abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217849962
Jij verwacht dat in 2030 iedereen electrisch kiest?

Dat is wel heul optimistisch.

Los van dat Europese merken er verstandig aan doen de EV boot niet te missen.

Dat andere merken over 10 jaar niet meer bestaan lijkt me ook sterk.

Maar het past wel in de sfeer dat iedereen Tesla moet gaan rijden en niet kiezen voor een ander merk.
pi_217850012
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Eerst maar eens kijken of Mercedes, BMW en VAG nog bestaan over 10 jaar. Alle drie lijken ze te trappen in de hybride hype (en BMW zelfs wederom in het Waterstofsprookje) en er is een recent onderzoek waarin gewaarschuwd wordt dat de merken die deze keuze gaan maken een grote kans maken om compleet onderuit te gaan. Want na 2030 wil niemand ze meer (ook leuk voor de mensen die nu een hybride kopen en die er straks niet vanaf geraken) op basis van de ontwikkelingen.
Hybride is juist tegenwoordig juist de manier hoe de autobranche de belastingen ontduikt, zie de BMW M5 hybrid:

BMW M5 Sedan
Elektrisch en Benzine Vanaf ¤ 144.204,40


VS

BMW M3 Sedan
Benzine Vanaf ¤ 145.567,10


En terwijl in Amerika een BMW M3 $74.000 kost en een BMW M5 $119.500

Daarom zie je op www.reddit.com/r/bmw al die amerikanen in dikke BMW's rijden, wat voor omgedraaide wereld leven wij, een europeaans merk waar wij dubbele voor betalen.. Wie tarrift ons nu de moeder? Trump? nee onze eigen landen en regering.

Het is tegenwoordig gewoon een trucje van alle non EV merken om hybrid te gaan, ookal stoppen ze er maar een hamster in die een elektrische motor aandrijft schiet de belasting omlaag wegens minder uitstoot. _O-

Duitse merken gaan het wel halen, BMW en Merc zeker. Maar dat gaat ook voornamelijk China zijn en Midden Oosten, in Europa zal je er steeds minder zien ja. Maar BMW gaat ook al hard achteruit qua premium interieur. Met goedkopere plastics in de X3 (waar ze nu op terugkomen)

Toevallig nu net een post over de BMW kwaliteit, dit is wel een goedkope spec zo te zien van 5 series.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217850099
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:08 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Het ging mij niet zozeer om de prijs van de Lidar camera's zelf, ookal zouden die 10 euro per stuk kosten.
De goedkoopste Mercedes A klasse of BMW 1 serie, zonder ook maar in sommige gevallen airco of handbak, zit aan de prijs van een Tesla Model Y 40-45k met alle opties waar je bij deze merken grof voor moet betalen.

Laat dus staan dat Mercedes straks in hen A series of BMW in hen 1 series goedkoper uitkomen, ook autonoom zal dan een optie zijn waarvoor je goed moet betalen. Het is niet zoals bij Tesla dat je de camera's al wel krijgt bij het basis model. Bij de Tesla is FSD feitelijk gewoon een software unlock.

Iets zegt mij dat BMW/Mercedes/Audi geen Lidar camera's gaat stoppen in hen basismodellen, voor toekomstige tweedehands klanten die een drive pakket willen aanschaffen.
Zoals je in die link kunt lezen, kost de sensor zelf gemiddeld 670 Euro (omgerekend). De rest zit hem in software, die wordt uitgesmeerd over alle auto's. Dus, zeg, ~1000 Euro voor een hele dure, snelle sensor met een hoge resolutie en ~400 Euro voor het basismodel. En als bijvoorbeeld volgend jaar de verkoop is verdubbeld, is dat nog de helft.

Radar en ultrasoon is op veel auto's tegenwoordig ook standaard en soms nog wat dingen zoals infrarood.
pi_217850154
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, het gaat om harde data, als: voor vision only x ongevallen per y kilometers (liefst uitgesplitst naar ernst).

Maar die data is er gewoon niet. Sterker nog: ook al waren de meesten heel negatief toen men over ging op vision only (waaronder ik, maar dat primair omdat de maximum snelheid met AP verlaagd was en de minimum volgafstand vergroot), inmiddels is de teneur dat het echt een enorme verbetering is.

Dat staat een beetje haaks op al die extra ongevallen die waarschijnlijk gewoon verzonnen zijn door de WaPo, want dat is een enorm onbetrouwbare bron geworden, zeker als het gaat om Tesla/Musk. Een beetje van het niveau Electrek, waar Bright berichtgeving van kopieert en die jij hier dan plaatst, waarbij het een week later weer een hoax bleek, maar ondanks dat Bright erop is gewezen plaatst Bright geen rectificatie, want ook zij vinden politiek correct zijn veel belangrijker dan betrouwbaar zijn.
Het zou dus wel heel handig zijn als Tesla die gegevens vrij zou geven, dan wisten we het zeker. Ik vraag me af waarom ze dat niet doen.

