abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218049536
Hallo!

Ik ben nieuw hier, speciaal een account aangemaakt om een vraag te stellen. Dus als ik iets verkeerd zeg of doe, alvast mijn excuses!

Ik heb ongeveer 20 maanden geleden een nieuwe ketel laten installeren, maar had daarna het idee dat het stonk. Er is een paar keer een monteur terug geweest, ze konden niks vinden.
Maar, vooral in de zomer, de stank bleef terug komen.
Na wat dingen afgedekt/afgetapet te hebben, stinkt het af en toe nog (nu weer erger dan in de winter) en ben ik verder gaan kijken en zag dat de sifon die onder de ketel de muur ingaat, droog staat.
Volgens mij is dit niet de bedoeling en ik gok dat daar de (riool)lucht vandaan komt.
Ik heb er een paar liter water in gegooid, maar dat maakt geen verschil..

Heeft iemand hier een idee of dit de oorzaak kan zijn en hoe dit op te lossen is?

P.S. Ik heb foto's, maar geen idee hoe ik deze hier plaats 🙈
pi_218049667
Welkom bij fok.

Flikker er gewoon een beetje water in joh Niet gelijk hele liters

Het water moet staan als bij een toilet.

Daarna je huis luchten.

Als het dan nog niet is opgelost is het je bovenlip.
pi_218049813
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 15:33 schreef Helenattenek het volgende:
Welkom bij fok.

Daarna je huis luchten.

_O-
pi_218049843
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 15:33 schreef Helenattenek het volgende:
Welkom bij fok.

Daarna je huis luchten.

Dus eerst ff scheren en wassen, dan nog een keer checken..
Genoteerd!
pi_218049868
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 15:20 schreef RisenOne83 het volgende:
Hallo!

Ik ben nieuw hier, speciaal een account aangemaakt om een vraag te stellen. Dus als ik iets verkeerd zeg of doe, alvast mijn excuses!

Ik heb ongeveer 20 maanden geleden een nieuwe ketel laten installeren, maar had daarna het idee dat het stonk. Er is een paar keer een monteur terug geweest, ze konden niks vinden.
Maar, vooral in de zomer, de stank bleef terug komen.
Na wat dingen afgedekt/afgetapet te hebben, stinkt het af en toe nog (nu weer erger dan in de winter) en ben ik verder gaan kijken en zag dat de sifon die onder de ketel de muur ingaat, droog staat.
Volgens mij is dit niet de bedoeling en ik gok dat daar de (riool)lucht vandaan komt.
Ik heb er een paar liter water in gegooid, maar dat maakt geen verschil..

Heeft iemand hier een idee of dit de oorzaak kan zijn en hoe dit op te lossen is?

P.S. Ik heb foto's, maar geen idee hoe ik deze hier plaats 🙈
Het zou kunnen zijn dat er in jouw huis geen goede ontluchting van de standleiding zit (vaak een buis door het dak ergens in het cv-hok, aangesloten op de grote verticale afvoerpijp door het hele huis heen) zodat als je ergens een wc doortrekt, de onderdruk ook de sifon van je cv leegzuigt. Daar komt in de zomer toch al amper condenswater in omdat de cv niet draait en het restje water eruit verdampt.

Dus of je kan er nu telkens een beker water in gooien, of eens kijken of ie inderdaad leeggetrokken wordt als ze 1 verdieping lager een plee doortrekken.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_218049949
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:06 schreef Gripper het volgende:

[..]
Het zou kunnen zijn dat er in jouw huis geen goede ontluchting van de standleiding zit (vaak een buis door het dak ergens in het cv-hok, aangesloten op de grote verticale afvoerpijp door het hele huis heen) zodat als je ergens een wc doortrekt, de onderdruk ook de sifon van je cv leegzuigt. Daar komt in de zomer toch al amper condenswater in omdat de cv niet draait en het restje water eruit verdampt.

Dus of je kan er nu telkens een beker water in gooien, of eens kijken of ie inderdaad leeggetrokken wordt als ze 1 verdieping lager een plee doortrekken.
Dank voor je reactie!
Ik woon hier nu 12,5 jaar en heb tot de nieuwe ketel nooit problemen gehad.. Verder woon ik op de 1e verdieping van een 6 verdieping flat, dus het zou zomaar kunnen dat er ergens anders problemen zitten..
  Moderator donderdag 26 juni 2025 @ 17:34:31 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_218050397
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:19 schreef RisenOne83 het volgende:

[..]
Dank voor je reactie!
Ik woon hier nu 12,5 jaar en heb tot de nieuwe ketel nooit problemen gehad.. Verder woon ik op de 1e verdieping van een 6 verdieping flat, dus het zou zomaar kunnen dat er ergens anders problemen zitten..
Welkom op FOK!

Zijn er meer bewoners met problemen?
pi_218050472
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 17:34 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Welkom op FOK!

Zijn er meer bewoners met problemen?
Dank je wel!

Durf ik niet te zeggen.. Voor zover ik weet niet op mijn galerij, maar ws zouden de meeste problemen dan boven mij moeten zitten?
  Moderator donderdag 26 juni 2025 @ 18:27:32 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_218051025
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 18:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Het probleem ansich zou dan ook boven je kunnen bevinden.
Dat zou qua moeite/kosten het mooiste zijn, dan is het een klus voor de VVE!
Eigenlijk nooit over nagedacht omdat de problemen pas begonnen na het plaatsen van de ketel..
  donderdag 26 juni 2025 @ 19:53:15 #11
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218051342
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:06 schreef Gripper het volgende:

[..]

*beluchter, als de ontluchter het probleem was dan zou het chiffon borrelen maar niet leeggetrokken worden.

Verder heb je helemaal gelijk en is de beluchter en de ontluchter in het dak in de praktijk hetzelfde ding.

Het voordeel van de beluchter is dat je die ook zelf makkelijk kan bijplaatsen (ontluchter geeft stank af, een beluchter niet).

Er zijn chiffons met een ingebouwde beluchter zodat het chiffon niet wordt leeggetrokken.

@TS
Het probleem hoeft m.i. niet per see bij de vve te liggen, het kan ook zijn dat de leidingen in jouw gedeelte aan het dichtslippen zijn waardoor er een beluchtingsprobleem is ontstaan. Maar dat verschil is lastig te vinden :-)
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  donderdag 26 juni 2025 @ 19:56:17 #12
436847 embedguy
pi_218051373
Wel een gek verhaal dat de monteurs het probleem niet konden vinden. Een leeggetrokken chiffon lijkt mij juist the first suspect bij stankproblemen.

Misschien is er ook nog een tweede probleem.
Life is happening now.
pi_218051715
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 19:53 schreef embedguy het volgende:

[..]
*beluchter, als de ontluchter het probleem was dan zou het chiffon borrelen maar niet leeggetrokken worden.

Verder heb je helemaal gelijk en is de beluchter en de ontluchter in het dak in de praktijk hetzelfde ding.

Het voordeel van de beluchter is dat je die ook zelf makkelijk kan bijplaatsen (ontluchter geeft stank af, een beluchter niet).

Er zijn chiffons met een ingebouwde beluchter zodat het chiffon niet wordt leeggetrokken.

@:ts
Het probleem hoeft m.i. niet per see bij de vve te liggen, het kan ook zijn dat de leidingen in jouw gedeelte aan het dichtslippen zijn waardoor er een beluchtingsprobleem is ontstaan. Maar dat verschil is lastig te vinden :-)
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar het begin van de buis zit inderdaad bij mij, maar na een paar centimeter gaat hij al de muur in, dan wordt het al een VVE probleem toch? Het sifon gedeelte zit ook in de muur..
De VVE heeft al een riool ontstopper langs gestuurd, dus dichtslippen kan het dan niet meer zijn hoop ik?
  donderdag 26 juni 2025 @ 20:47:23 #14
436847 embedguy
pi_218052024
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 20:20 schreef RisenOne83 het volgende:

[..]
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar het begin van de buis zit inderdaad bij mij, maar na een paar centimeter gaat hij al de muur in, dan wordt het al een VVE probleem toch? Het sifon gedeelte zit ook in de muur..
De VVE heeft al een riool ontstopper langs gestuurd, dus dichtslippen kan het dan niet meer zijn hoop ik?
Ik weet niet hoe dit typisch bij vve’s geregeld is. Ik ging er vanuit dat het leidingwerkt tot buiten je appartement voor jezelf is en daarbuiten voor de vve. De leiding van je cv gaat waarschijnlijk niet direct buiten jouw appartement, die gaat bijvoorbeeld eerst naar een plek waar ook de toiletafvoer bijeenkomt en daarna gaat het pas buiten jouw appartement. Maar wie weet praat ik hier poep. De enige die ik ken met een appartement die binnen het appartement rioolproblemen had (6 meter verder in de afvoer van de keuken bleek een opstopping) mocht het iig zelf oplossen en dat lijkt mij normaal.

Maar als er al een riool ontstopper bij je langsgeweest is om jouw leidingen te ontstoppen dan zal je dit misschien ook wel bij de vve neer kunnen leggen.
Life is happening now.
pi_218053878
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 20:47 schreef embedguy het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe dit typisch bij vve’s geregeld is. Ik ging er vanuit dat het leidingwerkt tot buiten je appartement voor jezelf is en daarbuiten voor de vve. De leiding van je cv gaat waarschijnlijk niet direct buiten jouw appartement, die gaat bijvoorbeeld eerst naar een plek waar ook de toiletafvoer bijeenkomt en daarna gaat het pas buiten jouw appartement. Maar wie weet praat ik hier poep. De enige die ik ken met een appartement die binnen het appartement rioolproblemen had (6 meter verder in de afvoer van de keuken bleek een opstopping) mocht het iig zelf oplossen en dat lijkt mij normaal.

Maar als er al een riool ontstopper bij je langsgeweest is om jouw leidingen te ontstoppen dan zal je dit misschien ook wel bij de vve neer kunnen leggen.
Ja, volgens mij is idd alles binnen de muren mijn probleem, daarbuiten dat van de VVE. Dus ik hoop dan maar dat dat vanaf de muur geldt 😂🙈
pi_218055518
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 20:20 schreef RisenOne83 het volgende:

[..]
Een foto zou wel gemakkelijk zijn.
Je zegt namelijk dat het sifon-gedeelte in de muur zou zitten.
Kan het niet zo zijn dat ze met het plaatsen van de nieuwe ketel vergeten zijn een syfon te plaatsen.
pi_218055968
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 10:23 schreef Trademarker het volgende:

[..]
Een foto zou wel gemakkelijk zijn.
Je zegt namelijk dat het sifon-gedeelte in de muur zou zitten.
Kan het niet zo zijn dat ze met het plaatsen van de nieuwe ketel vergeten zijn een syfon te plaatsen.
En hoe plaats ik een foto? 🙈 Als ik op het cameraatje klik, krijg ik alleen een url optie?
Ze hebben voor zover ik weet met de nieuwe ketel zo min mogelijk veranderd aan de opstelling..
pi_218056005
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 11:13 schreef RisenOne83 het volgende:

[..]
En hoe plaats ik een foto? 🙈 Als ik op het cameraatje klik, krijg ik alleen een url optie?
Ze hebben voor zover ik weet met de nieuwe ketel zo min mogelijk veranderd aan de opstelling..
Foto te plaatsen via https://imgbb.com/ Free.
Account maken en vrij simpel de url BB groot met link c/p
pi_218063510
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 11:16 schreef AnneX het volgende:

[..]
https://ibb.co/Rkw4jtJQ
https://ibb.co/r2DW1gFL
https://ibb.co/yFrXqCdB

Hoop dat het zo werkt!
pi_218063518
quote:
Dat blauwe is trouwens een plastic zakje, de hoop was dat daar de stank uit kwam, maar helaas..
pi_218063522
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 11:16 schreef AnneX het volgende:

[..]
Dank je wel!
pi_218063773
Lijkt idd erop dat ze de sifon vergeten zijn. Die lijkt me niet in de muur te zitten.
pi_218064340
Water in gieten en dan een druppeltje olie zodat het minder snel verdampt.
pi_218064349
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 12:38 schreef Farenji het volgende:
Lijkt idd erop dat ze de sifon vergeten zijn. Die lijkt me niet in de muur te zitten.
idd dit!
pi_218065009
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 12:38 schreef Farenji het volgende:
Ja, dat vond ik ook raar, maar dan snap ik niet zo goed hoe het kan dat ik bij de oude ketel niks rook?
Kan dat omdat dat wiite/doorzichtige stuk iets teveel naar beneden zit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')