abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 juni 2025 @ 14:05:07 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217920444
het abonnementstarief voor WMO gebruikers gaat op de schop , en gaat vervangen worden door een inkomensafhankelijke inhouding

Voortaan moet U dus gaan betalen voor de schoonmaak thuiszorg van uw buurvrouw

https://www.rijksoverheid(...)o-per-1-januari-2027

I
quote:
nvulling van de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo per 1 januari 2027
Nieuwsbericht | 14-03-2025 | 15:45

Het kabinet gaat de huidige vaste eigen bijdrage in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) vervangen door een inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage (ivb) per 1 januari 2027. Het wetsvoorstel wordt op korte termijn door staatssecretaris Maeijer (Langdurige en Maatschappelijke Zorg) naar de Tweede Kamer gestuurd.

Door de huidige vaste eigen bijdrage van ¤ 21 per maand wordt er veel meer gebruik gemaakt van hulp uit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 dan bij de invoering van dit abonnementstarief in 2019 werd verwacht.
Ook door mensen die deze hulp particulier kunnen betalen en regelen.
Dit heeft geleid tot wachtlijsten en hogere kosten voor gemeenten, die de voorzieningen van deze hulp betalen. Door de dubbele vergrijzing neemt deze druk de komende jaren nog meer toe.
Met de invoering van een inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage verwacht het kabinet de druk op voorzieningen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 te verminderen.

Staatssecretaris Maeijer: "We zien dat hulp uit de Wet maatschappelijke ondersteuning onder druk staat.
Juist voor mensen die deze hulp het hardst nodig hebben, moeten we maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat voor hen - ook in de toekomst - genoeg ondersteuning beschikbaar blijft."

Eigen bijdragen per 1 januari 2027
Hoe hoger het inkomen en vermogen, hoe hoger de eigen bijdrage.
Dit betekent dat alleenstaanden met een inkomen tot circa ¤ 24.500 per jaar, niet meer betalen dan de minimale bijdrage van ¤ 23,60 per maand.
Voor meerpersoonshuishoudens gaat het om een inkomen tot circa ¤ 34.000 per jaar.

De eigen bijdrage loopt vanaf deze inkomensgrenzen op tot maximaal ¤ 328 per maand.
Deze maximale maandelijkse bijdrage geldt voor alleenstaanden met een jaarinkomen vanaf circa ¤ 61.000 en voor meerpersoonshuishoudens met een jaarinkomen vanaf circa ¤ 70.500.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217920473
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:05 schreef michaelmoore het volgende:
Wilders is begaafder in het ophitsen van mensen. _O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_217920553
quote:
99s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:08 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Wilders is begaafder in het ophitsen van mensen. _O-
Dit. Mensen betalen al voor de anderen door belasting. Niks nieuws aan de horizon.
Ik hoop dat de mensen die tegen dit systeem zijn zich beseffen dat wanneer ze later oud en gebrekkig worden dat dit systeem toch wel handig kan zijn.
Twiddel
pi_217920576
Als ik het zo lees, lijkt het me een goede zaak.
quote:

Dit lees ik dan weer nergens.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_217920595
Overigens, ik ontvang ook hulp van de Wmo (nee, geen schoonmaak :+ )
Echter is het CAK notorious problematisch in hun systeem.
Rekeningen is altijd gezeik mee, soms ineens komen ze erachter dat ze vorig jaar een half jaar zijn vergeten te rekenen en komen ze met een rekening van die 6 maanden ineens, dan gaat het weer een tijdje goed, dan hoor je ineens weer maanden niks van ze en krijg je weer een grote rekening door nalatigheid van hun.

Niks anders dan problemen, en dan zijn die van mij nog niet zo erg, van vrienden hoor ik veel ergere taferelen van het CAK.
Als ze nu ook nog moeten gaan stoeien met hoeveel iedereen precies moet betalen en dat elk jaar moeten bijhouden word het al helemaal een teringzooi.

Crisis bij het CAK als krantenartikel zal het jaar erop wel weer volgen
Twiddel
pi_217920632
Je moest al betalen en dat wordt ipv een standaardtarief dus inkomensafhankelijk, omdat het de overheid teveel geld kost. Zij die het kunnen betalen moeten het dus zelf gaan betalen, zeer goed plan wat mij betreft. Tot 135% WML blijft het bedrag ongeveer gelijk aan nu.

