aan het festival zei de premier Starmer al dat hun optreden "niet gepast" omdat de groep "bedreigingen uit". "Er is geen excuus voor hun afschuwelijke haatdragende taal."
Kneecap-lid Liam O'Hanna is in Groot-Brittanni aangeklaagd voor terrorisme, omdat hij Hezbollah zou hebben gesteund door bij een optreden een vlag van de beweging te laten zien. De groep zelf spreekt de beschuldiging tegen.
Heb dat nog nooit iemand horen roepen of gelezen. Zou raar zijn, die mensen worden door de enorme propaganda aldaar gebrainwashed en voor velen op het plattenland is er alleen de staat TV, Daar zijn maar weinig mensen bestand tegen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:04 schreef Farenji het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)vylan-op-glastonbury
Dus als je systematisch een volk opsluit, laat verhongeren en uitmoordt, als je hulpverleners afslacht en in massagraven dumpt, als je als leger met zware wapens ongewapende hongerige burgers doodschiet, dan is dat "ok" en "zelfverdediging" en moeten we dat allemaal begrijpen "want Israel is onze bondgenoot". We willen ze zelfs nog helpen door wapens te leveren en hun buurlanden voor ze te bombarderen.
Maar als je op een popfestival hier pissig over wordt en oproept tot een vrij Palestina, en het genocide plegende leger van Israel vervloekt, dan is dat "afschuwelijke haatzaaiende taal" en moet je vervolgd worden.
Stel nou dat ze daar hadden geroepen "Free Ukraine! Death to the Russians!" Was er dan ook zoveel stampij geweest? Of mag dat wel?
Het is zelfs zo erg dat ik me afvraag of ik dit vandaag de dag nog op fok mag zeggen, maar:
Free Palestine!
Death to the IDF!
Kan prima een eigen topic. Dit zou voor veel mensen een reden moeten zijn om festivals als deze te mijden. Het is treurig dat festivals worden gekaapt voor politieke doeleinden. Speel gewoon je fucking nummertjes af, amuseer he publiek wat een fors bedrag neerlegt en go home.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:06 schreef Raw85 het volgende:
Kan dit niet in een van die andere 743 Isral-topics?
Sinds het betreffende incident ongetwijfeld stijf uitverkocht.quote:en heeft op 12 september een optreden gepland in Paradiso in Amsterdam.
Dat is nooit cht anders geweest. Er zijn zelfs hele muziekstromingen ontstaan uit politieke onvrede.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:15 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Kan prima een eigen topic. Dit zou voor veel mensen een reden moeten zijn om festivals als deze te mijden. Het is treurig dat festivals worden gekaapt voor politieke doeleinden.
Dat kan best kloppen. Mijn favoriete artiest Bruce Springsteen deed het ook tijdens zijn Tour dit jaar over D.Trump. Was ik het ook niet mee eens, doe dat lekker buiten je concerten om.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:41 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is nooit cht anders geweest. Er zijn zelfs hele muziekstromingen ontstaan uit politieke onvrede.
Dan heb je blijkbaar geen flauw idee wie Bruce Springsteen is. Die mengt zich al in het politieke debat vanaf dat hij muziek maakt zo ongeveer.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:43 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Dat kan best kloppen. Mijn favoriete artiest Bruce Springsteen deed het ook tijdens zijn Tour dit jaar over D.Trump. Was ik het ook niet mee eens, doe dat lekker buiten je concerten om.
Dat weet ik, maar dat hoeft niet op het podium.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Dan heb je blijkbaar geen flauw idee wie Bruce Springsteen is. Die mengt zich al in het politieke debat vanaf dat hij muziek maakt zo ongeveer.
Waarom eigenlijk niet? En mag hij zijn liedjes dan ook niet meer spelen? Want die zijn doordrenkt van politieke boodschappen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:48 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar dat hoeft niet op het podium.
Mag hij nooit meer Born in the USA spelen. Arme Broes.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:48 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar dat hoeft niet op het podium.
En wordt niet afgezegd.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:16 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Sinds het betreffende incident ongetwijfeld stijf uitverkocht.
Nou eerlijk gezegd; ik heb zowel Paradiso als Ticketmaster gecheckt, en kan niks vinden.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En wordt niet afgezegd.
Natuurlijk niet.
Het is niet alsof hij de lokale scoutingsclub heeft doodgewenst.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:15 schreef Montagui het volgende:
Terecht. Oproepen tot geweld is nou eenmaal strafbaar.
Alleen was de bevolking die het betrof toen zelf niet bezig met genocide.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 09:39 schreef Zoddie het volgende:
En het dehumaniseren van een bevolking is exact wat een ander bepaald iemand ook deed.
Tja, dat zal zoals eerder al aangegeven een bepaald type mens vooral zijn. Radicaal tot extreemlinks met een enorme hekel aan het Westen. De video in de tweet hieronder was wat dat betreft ook een erg typerend moment tijdens dit festival, waar een artieste een rant begon over hoe slechte blanke mensen zou zijn en er een verband is tussen de Palestijnen en Aboriginals.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 09:39 schreef Zoddie het volgende:
Het is gewoon eng hoeveel mensen geweld verheerlijken en het prima vinden dat het op een festival gebeurd.
En dan niet roepen dat je hoopt dat de IDF de oorlog verliest, dat Israel zich terug gaat trekken.
Maar nee, ze moeten dood, die 18 jarige jongens en meisjes die verplicht het leger in moeten, die moeten allemaal dood.
Israeliers worden niet meer als mensen gezien maar als monsters.
En het dehumaniseren van een bevolking is exact wat een ander bepaald iemand ook deed.
Festivals gaan mijden omdat een van de artiesten een politieke drol draait.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:15 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Kan prima een eigen topic. Dit zou voor veel mensen een reden moeten zijn om festivals als deze te mijden. Het is treurig dat festivals worden gekaapt voor politieke doeleinden. Speel gewoon je fucking nummertjes af, amuseer he publiek wat een fors bedrag neerlegt en go home.
quote:Op dinsdag 1 juli 2025 09:58 schreef capricia het volgende:
22 optredens zijn inmiddels afgezegd.
Goed gewerkt man.
Plus visum voor de VS ingetrokken, geen optredens daar.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 09:58 schreef capricia het volgende:
22 optredens zijn inmiddels afgezegd.
Goed gewerkt man.
Dit is natuurlijk een uitstekende ontwikkeling, dit soort radicalisme moet je op deze manier de kop indrukken.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Plus visum voor de VS ingetrokken, geen optredens daar.
Ja, was labour maar aan de machtquote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:27 schreef -XOR- het volgende:
Als je in het VK iets zegt/schrijft wat the powers that be niet aanstaat ben je de sjaak, dat was aan de andere kant van het spectrum al wel langer bekend.
goed lezen is niet voor iedereen weggelegd.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:29 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ja, was labour maar aan de macht
Misschien moet Geert Wilders zichzelf dan ook maar eens omdopen tot kunstenaar. Kan ie eindelijk eens in een normaal huis wonen i.p.v. in safehouses....quote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:38 schreef Harvest89 het volgende:
Vrijheid van meningsuiting.
Laat kunstenaars met rust, we zitten hier niet in Rusland.
Als hij het in Nederland had geroepen had hij zich kunnen er op kunnen beroepen 'woordkunstenaar' te zijn.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:38 schreef Harvest89 het volgende:
Vrijheid van meningsuiting.
Laat kunstenaars met rust, we zitten hier niet in Rusland.
Dat hangt er vanaf of de rechter je mening deelt. Voor 'White Lives Matter' ga je gewoon de gevangenis in.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:43 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als hij het in Nederland had geroepen had hij zich kunnen er op kunnen beroepen 'woordkunstenaar' te zijn.
Dan was een 'sorry' al genoeg geweest.
Precies zoals Hamas/ Iran het graag ziet.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
De totale radicalisering van de pro-Palestina cult in Europa is het echte gevaar.
Vrijdag 12 september, nog niet uitverkocht.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 09:00 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nou eerlijk gezegd; ik heb zowel Paradiso als Ticketmaster gecheckt, en kan niks vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |