abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218056361
Er was een tijd, lang geleden, toen computers nog piepten als je ze aanzette en Windows startte vanaf een floppydisk. Een tijd waarin je de geur van nieuwe CRT-monitoren rook en je muis nog een bal had. Toen, in het verre jaar van Windows 3.11, verscheen hij voor het eerst in mijn leven: het legendarische Blauwe Scherm des Doods, de BSOD.

Hij kwam altijd onverwacht. Je was net urenlang aan het klooien en uitzoeken hoe alles werkte, van instellingen tot obscure configuraties, en BAM! alles blauw. Wat een drama, wat een frustratie, maar achteraf, wat een nostalgie!

In de jaren die volgden, bleef het blauwe scherm een trouwe, zij het gevreesde metgezel. Windows NT 4.0 introduceerde ons aan een hardere, koelere BSOD, die altijd precies op het verkeerde moment verscheen, bijvoorbeeld midden in een demonstratie op kantoor, alsof hij precies wist wanneer hij maximale chaos kon veroorzaken.

Toen kwamen Windows 95 en 98 SE, die ware meesters waren in het produceren van creatieve en vaak totaal onbegrijpelijke foutcodes; codes die je uren naar je scherm lieten staren in de hoop dat je er iets van zou snappen. Het waren tijden waarin een BSOD bijna een dagelijks ritueel was.

Met Windows 2000 en XP werd de BSOD tot een ware kunstvorm verheven. Vooral XP’s blauwe scherm voelde bijna als een oude vriend: hij kwam langs, tikte je op de schouder en fluisterde als het ware: “Rust maar even uit, ik heb het systeem vastgezet.”

Zelfs Windows Server 2003 deed gezellig mee: ook servers mochten genieten van de blauwe pracht, en wie dacht dat alleen desktops ermee geteisterd werden, kwam bedrogen uit.

Windows 7 bracht eindelijk een zekere stabiliteit, maar het blauwe scherm bleef zo nu en dan opduiken als een troostende herinnering aan vroegere tijden. Toen verscheen Vista, een heuse BSOD-extravaganza die zo pijnlijk was dat we met z’n allen geprobeerd hebben die periode collectief uit ons geheugen te wissen.

Daarna volgden Windows 8 en 8.1, die de BSOD een make-over gaven: het werd een modern, minimalistisch blauw scherm met een verdrietig gezichtje, maar onder die nieuwe uitstraling zat nog steeds dezelfde vertrouwde paniek.

En uiteindelijk Windows 10 en 11, die het blauwe lichtje van hoop nog even brandend hielden. De BSOD kwam minder vaak voor en was strakker vormgegeven, maar bleef een stille herinnering aan het verleden totdat het moment kwam dat het blauwe scherm definitief geschiedenis werd.

Maar nu is de tijd van het blauwe scherm echt ten einde. Nooit meer dat gevreesde moment waarop het scherm plotseling zwart werd en dan, als uit het niets, veranderde in dat angstaanjagende blauw. Geen cryptische meldingen meer zoals “IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL” die je hersens tot pap reduceerden. Geen “UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME” die je ochtend verpestte nog voordat je eerste kop koffie op was. Geen mysterieuze BIOS-reset die je in totale paniek achterliet, hopend dat je computer ooit nog zou opstarten. En bovenal: geen heerlijk excuus meer om tegen je baas te zeggen dat je deadline niet gehaald werd omdat de BSOD weer eens besloot roet in het eten te gooien.

Vandaag neem ik afscheid van een trouwe, onmisbare kameraad in mijn digitale reis. Het was frustrerend, het was dramatisch, maar bovenal was het een deel van wie we zijn als Windows-gebruikers.

En dan… gaan we nu maar fappen op de Kernel Panics!

Klacht: Microschoft stop met BSOD`s
Ik ben vrijgevestigd psychotherapeut.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 11:58:47 #2
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218056423
RIP aan de nabestaanden
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Miss 200.000.000! vrijdag 27 juni 2025 @ 12:16:46 #3
367000 roos94
pi_218056586
Nabestaanden aan de RIP
pi_218056687
Ik ben destijds begonnen met Windows 98 en ik mis die screensavers soms nog wel eens.

Bekijk deze YouTube-video
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 27 juni 2025 @ 12:43:40 #5
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218056788
Ik lees het ja, het wordt nu een zwart scherm des doods :o

Nou ja, dan maar wennen aan de nieuwe naam, BSOD :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator vrijdag 27 juni 2025 @ 13:02:16 #6
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_218056965
Ik las vaarwel BDSM _O-
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Moderator vrijdag 27 juni 2025 @ 13:04:50 #7
Belg
pi_218056986
Heel klein foutje in je OP:

Windows Vista was voor Windows 7
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_218057011
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 13:04 schreef capuchon_jongen het volgende:
Heel klein foutje in je OP:

Windows Vista was voor Windows 7
Klopt helemaal, gefeliciteerd je hebt het echt gelezen
  Moderator vrijdag 27 juni 2025 @ 13:17:59 #9
Belg
pi_218057096
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 13:11 schreef Professionele-Idioot het volgende:

[..]
Herinner me dat nog goed. Ik als niet zo computerkenner probeerde te upgraden van Vista naar 7. Maar dit ging niet zo van een leien dakje. Frustratie alom
pi_218057204
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 13:17 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Herinner me dat nog goed. Ik als niet zo computerkenner probeerde te upgraden van Vista naar 7. Maar dit ging niet zo van een leien dakje. Frustratie alom
Ik heb Vista eigenlijk nooit gebruikt, ik heb nog lang op Windows XP 64 Bit gezeten ( en dat was toen eigenlijk weer Windows server 2003 R2 X64 kernel ).
Daarvoor Windows 2000. Maar niet gek hoor dat je problemen hebt gehad :P ( je bent helaas niet de enige )
  vrijdag 27 juni 2025 @ 13:33:48 #11
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218057284
Gewoon lekker computeren. @Doug-Heffernan
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  vrijdag 27 juni 2025 @ 13:50:57 #12
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218057446
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 13:17 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 13:25 schreef Professionele-Idioot het volgende:

[..]
Ik heb Vista eigenlijk nooit gebruikt, ik heb nog lang op Windows XP 64 Bit gezeten ( en dat was toen eigenlijk weer Windows server 2003 R2 X64 kernel ).
Daarvoor Windows 2000. Maar niet gek hoor dat je problemen hebt gehad :P ( je bent helaas niet de enige )
Een school waar ik op zat die had Vista dus wel eens gebruikt maar gebruikte toen voornamelijk eigenlijk mijn eigen laptop (met XP).

Op mijn pc heb ik nog Windows XP gebruikt tot ik mijn huidige pc kreeg in 2014 :D Toen naar Windows 8, en later geüpdatet naar Windows 10. Na 11 jaar wordt het wel weer eens tijd voor een nieuwe pc, hij begint steeds vaker te blazen en te doen. Ik zie de BSOD wel verschijnen _O-

Voor XP gebruikte ik nog niet heel veel de computer maar mijn vader had Windows ME en Windows 95/98 heb ik ook nog wel eens gebruikt.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 27 juni 2025 @ 21:30:27 #13
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218060584
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 13:11 schreef Professionele-Idioot het volgende:

[..]
Haha, mee too. Ik vond het eigenlijk best een vermakelijk verhaal.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218060705
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 12:29 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik ben destijds begonnen met Windows 98 en ik mis die screensavers soms nog wel eens.

Oh ja die vissen, echt uren naar zitten staren als kind. Net als deze:

pi_218072634
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 13:33 schreef SebbeSwensje het volgende:
Gewoon lekker computeren. @:doug-heffernan
Lekker computeren idd.
Vandaag weer zo een dag!
lol
  zondag 29 juni 2025 @ 13:37:00 #16
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218072653
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 13:35 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]
Lekker computeren idd.
Vandaag weer zo een dag!
Mijn maat is wedergekeerd _O_ lekker computeren vriendje met een koud sapje erbij.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218072687
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 13:37 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Mijn maat is wedergekeerd _O_ lekker computeren vriendje met een koud sapje erbij.
Ik ben er weer idd, heel leuk om weer terug te zijn.
lol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')