abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217994119
quote:
Baby van hersendode vrouw in Georgia geboren via keizersnede
Deel dit artikel
In de Amerikaanse staat Georgia is een hersendode vrouw bevallen van een zoontje. De 30-jarige Adriana Smith was maandenlang door het ziekenhuis aan de beademing gehouden, tegen de wil van haar familie. De veel te vroeg geboren baby kwam via een spoedkeizersnede ter wereld en ligt nu op de intensive care.

Smiths moeder, April Newkirk, bevestigde tegenover de lokale Amerikaanse nieuwszender WXIA-TV dat haar kleinkind, dat de naam Chance heeft gekregen, afgelopen vrijdag is geboren. Het baby'tje weegt iets meer dan 800 gram. Naar verwachting zal Chance het overleven, zegt Newkirk. "Hij vecht. We willen alleen dat de mensen voor hem bidden."

De artsen van het Emory Ziekenhuis in Decatur, hoopten Smith tot 32 weken zwangerschap aan de beademing te houden, maar de baby is met 25 weken geboren. Het is nog onduidelijk waarom een spoedkeizersnede nodig was.

Smith, die zelf verpleegkundige was, werd op 19 februari hersendood verklaard na een complicatie door bloedproppen in de hersenen. Ze was op dat moment ongeveer negen weken zwanger. Vier maanden lang werd ze in leven gehouden vanwege de abortuswetten in Georgia.

In de staat Georgia geldt sinds 2019 de 'LIFE Act'. In deze wet staat dat het niet is toegestaan om een abortus te plegen na zes weken zwangerschap. De LIFE Act werd in 2020 ongrondwettelijk verklaard, maar met de schrapping van Roe v. Wade in 2022 kwam dat te vervallen. De wet heeft twee uitzonderingen: als er sprake is van verkrachting of incest, en als er sprake is van een medisch noodgeval.

'Marteling'
Toen Smith hersendood was verklaard, was er volgens het ziekenhuis geen sprake meer van een medisch noodgeval. Daardoor was het ziekenhuis naar eigen zeggen wettelijk verplicht om de zwangere vrouw aan de beademing te houden.

In mei liet de openbaar aanklager van Georgia, Chris Carr, weten dat de LIFE Act helemaal niet voorschrijft dat een vrouw die hersendood is verklaard aan de beademing moest blijven. "Het beëindigen van de beademing is geen handeling die tot doel heeft de zwangerschap te beëindigen."

Smiths familie noemde de afgelopen maanden een marteling, vooral voor Smiths 7-jarige zoontje. Het jongetje geloofde al die tijd dat zijn moeder sliep. "Ik zie mijn dochter ademen, maar ze is er niet," zei Newkirk tegen de lokale Amerikaanse nieuwszender WXIA-TV.

Volgens Newkirk zou elke vrouw het recht moeten hebben om zelf keuzes te maken over haar lichaam, en als dit niet mogelijk is, moet die keuze bij de partner of familie liggen. Newkirk zei dat ze niet weet of ze de zwangerschap van haar dochter zou beëindigen. Maar dat haar de keuze is ontnomen, doet pijn.

Smith werd dinsdag van de beademing gehaald, een paar dagen na haar 31ste verjaardag.

'Kapot systeem'
De zaak veroorzaakte ophef in de VS. Volgens lid van het Huis van Afgevaardigden Ayanna Pressley, zijn Smith en haar familie "in de steek zijn gelaten door een kapot systeem". Door toepassing van de abortuswet zou Smith haar waardigheid zijn ontnomen. Ze roept het Huis ertoe op "wrede abortuswetten te beëindigen" en "eindelijk de crisis rond moedersterfte van zwarte vrouwen aan te pakken".

Smith was in februari met ernstige hoofdpijnklachten naar het Northside ziekenhuis gegaan. Ze kreeg medicatie en werd weer naar huis gestuurd. Volgens de familie werden er geen scans of tests uitgevoerd. De volgende ochtend vond Smiths vriend haar in bed, happend naar lucht. Smith werd met spoed naar het Emory Decatur-ziekenhuis gebracht en werd hersendood verklaard. Volgens officiële cijfers lopen zwarte vrouwen zoals Smith drie keer meer risico om te overlijden aan een zwangerschapsgerelateerde oorzaak dan witte vrouwen.

Nikema Williams, ook lid van het Huis, heeft deze week een voorstel voor een wetsaanpassing ingediend en deze opgedragen aan Smith. Dat voorstel zou duidelijkheid over de abortuswet moeten bieden in medische situaties. "Hoewel aanklager Carr al heeft bevestigd dat er niets in de LIFE Act staat over deze situatie, leidt het gebrek aan duiding van de wet tot moeilijke situaties voor artsen en families."
https://nos.nl/artikel/25(...)oren-via-keizersnede
Geen beschikking over je eigen lichaam en als je dood bent dan ben je overgeleverd aan wetgeving en niet aan de wensen van je geliefden en nabestaanden.
Walgelijk eng conservatief kutland.
blablablabla
pi_217994294
Ja, nu heeft de familie wss ook nog de zorg over een zwaar gehandicapt kindje én een dikke vette rekening van het ziekenhuis.
  vrijdag 20 juni 2025 @ 16:08:17 #3
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_217994384
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 15:51 schreef proud_mami het volgende:
Ja, nu heeft de familie wss ook nog de zorg over een zwaar gehandicapt kindje én een dikke vette rekening van het ziekenhuis.
Wat is de link tussen hersendood zijn en een gehandicapt kind krijgen?

(Ik heb geen idee, ik ben gewoon benieuwd)

Naar mijn idee maakt dat wel een groot verschil of dat de familie het recht had moeten hebben om dat kind te laten leven of dood te laten gaan.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 20 juni 2025 @ 16:15:06 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_217994413
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 16:08 schreef embedguy het volgende:

[..]

Naar mijn idee maakt dat wel een groot verschil of dat de familie het recht had moeten hebben om dat kind te laten leven of dood te laten gaan.
ze was pas 9 week zwanger toen ze hersendood raakte. Nu met 25 week geboren, das erg vroeg. Daarnaast 16 weken dus zonder reguliere voedingsdingen via de moeder lijkt me ook niet erg gezond voor de baby.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nizno op 20-06-2025 16:20:19 ]
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator vrijdag 20 juni 2025 @ 16:41:04 #5
5428 crew  miss_sly
pi_217994727
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 16:15 schreef Nizno het volgende:

[..]
ze was pas 9 week zwanger toen ze hersendood raakte. Nu met 25 week geboren, das erg vroeg. Daarnaast 16 weken dus zonder reguliere voedingsdingen via de moeder lijkt me ook niet erg gezond voor de baby.
Het lichaam van de moeder was ook al begonnen met ontbinden, dus dat lijkt me ook niet echt een heel gezonde omgeving voor een foetus om weken in te zitten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 20 juni 2025 @ 16:49:05 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_217994807
Een beetje luguber maar wel toevallig dat Death Stranding 2 over een week uitkomt, een game waarin baby's van hersendode moeders een grote rol spelen oO<

https://deathstranding.fandom.com/wiki/Bridge_Baby
quote:
A Bridge Baby is a seven months fetus removed via a cesarean section from a brain-dead mother.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  vrijdag 20 juni 2025 @ 16:49:58 #7
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217994815
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 16:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het lichaam van de moeder was ook al begonnen met ontbinden, dus dat lijkt me ook niet echt een heel gezonde omgeving voor een foetus om weken in te zitten.
Dat lijkt me niet, omdat het lichaam nu juist kunstmatig in leven wordt gehouden. Of bedoel je weefselafbraak/atrofie?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217994851
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 16:08 schreef embedguy het volgende:

[..]

Het kindje is gehaald met 25 weken en is gegroeid in een lichaam wat kunstmatig in leven is gehouden, maar mijn idee is dat allemaal niet bevordelijk voor het kindje. Daarnaast heb ik ook ergens gelezen dat de kans op complicaties/handicap(s) groot zijn gezien de omstandigheden in de baarmoeder (en natuurlijk het feit dat hij 15 weken te vroeg is geboren).
  vrijdag 20 juni 2025 @ 16:55:23 #9
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217994866
quote:
Ze roept het Huis ertoe op "wrede abortuswetten te beëindigen" en "eindelijk de crisis rond moedersterfte van zwarte vrouwen aan te pakken".

Volgens officiële cijfers lopen zwarte vrouwen zoals Smith drie keer meer risico om te overlijden aan een zwangerschapsgerelateerde oorzaak dan witte vrouwen.
Ben wel benieuwd waarom dan. Kennelijk de schuld van de overheid, en dus niet door verschillen in voeding en levensstijl?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217994902
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 16:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ben wel benieuwd waarom dan. Kennelijk de schuld van de overheid, en dus niet door verschillen in voeding en levensstijl?
Volgens ChatGPT:
1. Minder goede toegang tot zorg
• Zwarte vrouwen hebben gemiddeld minder toegang tot betaalbare, kwalitatieve gezondheidszorg.
• Ze hebben vaker geen of ondermaatse zorgverzekering, of leven in zorgwoestijnen (gebieden met weinig artsen).
2. Structureel racisme in de gezondheidszorg
• Studies tonen aan dat klachten van zwarte vrouwen minder serieus worden genomen.
• Er zijn artsen en verpleegkundigen die (bewust of onbewust) nog steeds denken dat zwarte mensen minder pijn voelen (!), wat leidt tot minder adequate behandeling.
• Zwarte vrouwen krijgen later hulp of worden minder snel doorverwezen bij complicaties.
3. Sociaaleconomische factoren
• Zwarte Amerikanen leven vaker in armoede, met meer stress, slechtere voeding en woonomstandigheden — allemaal risicofactoren voor zwangerschapscomplicaties.
• Chronische stress, zoals die veroorzaakt wordt door racisme, verhoogt ook het risico op pre-eclampsie en vroeggeboorte.
4. Medische bias en ondervertegenwoordiging
• Medisch onderzoek is vaak gebaseerd op witte populaties, waardoor risicofactoren bij andere etnische groepen minder goed worden herkend.
• Zwarte vrouwen zijn historisch gezien ondervertegenwoordigd in studies over zwangerschap en geboortezorg.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 20 juni 2025 @ 17:08:56 #11
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_217994952
in dit geval was mevrouw inderdaad de dag voor ze opgenomen werd en hersendood werd verklaard al in behandeling geweest met hoofdpijn waarbij ze alleen medicaie mee had gekregen en geen scans oid gemaakt zijn
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_217994959
En vanaf nu mogen ze het uitzoeken met het waarschijnlijk gehandicapte kind, te beginnen met het betalen van de rekening. Amerika, pro-life totdat je geboren bent.
pi_217994975
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 17:08 schreef Nizno het volgende:
in dit geval was mevrouw inderdaad de dag voor ze opgenomen werd en hersendood werd verklaard al in behandeling geweest met hoofdpijn waarbij ze alleen medicaie mee had gekregen en geen scans oid gemaakt zijn
Ja, de vraag is dan zou een witte moeder ook worden weggestuurd met alleen medicatie? Heeft wellicht niet alleen met huidskleur te maken maar ook met ziektekostenverzekering.
  Moderator vrijdag 20 juni 2025 @ 17:13:21 #14
5428 crew  miss_sly
pi_217994986
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 16:49 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Dat lijkt me niet, omdat het lichaam nu juist kunstmatig in leven wordt gehouden. Of bedoel je weefselafbraak/atrofie?
Het lichaam wordt niet in leven gehouden, want het is dood. De centrale aansturing van allerlei processen vanuit de hersenen stopt. De machines nemen wel wat over, en daarom verloopt het proces van ontbinding langzamer, maar er ontstaat weefselschade en het lichaam raakt uit balans. Enzymatische afbraak en celdood beginnen ook zonder hersenactiviteit.

En deze moeder was 9 weken zwanger toen ze hersendood werd verklaard, en 25 weken toen ze het kind uit haar lichaam hebben gehaald, dus ze was 16 weken dood. In zo'n lange tijd gaat het met dat lichaam echt niet goed.
  vrijdag 20 juni 2025 @ 17:19:16 #15
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_217995022
Saignant detail, de vrouw wist zelf niet dat ze zwanger was, toen er een verzoek voor euthanasie werd ingediend is de vrouw op zwangerschap getest en bleek ze dus zwanger.
Ook fijn voor de partner, komt er een arts naar 'm toe en zegt "ik heb slecht nieuws en ik heb goed nieuws: Uw partner komt helaas te overlijden maar het goede nieuws is dat u ook vader wordt ^O^ "
  vrijdag 20 juni 2025 @ 17:39:26 #16
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217995139
https://nypost.com/2025/0(...)e-hes-just-fighting/

Het verhaal is wel iets anders dan hier voorgesteld. De nabestaanden wilden wel degelijk de baby houden, maar vinden dat de keuze daaromtrent bij hen, en niet bij staat dient te liggen.

quote:
"We didn't have a choice or a say about it," she said before Chance's birth. "We want the baby. That's a part of my daughter. But the decision should have been left to us - not the state."
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  Moderator vrijdag 20 juni 2025 @ 17:49:10 #17
5428 crew  miss_sly
pi_217995192
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 17:39 schreef BlaZ het volgende:
https://nypost.com/2025/0(...)e-hes-just-fighting/

Het verhaal is wel iets anders dan hier voorgesteld. De nabestaanden wilden wel degelijk de baby houden, maar vinden dat de keuze daaromtrent bij hen, en niet bij staat dient te liggen.
[..]

Bij een zwangerschap van 9 weken zou het simpelweg geen optie moeten zijn.
pi_217995212
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 16:15 schreef Nizno het volgende:

[..]
Waarschijnlijk was het 'dieet' van de moeder uitgebalanceerder dan dat van de gemiddelde Amerikaan.
pi_217995278
Het belangrijkste is dat de baby misschien een mooi leven tegemoet kan gaan in plaats van dat hij/zij is afgevoerd als medisch afval.
  vrijdag 20 juni 2025 @ 18:09:42 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217995313
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 17:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bij een zwangerschap van 9 weken zou het simpelweg geen optie moeten zijn.
Waarom niet, als de familie dat wil bekostigen is dat toch prima?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_217995322
shithole
  zaterdag 21 juni 2025 @ 04:59:11 #22
45 SiGNe
pi_217998588
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 17:53 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Waarschijnlijk was het 'dieet' van de moeder uitgebalanceerder dan dat van de gemiddelde Amerikaan.
Prima spul inderdaad, ik heb zelf ook 4 maanden een PICC lijn gehad met totale parentale voeding (TPV).
Dat gaat via je arm naar vlak boven je hart en daar komt de voeding in de bloedbaan terecht.
Zit alles in dat je nodig hebt.

Ik kreeg toen ook te horen dat er een vrouw was die daar 3 jaar lang op geleefd heeft maar dat was wel een uitzondering dat het zo lang gegeven wordt.
  zaterdag 21 juni 2025 @ 05:04:05 #23
45 SiGNe
pi_217998601
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 18:01 schreef Chivaz het volgende:
Het belangrijkste is dat de baby misschien een mooi leven tegemoet kan gaan in plaats van dat hij/zij is afgevoerd als medisch afval.
Te vroeg geboren betekent sowieso al meer risico op problemen en dan ook nog eens 14 weken in een stervend lichaam opgegroeid.
Dit zijn experimenten waar Mengele jaloers op zou zijn.
pi_217998788
Hier een uurtje factuurtje van een bevalling in een ziekenhuis in Atlanta, Georgia:

Das dus zònder 16 weken kunstmatig in leven gehouden worden.

Ben benieuwd of en hoe ze verzekerd was.

:') ;(
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_217998803
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 07:16 schreef Barbusse het volgende:
Hier een uurtje factuurtje van een bevalling in een ziekenhuis in Atlanta, Georgia:

[ afbeelding ]

Das dus zònder 16 weken kunstmatig in leven gehouden worden.

Ben benieuwd of en hoe ze verzekerd was.

:') ;(
In Nederland ga je dan al ruim over de 1,5 ton heen bij een prematuur geboren baby na 24 weken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')