Is dat bij filerijden of als ze allemaal twee seconden afstand houden? En reken je dan 1 rijbaan per spoor? Zo breed zijn die dingen vaak niet. En dan werkt het alleen als je minimaal twee sporen naast elkaar hebt? Wat doe je met de overgangen? Gewoon kruispunten van maken? Met of zonder op- en afritten, als daar tenminste plaats voor is?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zoals ik al opmerkte, er zijn 400 stations, dat geeft dus een capaciteit van ongeveer 10,000,000 voertuigen. De vervoersprestatie van treinen buiten de paar grote steden is erbarmelijk vergeleken met wegen en in deze berekening ging ik uit van verbindingswegen, niet snelwegen.
Dat zal niet zo goedkoop zijn, het laat echter wel zien dat de vervoersprestatie per spoor buiten een aantal grote steden eigenlijk niet erg bijzonder hoog ligt.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Is dat bij filerijden of als ze allemaal twee seconden afstand houden? En reken je dan 1 rijbaan per spoor? Zo breed zijn die dingen vaak niet. En dan werkt het alleen als je minimaal twee sporen naast elkaar hebt? Wat doe je met de overgangen? Gewoon kruispunten van maken? Met of zonder op- en afritten, als daar tenminste plaats voor is?
Hoeveel zou dat kosten om te bouwen en hoeveel jaar zouden we daar de NS van kunnen betalen?
Maar je hebt baanvlakken, die vaak vol zitten. En je moet dan ook die lange goederentreinen gaan verdelen over tientallen of honderden vrachtwagens. Je hebt dat ook niet even in een jaartje gedaan, dus je hebt al gauw enkele tientallen jaren veel overlast en wegafsluitingen. En die bedrijven klagen nu al dat ze niet aan genoeg mensen kunnen komen, voornamelijk omdat ze niets mogen kosten, natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zal niet zo goedkoop zijn, het laat echter wel zien dat de vervoersprestatie per spoor buiten een aantal grote steden eigenlijk niet erg bijzonder hoog ligt.
Het gaat om de standaardcapaciteit bij 2 seconden afstand inderdaad en 1 rijbaan per spoor.
Daarnaast gaat het bij grotere stations om meerdere rijrichtingen, bijvoorbeeld in Utrecht, een station wat 200.000 passagiers per dag bediend zijn er 3 aanrijrichtingen met 4 sporen en een met 2 sporen waardoor je een toevoercapaciteit hebt naar het station van 28.000 voertuigen per uur. In dit geval is dat onvoldoende afgaande van de 6 uur die ik hierboven gebruikte, maar Utrecht is dan ook het drukste station in Nederland.
Goed punt, het opheffen van het gehele treinnetwerk is dan ook niet precies het punt, maar ik denk dat het bedienen van stations met 1000-2000 passagiers per dag niet bepaald nuttig is.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar je hebt baanvlakken, die vaak vol zitten. En je moet dan ook die lange goederentreinen gaan verdelen over tientallen of honderden vrachtwagens. Je hebt dat ook niet even in een jaartje gedaan, dus je hebt al gauw enkele tientallen jaren veel overlast en wegafsluitingen. En die bedrijven klagen nu al dat ze niet aan genoeg mensen kunnen komen, voornamelijk omdat ze niets mogen kosten, natuurlijk.
Al die nieuwe auto's moeten natuurlijk ook liefst elektrische zijn, dus dan moeten we ook een hoop nieuwe laadpunten bouwen. Dat zal ook wel een stuk meer elektriciteit kosten per passagier dan die trein. Maar erg goed voor de autoverkoop.
En de arme mensen of degene zonder rijbewijs moeten maar thuis blijven of de bus pakken. Die ook steeds minder rijden.
Kortom, een uitstekend idee als je het bedrijfsleven een grote worst wilt geven, die de burgers dan moeten betalen. Grote geldklopperij, dus.
Ja, dat is ook de reden waarom er steeds meer bushaltes verdwijnen. Waardoor het aantal reizigers in die bussen ook flink afneemt en ze met kleine 8-persoons busjes moeten gaan rijden, waardoor het aantal reizigers nog verder afneemt en ze eindelijk al die lijnen kunnen opheffen. Weg met die onrendabele zooi!quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Goed punt, het opheffen van het gehele treinnetwerk is dan ook niet precies het punt, maar ik denk dat het bedienen van stations met 1000-2000 passagiers per dag niet bepaald nuttig is.
Zolang iedereen een auto koopt. De leeftijd voor een rijbewijs verlagen tot 12 jaar? Dan kunnen kinderen ook zelf naar de middelbare school, als het OV straks opgeheven is.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:47 schreef BlaZ het volgende:
De trein is met name relevant en efficiënt op trajecten tussen de top 30 en tussenliggende stations, daarbuiten is wegverkeer gewoon veel efficiënter.
Ik denk dat we het wel eens kunnen worden dat met de fiets naar school gaan een pak gezonder is. Voor de wat langere afstanden zijn er electrische fietsen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zolang iedereen een auto koopt. De leeftijd voor een rijbewijs verlagen tot 12 jaar? Dan kunnen kinderen ook zelf naar de middelbare school, als het OV straks opgeheven is.
En anders pak je maar een taxi? Je gaat er ook van uit, dat er straks overal een hoop Tesla's rondrijden zonder bestuurder die je graag voor een paar Euro naar je locatie willen brengen?quote:Op woensdag 18 juni 2025 00:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat we het wel eens kunnen worden dat met de fiets naar school gaan een pak gezonder is. Voor de wat langere afstanden zijn er electrische fietsen.
Over een jaar of 10 is dat wel zo denk ik.quote:Op woensdag 18 juni 2025 00:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En anders pak je maar een taxi? Je gaat er ook van uit, dat er straks overal een hoop Tesla's rondrijden zonder bestuurder die je graag voor een paar Euro naar je locatie willen brengen?
Dat is een kromme vergelijking omdat we in Nederland er voor gekozen hebben dat het OV ook een sociale functie heeft en daarom niet het meest efficiënte is, overigens heeft Nederland gewoon een vrij goed fijnmazig netwerk en is het relatief betaalbaar. Ga anders maar eens in Engeland kijken wat je daarvoor de trein betaald, en mijn ervaring in Duitsland was ook niet optimaal, om een voorbeeld te geven veel grote stations waren niet eens rolstoeltoegankelijk.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is wellicht waar voor bepaalde steden maar over het algemeen zou het asfalteren meer capaciteit opleveren.
Het voorname probleem is dat het railsnetwerk slechts 1,1 miljoen personen per dag vervoert en daar ongeveer ~400 stations voor nodig heeft, wat neerkomt op ~2750 passagiers per station per dag.
Als we dat asfalteren door een gebiedsontsluitingsweg met 2x2 rijbanen geeft dat een capaciteit van 3600-4000 motorvoertuigen per uur (1800-2000 per rijstrook)
Natuurlijk is het gebruik in de spits hoger en zouden we kunnen uitgaan van een capaciteit van 24.000 voertuigen per etmaal (6x uur capaciteit). In dat geval zijn er 25 stations waarbij de capaciteit een probleem vormt.
Je kunt ook autobezit goedkoper maken door de wegenbelasting flink te verminderen en de BPM af te schaffen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 06:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is een kromme vergelijking omdat we in Nederland er voor gekozen hebben dat het OV ook een sociale functie heeft en daarom niet het meest efficiënte is, overigens heeft Nederland gewoon een vrij goed fijnmazig netwerk en is het relatief betaalbaar. Ga anders maar eens in Engeland kijken wat je daarvoor de trein betaald, en mijn ervaring in Duitsland was ook niet optimaal, om een voorbeeld te geven veel grote stations waren niet eens rolstoeltoegankelijk.
Het is broekzak/vestzak omdat autorijden in Nederland vooral als manier gebruikt word om andere gaten te dichten, kortom kun je wel doen, maar dan moet je dat geld op andere plekken weer ophalen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 06:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je kunt ook autobezit goedkoper maken door de wegenbelasting flink te verminderen en de BPM af te schaffen.
De NS is niet perfect maar veeel beter dan in het buitenland inderdaad. Vooral omdat het hier een soort metro is.quote:Op woensdag 18 juni 2025 06:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is een kromme vergelijking omdat we in Nederland er voor gekozen hebben dat het OV ook een sociale functie heeft en daarom niet het meest efficiënte is, overigens heeft Nederland gewoon een vrij goed fijnmazig netwerk en is het relatief betaalbaar. Ga anders maar eens in Engeland kijken wat je daarvoor de trein betaald, en mijn ervaring in Duitsland was ook niet optimaal, om een voorbeeld te geven veel grote stations waren niet eens rolstoeltoegankelijk.
Dus je wil hier, net zoals in de VS, ongeveer de helft van het oppervlak van steden opofferen aan autogebruik en parkeerplaatsen? Als je een auto nodig hebt om ergens naar toe te gaan, zullen steeds meer mensen dat ook doen. En als je al in een auto zit, ga je daarmee ook naar je locatie rijden en kwaad worden als je daar niet kunt parkeren.quote:Op woensdag 18 juni 2025 05:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Over een jaar of 10 is dat wel zo denk ik.
quote:NS doet vakbonden 'laatste loonbod' na vier stakingsdagen
De NS heeft de vakbonden vanmorgen een eindbod gedaan voor een nieuwe cao. Het spoorbedrijf biedt een hoger loon aan. Het gaat om een verhoging van 4 procent met ingang van 1 maart dit jaar. Een jaar later komt daar 2,75 procent bij.
Ook komt er een verbeterde regeling voor zware beroepen, zodat werknemers tot drie jaar eerder kunnen stoppen met werken. De NS is bereid een overgangsregeling af te spreken met de vakbonden voor medewerkers die tussen de huidige en de nieuwe regeling vallen.
Bij de NS werken naast machinisten en conducteurs ook onderhoudsmedewerkers en kantoorpersoneel. Die hadden altijd hun eigen cao. Dat leidde soms tot wrijving. NS wil nu al die cao's gelijk trekken om iets te doen aan die onderlinge verschillen.
Niet meer
De vraag is of de vakbonden akkoord gaan. Die vragen om 7 tot 8 procent meer loon. De NS zegt echter niet meer te willen bieden. Topman Koolmees zei gisteren nog dat NS diep in de rode cijfers zit en niet meer kan uitgeven dan er aan inkomsten binnenkomen.
Het lukte de NS niet om met alle bonden opnieuw aan tafel te gaan. Koolmees zei daar maandag nog van te balen. Afgelopen twee weken staakte NS-personeel al vier keer voor een hoger loon.
"Dat we nu een eindbod doen is onvermijdelijk", aldus Koolmees. "In dit eindbod hebben we een balans gezocht tussen wat nodig is voor onze collega's, voor het bedrijf en wat ik kan verantwoorden richting onze reizigers. Ik hoop dat we zo samen vooruit kunnen."
De vakbonden moeten het bod nog bestuderen en komen later met een reactie.
https://nos.nl/artikel/25(...)a-vier-stakingsdagen
Als ik nog de opmerkingen volg is het nog de frustratie dat kantoorpersoneel met 50 jaar gebruik kan maken van de RO regeling en voor rijdend personeel, monteurs etc dat pas op 55 jarige leeftijd. Dan vliegen de opmerkingen je om de oren. Dik salaris, geen dubbele onregelmatigheid, geen agressie, en maar koffie zuipen daar in Utechtquote:Op woensdag 18 juni 2025 15:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Lijkt me een redelijk bod. Op een gegeven moment veranderd staken zoals die vakbond doet ook in simpelweg sabotage. Als je ons niet geeft wat we eisen dan blijven we weigeren om te werken waardoor het jullie elke dag miljoenen euro's en heel veel klanten kost.
Dat kantoorpersoneel met 50 al gebruik kan maken van de RO en de rest niet, dat is dan ook belachelijk en niet uit te leggen....quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als ik nog de opmerkingen volg is het nog de frustratie dat kantoorpersoneel met 50 jaar gebruik kan maken van de RO regeling en voor rijdend personeel, monteurs etc dat pas op 55 jarige leeftijd. Dan vliegen de opmerkingen je om de oren. Dik salaris, geen dubbele onregelmatigheid, geen agressie, en maar koffie zuipen daar in Utecht
Ja, wat mij betreft mogen ze conducteurs en beveiligers een veel beter salaris en voorwaarden geven want die hebben gewoon een klotebaan in onze huidige maatschappij.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als ik nog de opmerkingen volg is het nog de frustratie dat kantoorpersoneel met 50 jaar gebruik kan maken van de RO regeling en voor rijdend personeel, monteurs etc dat pas op 55 jarige leeftijd. Dan vliegen de opmerkingen je om de oren. Dik salaris, geen dubbele onregelmatigheid, geen agressie, en maar koffie zuipen daar in Utecht
Daar zijn prima oplossingen voor zoals parkeergarages. Het probleem is precies het enorme landgebruik van treininfrastructuur terwijl daar een zeer povere vervoersprestatie tegenover staat. Zoals ik aangaf zijn er tientallen stations in Nederland waar een weg aangelegd kan worden en alle dagelijkse passagiers kunnen parkeren en er ruimte genoeg overblijft om te bouwen. Kijk eens op google maps hoeveel ruimte spoorinfrastructuur bijvoorbeeld inneemt in Utrecht. Om 200.000 passagiers te vervoeren heb je met autosnelwegen gewoon veel minder ruimte nodig.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je wil hier, net zoals in de VS, ongeveer de helft van het oppervlak van steden opofferen aan autogebruik en parkeerplaatsen? Als je een auto nodig hebt om ergens naar toe te gaan, zullen steeds meer mensen dat ook doen. En als je al in een auto zit, ga je daarmee ook naar je locatie rijden en kwaad worden als je daar niet kunt parkeren.
Dit is een valse tegenstelling. Wegen kan ook OV impliceren, je kunt immers bussen laten rijden over geasfalteerde rails. Met zelfrijdende bussen kan de efficiënte enorm opgeschaald worden.quote:En wat doe je met alle grote steden die een autoluw of zelfs autovrij centrum hebben en proberen auto's uit de hele stad te weren? Dat werkt ook alleen met goed OV. Maar inderdaad, je kunt de fietspaden en trottoirs natuurlijk ombouwen tot rijweg en parkeerruimte. Alle leegstaande kantoorpanden slopen en ook parkeerterreinen van maken. Nieuwe winkelcentra bouwen met een grote parkeerplaats er onder, want je gaat dan niet te voet door de paar nog overgebleven winkelstraten lopen, als je daar al zou kunnen parkeren. Malls, dus, net zoals in de VS.
Vanaf de 50?! WTF!quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |