Mee eens.quote:Op maandag 7 juli 2025 15:00 schreef Buitendam het volgende:
Ik heb meer respect voor ouders die hun kind appelmoes geven dan foie gras.
Klopt. Er is daarentegen heel veel mis met foie gras.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Mee eens.
Er is ook helemaal niets mis met appelmoes.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pannenkoekenschuur en tenten ook echtquote:Op maandag 7 juli 2025 17:44 schreef Seeburg54 het volgende:
Ga lekker naar de pannenkoekschuur of Yankee Doodle achtige tenten met je kroost.
Voor het grootste deel helemaal eens!quote:Op maandag 7 juli 2025 17:51 schreef miss_sly het volgende:
Juist door kinderen vanaf een jonge leeftijd regelmatig mee te nemen naar een restaurant leren ze hoe ze zich er moeten gedragen. Maar het bouwt wel op. De restaurants dien je wel goed uit te kiezen. Je gaat zeker als ze jong zijn gewoon niet zo lang. Geen voor-. hoofd- en nagerecht waar je een paar uur over doet. Een hoofdgerecht en als het erg goed gaat een dessert.
Maar je in een restaurant gedragen leren ze ook thuis. Wij aten altid aan tafel. En dan maakten we het gezellig. We deden niet moeilijk over hoeveel er gegeten werd, dwongen niets op. Wij bepaalden wat er gegeten werd, en kind hoeveel van wat. Dan gingen we kletsen over de dag, of over wat we nog gingen doen. Het was aan tafel altijd gezellig. Dus ook als we uit eten gingen was dat het geval. En ook thuis bleef kind een bepaalde tijd aan tafel en niet tussendoor telkens van tafel.
Wat betreft het dikgedrukte gedeelte:quote:Op maandag 7 juli 2025 17:51 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk ook dat er in veel landen een andere cultuur is mbt eten en de aanwezigheid van kinderen. Juist in landen als Italie, Spanje, Frankijk horen kinderen er gewoon bij. Ze zijn deel van de familie, zitten mee aan tafel, nemen deel aan de maaltijd. In Nederland heerst wel veel meer een cultuur dat we kinderen vooral niet moeten horen of zien.
Daar ga ik dan ook met een grote boog omheen.quote:Op maandag 7 juli 2025 18:06 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Pannenkoekenschuur en tenten ook echt
Zo vermoord je een klassiek topic in de dop. Beetje backlash voor deze TSquote:Op maandag 7 juli 2025 19:14 schreef miss_sly het volgende:
Zoals ik al zei: we gaan niet naar elkaar zitten bitchen.
Dan moet je misschien zelf in een ander segment restaurant gaan eten waar kinderen sowieso niet komen. Maar dan kost het je te veel en mogen anderen dus een segment omlaag naar tenten en schuren? Zo werkt het niet.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:30 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Daar ga ik dan ook met een grote boog omheen.
Oh jawel hoor. Ouders met kinderen die vervelend zijn weten zelf ook best dat andere gasten zich ergeren aan hun kroost. Zorg dat je kinderen manieren hebben geleerd, dan is er niks aan de hand. Maakt niet uit in welk segment je zit wat dat betreft.quote:Op maandag 7 juli 2025 23:39 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dan moet je misschien zelf in een ander segment restaurant gaan eten waar kinderen sowieso niet komen. Maar dan kost het je te veel en mogen anderen dus een segment omlaag naar tenten en schuren? Zo werkt het niet.
Subjectiever dan dit ga je het natuurlijk niet krijgen. De een vindt ze enorm gezellig aan tafel en de ander ergert zich dood aan dat luidruchtig gedoe.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 05:48 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Ouders met kinderen die vervelend zijn weten zelf ook best dat andere gasten zich ergeren aan hun kroost. Zorg dat je kinderen manieren hebben geleerd, dan is er niks aan de hand. Maakt niet uit in welk segment je zit wat dat betreft.
Wij hebben aan tafel nooit ergens een ding van gemaakt. Door de dag heen was er altijd groente en fruit om te snacken, een schaaltje yoghurt, volkoren brood. Het avondeten wilden we vooral als een gezellig punt van de dag hebben. En wij aten dan natuurlijk gewoon goed en met smaak, en goed voorbeeld doet goed volgen.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:47 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Voor het grootste deel helemaal eens!
Even voor wat betreft de twee dikgedrukte gedeelten:
1) Het moest wel altijd in verhouding zijn. Dus even als extreem voorbeeld: Bij een bruine boterham mocht je er op doen wat je wilde, maar niet te veel. Dus een bruine boterham met pindakaas, maar een gewoon laagje. Niet extreem veel. Zeg een halve centimeter of zo. Bij AGV hetzelfde. Je mag best nog een portie, maar wel in de zelfde verhoudingen. En wel je bordje leegeten! Bij een tweede portie was dat altijd de voorwaarde. Uitzonderingen daar gelaten, natuurlijk.
[..]
Er is wel verschil tussen luidruchtig en luidruchtig.quote:Wat betreft het dikgedrukte gedeelte:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Zelf ben ik geen groot kinderliefhebber maar ik heb totaal geen problemen met kinderen die zich gewoon normaal gedragen (in mijn ogen, toegegeven). Kinderen mogen best meer lawaai maken en zichtbaar zijn dan volwassenen. Maar ik ben al op een dermate leeftijd dat ik redelijk kan beoordelen wat "normaal" is en wat daar buiten valt. Denk ik.![]()
Maar goed, het zal altijd een lastige discussie blijven.
Ach ja. Gelukkig is het niet altijd een ergernis, er bestaan ook verstandige ouders en nette kindjes.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 07:12 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Subjectiever dan dit ga je het natuurlijk niet krijgen. De een vindt ze enorm gezellig aan tafel en de ander ergert zich dood aan dat luidruchtig gedoe.
Om ze te leren hoe het is om in een restaurant te zitten, eten te bestellen, eens wat anders te proberen dan je thuis eet.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 09:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Je hebt 600 mcDonalds, 335 pannekoeken boten en 425 all-youcanvreet tenten.
En nóg moet je per sé in een normaal restaurant gaan zitten? (Zelfs De Beren is al te classy voor kids)
Laat ik het zo zeggen, als ik zojuist een aantal moeilijke keuzes heb gemaakt (menu kiezen),
dan heb ik geen zin in gejank.
Klaar.uit
Waarom kinderen wél meenemen naar een restaurant?
Dat dus.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:32 schreef Molo het volgende:
Heerlijk, met kinderen uit eten gaan. Ze lekker laten kennismaken met lekker eten en de sociale kanten eromheen![]()
Gezellig en fijn
Ik kan me heel goed voorstellen dat je ontzettend moet bijkomen van keuzes maken in een menu. Niks minder dan mensonterend dat je wordt blootgesteld aan geluid wat je niet kan verdragen op dat moment. Heel veel sterkte.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 09:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Laat ik het zo zeggen, als ik zojuist een aantal moeilijke keuzes heb gemaakt (menu kiezen),
Klaar.uit
Ja vind ik ook. Ze hoeven niet meteen aan de zwezerik maar een kind kennis laten maken met het reilen en zeilen van een restaurant waar er verwacht wordt dat je je volume leuk houdt is niet vreemd.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Om ze te leren hoe het is om in een restaurant te zitten, eten te bestellen, eens wat anders te proberen dan je thuis eet.
[..]
Dat dus.
Het ligt zeker ook aan het kind. Het is niet alleen een kwestie van opvoeden en aanleren.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 09:27 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ja vind ik ook. Ze hoeven niet meteen aan de zwezerik maar een kind kennis laten maken met het reilen en zeilen van een restaurant waar er verwacht wordt dat je je volume leuk houdt is niet vreemd.
Mijn jongste kan dit niet aan, ondanks mijn beste pogingen dit in goede banen te leiden, dus die maakt het amper mee. Als ie 6 is, en communicatief vaardiger, dan is het weer feest.
Het ligt ook gewoon aan de kinderen. Mijn middelste is 6, maar die kan zonder problemen anderhalf uur aan tafel blijven zonder van de stoel af te glijden of opeens irritant te worden. Dan ben je gewoon overal welkom.
Er zijn ook mensen die al gek worden als een kind hardop lacht. We moeten niet vergeten dat ook kinderen gewoon mensen zijn en recht hebben op een bestaan.
Herkenbaar. Zou dat door de smartphone en sociale media komen, alles via een beeldscherm?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 09:42 schreef miss_sly het volgende:
Ik zie nog wel jonge tieners die amper de ober aan durft te kijken, laat staan hard genoeg te durven praten om te vertellen wat ze zouden willen drinken.
Dat heeft er zeker mee te maken. Maar ook niet vaak in de gelegenheid zijn geweest om te oefenen. Want dat is wat opgroeien is natuurlijk: telkens weer dingen oefenen zodat je ze onder de knie krijgt. Of dat nu lopen, praten, rekenen betreft, of je gedragen in een restaurant, weten hoe je vragen stelt aan de ober en hoe je je bestelling netjes doorgeeft.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Herkenbaar. Zou dat door de smartphone en sociale media komen, alles via een beeldscherm?
Eerlijk is eerlijk, uit eten kost aardig wat en ik kan me voorstellen dat er gezinnen zijn die het niet kunnen betalen. Dus misschien hebben deze pubers nauwelijks de gelegenheid gehad om te oefenen. Ik was afgelopen zondag inclusief fooi 170 euro kwijt bij een doorsnee sushi tent, 2 kinderen en 2 volwassenen. Ik vind dat aardig wat geld als ik heel eerlijk ben.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat heeft er zeker mee te maken. Maar ook niet vaak in de gelegenheid zijn geweest om te oefenen. Want dat is wat opgroeien is natuurlijk: telkens weer dingen oefenen zodat je ze onder de knie krijgt. Of dat nu lopen, praten, rekenen betreft, of je gedragen in een restaurant, weten hoe je vragen stelt aan de ober en hoe je je bestelling netjes doorgeeft.
Wat betreft die telefoons: op de school van mijn tiener was afgelopen jaar het 'telefoon thuis of in de kluis'devies ingevoerd en dat heeft ook voor de ondelringe verhoudingen heel veel verschil gemaakt. Ze moeten ineens weer van persoon tot persoon live praten. Dat is toch wel even anders.
Natuurlijk is het duur. En het is ook flink duurder geworden. Nou is een sushitent, hoe doorsnee ook, nooit goedkoop. Het kan echt flink goedkoper. En oefenen hoe om te gaan met de bediening en bestellen kan ook bij een kleine Italiaan waar je pizza gaat eten. Ben je echt goedkoper uit.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, uit eten kost aardig wat en ik kan me voorstellen dat er gezinnen zijn die het niet kunnen betalen. Dus misschien hebben deze pubers nauwelijks de gelegenheid gehad om te oefenen. Ik was afgelopen zondag inclusief fooi 170 euro kwijt bij een doorsnee sushi tent, 2 kinderen en 2 volwassenen. Ik vind dat aardig wat geld als ik heel eerlijk ben.
Klopt. Alleen zijn er weinig restaurants die daar aan voldoen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 08:52 schreef miss_sly het volgende:
Idem voor oudere mensen, trouwens. Veel senioren hoeven ook niet meer die enorme porties, de helft is ook goed.
Een halve portie heeft niet de halve kostprijs, enige verschil zijn de ingrediënten, dus een senioren menu zal maar een beetje goedkoper zijn. Echter zien veel klanten dit niet zo, Wat ik bij meditairane restaurants vaak doe is 3 voorgerechten nemen ipv voor en hoofd.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:27 schreef golfer het volgende:
[..]
Klopt. Alleen zijn er weinig restaurants die daar aan voldoen.
Vriend van mij is leraar, die ziet de afgelopen 5-10 jaar een enorme verschuiving bij jongeren, Sociale media/Smartphone en corona hebben een enorme impact gehad volgens hem en zijn collega's.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat heeft er zeker mee te maken. Maar ook niet vaak in de gelegenheid zijn geweest om te oefenen. Want dat is wat opgroeien is natuurlijk: telkens weer dingen oefenen zodat je ze onder de knie krijgt. Of dat nu lopen, praten, rekenen betreft, of je gedragen in een restaurant, weten hoe je vragen stelt aan de ober en hoe je je bestelling netjes doorgeeft.
Wat betreft die telefoons: op de school van mijn tiener was afgelopen jaar het 'telefoon thuis of in de kluis'devies ingevoerd en dat heeft ook voor de ondelringe verhoudingen heel veel verschil gemaakt. Ze moeten ineens weer van persoon tot persoon live praten. Dat is toch wel even anders.
Het gaat helemaal niet om de prijs. Het gaat erom dat ze gewoon niet zoveel eten hoeven en al weten bij het bestellen dat ze het niet helemaal op gaan eten. En dat vinden ze dan zonde.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een halve portie heeft niet de halve kostprijs, enige verschil zijn de ingrediënten, dus een senioren menu zal maar een beetje goedkoper zijn. Echter zien veel klanten dit niet zo,
Ik vind dat heel erg jammer. Zowel voor de senioren als de kinderen. Zet grote en kleine porties op de kaart met bijbehorende prijs (en een halve zal zeker niet half zoveel kosten) en laat mensen dan kiezen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:27 schreef golfer het volgende:
[..]
Klopt. Alleen zijn er weinig restaurants die daar aan voldoen.
Doggybag?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om de prijs. Het gaat erom dat ze gewoon niet zoveel eten hoeven en al weten bij het bestellen dat ze het niet helemaal op gaan eten. En dat vinden ze dan zonde.
[..]
Waarom mogen ouders en kinderen (die zich kunnen gedragen) alleen maar naar een vreetschuur?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 09:11 schreef Het_Bokje het volgende:
En nóg moet je per sé in een normaal restaurant gaan zitten? (Zelfs De Beren is al te classy voor kids)
Klaar.uit
Uit eten met mijn ma als kind, was 9 of 10quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:44 schreef Momo het volgende:
Wat betreft kinderen in een restaurant wij gingen vroeger wel eens uit eten met oom, tante en neefje/nichtje die paar jaar jonger waren. Dan wouden hun altijd iets randoms op de kaart hebben. Papa ik wil T-bone. "Liefje weet je dat wel zeker, is vlees met bot" "JAAA" En dat de T-bone dan op tafel kwam. "Papa dat wil ik niet". En toen moest de rest van de tafel de T-bone verdelen en at neefje van iedereen iets mee, en werd er soms extra patat besteld.
quote:Op dinsdag 8 juli 2025 09:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Klaar.uit
De Beren is al jaren niet meer te vretenquote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:46 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Waarom mogen ouders en kinderen (die zich kunnen gedragen) alleen maar naar een vreetschuur?
Mekkie haal ik alleen maar af, pannenkoeken avondeten noemenen all you can eat = meestal lopen voor je eten en dat doe ik niet graag. Dan zou ik dus nooit ergens eten met mijn kind?
Ik vind overigens zoiets als de beren, tres tapas of de griek prima om met je kind naar toe te gaan.
Daargelaten dat de beren tegenwoordig ook niet meer te vreten is
Prima tent dus om je kinderen mee naar toe te nemen, kun je altijd nog claimen dat het niet aan je opvoeding ligt als er gejankt wordt dat het niet te vreten is.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
De Beren is al jaren niet meer te vreten
Ja, kun je welquote:
Maar wie bepaalt wat een normaal restaurant is of niet.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:30 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ja, kun je weldoen, maar ik het wel over 'overlast' gevende kinderen. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om je kind en jezelf te trainen om normaal 1uur+ aan tafel te kunnen zitten.
Het is dus nergens voor nodig om kinderen mee te nemen naar normale restaurants, als je niet zeker weet of er niet gekrijst, gejankt, of overgecorrigeerd gaat worden.
Als ik 60-80 euro uitgeef voor een eetbeleving+service, dan is het laatste waar ik op zit te wachten boze ouders+aanhang.
Top Tipquote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:30 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ja, kun je weldoen, maar ik het wel over 'overlast' gevende kinderen. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om je kind en jezelf te trainen om normaal 1uur+ aan tafel te kunnen zitten.
Het is dus nergens voor nodig om kinderen mee te nemen naar normale restaurants, als je niet zeker weet of er niet gekrijst, gejankt, of overgecorrigeerd gaat worden.
Als ik 60-80 euro uitgeef voor een eetbeleving+service, dan is het laatste waar ik op zit te wachten boze ouders+aanhang.
haha, eens hoor. Beren, wokschuren. Wat is 'normaal' inderdaad. Shoarmatenten?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:38 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Maar wie bepaalt wat een normaal restaurant is of niet.
Ik vind de beren namelijk ook een soort vreetschuur.
En volgens mij is de wok tegenwoordig ook al richting de 50 in het weekend? Dus 60 euro betalen voor een 'eetbeleving' geeft ook geen privileges
Tip Topquote:
Dus je mening is niet gebaseerd op recente eigen ervaringen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:51 schreef Het_Bokje het volgende:
Maarja, het is ook weer een flinke tijd geleden dat ik in een 'echt' restaurant heb gegeten.
Lijkt mij een prima idee voor jou.quote:Maargoed, het gaat over kinderen en ouders dus ja, dan moet je gewoon je muil houden ofzo merk ik hier als je daar kritiek op hebt.
Dat is echt nonsens en zeker niet de tendens in dit topic.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:51 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Maargoed, het gaat over kinderen en ouders dus ja, dan moet je gewoon je muil houden ofzo merk ik hier als je daar kritiek op hebt.
Het is echt een Top Tip. Mensen met (jonge) kinderen zitten echt uiterlijk zes uur aan tafel en zijn voor 8 uur de deur weer uit. Heb je nergens last van. Hooguit van ander luidruchtige groepen in het restaurant met mensen die teveel hebben gedronken en dan ontzettend gezellig worden.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:55 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Tip Top
rot op
Betere oplossing: gewoon niet buitenshuis eten.
Maar snap je dan echt niet dat het iemand zou kunnen storen als er een kind jankend en krijsend aanwezig is op 3 meter als je aan het eten bent. Kijk, als je kids dat niet doen: Helemaal prima hoor, neem ze maar mee. (alsof restaurants op kinderen zitten te wachten....drinken niks.)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |