abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217997430
quote:
Uitslaande brand op avond voor fusiecongres PvdA/GL: prominenten eisen koerswijziging na anti-Israëlplan

DEN HAAG - De avond voor de partijcongressen van PvdA en GL slaat de vlam in de pan rondom het omstreden anti-Israëlplan dat eerder deze week door de Tweede Kamerfractie is omarmd. PvdA-partijprominenten zoals oud-partijleiders Lodewijk Asscher, Job Cohen, Ad Melkert, oud-Kamervoorzitter Gerdi Verbeet en andere kritische leden eisen dat het partijbestuur van de PvdA afstand neemt van de ’motie-Piri’ die door de Tweede Kamerfractie is overgenomen.

Met name de oproep van oud-partijleider Lodewijk Asscher is opmerkelijk: de PvdA-prominent en oud-vicepremier heeft zich afgelopen jaren altijd op de vlakte gehouden over de partijkoers om zijn opvolgers niet voor de voeten te lopen. Nu blijkt voor hem de maat echter ook vol. „Laten we aan de kant staan van onschuldige burgers die slachtoffer dreigen te worden van geweld”, luidt zijn oproep. Dit gaat dwars tegen de plannen van PvdA/GL-fractie in de Tweede Kamer in.

De oproep komt ook op een pikant moment: namelijk enkele uren voor er over een linkse kernfusie wordt gesproken op de congressen van PvdA en GL in Nieuwegein. In een motie eisen de prominenten een ’heroverweging’ van de ’motie-Piri’ en ’herstel van de eenheid binnen de PvdA’.

Vrees voor tienduizenden extra doden
Zij constateren dat door het voorstel van PvdA/GL Nederland niet meer mag bijdragen aan de verdediging van Israël, terwijl het geweld in het Midden-Oosten steeds meer slachtoffers maakt. Zij geven aan dat het ’volstrekt verwerpelijke’ beleid van de regering Netanyahu bestreden moet worden, maar dat door het wegvallen van de raketverdediging door gebrek aan onderdelen (onder meer uit Nederland) dit ’zou kunnen leiden tot tienduizenden extra onschuldige burgerslachtoffers, zowel Palestijnen, Israëlische Arabieren, Druzen, Christenen als Joodse Israeli’s’, staat in de motietekst.

Afstand nemen
Zij eisen dat het partijbestuur ’afstand neemt’ van de motie-Piri, die juist oproept geen verdedigingswapens meer naar Israël te sturen. Volgens de PvdA’ers moet op basis van „zowel het internationaal recht als het beginsel van solidariteit onze partij zich altijd aan de kant opstellen van onschuldige burgers, wanneer die het slachtoffer dreigen te worden van geweld.”

Congres onder hoogspanning
Daarmee komt het congres op zaterdag onder hoogspanning te staan, mede omdat PvdA/GL-voorman Frans Timmermans zich donderdag helemaal achter de motie-Piri schaarde en die uitgebreid verdedigde. Die situatie zorgde voor veel woede in de Tweede Kamer. Daar werd het plan van PvdA/GL dan ook resoluut weggestemd. Alleen PvdA/GL, SP, Denk en de Dierenpartij stemden voor, naar nu blijkt tot grote ontsteltenis van een deel van de eigen achterban.

https://www.telegraaf.nl/(...)elplan/73043298.html
De Iron Dome interceptors lijken vol in het gezicht van Piri en Timmermans te ontploffen. Morgen is dit spektakel live te volgen via de livestream op https://www.youtube.com/@GroenLinksPvdA

Programma van het congres: https://groenlinkspvda.nl/congres-2025/programma/
pi_217997435
Hopelijk het einde van deze partij. Timmermans met pensioen en nooit meer terugkomen.
  Moderator vrijdag 20 juni 2025 @ 22:40:20 #3
236264 crew  capricia
pi_217997436
Hoe laat wordt het vuurwerk verwacht?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217997440
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 22:40 schreef capricia het volgende:
Hoe laat wordt het vuurwerk verwacht?
Zie hier het programma: https://groenlinkspvda.nl/congres-2025/programma/
pi_217997443
Oh, ik dacht letterlijk dat het zaaltje in de fik stond. :D
  vrijdag 20 juni 2025 @ 23:01:51 #6
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217997518
Ik snap niet zo goed waarom deze partij zo voor de verkiezingen de eigen glazen probeert in te gooien.

Bekijk deze YouTube-video
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 20 juni 2025 @ 23:02:59 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217997523
Misleidende TT.

Verder is het een goed voorstel van Piri, en goed dat Timmermans het steunt. Ik zie geen reden om wapens naar een oorlogszuchtige gek te sturen, die overigens ook gewoon opgesloten moet worden met wat hij heeft aangericht tegen de Palestijnen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 20 juni 2025 @ 23:03:57 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217997529
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 23:01 schreef BlaZ het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom deze partij zo voor de verkiezingen de eigen glazen probeert in te gooien.

Bekijk deze YouTube-video
Oke Rob, gewoon lekker weer hoeren gaan lopen zoals ik doe elke maand.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 20 juni 2025 @ 23:07:27 #9
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_217997559
Harvest zit ook alweer vroeg in het weekend aan de drank.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')