Leesvoer voor jou:quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die beperken de schade die optreed omdat al die cellen niet identiek zijn. Een lading van 100% is wat de slechtste cellen nog aankunnen.
Kijkvoer voor jou:quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Leesvoer voor jou:
https://www.power-sonic.com/blog/fast-charging-battery-life/
Als je nou eens gewoon de onderzoeken die genoemd zijn in de link die ik je gegeven heb leest, in plaats van door te zagen over iets waar je wederom meer verstand van denkt te hebben dan je werkelijk hebt…quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kijkvoer voor jou:
Bekijk deze YouTube-video
Als je weerstanden parallel zet, zal de meeste stroom door diegene gaan die de laagste waarde heeft. Die dan heet wordt en slijt. Waardoor in het geval van accucellen de weerstand verder afneemt. Zo helpt 1 slechte cel een blok met 3 * 144 cellen om zeep. En stopt je hele accu (~3000-8000 cellen) met werken.
"Niet over nadenken, geloof de hype!"quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je nou eens gewoon de onderzoeken die genoemd zijn in de link die ik je gegeven heb leest, in plaats van door te zagen over iets waar je wederom meer verstand van denkt te hebben dan je werkelijk hebt…
Wat loop je nou te bazelen? Je wordt verwezen naar meerdere onderzoeken waarbij je de data kan zien en dan nog kom je met een youtube filmpje, wat simpelweg gaat over het vervangen van 1 defecte cel en doe je net alsof je alsnog gelijk hebt met jouw stelling dat DC laden slecht is voor de accu.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Niet over nadenken, geloof de hype!"
Daarin verschillen we van mening
Ok. Die eerste studie laat zien, dat de accucapaciteit na 75.000 kilometer met een kwart is teruggelopen, ongeacht hoe ze geladen zijn. Check. Er is dus geen verschil tussen langzaam en snel laden.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat loop je nou te bazelen? Je wordt verwezen naar meerdere onderzoeken waarbij je de data kan zien en dan nog kom je met een youtube filmpje, wat simpelweg gaat over het vervangen van 1 defecte cel en doe je net alsof je alsnog gelijk hebt met jouw stelling dat DC laden slecht is voor de accu.
Terwijl data laat zien dat er geen significant verschil is.
Kom op zeg!
Even voor de goede orde: vrijwel niemand laadt met 3,7 kW of minder (zonder trucage is het zelfs maar 3,0, omdat een standaard WCD gemaakt is voor 13 amp max).quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Die eerste studie laat zien, dat de accucapaciteit na 75.000 kilometer met een kwart is teruggelopen, ongeacht hoe ze geladen zijn. Check. Er is dus geen verschil tussen langzaam en snel laden.
Maar is dat wel zo? Je hebt 3 levels: 1, 2 en 3. 1 is een gewoon stopcontact, 2 is 3-fase (of 240 volt in de VS) en 3 is een snellader. De vergelijking in het onderzoek is tussen level 2 en 3, level 1 staat niet in de tabel.
Je kunt een accu op verschillende manieren opladen. Langzaam (level 1), met een constante stroom, tot hij vol is. (Als de spanning boven het maximale voltage komt.) Bij een lithium accu moet je een marge houden, want die kunnen slecht tegen overladen. Het verschil tussen level 2 en 3 is hoe snel de accu oplaad tot 80%, daarna gaat de snelheid flink omlaag en zit er nog maar weinig verschil tussen. Dat is ook weer om ze niet te overladen, maar ook om ze uit te balanceren. En dat laatste stukje bepaalt hoe snel ze slijten.
Kortom, je zou ook level 1 mee moeten nemen in zo'n vergelijking, als baseline. Je moet alleen naar het stukje tussen de 80% en de 100% kijken. En als experiment kun je dat zelf timen.
Laden boven de 80% is niet zo zeer het probleem. De accu in rust laten bij 80% of meer, dan wel 20% of minder zorgt voor meer slijtage. Dus dat is toch weer iets anders.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ah, dus je bent het er mee eens dat ze in die tabel dezelfde dingen meten, dat het probleem boven de 80% zit en dat je dat beter niet kunt doen. Dan zijn we het eens.
Ja, die interne weerstand is niet voor alle cellen hetzelfde, het balanceren is er voor bedoeld ze toch allemaal ongeveer evenveel te laden.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Laden boven de 80% is niet zo zeer het probleem. De accu in rust laten bij 80% of meer, dan wel 20% of minder zorgt voor meer slijtage. Dus dat is toch weer iets anders.
Net als dat het feit dat de laadsnelheid terugloopt naar mate de accu voller is (en de maximale ontlading bij een vrijwel lege accu wordt beperkt) heeft met interne weerstand te maken, niet met balanceren. Nogmaals, dat gebeurt alleen boven de 90%.
Jouw stelling was:quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die interne weerstand is niet voor alle cellen hetzelfde, het balanceren is er voor bedoeld ze toch allemaal ongeveer evenveel te laden.
We komen er wel
Op basis van de data uit onderzoeken blijkt dat niet waar.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nogmaals: verreweg de meeste elektrische auto's worden opgeladen in de garage, niet bij de snellader. En dat is maar goed ook, want daar slijten je accu's flink van.
Flink is subjectief hè.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jouw stelling was:
[..]
Op basis van de data uit onderzoeken blijkt dat niet waar.
Kun je dat niet gewoon toegeven?
Balanceren doe je om de bruikbare capaciteit te maximaliseren.
https://123electric.eu/nl(...)ceren-belangrijk-is/
Hoe werkt dat balanceren nu eigenlijk precies?quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jouw stelling was:
[..]
Op basis van de data uit onderzoeken blijkt dat niet waar.
Kun je dat niet gewoon toegeven?
Balanceren doe je om de bruikbare capaciteit te maximaliseren.
https://123electric.eu/nl(...)ceren-belangrijk-is/
Er is geen verschil. Lees gewoon eens de onderzoeken...quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Flink is subjectief hè.
Jij vindt het niet flink.
Doe je dit nou expres, gewoon maar ergens anders over beginnen?quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe werkt dat balanceren nu eigenlijk precies?
Nee, dat was in de hoop dat je het zelf uit zou zoeken. Ik kan wel links en filmpjes posten, maar ik schat de kans dat je daar naar kijkt niet zo hoog in.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Doe je dit nou expres, gewoon maar ergens anders over beginnen?
Ik heb toch ook naar dat YouTube filmpje van jou gekeken? Ondanks dat het volledig irrelevant was voor de vraag of veelvuldig snelladen zorgt voor hogere slijtage van de accu...quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, dat was in de hoop dat je het zelf uit zou zoeken. Ik kan wel links en filmpjes posten, maar ik schat de kans dat je daar naar kijkt niet zo hoog in.
Alsjeblieft:quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb toch ook naar dat YouTube filmpje van jou gekeken? Ondanks dat het volledig irrelevant was voor de vraag of veelvuldig snelladen zorgt voor hogere slijtage van de accu...
Het is uitgezocht en het antwoord is: nee, er is geen correlatie tussen hoeveelheid snelladen en slijtage.
Jij wil je ongelijk niet toegeven en vervolgens ga je maar andere dingen beweren in de hoop dat je op een totaal niet relevant punt uitkomt.
Ik trap daar niet in.
Er is wel verschil, maar dat hangt af van de kwaliteit van de batterij en het koelsysteem.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is geen verschil. Lees gewoon eens de onderzoeken...
Maar veelzeggend dat je een aangetoonde onware bewering van hem goedpraat. Lekker tribaal.
Ook weer onjuist. Type 2 is 11 kW bij de meeste auto's en kan bij enkelen oplopen tot 22 kW. Mijn auto zit al rond 95% voordat die onder de 22 kW duikt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alsjeblieft:
Bekijk deze YouTube-video
Nou gaat dit dus alleen tussen de blokken, waar weer 144 cellen in zitten. En de slechtste cel in een blok is bepalend. De cel met de laagste weerstand is het snelste vol, maar ook het snelste weer leeg. De truc is dus om door continu wat te laden/ontladen de totale capaciteit langzaam omhoog te brengen zonder dat de "slechtste" (eigenlijk beste) cel overladen word.
Iedere cel heeft wel een zekering, maar geen ontlaadcircuit. Dat zal te duur geweest zijn. En op zich kan een blok wel functioneren met een cel minder, maar dan gaat de capaciteit van de hele accu omlaag en zal het hele blok snel verouderen omdat het veel warmer wordt.
Als een cel overladen wordt, komt er wat gas vrij en zal de capaciteit van de cel afnemen, waardoor ook het maximale voltage afneemt. Als de conditie van de cel ver genoeg afneemt, zal hij ook snel leeglopen. Zo kun je meten welke er kapot is.
En om weer terug te komen op Type 1, 2 en 3 laders: Bij die laatste twee is alleen de snelheid waarmee de cel geladen wordt onder de 80% anders. Boven de 80%, in het gebied waar het om gaat, is die snelheid gelijk.
Een bestuurder zou inderdaad figuurlijk naar links gaan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:25 schreef epicbeardman het volgende:
Vandaag zo maar eens naar kantoor geweest, zat ik op de snelweg zag ik een goddelijke Tesla Model Y een ongeluk voorkwam, dat moest wel autopilot ingreep zijn geweest.
3 baans weg, waar de Tesla op de middelste reed en iemand van rechterbaan zonder te kijken in de lane mergde waar de Tesla was, de Tesla schoot letterlijk naar links. Denk niet dat een bestuurder daarop kon anticiperen.
Zal straks eens de SD kaart uit mijn dashcam halen.![]()
Daarnaast, naast de meerdere oudere Tesla's op werk zag ik ook dat een collega een nieuwe Model Y had.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 5 juni 2025 18:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een bestuurder zou inderdaad figuurlijk naar links gaan.
Dus dat moet wel de Autopilot zijn geweest
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |