quote:
KLM naar rechter in poging om staking te laten verbieden![Rechtbank-Vliegtuig-1068x599.jpg]()
SCHIPHOL – KLM spant een kort geding aan in een poging om de aangekondigde staking bij het grondpersoneel te laten verbieden. Dinsdagochtend werd bekend dat medewerkers zaterdag 24 uur willen gaan staken. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.
De luchtvaartmaatschappij laat weten teleurgesteld te zijn over de stakingsoproep van vakbonden FNV en CNV, terwijl de gesprekken over de cao nog gaande zijn en de andere drie bonden wel verder willen praten. FNV wil voor de circa 13.000 mensen die onder de cao vallen onder meer een loonsverhoging die minstens gelijke tred houdt met de inflatie.
Maar volgens KLM is er helemaal geen ruimte voor verdere loonstijgingen, gezien de financiële situatie waarin de maatschappij zich nu bevindt en de hoge mate van onzekerheid in de wereld. Daarbij wijst de maatschappij erop dat de salarissen sinds 2019 al aanzienlijk zijn gestegen, volgens KLM met minimaal 25 procent en soms zelfs tot 40 procent.
“Ik voel de zorgen en snap de wensen van onze collega’s. Daar moeten we verder over praten en samen tot goede oplossingen komen”, verklaart HR-directeur Miriam Kartman van KLM. “Acties dragen niets bij aan een oplossing, maar raken onze collega’s die willen werken, onze reizigers die geen partij zijn in de discussie en ze zijn schadelijk voor ons bedrijf. Helemaal in de moeilijke financiële positie waarin KLM zich bevindt. Ik roep FNV en CNV daarom op om, net als de andere bonden, weer aan tafel te komen en het gesprek voort te zetten.”
https://www.transport-onl(...)-te-laten-verbieden/de ongelijkheid tussen top en vloer is wel erg schrijnend...waarom worden de managers sowieso beloond terwijl het juist financieel slecht gaat met het bedrijf?

ja ok contractuele afspraken, maar toch
quote:
Winst KLM keldert met 90%, toch bonusregen voor de top
2024 was volgens KLM zelf “een bijzonder uitdagend jaar”. De winst kwam uit op slechts 70 miljoen euro — een forse daling van bijna 90% ten opzichte van de 713 miljoen euro winst in 2023.
Oorzaken lagere winst
Talloze vluchtannuleringen, stijgende kosten en toenemende concurrentie voor vliegtickets. Waar de gewone medewerkers door de directie op de nullijn zijn gezet, werd voor de hoogste functies een ander pad bewandeld.
• De 3 huidige directieleden kregen gezamenlijk ¤ 530.950 aan kortetermijnbonussen toegekend, ondanks de matige jaarresultaten.
• Daarbovenop kwam nog eens ¤77.439 aan aandelenpakketten, zo blijkt uit het jaarverslag van Air France-KLM.
https://www.startpagina.n(...)ersoneel-krijgt-niksquote:
Topman Ben Smith van luchtvaartconcern Air France-KLM heeft in 2024 flink verdiend. Volgens het recent gepubliceerde jaarverslag ontving Smith een kortetermijnbonus van ¤ 1,5 miljoen, een stijging van 54% ten opzichte van het jaar ervoor. Daarbij komt zijn vaste salaris, pensioen en overige vergoedingen, wat het totaal op ¤ 2,8 miljoen brengt. Daarnaast kreeg Smith een voorlopige toekenning van een langetermijnbonus in aandelen.
https://pureluxe.nl/2025/(...)man-ben-smith-bonus/in de japanse cultuur heb je te maken met
hansei. topmannen leveren vaak juist salaris én bonus in als het slecht gaat. bijv satoru iwata van
nintendo, haruka nishimatsu van japan airlines (die verlaagde zijn salaris tijdens de financiële crisis zó, dat ie minder verdiende dan sommige piloten!), aiko toyoda van toyota...topbankiers bij de grootste banken krijgen een nogal laag salaris zelfs in extreem goede jaren, vergeleken met hun westerse gelijken. want dat is gwn zo daar, door publieke druk en culturele normen. hiermee tonen ze leiderschap en morele geloofwaardigheid
zul je hier niet snel zien gebeuren
[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 24-06-2025 10:37:59 ]