abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217982718
https://www.omropfryslan.(...)ruiken-voor-vakantie

Drentse familie mag woning op Terschelling niet meer gebruiken voor vakantie

De Drentse familie die naar de rechter stapte om hun vakantiehuis op Terschelling te behouden, mag het huis definitief niet gebruiken voor recreatieve doeleinden. Dat heeft de Raad van State bepaald.
De gemeente Terschelling had het de eigenaren verboden om het boerderijtje in Lies als recreatiewoning te gebruiken. De familie vocht dat besluit aan bij de hoogste bestuursrechter, maar zonder succes: de Raad van State heeft de gemeente in het gelijk gesteld.
Huis van oma
De woning was ooit eigendom van de oma van de familie. Sinds haar overlijden in 1992 werd het huis door de familie gebruikt als vakantieverblijf. "We hebben dierbare herinneringen aan onze vakanties op het eiland", zegt de eigenaar, die al zeventig jaar op het Waddeneiland komt.
De gemeente Terschelling stelde in 2013 als regel in dat woningen op het eiland alleen recreatief gebruikt mogen worden als dat al vóór 1 juni 1994 het geval was. Dit moest voorkomen dat permanente woningen zouden verdwijnen ten gunste van rijke toeristen

Permanente bewoning
Volgens de gemeente was er op de peildatum geen sprake van recreatief gebruik, maar van permanente bewoning. Een gezin dat op Terschelling een nieuwe woning liet bouwen, stond ingeschreven op het adres en huurde het huis.
Volgens de eigenaren verliet het gezin het huis al in februari 1994, maar zij schreven zich pas in oktober van dat jaar uit bij de gemeente. Volgens zowel de gemeente als nu ook de Raad van State geldt dit als permanente bewoning tot ná de peildatum.

Hoewel de voormalige huurders verklaarden dat ze het huis in februari hadden verlaten, vindt de Raad van State dat bewijs niet overtuigend genoeg. De familie mag het huis wel houden, maar recreatief gebruik is verboden.
Flinke boete
Dat betekent dat ze er zelf permanent moeten gaan wonen, het huis moeten verkopen, of voor langere tijd moeten verhuren.
Als de familie het huis tóch recreatief gebruikt, moeten zij de gemeente 4.000 euro per maand betalen. De boete kan oplopen tot 24.000 euro.
"We zijn erg teleurgesteld", reageert de advocaat, die tevens familielid is. "Het voelt alsof we het vakantiehuis van onze oma verliezen, door iets dat dertig jaar geleden is misgelopen."

Ts.

Zo gestoord is Nederland geworden.
Het is eigendom van uit een erfenis.
En dan zal je op deze manier eigenlijk gedwongen worden om te gaan verkopen.

Dit land is langzaam kapot op elke manier namelijk.
Zo lang ze maar geld kunnen plukken.

Dus eigenlijk nu door deze uitspraak van de rechter .
Kan nu iedereen die een tweede huis heeft deze boetes als verplichting om je huis te gaan verhuren .
Rechter is niet fris zal wel gesponsord worden op een of andere manier.
Anders was zo achterlijk uitspraak nooit niet geweest .
pi_217982758
Dan gaan ze daar toch permanent wonen en maken van de andere de vakantiewoning.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217982775
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:05 schreef suijkerbuijk het volgende:

Ts.

Eilanden willen voorkomen dat reguliere woningen in handen vallen van rijke mensen die een vakantiewoning zoeken, terwijl er ook wel vakantiewoningen op het eiland zijn (zowel huur als koop).

Als alle woningen vakantiewoning worden, heb je alleen in de vakanties nog mensen op je eiland.

Dus begrijpelijk dat de recreatief gebruik verbieden.

Ze worden ook niet verplicht om te verkopen, ze worden verplicht om het te bewonen (door er zelf te wonen of het te verhuren) óf het te verkopen.

quote:
Hier wordt niets geplukt. Er wordt alleen gezegd: zelf bewonen, verhuren of anders verkopen.

quote:
Kan nu iedereen die een tweede huis heeft deze boetes als verplichting om je huis te gaan verhuren .
Nee, want dit is specifiek voor Terschelling (en andere gemeenten waar men vergelijkbaar beleid heeft).

quote:
Ik vind de uitspraak redelijk.
pi_217982787
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dan gaan ze daar toch permanent wonen en maken van de andere de vakantiewoning.
Wie wil er nou op Terschelling wonen?
pi_217982793
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:14 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Ongeveer 4.870 mensen zijn het niet met je eens.
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:15:15 #6
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217982796
Ik vind het wel heel flauw, deze uitspraak. Iets over de letter en de geest van de wet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217982808
quote:
15s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:15 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik vind het wel heel flauw, deze uitspraak. Iets over de letter en de geest van de wet.
De geest van de wet is voorkomen dat woningen alleen nog bewoond worden in vakanties of door verhuur aan toeristen.
pi_217982818
quote:

[..]
Lijkt me niet wenselijk om voor zo'n reden uitzonderingen voor de wet te maken.
"Helmond? Wie wil daar nou in godsnaam wonen? Laat mensen het daar lekker zelf uitzoeken."
pi_217982820
Nederlandse waddenijlanden :')

Borkum _O_
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:18:49 #10
pi_217982829
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De geest van de wet is voorkomen dat woningen alleen nog bewoond worden in vakanties of door verhuur aan toeristen.
quote:
Dit moest voorkomen dat permanente woningen zouden verdwijnen ten gunste van rijke toeristen.
Vind dit nou geen typisch geval van bovenstaande.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:19:19 #11
3542 Gia
User under construction
pi_217982837
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:17 schreef ToT het volgende:

[..]
Lijkt me niet wenselijk om voor zo'n reden uitzonderingen voor de wet te maken.
"Helmond? Wie wil daar nou in godsnaam wonen? Laat mensen het daar lekker zelf uitzoeken."
Ikke! Prachtige stad!
pi_217982843
quote:
15s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:15 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Wel mee eens, en misschien zou het inmiddels verjaard moeten zijn of zo, maar aan de andere kant is het wel goed dat er wat tegen leegstand / incidentele bewoning gedaan wordt terwijl er zo veel woningnood is.
Geen idee hoe erg de woningnood op Terschelling is, maar het lijkt me niet wenselijk om daar naar te kijken voor eventuele uitzonderingen op de regel.
pi_217982852
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:19 schreef Gia het volgende:

[..]
Ikke! Prachtige stad!
Was gewoon ff een willekeurig voorbeeld die ik ter plekke verzon! _O- Niks ten nadele van jouw woonplaats verder! ^O^
pi_217982893
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
[..]
Vind dit nou geen typisch geval van bovenstaande.
Als ze de woning verkopen, kunnen ze er prima een vakantiewoning van terugkopen op Terschelling.

Dat "van oma geweest" vind ik verder niet zo'n sterk argument. Er worden jaarlijks tienduizenden woningen verkocht uit een erfenis van "opa en oma".
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:25:53 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217982902
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:05 schreef suijkerbuijk het volgende:

Ts.

We zitten midden in een woningcrisis waar honderdduizenden mensen geen fatsoenlijk huis kunnen vinden en jij loopt te janken omdat een familie hun tweede huis niet meer als vakantieverblijf mag gebruiken? Serieus? :')

Dat huis stond gewoon niet geregistreerd als recreatief. Pech gehad dus. Regels zijn regels en die zijn er om te zorgen dat woningen beschikbaar blijven voor mensen die moeten wonen. Niet voor families met sentimentele herinneringen en dikke portemonnees die even willen onthaasten op een eiland. Verkoop dat ding of ga er wonen maar doe niet alsof je onrecht is aangedaan.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:25:56 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_217982904
Zelfde hadden wij met huis van oma.
Rond 1990. Niets nieuws.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:27:00 #17
3542 Gia
User under construction
pi_217982912
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:20 schreef ToT het volgende:

Was gewoon ff een willekeurig voorbeeld die ik ter plekke verzon! _O- Niks ten nadele van jouw woonplaats verder! ^O^
Heb es een t-shirt gezien met de tekst: We're from Helmond, nobody likes us but we don't care.

Ik zou voor geen goud in Amsterdam willen wonen. Snap echt niet dat mensen bereid zijn de hoofdprijs te betalen voor 40m2, als je daar elders een flinke woning met tuin voor hebt.

OT: Ik vind dit echt letterneuken van die rechter. Die mensen gebruiken het al 30 jaar als vakantiewoning. Geldt daar dan niet zoiets als verjaring voor. Is daar eigenlijk ooit eerder iets over gezegd? Waarom nu?

Ik zou me daar in laten schrijven en het verder gewoon als vakantiewoning gebruiken. Je bent niet verplicht het hele jaar 'thuis' te zijn.
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:30:05 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217982937
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:27 schreef Gia het volgende:
OT: Ik vind dit echt letterneuken van die rechter. Die mensen gebruiken het al 30 jaar als vakantiewoning. Geldt daar dan niet zoiets als verjaring voor. Is daar eigenlijk ooit eerder iets over gezegd? Waarom nu?
Nee. Een bestemmingsplan kan niet verjaren.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:31:42 #19
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_217982946
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Heb es een t-shirt gezien met de tekst: We're from Helmond, nobody likes us but we don't care.

Ik zou voor geen goud in Amsterdam willen wonen. Snap echt niet dat mensen bereid zijn de hoofdprijs te betalen voor 40m2, als je daar elders een flinke woning met tuin voor hebt.

Ik zou me daar in laten schrijven en het verder gewoon als vakantiewoning gebruiken. Je bent niet verplicht het hele jaar 'thuis' te zijn.
Regel bestaat sinds 2013, kan me voorstellen dat gezien dit tot aan de Raad van State is gekomen het al wat jaartjes doorettert.

En gewoon daar inschrijven: kan me voorstellen dat je dan gedoe krijgt mogelijk met hypotheek op je huidige woning (vaak een eis dat je daar ook ingeschreven staat). En het bericht gaat over een hele familie, dus mogelijk meerdere gezinnen? Hoe bepaal je dan wie zich daar inschrijft.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:33:10 #20
3542 Gia
User under construction
pi_217982955
quote:
2s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:31 schreef KaBuf het volgende:

[..]
Regel bestaat sinds 2013, kan me voorstellen dat gezien dit tot aan de Raad van State is gekomen het al wat jaartjes doorettert.

En gewoon daar inschrijven: kan me voorstellen dat je dan gedoe krijgt mogelijk met hypotheek op je huidige woning (vaak een eis dat je daar ook ingeschreven staat). En het bericht gaat over een hele familie, dus mogelijk meerdere gezinnen? Hoe bepaal je dan wie zich daar inschrijft.
Je bent als echtpaar niet verplicht in hetzelfde huis te wonen. De ene blijft ingeschreven in het hoofdverblijf, de ander op Terschelling.
pi_217983016
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:33 schreef Gia het volgende:

[..]
Je bent als echtpaar niet verplicht in hetzelfde huis te wonen. De ene blijft ingeschreven in het hoofdverblijf, de ander op Terschelling.
De lokale boswachter zal samen met de burgemeester wel iets verzinnen om dat niet mogelijk te maken. Als "de ander" er bijna nooit is, is dat niet zijn/haar hoofdverblijf, ongeacht wat er in de papieren staat
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:44:34 #22
pi_217983065
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:19 schreef ToT het volgende:

[..]
Wel mee eens, en misschien zou het inmiddels verjaard moeten zijn of zo, maar aan de andere kant is het wel goed dat er wat tegen leegstand / incidentele bewoning gedaan wordt terwijl er zo veel woningnood is.
Geen idee hoe erg de woningnood op Terschelling is, maar het lijkt me niet wenselijk om daar naar te kijken voor eventuele uitzonderingen op de regel.
Ik vind dat er wel een uitzondering mag zijn voor woningen die langere tijd in bezit zijn van de familie.

Dat die regel met terugwerkende kracht tot 20 jaar terug is ingevoerd vind ik ook niet zo netjes, je zet mensen zo direct voor een voldongen feit.
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:44:55 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217983072
Wat is het probleem?
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:33 schreef Gia het volgende:

[..]
Dit dus
pi_217983074
quote:

[..]
Ik. Het is er heerlijk rustig. Maar de woningen zijn er duur.
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:46:27 #25
pi_217983083
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ze de woning verkopen, kunnen ze er prima een vakantiewoning van terugkopen op Terschelling.

Dat "van oma geweest" vind ik verder niet zo'n sterk argument. Er worden jaarlijks tienduizenden woningen verkocht uit een erfenis van "opa en oma".
Klopt, maar er zijn ook vele woningen die generaties lang trots bezit blijven van de familie. Niet iedereen heeft hetzelfde met een huis. Het kan voor sommigen veel meer betekenen dan een zak geld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')