Dit effect zal beslist bestaan, maar hoe verklaar je dan dat Nederlanders gemiddeld langer zijn dan Belgen? Dan zou dit effect in Nederland sterker moeten optreden dan in België. Dus dan zouden de Nederlandse vrouwen een sterkere voorkeur voor een langere man hebben dan de Belgische vrouwen.quote:Op maandag 23 juni 2025 22:45 schreef matigeuser het volgende:
Voor de rest is het seksuele selectie. Vrouwen willen een langere man. Krijgen daar lange kinderen (en dus ook dochters) mee. Die langere dochters willen weer nog een langere man. Etc.
Ik kom zelf uit Brabant. Ik zie geen significant verschil in lengte tussen Brabanders en andere Nederlanders. Echter merk ik wel een significant verschil tussen Brabanders en Vlamingen.quote:Op maandag 23 juni 2025 22:45 schreef matigeuser het volgende:
Je kunt ook zeggen dat mensen noord Nederland langer zijn dan zuid Nederland. Dus het stopt niet bij de grens. Zal vooral genetisch zijn, ik denk dat Belgen en Brabanders vroeger meer 'gemixt' hebben met Fransen en Italianen (romeinen / napoleon etc?) en derhalve kleiner van stuk zijn. En dat noord Nederlanders meer gemixt hebben met Vikingen, Friesen, etc wat een wat langer volk was.
Is een zelf bedachte theorie. Klinkt logisch maar weet het ook niet.
Voor de rest is het seksuele selectie. Vrouwen willen een langere man. Krijgen daar lange kinderen (en dus ook dochters) mee. Die langere dochters willen weer nog een langere man. Etc.
Dank je wel chatgpt.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 04:12 schreef KillemWieft het volgende:
Je observatie is interessant en klopt grotendeels met de cijfers: Nederlanders zijn gemiddeld langer dan Belgen, met name dan Vlamingen, ondanks hun geografische nabijheid en gedeelde Germaanse achtergrond. Toch zijn er meerdere factoren die deze lengteverschillen kunnen verklaren. Hier zijn de belangrijkste verklaringen:
1. Voeding en gezondheid in de jeugd
Nederland staat al decennia bekend om zijn hoge standaard van gezondheidszorg en kinderzorg. Belangrijke verschillen:
Zuivelconsumptie: Nederlanders eten en drinken veel zuivel (melk, kaas, yoghurt), wat rijk is aan calcium en eiwitten – beide belangrijk voor groei.
Kinderzorg: Het consultatiebureau, schoolartsensysteem en groeicurvesystematiek zijn sterk ontwikkeld in Nederland.
Welvaart en voedingskwaliteit: Hoewel België ook een welvarend land is, zijn Nederlandse kinderen gemiddeld iets beter gevoed qua micronutriënten die bijdragen aan maximale groeipotentie.
2. Genetische verschillen binnen Nederland en België
Hoewel Vlamingen en Nederlanders etnisch verwant zijn, zijn er regionale genetische verschillen:
Nederlanders uit het noorden en westen (Friesland, Noord-Holland, Zuid-Holland, Groningen) zijn het langst – vaak gemiddeld boven de 185 cm.
In Limburg en delen van Noord-Brabant, die cultureel en genetisch dichter bij Vlaanderen liggen, is de gemiddelde lengte al lager.
Vlamingen lijken genetisch meer op mensen uit Zuid-Nederland (Brabantse en Limburgse stammen) dan op de lange Hollanders of Friezen.
Dus als jij uit Noord-Brabant komt, zul je waarschijnlijk al merken dat de mensen om je heen wat minder lang zijn dan gemiddeld in Nederland. In België is dat verschil nog iets groter, maar niet extreem.
3. Selectie en migratie
Historische selectie: Nederland heeft in de 20e eeuw veel meer geïnvesteerd in volksgezondheid en voeding, wat een cumulatief effect heeft gehad over generaties.
Immigratieprofiel: De allochtonenpopulatie in Nederland komt vaker uit landen waar mensen gemiddeld langer zijn (bijv. Somalië, sommige Arabische landen) dan die in België (bijv. Marokko, Turkije, Sub-Sahara-Afrika).
Bovendien groeien tweede-generatie kinderen van migranten in Nederland vaak op met goede voeding en gezondheidszorg, wat hun lengte bevordert.
4. Socioculturele factoren
Nederlandse kinderen hebben gemiddeld meer bewegingsvrijheid, meer buitenspelen, en mogelijk een iets ander eetpatroon in de kindertijd dan Vlaamse kinderen. Ook dit kan bijdragen aan groeiverschillen.
Samengevat
Hoewel Vlamingen cultureel en taalkundig verwant zijn aan Nederlanders, zijn er genetische, voedings- en gezondheidsverschillen tussen de landen die bijdragen aan het verschil in gemiddelde lengte:
Nederlanders (vooral in het noorden en westen) zijn genetisch predispositioneel langer.
De Nederlandse gezondheidszorg en voeding zijn zeer gunstig voor lengtegroei.
Regionale verschillen binnen beide landen zijn aanzienlijk.
Migratie-achtergrond en sociaaleconomische factoren spelen ook mee.
Als jij uit Noord-Brabant komt, zit je qua gemiddelde al dichter bij de Vlaamse gemiddelden dan bij die van Noord-Holland of Friesland. Het kan dus best zijn dat je het verschil sterker ervaart als je vaak in België bent.
quote:Op dinsdag 24 juni 2025 00:44 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik kom zelf uit Brabant. Ik zie geen significant verschil in lengte tussen Brabanders en andere Nederlanders. Echter merk ik wel een significant verschil tussen Brabanders en Vlamingen.
Oh ik zeker wel. Kom vaak voor mijn werk in de Randstad of soms zelfs in Friesland en dan zie ik meteen dat mensen gemiddeld genomen een stuk langer zijn dan in Brabant.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 00:44 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik kom zelf uit Brabant. Ik zie geen significant verschil in lengte tussen Brabanders en andere Nederlanders. Echter merk ik wel een significant verschil tussen Brabanders en Vlamingen.
Dat laatste is denk ik het geval inderdaad. Misschien dat een Belgische vrouw eerder genoegen neemt met een paar centimeter lengteverschil en het voor de rest meer laat afhangen van andere factoren, terwijl vrouwen hier wellicht vanuit een meer luxepositie (betere leefomstandigheden?) kozen / kiezen voor die extra lange man.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 00:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dit effect zal beslist bestaan, maar hoe verklaar je dan dat Nederlanders gemiddeld langer zijn dan Belgen? Dan zou dit effect in Nederland sterker moeten optreden dan in België. Dus dan zouden de Nederlandse vrouwen een sterkere voorkeur voor een langere man hebben dan de Belgische vrouwen.
Hieronder vind je een overzicht van de gemiddelde lengte per regio in zowel Nederland (per provincie/regio) als België (Vlaanderen versus Wallonië), inclusief verklarende factoren.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 07:52 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dank je wel chatgpt.
Ik merk alleen geen significant verschil tussen Brabanders en andere Nederlanders. Brabanders zullen misschien 183 cm gemiddeld zijn. Niet minder. Brabanders zijn langer dan andere noorderlingen zoals Denen, Zweden, Finnen en Noren. Wat ik heb gemerkt is dat kraanwater in België naar chloor smaakt. In Brabant niet.
En hun grip op vervoegingen? Passen zij de persoonsvorm wel aan het onderwerp aan?quote:Op dinsdag 24 juni 2025 09:07 schreef daniela_007 het volgende:
Ik ben zelf Nederlander maar woon in Belgie.
Wat mij vooral opvalt is dat de Belgen echt veel meer vlees eet dan Nederlanders.
Als ik bij Nederlanders ga eten, is vlees altijd beperkt terwijl bij de Belgen altijd veel meer vlees zijn.
De Nederlanders eten daarentegen wel veel meer groenten dan de Belgen.
Weet niet of dit iets te maken heeft met de lengte van de mensen?
Ze wonen dichter bij de evenaar en daar is de zwaartekracht groter. Zet er maar eens een Fransman, Spanjaard en Pygmee naast, zie daar het bewijs!quote:Op maandag 23 juni 2025 20:17 schreef polderturk het volgende:
Ik woon in Noord-Brabant dicht tegen de grens met België. De laatste tijd ben ik regelmatig in België. Het valt me op dat de mensen een stuk korter zijn daar. Zelfs de allochtonen zijn daar korter dan in Nederland. Ik heb het opgezocht en Nederlanders zijn gemiddeld 184 cm terwijl Belgen gemiddeld 179 cm zijn. Ik ga vooral naar de Vlaamse gebieden en de Vlamingen zijn significant korter. Walen zullen ongeveer even lang zijn omdat de gemiddelde lengte van de Fransen 178 cm is.
Hoe is dit te verklaren? Vlamingen hebben dezelfde etniciteit als Nederlanders.
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 09:07 schreef daniela_007 het volgende:
Ik ben zelf Nederlander maar woon in Belgie.
Wat mij vooral opvalt is dat de Belgen echt veel meer vlees eet dan Nederlanders.
Als ik bij Nederlanders ga eten, is vlees altijd beperkt terwijl bij de Belgen altijd veel meer vlees zijn.
De Nederlanders eten daarentegen wel veel meer groenten dan de Belgen.
Weet niet of dit iets te maken heeft met de lengte van de mensen?
Bedankt voor de moeite in ieder geval.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 12:18 schreef KillemWieft het volgende:
Kijk je kunt bijdehand lopen doen dat ik ChatGPT heb gebruikt, maar als ik een linkje had gepost naar een site waar deze info stond was dat dan wel okay geweest? Hoe dan ook, dit zijn de feiten, wat jij wel of niet merkt is jouw probleem.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |