abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 juni 2025 @ 12:40:24 #1
342418 VKV
Plausibel
pi_217856631
Onze planning is binnen 2 jaar een andere keuken te gaan plaatsen. Omdat we een open keuken hebben aan de woonkamer vast is dit ook het moment om te kijken of we de indeling misschien kunnen veranderen. Wij hebben de keuken aan de voorkant van het huis, de eettafel in het midden en de woonkamer aan de tuinkant. Hier zit ook een erker (zonder deuren). In 1 wand van de woonkamer zit de deur naar onze garage. Via de garage kunnen we dan naar de tuin.

Ik vroeg me af of jullie het leuk vinden mee te denken in een betere inrichting van zowel de keuken als eventueel de gehele woonkamer. We zijn een gezin van 4 met 2 kleine kinderen. De meubels die we in ieder geval nodig hebben: bank of stoelen, salontafel, eettafel (4 pers.), tv-meubel, en eventueel een speelhoekje. In de keuken veel opbergruimte. Voor alle meubels geldt dat we eventueel nieuwe kunnen aanschaffen, dus de eettafel kan ook rond zijn, de bank kleiner etc.

Hieronder de plattegrond van onze benedenverdieping en de huidige indeling.

Plattegrond

Huidige indeling
pi_217857640
Het eerste wat ik denk is:
keuken langs lange muur + keukeneiland, daarachter eettafel.
Speelplek/tafel in de erker. En je huidige keuken als woonkamer.

[ Bericht 43% gewijzigd door arvensis op 05-06-2025 14:53:39 ]
Protège moi de mes désirs.
pi_217860273
Zou je (een deel van) de garage willen opofferen voor meer leefruimte?
Dan heb je best een aantal opties.
  donderdag 5 juni 2025 @ 22:41:30 #4
342418 VKV
Plausibel
pi_217862125
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 19:39 schreef LauriLynne het volgende:
Zou je (een deel van) de garage willen opofferen voor meer leefruimte?
Dan heb je best een aantal opties.
Dat is wel een van de dingen waar mijn man ook over nadenkt inderdaad! Staan nu voor veel open. Er moet in de garage wel plek overblijven voor fietsen en gereedschap, want we hebben geen schuur en daar ook geen plek voor in de tuin.
pi_217863646
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2025 14:46 schreef arvensis het volgende:
Ik kan de afmetingen niet lezen, maar ik vermoed dat een keukeneiland in deze woning om de huilen is. Wil een keukeneiland er lekker uit komen dan moet je tussen de lange muur en de muur van de gang (minimaal) de volgende ruimte hebben:
65cm diepte van keuken tegen de lange wand
110-120cm vrije loopruimte
100-120cm eiland
110-120cm vrije loopruimte.
Totaal dus minimaal ongeveer 4 meter en dat lijkt hier niet te zijn.

Ook in lengte richting vreet een eiland ruimte. Tussen voorgevel en eiland minimaal 90cm loopruimte
Dan minimaal 200cm eiland (kleiner is echt net niks...). Ben je dus vanuit de voorgevel al ca 3 meter kwijt.

Een kookeiland is een mode artikel wat alleen goed werkt als er heel veel ruimte is. In de meeste Nederlandse huizen gaat het echter ten koste van de ruimte voor een goede eettafel en dat is doodzonde. Al die keukenkastjes die we vol zetten met spullen die maar 1 of 2 x per jaar gebruikt worden zijn echt niet nodig. De doos met het gourmetstel en de xxl ovenschaal die alleen met kerst gebruikt wordt kunnen ook prima een plek krijgen in de berging.
pi_217863653
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 22:41 schreef VKV het volgende:

[..]
Dat is wel een van de dingen waar mijn man ook over nadenkt inderdaad! Staan nu voor veel open. Er moet in de garage wel plek overblijven voor fietsen en gereedschap, want we hebben geen schuur en daar ook geen plek voor in de tuin.
Ten eerste zal dat bouwkundig wel een aardige ingreep zijn om een doorgang te maken. De muur tussen woning en garage is waarschijnlijk een draagmuur. Niet onoverkomelijk, maar ook niet iets wat zo gepiept is.
Daarbij zou het afgaand op de plattegrond dan het meest logische zijn om het achterste deel van de garage bij de woning te betrekken. Maar daarmee ontneem je jezelf de directe toeging vanuit de garage/berging naar de achtertuin. Dat is weer een hoop gesleep door het huis met tuingereedschap, kussen van de tuinstoelen etc...
pi_217863711
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2025 14:46 schreef arvensis het volgende:
Dit hangt echt af waar je het meeste bent. Ben je veel in de keuken/aan de eettafel, is het fijn die aan de tuinkant van het huis te hebben, zit je meer in het woonkamer deel, dan zou ik die altijd aan de tuinkant houden. Ikzelf zou de zithoek dus nooit verplaatsen van achter naar voor, wel zorgen dat vanaf de zithoek een leuk zicht op de tuin hebt.

Mijn vraag aan @VKV is dan dus allereerst: hoe gebruiken jullie de ruimte nu (dus niet hoe het staat, maar waar ben je het meest) en waar loop je nu tegenaan?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217863725
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 07:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ten eerste zal dat bouwkundig wel een aardige ingreep zijn om een doorgang te maken. De muur tussen woning en garage is waarschijnlijk een draagmuur. Niet onoverkomelijk, maar ook niet iets wat zo gepiept is.
Daarbij zou het afgaand op de plattegrond dan het meest logische zijn om het achterste deel van de garage bij de woning te betrekken. Maar daarmee ontneem je jezelf de directe toeging vanuit de garage/berging naar de achtertuin. Dat is weer een hoop gesleep door het huis met tuingereedschap, kussen van de tuinstoelen etc...
Eens. Je bent zo 15.000-20.000 euro verder (incl afwerking) en wint vooral een raar schuin stuk waardoor je vooral loopruimtes wat groter zult maken. Dan zou aan de achterkant uitbouwen volgens mij nog logischer zijn, afhankelijk van de grootte van de tuin.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 6 juni 2025 @ 09:06:09 #9
342418 VKV
Plausibel
pi_217864215
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 07:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit hangt echt af waar je het meeste bent. Ben je veel in de keuken/aan de eettafel, is het fijn die aan de tuinkant van het huis te hebben, zit je meer in het woonkamer deel, dan zou ik die altijd aan de tuinkant houden. Ikzelf zou de zithoek dus nooit verplaatsen van achter naar voor, wel zorgen dat vanaf de zithoek een leuk zicht op de tuin hebt.

Mijn vraag aan @:VKV is dan dus allereerst: hoe gebruiken jullie de ruimte nu (dus niet hoe het staat, maar waar ben je het meest) en waar loop je nu tegenaan?
We zijn overdag het meest aan de eettafel en 's avonds op de bank. We zijn geen uitgebreide kokers ofzo, dus een kookeiland hoeft niet per se.

Ik vind het in de huidige situatie zelf ten eerste een zooitje achter de bank, we hebben daar nu soort van de speelhoek van gemaakt dus in al die kasten ligt speelgoed.
Ik vind het ook zonde dat de bank voor de erker staat en zie daar dus in de toekomst juist graag meer doorkijk richting de tuin met idealiter openslaande tuindeuren.

De grote beperkende factor in mijn hoofd is de deur naar de garage. Dat maakt dat er een doorloop nodig is en dat je die muur niet volop kan gebruiken. Maar goed het is wel makkelijk dat je droog richting je gereedschap/vriezer kan lopen.

Graag zou ik in de keuken ook het raam meer vrij maken. Daar zit nu een aanrecht voor, waardoor je ook bijvoorbeeld niet bij het bovenraampje kan om hem open te doen. Mijn oorspronkelijke idee voor de keuken is een parallelle keuken met veel hoge kasten zodat in de woonkamer kastruimte weg kan.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 09:08:05 #10
342418 VKV
Plausibel
pi_217864232
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 07:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens. Je bent zo 15.000-20.000 euro verder (incl afwerking) en wint vooral een raar schuin stuk waardoor je vooral loopruimtes wat groter zult maken. Dan zou aan de achterkant uitbouwen volgens mij nog logischer zijn, afhankelijk van de grootte van de tuin.
De tuin loopt schuin toe (in het verlengde van de garage zegmaar). De tuin is 10 meter diep en aan de huiskant dus de breedte van het huis en aan de achterkant nog maar ca. 2 meter. Vind een uitbouw daarom wel moeilijk voor te stellen en ook eigenlijk wel zonde van de tuin haha.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 09:09:12 #11
342418 VKV
Plausibel
pi_217864238
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 07:28 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ik kan de afmetingen niet lezen, maar ik vermoed dat een keukeneiland in deze woning om de huilen is. Wil een keukeneiland er lekker uit komen dan moet je tussen de lange muur en de muur van de gang (minimaal) de volgende ruimte hebben:
65cm diepte van keuken tegen de lange wand
110-120cm vrije loopruimte
100-120cm eiland
110-120cm vrije loopruimte.
Totaal dus minimaal ongeveer 4 meter en dat lijkt hier niet te zijn.

Ook in lengte richting vreet een eiland ruimte. Tussen voorgevel en eiland minimaal 90cm loopruimte
Dan minimaal 200cm eiland (kleiner is echt net niks...). Ben je dus vanuit de voorgevel al ca 3 meter kwijt.

Een kookeiland is een mode artikel wat alleen goed werkt als er heel veel ruimte is. In de meeste Nederlandse huizen gaat het echter ten koste van de ruimte voor een goede eettafel en dat is doodzonde. Al die keukenkastjes die we vol zetten met spullen die maar 1 of 2 x per jaar gebruikt worden zijn echt niet nodig. De doos met het gourmetstel en de xxl ovenschaal die alleen met kerst gebruikt wordt kunnen ook prima een plek krijgen in de berging.
Thanks voor die info, ik heb niet zo veel kennis van een kookeiland dus wel zinvol om te weten waar je dan rekening mee moet houden.
Je kunt de afbeeldingen trouwens aanklikken, dan zijn de afmetingen wel leesbaar.
pi_217864331
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 09:06 schreef VKV het volgende:

[..]
We zijn overdag het meest aan de eettafel en 's avonds op de bank. We zijn geen uitgebreide kokers ofzo, dus een kookeiland hoeft niet per se.

Ik vind het in de huidige situatie zelf ten eerste een zooitje achter de bank, we hebben daar nu soort van de speelhoek van gemaakt dus in al die kasten ligt speelgoed.
Ik vind het ook zonde dat de bank voor de erker staat en zie daar dus in de toekomst juist graag meer doorkijk richting de tuin met idealiter openslaande tuindeuren.

De grote beperkende factor in mijn hoofd is de deur naar de garage. Dat maakt dat er een doorloop nodig is en dat je die muur niet volop kan gebruiken. Maar goed het is wel makkelijk dat je droog richting je gereedschap/vriezer kan lopen.

Graag zou ik in de keuken ook het raam meer vrij maken. Daar zit nu een aanrecht voor, waardoor je ook bijvoorbeeld niet bij het bovenraampje kan om hem open te doen. Mijn oorspronkelijke idee voor de keuken is een parallelle keuken met veel hoge kasten zodat in de woonkamer kastruimte weg kan.
Als ik jou zo hoor zou ik de keuken laten waar hij is, maar dan inderdaad misschien voor een 'kombuiskeuken' gaan, langs beide muren. 1 kant hoge kasten (links op de tekening), andere kant aanrechtblad. Boven het aanrechtblad geen kastjes, dat is ruimtelijker. Wil je wel kastjes boven je aanrecht, zou ik juist de hoge kasten aan de muur tegen de garage doen. Dat is een muur waar je tegenaan kijkt vanuit je hele woonkamer, die moet rustig zijn.

Ik snap je probleem met de deur naar de garage, die zit op een rotplek. Maar tenzij je een andere deur naar de tuin kunt maken (naast de erker, in de erker?) kan die deur ook niet weg. Hem iets verplaatsen richting de keuken is duur en maakt het neerzetten van een eettafel dan weer moeilijk. Maar dankzij die deur zit je wel behoorlijk vast aan je huidige indeling, volgens mij. Ik zie iig even niet hoe het anders zou moeten.
pi_217865477
Erker weghalen, mooie schuifpui erin, deur naar de garage dicht.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 12:04:16 #14
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_217865539
Speelkamer in de garage maken, deuren en ramen in de erker tot op de grond. Hoekbank de deur uit, gaan voor een 3 zitter (op pootjes) en een losse fauteuil en deze voor de erker zetten.
Eventueel eettafel een slag draaien en gaan voor een eetbank tegen de muur (scheelt ruimte).

Doordat je een speelkamer in de garage hebt, krijg je meer ruimte in de woonkamer. Door erker wat luchtiger te maken, evenals de zithoek. Heb je vanaf elk punt in je woonkamer/keuken een luchtige blik naar buiten waardoor het allemaal groter lijkt.

Dat mis ik nu in de huidige indeling: iets ruimtelijke zichtlijnen en looppaden.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_217866568
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 12:04 schreef ieniminimuis het volgende:

Eventueel eettafel een slag draaien en gaan voor een eetbank tegen de muur (scheelt ruimte).
Dit vind ik een hele goede tip, hebben wij ook. Ideaal als er eens vriendjes of vriendinnetjes mee-eten, bijvoorbeeld op woensdagmiddag. Of met feestjes. Er gaan een hoop kinderen op een bank.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')