Dus de lucht wordt in de injector (of eerder) al toegevoegd? Dat had ik er niet van begrepen, ik meende dat er 100% brandstof werd ingespoten.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 01:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het mengen van benzine en lucht gebeurde vroeger met een carburateur.
Tegenwoordig met benzine inspuiting gebeurt dat op een andere manier, maar het gaat nog steeds als benzine/lucht mengsel in de cylinder.
Ik weet ook niet precies hoe het allemaal werkt, maar volgens mij moet het wel zo zijn dat de benzine en lucht al eerder gemengd worden voordat die in de cylinder geïnjecteerd worden. Hoe moet anders de lucht in de cylinder komen?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 02:00 schreef r_one het volgende:
Dus de lucht wordt in de injector (of eerder) al toegevoegd? Dat had ik er niet van begrepen, ik meende dat er 100% brandstof werd ingespoten.
Via de inlaatklep tijdens de inlaatslag. Het inlaatspruitstuk gaat NIET naar de injectoren.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 02:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik weet ook niet precies hoe het allemaal werkt, maar volgens mij moet het wel zo zijn dat de benzine en lucht al eerder gemengd worden voordat die in de cylinder geïnjecteerd worden. Hoe moet anders de lucht in de cylinder komen?
Dat zou inderdaad kunnen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 02:16 schreef r_one het volgende:
Via de inlaatklep tijdens de inlaatslag. Het inlaatspruitstuk gaat NIET naar de injectoren.
De Engelstalige landen noemen het ook wel een acceleration pedal, maarquote:Op zaterdag 21 juni 2025 00:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het lijkt me best lastig om bij een Tesla met vol gas op te trekken. Ik neem aan dat je hier bedoelt, met vol stroom optrekken.
quote:Das Fahrpedal (nach DIN 73001, ebenfalls fachsprachlich Fahrfußhebel, allgemeinsprachlich bei Fahrzeugen mit Verbrennungsmotor Gaspedal, bei Elektrofahrzeugen gelegentlich Strompedal) ist ein Steuerungselement von Kraftfahrzeugen, mit dem das Motordrehmoment durch Fußbewegung gesteuert werden kann. Es befindet sich im Fußraum des Fahrersitzbereichs und wird in der Regel mit dem rechten Fuß betätigt.
Even aan Tatjana vragen hoe dat ook alweer zat.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 01:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het mengen van benzine en lucht gebeurde vroeger met een carburateur.
Tegenwoordig met benzine inspuiting gebeurt dat op een andere manier, maar het gaat nog steeds als benzine/lucht mengsel in de cylinder.
Het is cilinder, niet cylinder.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 01:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik vind het een goeie. Laten we het daar maar op houden.
[..]
Dit is nu net het verschil tussen een benzine- en een dieselmotor.
Bij een benzinemotor wordt de benzine eerst gemengd met lucht en gaat tijdens de inlaatslag als mengsel in de cylinder. Die wordt dan tijdens de compressieslag samengedrukt en vlak voor het einde van de compressieslag door een vonk van de bougie tot ontbranding gebracht.
Bij een dieselmotor gaat tijdens de inlaatslag alleen lucht in de cylinder. Die wordt vervolgens tijdens de compressieslag samengedrukt waarbij de lucht door de compressie een hoge temperatuur krijgt. Vlak voor het einde van de compressieslag wordt dan de brandstof geïnjecteerd, die dan spontaan ontbrandt.
Officieel volgens het Groene Boekje is het cilinder, maar ik schrijf nog gewoon cylinder. Het Groene Boekje kan de pot op. Ik schrijf ook gewoon sex en geen seks.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |