abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217855948
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, die beperken de schade die optreed omdat al die cellen niet identiek zijn. Een lading van 100% is wat de slechtste cellen nog aankunnen.
Leesvoer voor jou:

https://www.power-sonic.com/blog/fast-charging-battery-life/
pi_217856196
quote:
Kijkvoer voor jou:

Bekijk deze YouTube-video

Als je weerstanden parallel zet, zal de meeste stroom door diegene gaan die de laagste waarde heeft. Die dan heet wordt en slijt. Waardoor in het geval van accucellen de weerstand verder afneemt. Zo helpt 1 slechte cel een blok met 3 * 144 cellen om zeep. En stopt je hele accu (~3000-8000 cellen) met werken.
pi_217856256
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kijkvoer voor jou:

Bekijk deze YouTube-video

Als je weerstanden parallel zet, zal de meeste stroom door diegene gaan die de laagste waarde heeft. Die dan heet wordt en slijt. Waardoor in het geval van accucellen de weerstand verder afneemt. Zo helpt 1 slechte cel een blok met 3 * 144 cellen om zeep. En stopt je hele accu (~3000-8000 cellen) met werken.
Als je nou eens gewoon de onderzoeken die genoemd zijn in de link die ik je gegeven heb leest, in plaats van door te zagen over iets waar je wederom meer verstand van denkt te hebben dan je werkelijk hebt…
pi_217856361
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als je nou eens gewoon de onderzoeken die genoemd zijn in de link die ik je gegeven heb leest, in plaats van door te zagen over iets waar je wederom meer verstand van denkt te hebben dan je werkelijk hebt…
"Niet over nadenken, geloof de hype!"

Daarin verschillen we van mening :)
pi_217856390
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 12:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
"Niet over nadenken, geloof de hype!"

Daarin verschillen we van mening :)
Wat loop je nou te bazelen? Je wordt verwezen naar meerdere onderzoeken waarbij je de data kan zien en dan nog kom je met een youtube filmpje, wat simpelweg gaat over het vervangen van 1 defecte cel en doe je net alsof je alsnog gelijk hebt met jouw stelling dat DC laden slecht is voor de accu.

Terwijl data laat zien dat er geen significant verschil is.

Kom op zeg!
pi_217856756
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 12:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat loop je nou te bazelen? Je wordt verwezen naar meerdere onderzoeken waarbij je de data kan zien en dan nog kom je met een youtube filmpje, wat simpelweg gaat over het vervangen van 1 defecte cel en doe je net alsof je alsnog gelijk hebt met jouw stelling dat DC laden slecht is voor de accu.

Terwijl data laat zien dat er geen significant verschil is.

Kom op zeg!
Ok. Die eerste studie laat zien, dat de accucapaciteit na 75.000 kilometer met een kwart is teruggelopen, ongeacht hoe ze geladen zijn. Check. Er is dus geen verschil tussen langzaam en snel laden.

Maar is dat wel zo? Je hebt 3 levels: 1, 2 en 3. 1 is een gewoon stopcontact, 2 is 3-fase (of 240 volt in de VS) en 3 is een snellader. De vergelijking in het onderzoek is tussen level 2 en 3, level 1 staat niet in de tabel.

Je kunt een accu op verschillende manieren opladen. Langzaam (level 1), met een constante stroom, tot hij vol is. (Als de spanning boven het maximale voltage komt.) Bij een lithium accu moet je een marge houden, want die kunnen slecht tegen overladen. Het verschil tussen level 2 en 3 is hoe snel de accu oplaad tot 80%, daarna gaat de snelheid flink omlaag en zit er nog maar weinig verschil tussen. Dat is ook weer om ze niet te overladen, maar ook om ze uit te balanceren. En dat laatste stukje bepaalt hoe snel ze slijten.

Kortom, je zou ook level 1 mee moeten nemen in zo'n vergelijking, als baseline. Je moet alleen naar het stukje tussen de 80% en de 100% kijken. En als experiment kun je dat zelf timen.
pi_217856870
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 12:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok. Die eerste studie laat zien, dat de accucapaciteit na 75.000 kilometer met een kwart is teruggelopen, ongeacht hoe ze geladen zijn. Check. Er is dus geen verschil tussen langzaam en snel laden.

Maar is dat wel zo? Je hebt 3 levels: 1, 2 en 3. 1 is een gewoon stopcontact, 2 is 3-fase (of 240 volt in de VS) en 3 is een snellader. De vergelijking in het onderzoek is tussen level 2 en 3, level 1 staat niet in de tabel.

