abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 17 juni 2025 @ 11:58:40 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_217968437
Waar we officieel nog een paar dagen moeten wachten tot de start van de astronomische zomer, dient de meteorologische zomer zich deze week meer en meer aan. Dinsdag wordt een prachtige dag met temperaturen die oplopen tot 28 graden. Het lijkt een voorproefje te gaan worden van komend weekend, wanneer het tropisch warm zal worden in Nederland.

De zon pakt dinsdag flink uit. Al vanaf de ochtend is het stralend weer, met nauwelijks wind en snel oplopende temperaturen richting de 20 graden. Dinsdagmiddag wordt het in grote delen van het land echt zomers, met maxima van 24 tot 28 graden. Alleen aan de kust blijft het iets frisser, rond de 21 graden. De zon is krachtig – zonkracht 7 – dus zonnebrandcrème is geen overbodige luxe.

De avond verloopt rustig met brede opklaringen en hier en daar wat sluierbewolking. De temperatuur zakt geleidelijk, maar het blijft lang aangenaam. In de nacht kan er lokaal wat mist ontstaan.

Ook woensdag houdt het mooie weer aan. Vooral in het zuiden en oosten wordt het opnieuw zomers warm, tot wel 28 graden. In het noorden en westen is het iets koeler, maar met 20 tot 24 graden nog altijd prima. Donderdag is wat bescheidener qua temperatuur, maar de zon blijft van de partij. Daarna schakelt het weer nog een tandje bij, met zaterdag en zondag op sommige plekken tropische temperaturen van boven de 30 graden.

Periode van droogte
Na een periode van wisselvalliger weer met behoorlijk wat regenval is het inmiddels alweer een aantal dagen droog. Naar verwachtingen houdt dat droge weer nog wel even aan, meldt Weeronline. Het neerslagtekort zal volgens het platform de komende tijd flink oplopen.

Van dat neerslagtekort was medio mei ook al sprake, maar aan het eind van die maand werd de lange droge periode tijdelijk onderbroken door een aanzienlijke hoeveelheid neerslag.

Momenteel bedraagt het neerslagtekort volgens Weeronline circa 130 millimeter. Dat komt overeen met de droogste 5 procent van de jaren sinds het begin van de metingen. Door de tropische hitte van deze week zal het tekort waarschijnlijk snel oplopen en komen we op 21 juni, de dag dat de astronomische zomer begint, zelfs weer in de buurt van 1976, het droogste jaar ooit.

Maatregelen ‘onvermijdelijk
Hoewel de rivierstanden op dit moment nog ‘normaal’ zijn, sorteren waterschappen al voorzichtig voor op de droogte. Zo wordt er al extra water vastgehouden in het IJsselmeer en Markermeer. In het oosten en zuiden van het land mag bovendien tijdelijk geen water uit sloten of de grond worden gehaald. Volgens de meteorologen van Weeronline is het ‘onvermijdelijk dat er aanvullende maatregelen gaan komen’ door de hitte van de komende dagen.

De rivierstanden zijn op dit moment nog normaal, maar voor de Rijn is de verwachting dat de waterafvoer rond de maandwissel verlaagd zal zijn.

https://www.ad.nl/binnenl(...)rmijdelijk~a8abd69b/

Even m'n airco installeren. 1976 kan ik me nog goed herinneren. Ik woonde in het zwembad.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_217968859
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 11:58 schreef tong80 het volgende:
Even m'n airco installeren. 1976 kan ik me nog goed herinneren. Ik woonde in het zwembad.

Ik ook, alleen was het zwembad de ballen van mijn vader.
pi_217969036
https://www.rtl.nl/nieuws(...)e-temperaturen-zomer

Tropische temperaturen
Hittegolf in zuiden op komst, en die houdt waarschijnlijk lang aan

Tropisch warm wordt het dit weekend op veel plaatsen in Nederland. Zondag kan het in het zuidoosten zelfs heet worden, met temperaturen van 36 graden. Volgens Buienradar is de kans 80 procent dat er een regionale hittegolf aankomt in het zuiden van het land.

De komende dagen wordt het warm zomerweer in ons land, met veel zon en temperaturen in het binnenland tussen de 25 en 29 graden. Nu komt de wind nog uit het noorden, maar dit weekend draait-ie en dat betekent dat de warme Spaanse lucht onze kant op komt.

Zaterdag kan het in de zuidelijke provincies al ruim 30 graden worden en zondag gemiddeld in ons land 33 graden. In het zuiden volgens de laatste berekeningen zelfs 36 graden. Het is zeldzaam dat het in juni al zo warm is.

'De hittegolfteller loopt al'
Voor een hittegolf moet het vijf dagen 25 graden of warmer zijn, waarvan drie dagen minstens 30 graden. 30 graden of meer noemen we tropische temperaturen.

"Het lijkt er nu op dat het in het zuiden zaterdag, zondag en maandag warmer dan 30 graden gaat worden", zegt Jordi Huirne, meteoroloog van Buienradar. "Sinds gisteren is het in het zuiden van het land al warmer dan 25 graden, dus de hittegolfteller loopt al."

In Eindhoven, Maastricht en Arcen is het sinds maandag al 25 graden of meer, en is het wachten op de drie dagen van boven de 30 graden. Waarschijnlijk wordt dat dus zaterdag, zondag, maandag.

En het lijkt zelfs tot juli boven de 25 graden te blijven, verwacht Huirne. "Het zou dus een lange hittegolf kunnen worden."

Landelijke hittegolf?
De kans op een officiële hittegolf (een landelijke zeg maar) is een stuk kleiner. Zo'n 30 tot 40 procent, is de inschatting van Buienradar. Want dan moet het in De Bilt ook vijf dagen 25 graden of warmer zijn waarvan drie met 30 graden of meer.

De hitte is vooral te merken in het zuiden of oosten. Wie daar niet goed tegen kan, moet naar de kust, waar een verkoelende zeewind waait. In het noorden van het land is het ook wat koeler, daar is de kans op een hittegolf echt klein.

De zomerse en tropische temperaturen zijn slecht nieuws voor het neerslagtekort. Doordat er de komende twee weken bijna geen regen gaat vallen, is de verwachting dat het tekort eind juni weer in lijn is met recordjaar 1976.

Ik woon in het Zuiden van het land. -O-
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Trouwste user 2022 dinsdag 17 juni 2025 @ 13:44:35 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_217969213
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 12:51 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Ik ook, alleen was het zwembad de ballen van mijn vader.
:D Maar wel een zooi andere spermatosoïden verslagen bij het rugzwemmen. ^O^

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_217969279
Kuthitte.
  Trouwste user 2022 dinsdag 17 juni 2025 @ 13:59:36 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_217969311
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 13:55 schreef CarbonC het volgende:
Kuthitte.
Nee, zijn vader.

Moderator dinsdag 17 juni 2025 @ 14:27:20 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217969487
Straks weer tig topics van mensen zonder airco die klagen over de hitte-genot :9
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217970240
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 13:14 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)e-temperaturen-zomer

Tropische temperaturen
Hittegolf in zuiden op komst, en die houdt waarschijnlijk lang aan

Tropisch warm wordt het dit weekend op veel plaatsen in Nederland. Zondag kan het in het zuidoosten zelfs heet worden, met temperaturen van 36 graden. Volgens Buienradar is de kans 80 procent dat er een regionale hittegolf aankomt in het zuiden van het land.

De komende dagen wordt het warm zomerweer in ons land, met veel zon en temperaturen in het binnenland tussen de 25 en 29 graden. Nu komt de wind nog uit het noorden, maar dit weekend draait-ie en dat betekent dat de warme Spaanse lucht onze kant op komt.

Zaterdag kan het in de zuidelijke provincies al ruim 30 graden worden en zondag gemiddeld in ons land 33 graden. In het zuiden volgens de laatste berekeningen zelfs 36 graden. Het is zeldzaam dat het in juni al zo warm is.

'De hittegolfteller loopt al'
Voor een hittegolf moet het vijf dagen 25 graden of warmer zijn, waarvan drie dagen minstens 30 graden. 30 graden of meer noemen we tropische temperaturen.

"Het lijkt er nu op dat het in het zuiden zaterdag, zondag en maandag warmer dan 30 graden gaat worden", zegt Jordi Huirne, meteoroloog van Buienradar. "Sinds gisteren is het in het zuiden van het land al warmer dan 25 graden, dus de hittegolfteller loopt al."

In Eindhoven, Maastricht en Arcen is het sinds maandag al 25 graden of meer, en is het wachten op de drie dagen van boven de 30 graden. Waarschijnlijk wordt dat dus zaterdag, zondag, maandag.

En het lijkt zelfs tot juli boven de 25 graden te blijven, verwacht Huirne. "Het zou dus een lange hittegolf kunnen worden."

Landelijke hittegolf?
De kans op een officiële hittegolf (een landelijke zeg maar) is een stuk kleiner. Zo'n 30 tot 40 procent, is de inschatting van Buienradar. Want dan moet het in De Bilt ook vijf dagen 25 graden of warmer zijn waarvan drie met 30 graden of meer.

De hitte is vooral te merken in het zuiden of oosten. Wie daar niet goed tegen kan, moet naar de kust, waar een verkoelende zeewind waait. In het noorden van het land is het ook wat koeler, daar is de kans op een hittegolf echt klein.

De zomerse en tropische temperaturen zijn slecht nieuws voor het neerslagtekort. Doordat er de komende twee weken bijna geen regen gaat vallen, is de verwachting dat het tekort eind juni weer in lijn is met recordjaar 1976.

Ik woon in het Zuiden van het land. -O-
Het probleem is dat je nergens heen kunt: overal waar water is, is het focking druk in dit overvolle kutland.
pi_217970594
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 16:11 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Het probleem is dat je nergens heen kunt: overal waar water is, is het focking druk in dit overvolle kutland.
Ja en in het zwembad kan je over de koppen oversteken.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')