Moet het natuurlijk wel goed worden uitgevoerd. Daar zijn nog wat vraagtekens bij.
https://www.bnnvara.nl/ka(...)met-een-laag-inkomen
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 12 juni 2025 @ 14:25:29 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217920661
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:05 schreef michaelmoore het volgende:
Dit betekent dat alleenstaanden met een inkomen tot circa ¤ 24.500 per jaar, niet meer betalen dan de minimale bijdrage van ¤ 23,60 per maand.
Er verandert dus eigenlijk weinig.
Ik denk niet dat het gros van de mensen die WMO nodig hebben dat jaarinkomen zullen verdienen.
Die zitten meestal in een of andere uitkering.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217920669
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:25 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Er verandert dus eigenlijk weinig.
Ik denk niet dat het gros van de mensen die WMO nodig hebben dat jaarinkomen zullen verdienen.
Die zitten meestal in een of andere uitkering.
Je kunt prima een heel hoog pensioen hebben en gebruik maken van de WMO. Een voormalig directeur van een international takelt bij ouder worden ook gewoon af, net als ieder ander.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 12 juni 2025 @ 14:28:59 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217920685
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kunt prima een heel hoog pensioen hebben en gebruik maken van de WMO. Een voormalig directeur van een international takelt bij ouder worden ook gewoon af, net als ieder ander.
Ja maar hoeveel zijn dat er? En die kunnen dat geld makkelijk missen.
Voor een oud opaatje of omaatje met een karige AOW en niets anders, verandert er niets. Dat is wel belangrijk vind ik.
pi_217920699
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ja maar hoeveel zijn dat er? En die kunnen dat geld makkelijk missen.
Voor een oud opaatje of omaatje met een karige AOW en niets anders, verandert er niets. Dat is wel belangrijk vind ik.
Helemaal eens. Ik ben dan ook zeker voor (maar ik ben er dan ook voor om veel meer inkomensafhankelijk te maken, waaronder de AOW).

Het ligt nu trouwens in de Tweede Kamer: https://www.tweedekamer.n(...)wetsvoorstel%3A36713
Ben wel benieuwd of de hele coalitie nog voor dit plan is.
  donderdag 12 juni 2025 @ 14:33:07 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217920720
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:30 schreef Hanca het volgende:
Het ligt nu trouwens in de Tweede Kamer: https://www.tweedekamer.n(...)wetsvoorstel%3A36713
Ben wel benieuwd of de hele coalitie nog voor dit plan is.
Bij dit soort voorstellen ook altijd leuk om weer even in de gaten te houden of Geert en Co wel zo sociaal zijn als ze zich voordoen.
pi_217920749
Er zit trouwens wel een raar onderdeel in de wet rondom de waardevermeerdering van huizen. Uit het oordeel van de Raad van State:
quote:
Het wetsvoorstel voorziet in de mogelijkheid voor de gemeente om bij verordening te regelen dat een eigenaar van een woning een financiėle vergoeding aan de gemeente verschuldigd is ter hoogte van de geraamde waardevermeerdering van zijn woning door een tot een maatwerkvoorziening behorende woningaanpassing. De vergoeding voor zo’n waardevermeerdering bedraagt ten hoogste de kostprijs van de maatwerkvoorziening, verminderd met de (maandelijks) betaalde ivb. De waardevermeerdering van de woning wordt geraamd op het eerstvolgende moment na het aanbrengen van de woningaanpassing, waarop geen van de personen die ten tijde van de woningaanpassing eigenaar van de woning waren, de woning nog in eigendom heeft.
Geen idee of dat er uit is gehaald. Ik hoop het wel, want dit was het oordeel:

quote:
Tot slot kunnen geschillen ontstaan tussen gemeenten en woningeigenaren omdat gemeenten bij verordening de waardevermeerdering moeten bepalen. De toelichting maakt niet inzichtelijk of de regering deze mogelijke complicaties heeft afgewogen.

In het licht van het voorgaande adviseert de Afdeling deze mogelijkheid voor gemeenten overtuigend te motiveren. Indien die motivering niet kan worden gegeven adviseert zij het wetsvoorstel te heroverwegen.

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft een aantal bezwaren bij het voorstel en adviseert het voorstel niet bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal in te dienen, tenzij het is aangepast.
Wetgeving met zo'n oordeel kun je beter niet aannemen, is de ervaring.

Edit: na wat rondlezen: je betaalt dus al ivb voor de aanpassing van je woning, dus er is al een betaling voor het gebruik van de aanpassing. Verder is de ervaring dat woningaanpassingen er vaak juist uit gesloopt worden bij verkoop, dus de vraag is of het geen waardevermindering is. Dat maakt het wel erg discutabel om mensen het bedrag van de 'waardevermeerdering' zelf te laten betalen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hanca op 12-06-2025 14:46:20 ]
  woensdag 18 juni 2025 @ 18:51:52 #13
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217979291
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:38 schreef Hanca het volgende:
Er zit trouwens wel een raar onderdeel in de wet rondom de waardevermeerdering van huizen. Uit het oordeel van de Raad van State:
[..]
Geen idee of dat er uit is gehaald. Ik hoop het wel, want dit was het oordeel:
[..]
Wetgeving met zo'n oordeel kun je beter niet aannemen, is de ervaring.

Edit: na wat rondlezen: je betaalt dus al ivb voor de aanpassing van je woning, dus er is al een betaling voor het gebruik van de aanpassing. Verder is de ervaring dat woningaanpassingen er vaak juist uit gesloopt worden bij verkoop, dus de vraag is of het geen waardevermindering is. Dat maakt het wel erg discutabel om mensen het bedrag van de 'waardevermeerdering' zelf te laten betalen.
mijn neef gaat ook een lift laten plaatsen, geen traplift, maar een echte lift in de hal, maar die betaald ie wel zelf dacht ik

VAn een traplift zal de WOZ waarde niet omhoog gaan, van andere drempels ook niet

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 18-06-2025 18:59:03 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')