Hybride is juist tegenwoordig juist de manier hoe de autobranche de belastingen ontduikt, zie de BMW M5 hybrid:quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Eerst maar eens kijken of Mercedes, BMW en VAG nog bestaan over 10 jaar. Alle drie lijken ze te trappen in de hybride hype (en BMW zelfs wederom in het Waterstofsprookje) en er is een recent onderzoek waarin gewaarschuwd wordt dat de merken die deze keuze gaan maken een grote kans maken om compleet onderuit te gaan. Want na 2030 wil niemand ze meer (ook leuk voor de mensen die nu een hybride kopen en die er straks niet vanaf geraken) op basis van de ontwikkelingen.
Zoals je in die link kunt lezen, kost de sensor zelf gemiddeld 670 Euro (omgerekend). De rest zit hem in software, die wordt uitgesmeerd over alle auto's. Dus, zeg, ~1000 Euro voor een hele dure, snelle sensor met een hoge resolutie en ~400 Euro voor het basismodel. En als bijvoorbeeld volgend jaar de verkoop is verdubbeld, is dat nog de helft.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:08 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Het ging mij niet zozeer om de prijs van de Lidar camera's zelf, ookal zouden die 10 euro per stuk kosten.
De goedkoopste Mercedes A klasse of BMW 1 serie, zonder ook maar in sommige gevallen airco of handbak, zit aan de prijs van een Tesla Model Y 40-45k met alle opties waar je bij deze merken grof voor moet betalen.
Laat dus staan dat Mercedes straks in hen A series of BMW in hen 1 series goedkoper uitkomen, ook autonoom zal dan een optie zijn waarvoor je goed moet betalen. Het is niet zoals bij Tesla dat je de camera's al wel krijgt bij het basis model. Bij de Tesla is FSD feitelijk gewoon een software unlock.
Iets zegt mij dat BMW/Mercedes/Audi geen Lidar camera's gaat stoppen in hen basismodellen, voor toekomstige tweedehands klanten die een drive pakket willen aanschaffen.
Het zou dus wel heel handig zijn als Tesla die gegevens vrij zou geven, dan wisten we het zeker. Ik vraag me af waarom ze dat niet doen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, het gaat om harde data, als: voor vision only x ongevallen per y kilometers (liefst uitgesplitst naar ernst).
Maar die data is er gewoon niet. Sterker nog: ook al waren de meesten heel negatief toen men over ging op vision only (waaronder ik, maar dat primair omdat de maximum snelheid met AP verlaagd was en de minimum volgafstand vergroot), inmiddels is de teneur dat het echt een enorme verbetering is.
Dat staat een beetje haaks op al die extra ongevallen die waarschijnlijk gewoon verzonnen zijn door de WaPo, want dat is een enorm onbetrouwbare bron geworden, zeker als het gaat om Tesla/Musk. Een beetje van het niveau Electrek, waar Bright berichtgeving van kopieert en die jij hier dan plaatst, waarbij het een week later weer een hoax bleek, maar ondanks dat Bright erop is gewezen plaatst Bright geen rectificatie, want ook zij vinden politiek correct zijn veel belangrijker dan betrouwbaar zijn.
Ja, daar hebben de meeste landen de oplaadcapaciteit ook niet voor. En wij al helemaal niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef Wantie het volgende:
Jij verwacht dat in 2030 iedereen electrisch kiest?
Dat is wel heul optimistisch.
Los van dat Europese merken er verstandig aan doen de EV boot niet te missen.
Dat andere merken over 10 jaar niet meer bestaan lijkt me ook sterk.
Maar het past wel in de sfeer dat iedereen Tesla moet gaan rijden en niet kiezen voor een ander merk.
En daarom zal bij elk bedrijf deze verplichte innovatie de kosten omhoog drijven, terwijl dit bij Tesla niet het geval is. De europese,koreaanse en japanse (chinees vind ik niet relevant) moeten ook miljoenen if not miljarden investeren in hen software/R&D, samenwerking dan wel contracten van externe bedrijven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zoals je in die link kunt lezen, kost de sensor zelf gemiddeld 670 Euro (omgerekend). De rest zit hem in software, die wordt uitgesmeerd over alle auto's. Dus, zeg, ~1000 Euro voor een hele dure, snelle sensor met een hoge resolutie en ~400 Euro voor het basismodel. En als bijvoorbeeld volgend jaar de verkoop is verdubbeld, is dat nog de helft.
Radar en ultrasoon is op veel auto's tegenwoordig ook standaard en soms nog wat dingen zoals infrarood.
Ok. Hoe werkt de economie en hoe maximaliseren autofabrikanten hun winst?quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:31 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hybride is juist tegenwoordig juist de manier hoe de autobranche de belastingen ontduikt, zie de BMW M5 hybrid:
BMW M5 Sedan
Elektrisch en Benzine Vanaf ¤ 144.204,40
VS
BMW M3 Sedan
Benzine Vanaf ¤ 145.567,10
En terwijl in Amerika een BMW M3 $74.000 kost en een BMW M5 $119.500
Daarom zie je op www.reddit.com/r/bmw al die amerikanen in dikke BMW's rijden, wat voor omgedraaide wereld leven wij, een europeaans merk waar wij dubbele voor betalen.. Wie tarrift ons nu de moeder? Trump? nee onze eigen landen en regering.
Het is tegenwoordig gewoon een trucje van alle non EV merken om hybrid te gaan, ookal stoppen ze er maar een hamster in die een elektrische motor aandrijft schiet de belasting omlaag wegens minder uitstoot.![]()
Duitse merken gaan het wel halen, BMW en Merc zeker. Maar dat gaat ook voornamelijk China zijn en Midden Oosten, in Europa zal je er steeds minder zien ja. Maar BMW gaat ook al hard achteruit qua premium interieur. Met goedkopere plastics in de X3 (waar ze nu op terugkomen)
Toevallig nu net een post over de BMW kwaliteit, dit is wel een goedkope spec zo te zien van 5 series.
Dit ja, wij worden helemaal onze moeder belast door de EU/NL uitstootregeltjes.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En in de VS hebben ze geen BTW of BPM. Dat scheelt nogal.
Tesla heeft veel van die ontwikkelkosten al betaald en afgeschreven, dat klopt. Maar hoeveel ervaring hebben die met lidar, radar, ultrasoon en infrarood? Is dat voor hun gewoon een kwestie van de knop omdraaien en hun software werkt daar vlekkeloos mee? Of zouden ze dan eerst auto's moeten ontwerpen waar dat allemaal in zit en dan weer opnieuw moeten beginnen met de ontwikkeling van de bijbehorende software?quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:54 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
En daarom zal bij elk bedrijf deze verplichte innovatie de kosten omhoog drijven, terwijl dit bij Tesla niet het geval is. De europese,koreaanse en japanse (chinees vind ik niet relevant) moeten ook miljoenen if not miljarden investeren in hen software/R&D, samenwerking dan wel contracten van externe bedrijven.
Tesla houdt dit allemaal binnen het bedrijf, heeft daarnaast ook nog eens de beschikking tot supercomputers om AI berekeningen te laten maken of hen eigen software te laten testen op bugs. Simulaties draaien.
Bij Tesla hebben ze het wiel daadwerkelijk al uitgevonden, terwijl ze bij BMW en Mercedes met de spaken bezig zijn. De enorme investeringen die moeten worden gedaan of afhankelijk moeten zijn van een extern ontwikkel bedrijf en daar jaarlijks je inflatie over moeten betalen is ook heel erg gevaarlijk. Als de maker (denk aan Nvidia) een contract afsluit voor Nvidia Drive bij 1 van de automakers, is dit merk ook verplicht om de diensten te continueren, omdat ze anders heel veel boze klanten hebben of geen support meer.
Tesla heeft alles inhouse.
Nee, in het rapport staat dat als je als producent nu kiest voor hybride, dat je dan op een onmogelijke achterstand komt. Europa gaat in 2035 naar volledig EV en in 2030 zal het al 80% zijn op vrijwillige basis. China loopt hierop voor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef Wantie het volgende:
Jij verwacht dat in 2030 iedereen electrisch kiest?
Dat is wel heul optimistisch.
Los van dat Europese merken er verstandig aan doen de EV boot niet te missen.
Dat andere merken over 10 jaar niet meer bestaan lijkt me ook sterk.
Maar het past wel in de sfeer dat iedereen Tesla moet gaan rijden en niet kiezen voor een ander merk.
Je begrijpt nog steeds niet dat andere sensoren in dezen het zicht vertroebelen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het zou dus wel heel handig zijn als Tesla die gegevens vrij zou geven, dan wisten we het zeker. Ik vraag me af waarom ze dat niet doen.
Maar als het met alleen camera's nu al zo goed is, dan moet je je eens voorstellen hoe geweldig het nu geweest was als Musk niet op al die andere sensors bezuinigd had!
Hebben we wel. Nu al.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, daar hebben de meeste landen de oplaadcapaciteit ook niet voor. En wij al helemaal niet.
Ik ken geen enkel Europees merk dat veel EV's maakt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, in het rapport staat dat als je als producent nu kiest voor hybride, dat je dan op een onmogelijke achterstand komt. Europa gaat in 2035 naar volledig EV en in 2030 zal het al 80% zijn op vrijwillige basis. China loopt hierop voor.
Ook meerdere staten in de VS zullen kiezen voor EV's.
Op dit moment weet alleen Tesla hoe je winst kan maken op EV's. Producenten die zich richten op EV's kunnen straks ook winst maken op EV's. Aldus het rapport gaat de hybride vanwege de gecompliceerdheid komend decennium niet meer met winst verkocht kunnen worden en hetzelfde geldt voor de ICE (uiteraard zal dat voor merken als Ferrari en Porsche genuanceerder liggen).
Als je geen producten kan maken die je met winst kan verkopen, dan ben je ten dode opgeschreven.
Ik vind het heel interessant dat je het succes van een zelfrijdende auto primair beoordeelt op hoe gelikt de gebruikersinterface er uit ziet. Hoe likkebaardend goed ziet het controlepaneel van jouw auto er dan wel niet uit?quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:33 schreef epicbeardman het volgende:
Twintig jaar R&D van Mercedes en dan iets op 3 fps laten lopen. Nee Mercedes heeft nog wel 10 jaar nodig, Tesla en BMW zijn de enige met normale infotainment systemen. Verder rijdt hij wel prima door de stad, maar video is zo geknipt dat je eigenlijk niets ziet.
Dat level 3 op de autobahn stelt ook heel weinig voor, in een rechte lijn rijden kan mijn auto ook al met lane assist en adaptive cruise, ok hij kan niet automatisch van rijbaan verwisselen.
Daar zit ook overal de "sales tax" bij de prijs op het kaartje inbegrepen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wis en waarachtig! Wel gemiddeld een stuk lager.
Zelfs in Mallorca had ik genoeg laadpunten en ook aardig wat gratis laadpunten, op alle uithoeken van het eiland.quote:
Het is niet zo dat ik geen vertrouwen heb in dat grote merken zoals VAG Groep, Mercedes en BMW uiteindelijk hen zaken op orde zullen krijgen, de vraag is alleen maar wanneer.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik vind het heel interessant dat je het succes van een zelfrijdende auto primair beoordeelt op hoe gelikt de gebruikersinterface er uit ziet. Hoe likkebaardend goed ziet het controlepaneel van jouw auto er dan wel niet uit?
In Duitsland zijn ze nogal behoudend en stellen ze nogal hoge eisen. Je krijgt daar geen toestemming om zomaar in een door beta-software bestuurde auto rond te scheuren. Zeker niet als die half geteste software regelmatig vervangen wordt door andere, half geteste software. "Go fast and break things." Leuk devies, maar daar hebben we hier in de EU geen boodschap aan.
Benzine (als zijnde niet-hybride) is inmiddels vrij marginaal (20%). Hybride en elektrisch zitten beiden op ongeveer het dubbele (Hybride iets meer).quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik ken geen enkel Europees merk dat veel EV's maakt.
Jij wel?
Verder moet ik het nog maar zien.
Vooralsnog koopt het overgrote deel van de consument een benzine auto, al dan niet hybride.
En dat gaat binnen 6 jaar naar de 80-100%
En waar gaan die allemaal opladen?
Nee, maar dat is weer iets totaal anders.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daar zit ook overal de "sales tax" bij de prijs op het kaartje inbegrepen?
Jawel. We hebben alleen een probleem op enkele piekmomenten. Je kan laders van auto's daarop afstemmen. Als je dat doet dmv prijsaanpassing is het nog een win-win ook.quote:
Het aantal laadpunten ten opzichte van het aantal EV's is in Nederland prima.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:59 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Zelfs in Mallorca had ik genoeg laadpunten en ook aardig wat gratis laadpunten, op alle uithoeken van het eiland.
En velen maken de reis naar Zuid Spanje of Italie/Kroatie met de stekkerauto en natuurlijk werkt dit... bij Tesla wederom het beste met de ingecalculeerde laadstops.
Genoeg reviews gelezen/gezien en ervaringen gehoord, al redde ik het ook met een Fiat 500e op het eiland.
5 jaar geleden schreef men exact hetzelfde. Niet echt uitgekomen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het aantal laadpunten ten opzichte van het aantal EV's is in Nederland prima.
Op elke bestemming waar ik kom is vlakbij een laadpunt en Tesla heeft het aantal laadlocaties aardig uitgebreid, waardoor we onderweg zonder problemen kunnen opladen.
Echter is het nu al druk bij de laadstations.
En hoeveel procent is nu electrisch?
Als dat aantal auto's verdubbeld hebben we een probleem.
Als ik hier in de wijk kijk: in totaal 10 laadpunten.
Bij het laadpunt dat wij gebruiken zie ik altijd dezelfde 4 andere auto's.
De wijk staat verder bomvol auto's.
Maar die gaan vrijwel allemaal op benzine.
Als die binnen 8 jaar allemaal electrisch worden, dan moeten er heel wat laadpunten bij komen.
Maar het stroomnet zit vol.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |