Een goedemorgen vanuit het mooie zonnige Estland.
Ik heb wel eens sporadisch een bericht achter gelaten hier.
Maar weinig activiteit en nooit iets horen langskomen over de Baltische Staten.
Hoewel ik dus zelf in Estland woon, trek ik het maar even breder. Wellicht toch wat verstopte inwoners van de regio hier.
Estland dus.
Gekomen door mijn inmiddels vrouw, zij komt uit Estland. En we hebben overlegd waar we beter kunnen wonen, Nederland of Estland. De uitkomst laat zich wel raden.
De meest noordelijke van de Baltische staten met Tallinn als hoofdstad. Qua oppervlakte een klein beetje groter dan Nederland, maar dan met 1,3 miljoen inwoners.
Tallinn met bijna 0,5 miljoen inwoners de grootste stad. Daarna Tartu met net geen 100.000 inwoners.
Ik kom oorspronkelijk van een plattelandsdorp met ongeveer 23K inwoners. Dat is hier gewoon echt een grote stad. Nummer 5 of 6 van het land.
Echt een prachtig land. 50-60% van het land is bos. Met daarin Elanden, beren, wolfen en lynxen. Vogels zoals de adelaar, kraanvogels in overvloed.
De mensen zijn echt meer Scandinavisch. Aankijken? Nee, dankje. Praten? Ugh nee.
Litouwen vond ik nog wel van die typische Oostblok/Russische koppen, inclusief heel luid. Estland totaal niet. Heel Westers.
Met overigens wel veel Russen, die je er qua gedrag en uiterlijk vrijwel direct uit kunt halen.
Modern? Qua digitalisering heel erg modern. Dan lijkt Nederland nog wel minstens 10 jaar achter te lopen.
Buiten dat ja het is modern. Het is niet alsof dingen achterlopen.
Maar kleding vind je nog wel meer oude mode onder de ietsje ouderen.
Veelal ook echt netjes gekleed.
Veel houten huizen die niet altijd even onderhouden zijn.
En veel (verlaten) bouwvallen. Ook langs hoofdwegen overal. Doen ze niets mee.
Zandwegen vind je overal buiten de hoofdwegen wel.
Dat dus