Je kunt een accu op verschillende manieren opladen. Langzaam (level 1), met een constante stroom, tot hij vol is. (Als de spanning boven het maximale voltage komt.) Bij een lithium accu moet je een marge houden, want die kunnen slecht tegen overladen. Het verschil tussen level 2 en 3 is hoe snel de accu oplaad tot 80%, daarna gaat de snelheid flink omlaag en zit er nog maar weinig verschil tussen. Dat is ook weer om ze niet te overladen, maar ook om ze uit te balanceren. En dat laatste stukje bepaalt hoe snel ze slijten.

Kortom, je zou ook level 1 mee moeten nemen in zo'n vergelijking, als baseline. Je moet alleen naar het stukje tussen de 80% en de 100% kijken. En als experiment kun je dat zelf timen.
Even voor de goede orde: vrijwel niemand laadt met 3,7 kW of minder (zonder trucage is het zelfs maar 3,0, omdat een standaard WCD gemaakt is voor 13 amp max).

Dus het heeft geen zin om te vergelijken met level 1, want dat betreft minder dan 1 promille van het laden. En nog ver daar vanaf ook. Mensen doen het wel eens op vakantie als het niet anders kan.

Laden boven de 80% is weer niet aan te raden (net als ontladen tot beneden de 20%), tenminste, uitgaande van stilstand. Als je meteen na het laden voldoende gaat rijden om lager dan 80% uit te komen, of rijdt beneden de 20% om daarna meteen te laden is dat niet zo'n probleem.

Alleen om te balanceren (maar dat gebeurt pas boven de 90%) is het wel goed om af en toe vol te laten tot 100%. 2-3 x per jaar is al zat.

Bij LFP ligt dat weer wat anders, maar ik heb nooit LFP gehad, dus daar heb ik veel te weinig over gelezen om uitspraken over te doen.

Lees overigens het tweede onderzoek maar eens, dat betreft Tesla's. Veel duidelijker wordt het niet. En bedenk: het BMS van Tesla is flink verbeterd over de jaren. De reden dat met name de accu van de S85 het vaakst (nog steeds niet heel erg vaak) problemen heeft komt omdat Tesla toen nog niet wist dat bepaalde zaken (zoals ook bij een lege accu meteen vol gaan laden, of met een koude accu op volle snelheid, waar het voorverwarmen voor snelladen voor is gekomen) op termijn problemen konden veroorzaken.

En de afdichting was toen minder bullit proof trouwens.
pi_217856891
Ah, dus je bent het er mee eens dat ze in die tabel dezelfde dingen meten, dat het probleem boven de 80% zit en dat je dat beter niet kunt doen. Dan zijn we het eens.
pi_217856919
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 13:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ah, dus je bent het er mee eens dat ze in die tabel dezelfde dingen meten, dat het probleem boven de 80% zit en dat je dat beter niet kunt doen. Dan zijn we het eens.
Laden boven de 80% is niet zo zeer het probleem. De accu in rust laten bij 80% of meer, dan wel 20% of minder zorgt voor meer slijtage. Dus dat is toch weer iets anders.

Net als dat het feit dat de laadsnelheid terugloopt naar mate de accu voller is (en de maximale ontlading bij een vrijwel lege accu wordt beperkt) heeft met interne weerstand te maken, niet met balanceren. Nogmaals, dat gebeurt alleen boven de 90%.
pi_217857180
Breekt je Tesla in tweeën? Dan wordt-ie gewoon aan elkaar gelijmd

Best wel ingenieus.
De Cybertruck die bij een trekhaaktest zo'n beetje Total Loss raakte, is gewoon gerepareerd door het beschadigde deel van het onderstel te verwijderen en een nieuw deel vast te lijmen.

Nu hopen dat de Cybertruck nog steeds zware lading kan trekken ^O^
pi_217857246
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 13:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Laden boven de 80% is niet zo zeer het probleem. De accu in rust laten bij 80% of meer, dan wel 20% of minder zorgt voor meer slijtage. Dus dat is toch weer iets anders.

Net als dat het feit dat de laadsnelheid terugloopt naar mate de accu voller is (en de maximale ontlading bij een vrijwel lege accu wordt beperkt) heeft met interne weerstand te maken, niet met balanceren. Nogmaals, dat gebeurt alleen boven de 90%.
Ja, die interne weerstand is niet voor alle cellen hetzelfde, het balanceren is er voor bedoeld ze toch allemaal ongeveer evenveel te laden.

We komen er wel ;)
pi_217857349
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 14:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, die interne weerstand is niet voor alle cellen hetzelfde, het balanceren is er voor bedoeld ze toch allemaal ongeveer evenveel te laden.

We komen er wel ;)
Jouw stelling was:

quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nogmaals: verreweg de meeste elektrische auto's worden opgeladen in de garage, niet bij de snellader. En dat is maar goed ook, want daar slijten je accu's flink van.
Op basis van de data uit onderzoeken blijkt dat niet waar.

Kun je dat niet gewoon toegeven?

Balanceren doe je om de bruikbare capaciteit te maximaliseren.

https://123electric.eu/nl(...)ceren-belangrijk-is/
pi_217857676
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 14:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jouw stelling was:
[..]
Op basis van de data uit onderzoeken blijkt dat niet waar.

Kun je dat niet gewoon toegeven?

Balanceren doe je om de bruikbare capaciteit te maximaliseren.

https://123electric.eu/nl(...)ceren-belangrijk-is/
Flink is subjectief hè.
Jij vindt het niet flink.
pi_217857887
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 14:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jouw stelling was:
[..]
Op basis van de data uit onderzoeken blijkt dat niet waar.

Kun je dat niet gewoon toegeven?

Balanceren doe je om de bruikbare capaciteit te maximaliseren.

https://123electric.eu/nl(...)ceren-belangrijk-is/
Hoe werkt dat balanceren nu eigenlijk precies?
pi_217857920
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2025 14:49 schreef Wantie het volgende:

[..]
Flink is subjectief hè.
Jij vindt het niet flink.
Er is geen verschil. Lees gewoon eens de onderzoeken...

Maar veelzeggend dat je een aangetoonde onware bewering van hem goedpraat. Lekker tribaal.
pi_217857926
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoe werkt dat balanceren nu eigenlijk precies?
Doe je dit nou expres, gewoon maar ergens anders over beginnen?
pi_217857971
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Doe je dit nou expres, gewoon maar ergens anders over beginnen?
Nee, dat was in de hoop dat je het zelf uit zou zoeken. Ik kan wel links en filmpjes posten, maar ik schat de kans dat je daar naar kijkt niet zo hoog in.
pi_217858022
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, dat was in de hoop dat je het zelf uit zou zoeken. Ik kan wel links en filmpjes posten, maar ik schat de kans dat je daar naar kijkt niet zo hoog in.
Ik heb toch ook naar dat YouTube filmpje van jou gekeken? Ondanks dat het volledig irrelevant was voor de vraag of veelvuldig snelladen zorgt voor hogere slijtage van de accu...

Het is uitgezocht en het antwoord is: nee, er is geen correlatie tussen hoeveelheid snelladen en slijtage.

Jij wil je ongelijk niet toegeven en vervolgens ga je maar andere dingen beweren in de hoop dat je op een totaal niet relevant punt uitkomt.

Ik trap daar niet in.
pi_217858469
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb toch ook naar dat YouTube filmpje van jou gekeken? Ondanks dat het volledig irrelevant was voor de vraag of veelvuldig snelladen zorgt voor hogere slijtage van de accu...

Het is uitgezocht en het antwoord is: nee, er is geen correlatie tussen hoeveelheid snelladen en slijtage.

Jij wil je ongelijk niet toegeven en vervolgens ga je maar andere dingen beweren in de hoop dat je op een totaal niet relevant punt uitkomt.

Ik trap daar niet in.
Alsjeblieft:

Bekijk deze YouTube-video

Nou gaat dit dus alleen tussen de blokken, waar weer 144 cellen in zitten. En de slechtste cel in een blok is bepalend. De cel met de laagste weerstand is het snelste vol, maar ook het snelste weer leeg. De truc is dus om door continu wat te laden/ontladen de totale capaciteit langzaam omhoog te brengen zonder dat de "slechtste" (eigenlijk beste) cel overladen word.

Iedere cel heeft wel een zekering, maar geen ontlaadcircuit. Dat zal te duur geweest zijn. En op zich kan een blok wel functioneren met een cel minder, maar dan gaat de capaciteit van de hele accu omlaag en zal het hele blok snel verouderen omdat het veel warmer wordt.

Als een cel overladen wordt, komt er wat gas vrij en zal de capaciteit van de cel afnemen, waardoor ook het maximale voltage afneemt. Als de conditie van de cel ver genoeg afneemt, zal hij ook snel leeglopen. Zo kun je meten welke er kapot is.

En om weer terug te komen op Type 1, 2 en 3 laders: Bij die laatste twee is alleen de snelheid waarmee de cel geladen wordt onder de 80% anders. Boven de 80%, in het gebied waar het om gaat, is die snelheid gelijk. Voor de levensduur maakt dat dus niets uit. Je kunt beter je accu langzaam opladen, want als de stroom maar laag genoeg is, kun je ze niet overladen. 16 A (bij 400 volt) gedeeld door ~5000 cellen is maar 3 mA per cel. Bij 400 kW is dat 1000 A, oftewel 200 mA per cel. Dat is nogal een verschil.
pi_217858911
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er is geen verschil. Lees gewoon eens de onderzoeken...

Maar veelzeggend dat je een aangetoonde onware bewering van hem goedpraat. Lekker tribaal.
Er is wel verschil, maar dat hangt af van de kwaliteit van de batterij en het koelsysteem.
pi_217858982
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2025 16:55 schreef Wantie het volgende:

[..]
Er is wel verschil
Bron?
pi_217859027
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Alsjeblieft:

Bekijk deze YouTube-video

Nou gaat dit dus alleen tussen de blokken, waar weer 144 cellen in zitten. En de slechtste cel in een blok is bepalend. De cel met de laagste weerstand is het snelste vol, maar ook het snelste weer leeg. De truc is dus om door continu wat te laden/ontladen de totale capaciteit langzaam omhoog te brengen zonder dat de "slechtste" (eigenlijk beste) cel overladen word.

Iedere cel heeft wel een zekering, maar geen ontlaadcircuit. Dat zal te duur geweest zijn. En op zich kan een blok wel functioneren met een cel minder, maar dan gaat de capaciteit van de hele accu omlaag en zal het hele blok snel verouderen omdat het veel warmer wordt.

Als een cel overladen wordt, komt er wat gas vrij en zal de capaciteit van de cel afnemen, waardoor ook het maximale voltage afneemt. Als de conditie van de cel ver genoeg afneemt, zal hij ook snel leeglopen. Zo kun je meten welke er kapot is.

En om weer terug te komen op Type 1, 2 en 3 laders: Bij die laatste twee is alleen de snelheid waarmee de cel geladen wordt onder de 80% anders. Boven de 80%, in het gebied waar het om gaat, is die snelheid gelijk.
Ook weer onjuist. Type 2 is 11 kW bij de meeste auto's en kan bij enkelen oplopen tot 22 kW. Mijn auto zit al rond 95% voordat die onder de 22 kW duikt.

En verder heeft het niets meer te maken met dat snelladen slecht zou zijn voor de accu.

Ik snap werkelijk waar niet waarom je maar in de vlek blijft wrijven.
pi_217859115
Vandaag zo maar eens naar kantoor geweest, zat ik op de snelweg zag ik een goddelijke Tesla Model Y een ongeluk voorkwam, dat moest wel autopilot ingreep zijn geweest.

3 baans weg, waar de Tesla op de middelste reed en iemand van rechterbaan zonder te kijken in de lane mergde waar de Tesla was, de Tesla schoot letterlijk naar links. Denk niet dat een bestuurder daarop kon anticiperen.

Zal straks eens de SD kaart uit mijn dashcam halen. :P

Daarnaast, naast de meerdere oudere Tesla's op werk zag ik ook dat een collega een nieuwe Model Y had. :9~
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217859390
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2025 17:25 schreef epicbeardman het volgende:
Vandaag zo maar eens naar kantoor geweest, zat ik op de snelweg zag ik een goddelijke Tesla Model Y een ongeluk voorkwam, dat moest wel autopilot ingreep zijn geweest.

3 baans weg, waar de Tesla op de middelste reed en iemand van rechterbaan zonder te kijken in de lane mergde waar de Tesla was, de Tesla schoot letterlijk naar links. Denk niet dat een bestuurder daarop kon anticiperen.

Zal straks eens de SD kaart uit mijn dashcam halen. :P

Daarnaast, naast de meerdere oudere Tesla's op werk zag ik ook dat een collega een nieuwe Model Y had. :9~
Een bestuurder zou inderdaad figuurlijk naar links gaan.
Dus dat moet wel de Autopilot zijn geweest :Y
pi_217859457
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2025 18:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Een bestuurder zou inderdaad figuurlijk naar links gaan.
Dus dat moet wel de Autopilot zijn geweest :Y
Bekijk deze YouTube-video

Hier een voorbeeldje van 4 jaar geleden, alleen ging het bij mij op de snelweg met veel snellere reactie. Maar ik zal hem straks speciaal voor je uploaden. :P
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')