Niet zelden ook, wijst de geschiedenis uit, zijn groepen verantwoordelijk voor veel ellende. Voor een deel wellicht te maken met de anonimiteit van een groep. Als individu ben je niet verantwoordelijk voor wat de groep aanricht. Er zijn mensen die vanwege deze reden zich graag ophouden binnen een groep. Verder ontstaat er vaak een Leiderschapscultus en ontwikkelt men een agressieve houding t.o.v. degenen die niet tot de groep behoren en dat ook niet willen. Ook probeert men de ideeën van de groep op te leggen aan anderen, die als zij deze ideeën aanvaarden bereidwillig in de groep worden opgenomen, onderaan de pikorde, zodat de macht groeit...
Kortom: hoewel ik besef dat mensen niets zonder samenwerking zijn heb ik een behoorlijke aversie tegen groepen en mensen die graag in groepen optreden...
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 22-02-2003 14:57]
Mooi stukje trouwens Ryan, nu niet brak!
Waarom moet men zich toch zo anders gedragen in de groep
quote:'The presentation of self' door Erving Goffman!
Op zaterdag 22 februari 2003 14:44 schreef yingyang het volgende:
Ik hou niet zo van groepen. Ik hou meer van individueel gedrag. Groepen zijn vreemd vind ik. Mensen zijn in groepen anders en gedragen zich totaal vreemd. Als je alleen met mensen bent dan zijn ze ineens heel anders dan in de groep.Waarom moet men zich toch zo anders gedragen in de groep
quote:Ff in de favouriten zetten
Op zaterdag 22 februari 2003 14:46 schreef SpleeffY het volgende:[..]
'The presentation of self' door Erving Goffman!
Edit: http://www.cfmc.com/adamb/writings/goffman.htm
Nu ga ik het niet lezen. Heb koppijn namelijk.
quote:absoluut Oneens
Ik hou niet zo van groepen. Ik hou meer van individueel gedrag. Groepen zijn vreemd vind ik. Mensen zijn in groepen anders en gedragen zich totaal vreemd. Als je alleen met mensen bent dan zijn ze ineens heel anders dan in de groep.
quote:mensen in een groep gedragen zich anders omdat ze allemaal hetzelfde willen zijn, misschien niet bewust...
Op zaterdag 22 februari 2003 14:44 schreef yingyang het volgende:Waarom moet men zich toch zo anders gedragen in de groep
quote:Groepservaring genoeg. Vooral het overtreffen van elkaar vind ik belachelijk. En leiderschap binnen de groep daar moet ik ook al van kotsen.
Op zaterdag 22 februari 2003 14:49 schreef Salvad0R het volgende:[..]
absoluut Oneens
in de vriendengroep waar ik inzit gedraagt men zich helemaal niet totaal vreemd..
En als je met iemand alleen bent heb je meer gelegenheid om serieus met die persoon te praten.
Volgens mij heb je niet zo veel groepservaring of wel yingyang ?
quote:Ben ik het nou toch met je eens, zeg...
Op zaterdag 22 februari 2003 14:52 schreef yingyang het volgende:[..]
Groepservaring genoeg. Vooral het overtreffen van elkaar vind ik belachelijk. En leiderschap binnen de groep daar moet ik ook al van kotsen.
quote:dan heb je wel behoorlijk wat geretardeerden in je groep zitten, als ze allemaal hetzelfde willen zijn.
mensen in een groep gedragen zich anders omdat ze allemaal hetzelfde willen zijn
quote:Overtreffen van elkaar, da's toch een menselijke eigenschap
Op zaterdag 22 februari 2003 14:52 schreef yingyang het volgende:[..]
Groepservaring genoeg. Vooral het overtreffen van elkaar vind ik belachelijk. En leiderschap binnen de groep daar moet ik ook al van kotsen.
quote:...idd, in groepen...
Op zaterdag 22 februari 2003 14:54 schreef hyperfuzz het volgende:[..]
Overtreffen van elkaar, da's toch een menselijke eigenschap
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 14:53 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Ben ik het nou toch met je eens, zeg...
quote:Ja, er zijn natuurlijk groepen waarbij men bij elkaar slechte dingen uitlokt, om stoer te zijn.. dat is idd erg vervelend..
quote:Awright...
Op zaterdag 22 februari 2003 14:55 schreef yingyang het volgende:[..]
Sorry van gisteren nog. Had ff een slechte bui. Bedoelde er niets mee. Af en toe schiet ik uit de slof. No hard feelings by the way.
quote:Een hechte vriendengroep is inderdaad veel socialer.. Je hebt daar minder met een rolpatroon te maken. In een grote groep moet je een rol vervullen, dat vind ik er slecht aan.
Op zaterdag 22 februari 2003 14:54 schreef yingyang het volgende:
Geef mij maar een op een contact. Maximaal 4 mensen als het dan toch een groepje moet zijn. Geen groepen van 20 want dan vind ik er geen bal meer aan
Enkele voorbeelden:
neucken
breezahchicks
quote:Als je mijn text lees dan kun je daaruit begrijpen dat ik niet alle groepen afwijs en veel groepen zijn zelfs noodzakelijk, want alleen ben je niets... Punt is echter dat veel groepen ook de neiging hebben om uit de bocht te vliegen en dat gebeurt vaak zoals ik hierboven beschrijf...
Op zaterdag 22 februari 2003 14:57 schreef Ilsjuhh het volgende:
nou wij hadden dus een groep van 5, gewoon hardstikke gezellig, allemaal zelfde soort typetjes, zelfde humor enz....
quote:En optiefen natuurlijk
Op zaterdag 22 februari 2003 14:58 schreef R_ON het volgende:
Enkele voorbeelden:neucken
breezahchicks
quote:Klopt je hebt op Fok! idd dergelijke groepen en hun gedrag is niet zelden vergelijkbaar met de groepsdynamieken die ik hierboven summier beschrijf... Zelfs redelijk intelligente wezens onttrekken zich hier niet aan, blijkt wel weer...
Op zaterdag 22 februari 2003 14:58 schreef R_ON het volgende:
Ga eens in "Onzin voor je leven" kijken. Dat is anoniem, maar zelfs daar is al een geheel eigen cultuurtje ontstaan. Je hebt ook een vast clubje die zorgvuldig in de gaten houden of de "newbies" zich wel aan de norm houden. Wie dwarsligt kan rekenen op een opmerking als: "slotje" of "kutnewbie"Enkele voorbeelden:
neucken
breezahchicks
quote:Klopt
Op zaterdag 22 februari 2003 14:58 schreef SpleeffY het volgende:[..]
Een hechte vriendengroep is inderdaad veel socialer.. Je hebt daar minder met een rolpatroon te maken. In een grote groep moet je een rol vervullen, dat vind ik er slecht aan.
In een grote groep heb je een bepaald imago. En je moet aan bepaalde eisen voldoen. Men vormt een beeld van je en kijkt niet verder dan de neus lang is. Het is niet echt sociaal. Het gaat om het oppervlakkige.
Bij groepen van 10 voel ik me dus simpelweg kut. En dan trek ik me het liefst terug. Bij een groepje van 4 voel ik me dan weer op mijn gemak. Omdat het sfeertje dan heel anders is
quote:klopt
Punt is echter dat veel groepen ook de neiging hebben om uit de bocht te vliegen en dat gebeurt vaak zoals ik hierboven beschrijf...
quote:Wat vervelend is is de strijd, de constante strijd om de macht in informele groepen en verder is een leiderschapscultus gewoon een vorm van neurose... Verder is het ondergeschikt zijn aan de Leider natuurlijk iets dat je moet liggen... Mij ligt het niet zo...
Op zaterdag 22 februari 2003 15:00 schreef hyperfuzz het volgende:
Trouwens, wat is er zo slecht aan een leiderschapscultusEen leider in een (grote) groep lijkt me toch wel een beetje nodig, anders wordt het zoiezo een zooitje.
[..]En optiefen natuurlijk
quote:De groep waar ik domweg uitgezet ben omdat ik er niet goed inpaste was een groep universitair opgeleide mensen. Ik werd alleen geaccepteerd als potentiele vriendin van een van de mannen, niet als persoon op zich, bleek achteraf.
Op zaterdag 22 februari 2003 15:01 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Klopt je hebt op Fok! idd dergelijke groepen en hun gedrag is niet zelden vergelijkbaar met de groepsdynamieken die ik hierboven summier beschrijf... Zelfs redelijk intelligente wezens onttrekken zich hier niet aan, blijkt wel weer...
quote:Ik haat leiders
Op zaterdag 22 februari 2003 15:03 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Wat vervelend is is de strijd, de constante strijd om de macht in informele groepen en verder is een leiderschapscultus gewoon een vorm van neurose... Verder is het ondergeschikt zijn aan de Leider natuurlijk iets dat je moet liggen... Mij ligt het niet zo...
Zelfs kleinschalig leiderschap zoals in vriendengroepen kan ik niet tegen. Hoe onschuldig het ook is. Ik moet het niet.
quote:Zelf ben je ook al aardig geconditioneerd. Kijk maar naar de manier waarop je Fok! schrijft
Op zaterdag 22 februari 2003 15:01 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Klopt je hebt op Fok! idd dergelijke groepen en hun gedrag is niet zelden vergelijkbaar met de groepsdynamieken die ik hierboven summier beschrijf... Zelfs redelijk intelligente wezens onttrekken zich hier niet aan, blijkt wel weer...
Ps. Heb daar verder nix op tegen hoor. Niemand kan los staan van beinvloeding van een groep. Zelfs YingYang niet. Die heeft blijkbaar zo'n afkeer gekregen van groepen dat hij z'n gedrag er voor heeft aangepast (en dus besloten heeft zo weinig mogelijk in groepen te functioneren).
quote:En vrijwel een universeel feit dat ze dat, ondanks al het bewijs van het tegendeel, toch denken.
Op zaterdag 22 februari 2003 15:06 schreef zwijntje het volgende:
Het is een mythe dat intelligente/hoogopgeleide mensen boven groepsvorming en uitsluiting zouden staan.
quote:Met een leider ontspoort het natuurlijk ook heel vaak, getuige de geschiedenis... En vaak is het nu eenmaal zo dat veel leiders wel gehoorzaamheid wensen, want anders verdwijnt voor hen het gevoel leider te zijn en daarom doen ze juist alles... Zowel in formele als informele groepen zie je dan ook het zoeken naar zondebokken, waarop de hele psychologische onvrede die o.m. ontstaat omdat het individu ondergeschikt is op geprojecteerd wordt... Ook zijn mensen die een afwijkende mening hebben in de groep vaak bij wijze van zondebok het pispaaltje...
Op zaterdag 22 februari 2003 15:04 schreef hyperfuzz het volgende:
Je hoeft niet meteen compleet ondergeschikt te zijn aan de leider, maar in een grote groep is een leider (of desnoods meer dan 1) gewoon onontbeerlijk, zodat het zooitje niet ontspoort zoals je zelf al aangaf.
quote:Zeer juist gezien. Intelligente mensen zijn net zo irrationeel als zogenaamd niet intelligente mensen... Op Fok! zijn we daar bijna dagelijks van getuige...
Op zaterdag 22 februari 2003 15:06 schreef zwijntje het volgende:[..]
De groep waar ik domweg uitgezet ben omdat ik er niet goed inpaste was een groep universitair opgeleide mensen. Ik werd alleen geaccepteerd als potentiele vriendin van een van de mannen, niet als persoon op zich, bleek achteraf.
Het is een mythe dat intelligente/hoogopgeleide mensen boven groepsvorming en uitsluiting zouden staan.
quote:wat te denken van een studentenhuis
Op zaterdag 22 februari 2003 15:09 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Zeer juist gezien. Intelligente mensen zijn net zo irrationeel als zogenaamd niet intelligente mensen... Op Fok! zijn we daar bijna dagelijks van getuige...
quote:Iedereen is geconditioneerd... Maar ik behoor, althans op Fok!, niet tot een groep hoor...
Op zaterdag 22 februari 2003 15:06 schreef R_ON het volgende:[..]
Zelf ben je ook al aardig geconditioneerd. Kijk maar naar de manier waarop je Fok! schrijft
Ps. Heb daar verder nix op tegen hoor. Niemand kan los staan van beinvloeding van een groep. Zelfs YingYang niet. Die heeft blijkbaar zo'n afkeer gekregen van groepen dat hij z'n gedrag er voor heeft aangepast (en dus besloten heeft zo weinig mogelijk in groepen te functioneren).
quote:Dat is vaak een leider met "dictatoriale neigingen" om het zo maar ff uit te drukken, een goede leider doet niet zijn eigen ding, maar overlegt met de groep en kan ook beslissingen nemen waar het merendeel van de groep achter staat, en de leider zelf niet of in mindere mate. Right?
Op zaterdag 22 februari 2003 15:08 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Met een leider ontspoort het natuurlijk ook heel vaak, getuige de geschiedenis... En vaak is het nu eenmaal zo dat veel leiders wel gehoorzaamheid wensen, want anders verdwijnt voor hen het gevoel leider te zijn en daarom doen ze juist alles ... ...
quote:Klopt ook weer, maar in hun spel hebben ze niet door dat ze veranderen in hetgeen ze rationeel het meest verfoeien en waardoor ze zich juist als groep gingen afkeren...
Op zaterdag 22 februari 2003 15:07 schreef Litpho het volgende:[..]
En vrijwel een universeel feit dat ze dat, ondanks al het bewijs van het tegendeel, toch denken.
quote:Zo staat het in de management textbooks idd... De praktijk levert toch wat meer ruis op vaak...
Op zaterdag 22 februari 2003 15:12 schreef hyperfuzz het volgende:[..]
Dat is vaak een leider met "dictatoriale neigingen" om het zo maar ff uit te drukken, een goede leider doet niet zijn eigen ding, maar overlegt met de groep en kan ook beslissingen nemen waar het merendeel van de groep achter staat, en de leider zelf niet of in mindere mate. Right?
quote:Om, als ze op dit gedrag betrapt worden, met de grootste non sequitur aller tijden te komen: "Ja, maar dat is anders..."
Op zaterdag 22 februari 2003 15:12 schreef Ryan3 het volgende:
Klopt ook weer, maar in hun spel hebben ze niet door dat ze veranderen in hetgeen ze rationeel het meest verfoeien en waardoor ze zich juist als groep gingen afkeren...
quote:Zodra jij hier 1 reactie geplaatst hebt behoor je al tot de Fok!-groep of je dat nou leuk vindt of niet. Binnen de Fok-groep zou jij geplaatst kunnen worden in:
Op zaterdag 22 februari 2003 15:11 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Iedereen is geconditioneerd... Maar ik behoor, althans op Fok!, niet tot een groep hoor...
quote:Akkoord maar zowel Fok!, geruime tijd op Fok! en outsider zijn dusdanig diffuus dat ze eerder alleen een lege categorie zijn dan een groep zoals gedefinieerd in mijn openingspost... Ik doelde op gezamenlijk optredende kliekjes...
Op zaterdag 22 februari 2003 15:14 schreef R_ON het volgende:[..]
Zodra jij hier 1 reactie geplaatst hebt behoor je al tot de Fok!-groep of je dat nou leuk vindt of niet. Binnen de Fok-groep zou jij geplaatst kunnen worden in:
geruime tijd op fok
"outsider"
quote:Ha, een groepsgenoot
Op zaterdag 22 februari 2003 15:14 schreef R_ON het volgende:
geruime tijd op fok
"outsider"
quote:Nope, wij vallen niet in hetzelfde hokje
Op zaterdag 22 februari 2003 15:17 schreef Litpho het volgende:[..]
Ha, een groepsgenoot
.
Een groepsleider kan best gevaarlijk zijn. Stel je voor de groepsleider die beslist waar er op stap wordt gegaan. En dan breekt er brand uit. De hele groep gaat mee terwijl ze liever ergens anders heen gingen en raakt verminkt door de brand.
Zal wel weird overkomen maar zoiets kan gebeuren. Dat je meegaat omdat iemand anders het voor je beslist en dan gebeurt er zo iets.
quote:Ik heb minder dan 10000 posts. Het newbiehokje is erg ruim heb ik me laten vertellen
Op zaterdag 22 februari 2003 15:18 schreef R_ON het volgende:
Nope, wij vallen niet in hetzelfde hokjeIk ben een newbie
quote:Weet ik niet. De zogenaamd intelligente wezens scheiden zich af van de massa, omdat ze zo onwijs slim zijn en dus op de massa neerzien, beginnen zo een groep en laten vervolgens dezelfde karaktertrekken zien die zij van de massa, waarvan zij zich hadden afgescheiden, verafschuwden...
Op zaterdag 22 februari 2003 15:15 schreef hyperfuzz het volgende:
Hmmm, intelligentie om een hogere opleiding te volgen heeft natuurlijk niet zoveel te maken met de intelligentie om dit soort "sociale fenomenen" te onderscheiden etc.
M.i. onnodig om "de groep" hier specifiek mbt. hoger opgeleiden te bespreken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |