abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 juni 2025 @ 16:03:09 #1
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_218041675
Half februari is mijn vriendin bevallen van een zoon.
Uiteraard heb ik bij mijn werkgever kunnen regelen dat ik ouderschapsverlof kan opnemen.

Hiervoor is bij mijn huidige werkgever de volgende regeling (naam werkgever even weggefotoshopt)

Voor de duidelijkheid. Ik heb een fulltime contract (40u)
Na de geboorte heb ik 3 weken opgenomen (15 dagen).
5 dagen Geboorteverlof en 10 dagen Aanvullend geboorteverlof.

Met mijn leiddinggevende heb ik afgesproken dat ik na deze ‘kraamperiode’ elke donderdag mijn ‘pappadag’ opneem.

Dit betekend dat ik van Aanvullend geboorteverlof nog 3x 40u (120u) kan opmaken.
Dat zijn dus 15 dagen.
Op 3 maart (week 10) ben ik weer begonnen met werken.
Hierbij heb ik (zoals aangegeven) elke donderdag vrij t/m week 26.
1 donderdag was hemelvaartsdag, dan is mijn werkgever gesloten, en heb ik die dag als ‘feestdag’ in de administratie kunnen boeken.

De rest van het jaar zal ik de verlofuren dan onder ‘Betaald Ouderschapsverlof’ opnemen

Helaas heb ik halverwege mei door omstandigheden te horen gekregen dat mijn vaste contract per 1 augustus beeindigd wordt.

Omdat ik verder amper vakantie uren heb opgenomen en de nodige uren ‘Betaald Ouderschapsverlof’ heb openstaan. Heb ik besloten om vanaf week 20 naast de donderdag ook op dinsdag ; een pappadag op te nemen. Dit dmv het opnemen van ‘Betaald ouderschapsverlof’.

In april en mei was er op de salarisstroken netjes aangeven ‘Salariscorrectie (ouderschapsverlof)

Vandaag kreeg ik mijn salarisstrook van juni en zag tot mijn verbazing dat hier op geen ‘ouderschapsverlof’ stond.

Volgens de administratie is er voor juni geen ouderschapsverlof opgegeven.
Ik heb dit nogmaals gecontroleerd, maar dit heb ik gewoon ingevoerd.

Gezien eerdere ervaringen heb ik sterk de indruk dat mijn leiddinggevende mijn verlof/vakantie uren nu inboekt ipv mijn ouderschaps verlof.

Mag dit zomaar?
Net efkes anges
pi_218043974
Nee dat mag niet
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_218044002
Chatgpt: hieronder vind je een voorbeeld van een duidelijke en nette e-mail die je kunt sturen aan je leidinggevende of de HR-afdeling:

---

Onderwerp: Verwerking ouderschapsverlof juni – verzoek om correctie

Beste [Naam leidinggevende of HR-medewerker],

Zoals eerder met mijn leidinggevende afgestemd, neem ik sinds week 20 op zowel de dinsdagen als de donderdagen ouderschapsverlof op. Deze verlofdagen zijn ook op de gebruikelijke manier ingevoerd in het systeem.

Tot en met mei werd het verlof correct verwerkt als ‘Betaald ouderschapsverlof’ en werd dit ook zo vermeld op mijn salarisstrook. Tot mijn verbazing zie ik dat dit in de salarisstrook van juni ontbreekt en dat er geen ouderschapsverlof is verwerkt. Ik heb dit nogmaals gecontroleerd en zie dat mijn verlof wél correct is ingevoerd.

Gezien eerdere ervaringen en het feit dat mijn vakantiesaldo lijkt te zijn verminderd, krijg ik de indruk dat er vakantiedagen zijn gebruikt in plaats van ouderschapsverlof. Dat zou niet correct zijn: ouderschapsverlof kan alleen in overleg met mij worden vastgesteld, en ik heb geen toestemming gegeven om mijn verlofuren op deze manier om te boeken.

Daarom verzoek ik u vriendelijk maar dringend om:

1. Te controleren hoe het verlof in juni precies is geboekt;

2. Mijn vakantiesaldo en ouderschapsverlof-correcties te herstellen indien nodig;

3. Bevestiging te geven dat ouderschapsverlof vanaf week 20 (dinsdagen en donderdagen) correct wordt toegepast, ook in de resterende weken voor mijn uitdiensttreding.

Dank alvast voor je tijd en terugkoppeling.

Met vriendelijke groet,
[Je naam]
[Personeelsnummer of afdeling, indien van toepassing]
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_218053264
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 16:03 schreef Sjoerd102 het volgende:
Ik heb dit nogmaals gecontroleerd, maar dit heb ik gewoon ingevoerd.

Gezien eerdere ervaringen heb ik sterk de indruk dat mijn leiddinggevende mijn verlof/vakantie uren nu inboekt ipv mijn ouderschaps verlof.

Mag dit zomaar?
Nee, natuurlijk mag dat niet. Maar hoezo 'sterk de indruk dat'? Ik neem aan dat jij zelf ergens inzicht hebt in het resterend aantal vakantiedagen en of daar voor de betreffende dagen wel of niet wat vanaf gehaald is?

De situatie klinkt mij meer in de oren alsof de dagen ouderschapsverlof handmatig doorgegeven moeten worden aan de salarisadministratie en dat dit hier niet gebeurd is.

Jij hebt je administratie netjes gedaan. Ik zou je saldo vakantiedagen even in de gaten houden en rustig wachten op de eindafrekening. Misschien worden de vergeten dagen daar nog op gecorrigeerd. En misschien ook niet.

Houd wel even in de gaten dat je bij uitdiensttreding een werkgeversverklaring krijgt met het totaal genoten uren ouderschapsverlof. Deze heb je nodig als je bij je volgende werkgever nog betaald danwel onbetaald ouderschapsverlof wilt opnemen.
pi_218053915
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 16:03 schreef Sjoerd102 het volgende:
Helaas heb ik halverwege mei door omstandigheden te horen gekregen dat mijn vaste contract per 1 augustus beeindigd wordt.

Omdat ik verder amper vakantie uren heb opgenomen en de nodige uren Betaald Ouderschapsverlof heb openstaan, heb ik besloten om vanaf week 20 naast de donderdag ook op dinsdag een pappadag op te nemen. Dit dmv het opnemen van Betaald ouderschapsverlof.

[KNIP]

Mag dit zomaar?
Heb je die extra dag Betaald Ouderschapsverlof ook overlegd met je werkgever / leidinggevende?

Algemene regel is dat je Ouderschapsverlof uiterlijk 2 maanden van tevoren aanvraagt. Ik zou me kunnen voorstellen dat het (door de korte termijn) niet is doorgekomen bij de salarisadministratie.

En nee, zonder dat het jouw bedoeling is verlofdagen inhouden is niet de bedoeling. Zomaar zelf beslissen Ouderschapsverlof op te nemen ook niet (als dat al is gebeurd). Of de termijn een probleem is, is afhankelijk van het beleid bij je werknemer. Als ontslag de aanleiding is om dit te doen, kunnen ze wellicht best wat coulant zijn.

Overigens nemen ze wel de goedkope weg; elke verlofdag die je opneemt, hoeft niet uitbetaald te worden.

quote:
1s.gif Op woensdag 25 juni 2025 20:12 schreef Filosoofert het volgende:
[KNIP] Dat zou niet correct zijn: ouderschapsverlof kan alleen in overleg met mij worden vastgesteld, en ik heb geen toestemming gegeven om mijn verlofuren op deze manier om te boeken.
Ik denk dat je hier ouderschapsverlof bedoelt.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 07:06:07 #6
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_218054188
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 22:42 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk mag dat niet. Maar hoezo 'sterk de indruk dat'? Ik neem aan dat jij zelf ergens inzicht hebt in het resterend aantal vakantiedagen en of daar voor de betreffende dagen wel of niet wat vanaf gehaald is?

De situatie klinkt mij meer in de oren alsof de dagen ouderschapsverlof handmatig doorgegeven moeten worden aan de salarisadministratie en dat dit hier niet gebeurd is.

Jij hebt je administratie netjes gedaan. Ik zou je saldo vakantiedagen even in de gaten houden en rustig wachten op de eindafrekening. Misschien worden de vergeten dagen daar nog op gecorrigeerd. En misschien ook niet.

Houd wel even in de gaten dat je bij uitdiensttreding een werkgeversverklaring krijgt met het totaal genoten uren ouderschapsverlof. Deze heb je nodig als je bij je volgende werkgever nog betaald danwel onbetaald ouderschapsverlof wilt opnemen.
Bij 3 van de 4 voorgaande collega's die vertrokken was er ook 'gedoe' mbt het aantal dagen dat ze nog moesten werken.
Collega wilde nog vakantie dagen opnemen, manager wilde dat niet. Werd dan beetje welles/nietes discussie.
Mijn overzicht met vakantiedagen loopt helaas altijd wat achter.
Komt nog bij dat deze mijn IT systeem bedrijfsbreed volledig vervangen/vernieuwd is.
Dit kan wellicht de reden zijn dat ouderschapsverlof nog niet volledig verwerkt is. Maar vind het desondanks opmerkelijk.
Net efkes anges
pi_218054196
Nee dit mag niet zomaar.

Hebben ze wel toestemming van UWV dan wel een kantonrechter om jou te ontslaan met een vast contract? Dat kan namelijk niet zomaar.
pi_218054288
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 07:06 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]
Bij 3 van de 4 voorgaande collega's die vertrokken was er ook 'gedoe' mbt het aantal dagen dat ze nog moesten werken.
Collega wilde nog vakantie dagen opnemen, manager wilde dat niet. Werd dan beetje welles/nietes discussie.
Mijn overzicht met vakantiedagen loopt helaas altijd wat achter.
Komt nog bij dat deze mijn IT systeem bedrijfsbreed volledig vervangen/vernieuwd is.
Dit kan wellicht de reden zijn dat ouderschapsverlof nog niet volledig verwerkt is. Maar vind het desondanks opmerkelijk.
Ah, in dat geval zou ik het toch even navragen. Maar dan niet met zo'n achterlijk chatgpt betoog :+
  vrijdag 27 juni 2025 @ 08:18:16 #9
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218054495
Moet wat jij invoert nog goed gekeurd worden? Want dan kan een te late goedkeuring een reden zijn waarom het niet op tijd verwerkt is. Of het tijdstip van boeken. Een dag voor de salarisbetaling is te laat om nog te verwerken natuurlijk :+

Maar als jij in kan zien dat je het geboekt hebt dan valt toch ook in te zien of er een vakantiedag geboekt is?
Wij kunnen niet in het systeem kijken dat kan alleen jij doen en dan moet je zelf het gesprek aangaan.

Printscreen van je boeking aan de salarisadministratie sturen en vragen waarom het niet verwerkt is.
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')