Niet netjes? Had ie maar moeten anonimiseren.quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:21 schreef Ypmaha het volgende:
Ik ben benaderd door een recruiter voor een leuke vacature. De recruiter beloofde een contract van 1 jaar met intentie tot vaste aanstelling. Aangezien ik nu al een vaste aanstelling heb is dit voor mij niet aantrekkelijk.
Nu heb ik diezelfde vacature op de website van het bedrijf zelf gevonden.
Los van dat het niet netjes is, is er een andere reden dat het niet slim is rechtstreeks te solliciteren?
Hoezo is het niet netjes?quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:21 schreef Ypmaha het volgende:
Ik ben benaderd door een recruiter voor een leuke vacature. De recruiter beloofde een contract van 1 jaar met intentie tot vaste aanstelling. Aangezien ik nu al een vaste aanstelling heb is dit voor mij niet aantrekkelijk.
Los van dat het niet netjes is, is er een andere reden dat het niet slim is rechtstreeks te solliciteren?
Nou ja, als hij me niet op de vacature had gewezen had ik hem misschien niet gevonden. Misschien krijg ik problemen als ik rechtstreeks solliciteer omdat die recruiter me al had benaderd, geen idee hoe zoiets werkt.quote:
het zou kunnen dat het bedrijf er bovenlangs wat gerommel over krijgt, maar zolang jij je niet bij de recruiter hebt ingeschreven, heb je ook geen voorwaarden waar jij je aan moet houden.quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:36 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Nou ja, als hij me niet op de vacature had gewezen had ik hem misschien niet gevonden. Misschien krijg ik problemen als ik rechtstreeks solliciteer omdat die recruiter me al had benaderd, geen idee hoe zoiets werkt.
Misschien wel, misschien niet.quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:36 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Nou ja, als hij me niet op de vacature had gewezen had ik hem misschien niet gevonden. Misschien krijg ik problemen als ik rechtstreeks solliciteer omdat die recruiter me al had benaderd, geen idee hoe zoiets werkt.
Het enige wat hij heeft gestuurd is een berichtje op LinkedIn of ik geïnteresseerd was in die vacature. Ik heb nog niet op hem gereageerdquote:Op woensdag 25 juni 2025 20:36 schreef baskick het volgende:
De kans bestaat natuurlijk wel dat je al aangedragen bent en de potentiële werkgever dus fee moet betalen, ook als ie je rechtstreeks uitnodigt en aanneemt. Of je niet aanneemt vanwege de dan verschuldigde fee.
Is het in jouw vakgebied, of met jouw expertises, gebruikelijk dat je direct een vaste aanstelling krijgt?quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:21 schreef Ypmaha het volgende:
. Aangezien ik nu al een vaste aanstelling heb is dit voor mij niet aantrekkelijk.
Kan en mag dat überhaupt zonder toestemming van ts? Lijkt me sterk.quote:Op woensdag 25 juni 2025 20:36 schreef baskick het volgende:
De kans bestaat natuurlijk wel dat je al aangedragen bent en de potentiële werkgever dus fee moet betalen, ook als ie je rechtstreeks uitnodigt en aanneemt. Of je niet aanneemt vanwege de dan verschuldigde fee.
Ja, op zich wel al is het totaal niet professioneel en/of netjes.quote:Op woensdag 25 juni 2025 23:20 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Kan en mag dat überhaupt zonder toestemming van ts? Lijkt me sterk.
Volgens mij gaat dat tegen de privacywetgeving in je mag niet zomaar persoonsgegevens delen zonder toestemming.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:27 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Ja, op zich wel al is het totaal niet professioneel en/of netjes.
En ja, zo'n recruiter komt er altijd wel achter. Zelf keertje situatie meegemaakt dat zo'n flapdrol me belde dat hij een gesprek had geregeld voor me. Kende de hele figuur niet, had hem nooit gesproken en zeker geen toestemming gegeven om m'n CV te verspreiden. Dus gezegd dat hij de boom in kon, omdat ik op zo'n manier niet wil werken zonder verder naar rol of bedrijf te vragen.
Was wel op zoek en op een gegegeven moment na een sollicitatiegesprek de vraag gekregen waarom de eerste keer uitnodiging geweigerd had. Bleek dus de opdrachtgever van bovengenoemde recruiter. Situatie uitgelegd, snapten ze wel en functie gekregen.
2 maanden na m'n start later belde recruiter dat hij van mij persoonlijk de recruitment fee ging opeisen. Uitgelachen en door. Wel nog regelmatig bij dat bureau de vraag gehad wat daar gebeurd was, toen ik (veel) later weer via hen een rol aangeboden kreeg.
Dit is al vrij lang geleden (iig voor invoering van de AVG in 2018). Maar ik heb even gegoogled wat wel en niet mag.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:52 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dat tegen de privacywetgeving in je mag niet zomaar persoonsgegevens delen zonder toestemming.
Bron: https://www.cv.nl/blog/cv-avg-privacyquote:Welke persoonsgegevens mag een uitzendbureau of recruiter verstrekken aan een opdrachtgever?
Een recruiter heeft een iets andere taak dan een corporate recruiter. De taak van een recruiter is het matchen van de wensen van de werkgever met die van een geschikte kandidaat waarbij de recruiter niet in dienst is van de werkgever. Een corporate recruiter is wel in dienst bij de organisatie waarvoor hij werft.
Wanneer een recruiter of intercedent bij een uitzendbureau op zoek gaat naar een passende kandidaat zal hij de gegevens van deze persoon moeten delen met zijn klant. Gegevensverstrekking is in dit geval noodzakelijk en relevant voor het doel waarvoor de gegevens verstrekt worden. Een recruiter mag de volgende sollicitatiegegevens met zijn opdrachtgever delen:
Je naam en woonplaats
Je bereikbaarheid
Je relevante werkervaring, opleidingen en cursussen
Of je over een rijbewijs beschikt (indien dit relevant is voor de functie)
Je taalvaardigheid (indien dit relevant is voor de functie)
Je cv
Hoe zeg je dat je niet al te snugger bent zonder te zeggen dat je niet al te snugger bent. Je hebt duidelijk geen kaas gegeten van hoe dit allemaal werkt.quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zo zie je maar hoe dat pleurisvolk snel denkt geld te verdienen door een vacaturetekst letterlijk te kopiëren.
Gewoon direct solliciteren zonder recruiter. Ik vind het niet netjes dat slecht volk loopt te parasiteren door vacatures te kopiëren en woekerbedragen vragen aan de werkgever.
Nee, áls er een partij problemen over zou kunnen ondervinden, dan is het het bedrijf. Mits het bedrijf afspraken heeft met de recruiter, maar dat lijkt me zeer twijfelachtig.quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:36 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Waar maak je je dan druk om?quote:Op woensdag 25 juni 2025 21:02 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Het enige wat hij heeft gestuurd is een berichtje op LinkedIn of ik geïnteresseerd was in die vacature. Ik heb nog niet op hem gereageerd
Verreweg de slechtste post die ik in tijden heb gelezen.quote:Op woensdag 25 juni 2025 21:22 schreef Fer het volgende:
Zou er verder niet mee zitten, gewoon via die recruiter spelen, dat je interesse hebt, maar een vast contract een harde eis is. Is nog steeds niet raar in bepaald branches zoals techniek en ICT.
Nope. Neem contact op, zeg dat je via linkedin benaderd bent en als het even kan eerlijk spel wil spelen. Dan is de bal aan hen en de recruiter. Hoef jij je niet druk over te maken.quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:21 schreef Ypmaha het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |