abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218067337
Hallo allemaal!

Ik heb onlangs een Sony FP-60 Vidimagic CRT-projector met ingebouwde Betamax-speler gekocht.

Helaas heeft de verkoper het apparaat geleverd met een cassette in de speler, waardoor onderdelen in het laadcompartiment en de eject functie beschadigd zijn geraakt:

De eject functie werkt niet omdat het mechanisme dat de band bedient vastzit. De enige manier is door het deksel te demonteren en handmatig een van de tandwielen die de band bedient te draaien.

Wanneer het deksel gesloten is, blijft het eject signaal knipperen, ongeacht of er een cassette in het apparaat zit. Cassettes kunnen niet worden afgespeeld vanwege het constant knipperende signaal.

Ik heb niet veel ervaring met het repareren van vintage CRT apparaten. Ik heb al het e.e.a. geprobeerd maar kom er niet uit.

De CRT start wel op en de projector is ook niet beschadigd. Ik heb een VHS-speler op de projector aangesloten en die werkt prima. Audio is ook onbeschadigd.

Ik woon in Amsterdam. Het liefst betaal ik iemand om dit bij mij thuis te repareren, maar ik heb geen idee waar zo'n expert te vinden – vandaar dat ik dit hier post.

Alle tips, hulp welkom!

Bekijk deze YouTube-video

pi_218076403
Leuk.

In het verleden veel videorecorders weggehaald bij het grof vuil (werd één keer per maand opgehaald) en gerepareerd.
Meestal was het probleem dat de band niet goed spoorde (tracking). Met een slijpmachine een oude schoevendraaier aangepast, zodat die in die speciale schroeven paste en binnen de kortste keren verholpen :P zodat ik weer een extra videorecorder had.
(een tweede videorecorder was leuk voor het opnemen van huurvideo's. De kopieer-beveiligings-instellingen waren ruk in pakweg eind jaren 80 en met een uitgekiende scartkabelbevestiging kon je die omzeilen)

Het probleem hier zou kunnen liggen aan een pinnetje in het apparaat, dat wordt ingedrukt op het moment dat je de klep sluit, waardoor andere functies beschikbaar komen. Het pinnetje is afgebroken, verbogen of losgeraakt.
Dat is een mechanisch probleem dat je meestal wel kan oplossen. Denk 'out of the box' en met veertjes, elastiekjes en zo moet het mogelijk zijn.

Als tweede zou het 'lampje' dat detecteert of er een cassette in het apparaat zit (als er al zo'n lampje inzit) kapot kunnen zijn. Heb ik al een keer meegemaakt.

Geen mechanisch probleem? dan komt de multimeter eraan te pas. Zit meestal een beknopte gebruiksaanwijzing bij en internet is je beste vriend in deze.

Tip.
Leg het apparaat op een tafeltje apart met doosjes erbij voor de boutjes en moertjes, die je eraf haalt en een goede lamp, zodat je eraan kan sleutelen wanneer je zin hebt en ondertussen in je achterhoofd verder nadenken over wat het probleem zou kunnen zijn.
als je na montage een paar schroefjes overhoudt; gefeliciteerd, dat is elke sleutelaar wel eens overkomen, ook de professionele :)
pi_218077440
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 19:23 schreef gepromoveerT het volgende:
Leuk.

In het verleden veel videorecorders weggehaald bij het grof vuil (werd één keer per maand opgehaald) en gerepareerd.
Meestal was het probleem dat de band niet goed spoorde (tracking). Met een slijpmachine een oude schoevendraaier aangepast, zodat die in die speciale schroeven paste en binnen de kortste keren verholpen :P zodat ik weer een extra videorecorder had.
(een tweede videorecorder was leuk voor het opnemen van huurvideo's. De kopieer-beveiligings-instellingen waren ruk in pakweg eind jaren 80 en met een uitgekiende scartkabelbevestiging kon je die omzeilen)

Het probleem hier zou kunnen liggen aan een pinnetje in het apparaat, dat wordt ingedrukt op het moment dat je de klep sluit, waardoor andere functies beschikbaar komen. Het pinnetje is afgebroken, verbogen of losgeraakt.
Dat is een mechanisch probleem dat je meestal wel kan oplossen. Denk 'out of the box' en met veertjes, elastiekjes en zo moet het mogelijk zijn.

Als tweede zou het 'lampje' dat detecteert of er een cassette in het apparaat zit (als er al zo'n lampje inzit) kapot kunnen zijn. Heb ik al een keer meegemaakt.

Geen mechanisch probleem? dan komt de multimeter eraan te pas. Zit meestal een beknopte gebruiksaanwijzing bij en internet is je beste vriend in deze.

Tip.
Leg het apparaat op een tafeltje apart met doosjes erbij voor de boutjes en moertjes, die je eraf haalt en een goede lamp, zodat je eraan kan sleutelen wanneer je zin hebt en ondertussen in je achterhoofd verder nadenken over wat het probleem zou kunnen zijn.
als je na montage een paar schroefjes overhoudt; gefeliciteerd, dat is elke sleutelaar wel eens overkomen, ook de professionele :)
Bedankt voor je reactie! Ik heb mogelijk via Marktplaats een expert gevonden die er naar wilt kijken. Ik zal jouw tips en suggesties meenemen en aan hem presenteren, misschien dat het hem helpt. Thanks! :)
pi_218082808
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 21:35 schreef craziness het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie! Ik heb mogelijk via Marktplaats een expert gevonden die er naar wilt kijken. Ik zal jouw tips en suggesties meenemen en aan hem presenteren, misschien dat het hem helpt. Thanks! :)
Ik zal het op prijs stellen als je hier post wat de oplossing was. :P
pi_218085125
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:17 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Ik zal het op prijs stellen als je hier post wat de oplossing was. :P
Zal ik zeker doen zodra/als het is opgelost :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')