Maar als het met alleen camera's nu al zo goed is, dan moet je je eens voorstellen hoe geweldig het nu geweest was als Musk niet op al die andere sensors bezuinigd had!
pi_217850159
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef Wantie het volgende:
Jij verwacht dat in 2030 iedereen electrisch kiest?

Dat is wel heul optimistisch.

Los van dat Europese merken er verstandig aan doen de EV boot niet te missen.

Dat andere merken over 10 jaar niet meer bestaan lijkt me ook sterk.

Maar het past wel in de sfeer dat iedereen Tesla moet gaan rijden en niet kiezen voor een ander merk.
Ja, daar hebben de meeste landen de oplaadcapaciteit ook niet voor. En wij al helemaal niet.
pi_217850204
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zoals je in die link kunt lezen, kost de sensor zelf gemiddeld 670 Euro (omgerekend). De rest zit hem in software, die wordt uitgesmeerd over alle auto's. Dus, zeg, ~1000 Euro voor een hele dure, snelle sensor met een hoge resolutie en ~400 Euro voor het basismodel. En als bijvoorbeeld volgend jaar de verkoop is verdubbeld, is dat nog de helft.

Radar en ultrasoon is op veel auto's tegenwoordig ook standaard en soms nog wat dingen zoals infrarood.
En daarom zal bij elk bedrijf deze verplichte innovatie de kosten omhoog drijven, terwijl dit bij Tesla niet het geval is. De europese,koreaanse en japanse (chinees vind ik niet relevant) moeten ook miljoenen if not miljarden investeren in hen software/R&D, samenwerking dan wel contracten van externe bedrijven.

Tesla houdt dit allemaal binnen het bedrijf, heeft daarnaast ook nog eens de beschikking tot supercomputers om AI berekeningen te laten maken of hen eigen software te laten testen op bugs. Simulaties draaien.

Bij Tesla hebben ze het wiel daadwerkelijk al uitgevonden, terwijl ze bij BMW en Mercedes met de spaken bezig zijn. De enorme investeringen die moeten worden gedaan of afhankelijk moeten zijn van een extern ontwikkel bedrijf en daar jaarlijks je inflatie over moeten betalen is ook heel erg gevaarlijk. Als de maker (denk aan Nvidia) een contract afsluit voor Nvidia Drive bij 1 van de automakers, is dit merk ook verplicht om de diensten te continueren, omdat ze anders heel veel boze klanten hebben of geen support meer.

Tesla heeft alles inhouse.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217850241
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:31 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Hybride is juist tegenwoordig juist de manier hoe de autobranche de belastingen ontduikt, zie de BMW M5 hybrid:

BMW M5 Sedan
Elektrisch en Benzine Vanaf ¤ 144.204,40


VS

BMW M3 Sedan
Benzine Vanaf ¤ 145.567,10


En terwijl in Amerika een BMW M3 $74.000 kost en een BMW M5 $119.500

Daarom zie je op www.reddit.com/r/bmw al die amerikanen in dikke BMW's rijden, wat voor omgedraaide wereld leven wij, een europeaans merk waar wij dubbele voor betalen.. Wie tarrift ons nu de moeder? Trump? nee onze eigen landen en regering.

Het is tegenwoordig gewoon een trucje van alle non EV merken om hybrid te gaan, ookal stoppen ze er maar een hamster in die een elektrische motor aandrijft schiet de belasting omlaag wegens minder uitstoot. _O-

Duitse merken gaan het wel halen, BMW en Merc zeker. Maar dat gaat ook voornamelijk China zijn en Midden Oosten, in Europa zal je er steeds minder zien ja. Maar BMW gaat ook al hard achteruit qua premium interieur. Met goedkopere plastics in de X3 (waar ze nu op terugkomen)

Toevallig nu net een post over de BMW kwaliteit, dit is wel een goedkope spec zo te zien van 5 series.
Ok. Hoe werkt de economie en hoe maximaliseren autofabrikanten hun winst?

Van de goedkope producten/modellen proberen ze er zoveel mogelijk te verkopen om hun vaste lasten en O&O te betalen. Daar het volume van die dure modellen laag is en de ontwikkelkosten daarom relatief hoog zijn, willen ze daar zoveel mogelijk marge op maken. Je betaalt dus het dubbele.

In de VS zit de markt anders in elkaar. Daar is een BMW een luxe merk en zijn de auto's een paar maatjes groter dan hier. Die dure modellen worden dan ook daar gemaakt, niet hier. En daar zijn die het volumemodel. Ze zijn daar dus relatief goedkoop, want groot volume en je hoeft ze niet eerst te verschepen. En ze worden dus naar hier verscheept als je er 1 wilt kopen.

En dus het omgekeerde voor die goedkope modellen: die verkopen ze daar minder dan de dure en die moeten van hier naar daar verscheept worden. Daar moet je dus extra voor betalen.

En in de VS hebben ze geen BTW of BPM. Dat scheelt nogal.
pi_217850276
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En in de VS hebben ze geen BTW of BPM. Dat scheelt nogal.
Dit ja, wij worden helemaal onze moeder belast door de EU/NL uitstootregeltjes.

Voor de M3 Sedan benzine gaat volgende naar de belasting: ¤60.635
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217850295
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:54 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
En daarom zal bij elk bedrijf deze verplichte innovatie de kosten omhoog drijven, terwijl dit bij Tesla niet het geval is. De europese,koreaanse en japanse (chinees vind ik niet relevant) moeten ook miljoenen if not miljarden investeren in hen software/R&D, samenwerking dan wel contracten van externe bedrijven.

Tesla houdt dit allemaal binnen het bedrijf, heeft daarnaast ook nog eens de beschikking tot supercomputers om AI berekeningen te laten maken of hen eigen software te laten testen op bugs. Simulaties draaien.

Bij Tesla hebben ze het wiel daadwerkelijk al uitgevonden, terwijl ze bij BMW en Mercedes met de spaken bezig zijn. De enorme investeringen die moeten worden gedaan of afhankelijk moeten zijn van een extern ontwikkel bedrijf en daar jaarlijks je inflatie over moeten betalen is ook heel erg gevaarlijk. Als de maker (denk aan Nvidia) een contract afsluit voor Nvidia Drive bij 1 van de automakers, is dit merk ook verplicht om de diensten te continueren, omdat ze anders heel veel boze klanten hebben of geen support meer.

Tesla heeft alles inhouse.
Tesla heeft veel van die ontwikkelkosten al betaald en afgeschreven, dat klopt. Maar hoeveel ervaring hebben die met lidar, radar, ultrasoon en infrarood? Is dat voor hun gewoon een kwestie van de knop omdraaien en hun software werkt daar vlekkeloos mee? Of zouden ze dan eerst auto's moeten ontwerpen waar dat allemaal in zit en dan weer opnieuw moeten beginnen met de ontwikkeling van de bijbehorende software?

Mercedes is daar bijvoorbeeld al ruim 20 jaar mee bezig. Maar die gaan geen Beta-software op de markt brengen en de bestuurders het gemakkelijk maken zich in hun auto's te laten verongelukken. Als die het op de markt brengen, dan werkt het ook.
pi_217850490
Twintig jaar R&D van Mercedes en dan iets op 3 fps laten lopen. Nee Mercedes heeft nog wel 10 jaar nodig, Tesla en BMW zijn de enige met normale infotainment systemen. Verder rijdt hij wel prima door de stad, maar video is zo geknipt dat je eigenlijk niets ziet.

Dat level 3 op de autobahn stelt ook heel weinig voor, in een rechte lijn rijden kan mijn auto ook al met lane assist en adaptive cruise, ok hij kan niet automatisch van rijbaan verwisselen.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217850592
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef Wantie het volgende:
Jij verwacht dat in 2030 iedereen electrisch kiest?

Dat is wel heul optimistisch.

Los van dat Europese merken er verstandig aan doen de EV boot niet te missen.

Dat andere merken over 10 jaar niet meer bestaan lijkt me ook sterk.

Maar het past wel in de sfeer dat iedereen Tesla moet gaan rijden en niet kiezen voor een ander merk.
Nee, in het rapport staat dat als je als producent nu kiest voor hybride, dat je dan op een onmogelijke achterstand komt. Europa gaat in 2035 naar volledig EV en in 2030 zal het al 80% zijn op vrijwillige basis. China loopt hierop voor.

Ook meerdere staten in de VS zullen kiezen voor EV's.

Op dit moment weet alleen Tesla hoe je winst kan maken op EV's. Producenten die zich richten op EV's kunnen straks ook winst maken op EV's. Aldus het rapport gaat de hybride vanwege de gecompliceerdheid komend decennium niet meer met winst verkocht kunnen worden en hetzelfde geldt voor de ICE (uiteraard zal dat voor merken als Ferrari en Porsche genuanceerder liggen).

Als je geen producten kan maken die je met winst kan verkopen, dan ben je ten dode opgeschreven.
pi_217850611
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het zou dus wel heel handig zijn als Tesla die gegevens vrij zou geven, dan wisten we het zeker. Ik vraag me af waarom ze dat niet doen.

Maar als het met alleen camera's nu al zo goed is, dan moet je je eens voorstellen hoe geweldig het nu geweest was als Musk niet op al die andere sensors bezuinigd had!
Je begrijpt nog steeds niet dat andere sensoren in dezen het zicht vertroebelen.
pi_217850613
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, daar hebben de meeste landen de oplaadcapaciteit ook niet voor. En wij al helemaal niet.
Hebben we wel. Nu al.
pi_217850634
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

En in de VS hebben ze geen BTW
Wis en waarachtig! Wel gemiddeld een stuk lager.
pi_217850651
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, in het rapport staat dat als je als producent nu kiest voor hybride, dat je dan op een onmogelijke achterstand komt. Europa gaat in 2035 naar volledig EV en in 2030 zal het al 80% zijn op vrijwillige basis. China loopt hierop voor.

Ook meerdere staten in de VS zullen kiezen voor EV's.

Op dit moment weet alleen Tesla hoe je winst kan maken op EV's. Producenten die zich richten op EV's kunnen straks ook winst maken op EV's. Aldus het rapport gaat de hybride vanwege de gecompliceerdheid komend decennium niet meer met winst verkocht kunnen worden en hetzelfde geldt voor de ICE (uiteraard zal dat voor merken als Ferrari en Porsche genuanceerder liggen).

Als je geen producten kan maken die je met winst kan verkopen, dan ben je ten dode opgeschreven.
Ik ken geen enkel Europees merk dat veel EV's maakt.
Jij wel?

Verder moet ik het nog maar zien.
Vooralsnog koopt het overgrote deel van de consument een benzine auto, al dan niet hybride.
En dat gaat binnen 6 jaar naar de 80-100%

En waar gaan die allemaal opladen?
pi_217850726
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:33 schreef epicbeardman het volgende:
Twintig jaar R&D van Mercedes en dan iets op 3 fps laten lopen. Nee Mercedes heeft nog wel 10 jaar nodig, Tesla en BMW zijn de enige met normale infotainment systemen. Verder rijdt hij wel prima door de stad, maar video is zo geknipt dat je eigenlijk niets ziet.

Dat level 3 op de autobahn stelt ook heel weinig voor, in een rechte lijn rijden kan mijn auto ook al met lane assist en adaptive cruise, ok hij kan niet automatisch van rijbaan verwisselen.
Ik vind het heel interessant dat je het succes van een zelfrijdende auto primair beoordeelt op hoe gelikt de gebruikersinterface er uit ziet. Hoe likkebaardend goed ziet het controlepaneel van jouw auto er dan wel niet uit?

In Duitsland zijn ze nogal behoudend en stellen ze nogal hoge eisen. Je krijgt daar geen toestemming om zomaar in een door beta-software bestuurde auto rond te scheuren. Zeker niet als die half geteste software regelmatig vervangen wordt door andere, half geteste software. "Go fast and break things." Leuk devies, maar daar hebben we hier in de EU geen boodschap aan.
pi_217850742
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wis en waarachtig! Wel gemiddeld een stuk lager.
Daar zit ook overal de "sales tax" bij de prijs op het kaartje inbegrepen?
pi_217850774
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hebben we wel. Nu al.
Zelfs in Mallorca had ik genoeg laadpunten en ook aardig wat gratis laadpunten, op alle uithoeken van het eiland.
En velen maken de reis naar Zuid Spanje of Italie/Kroatie met de stekkerauto en natuurlijk werkt dit... bij Tesla wederom het beste met de ingecalculeerde laadstops.

Genoeg reviews gelezen/gezien en ervaringen gehoord, al redde ik het ook met een Fiat 500e op het eiland.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217850828
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hebben we wel. Nu al.
Nee, totaal niet.
pi_217850843
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik vind het heel interessant dat je het succes van een zelfrijdende auto primair beoordeelt op hoe gelikt de gebruikersinterface er uit ziet. Hoe likkebaardend goed ziet het controlepaneel van jouw auto er dan wel niet uit?

In Duitsland zijn ze nogal behoudend en stellen ze nogal hoge eisen. Je krijgt daar geen toestemming om zomaar in een door beta-software bestuurde auto rond te scheuren. Zeker niet als die half geteste software regelmatig vervangen wordt door andere, half geteste software. "Go fast and break things." Leuk devies, maar daar hebben we hier in de EU geen boodschap aan.
Het is niet zo dat ik geen vertrouwen heb in dat grote merken zoals VAG Groep, Mercedes en BMW uiteindelijk hen zaken op orde zullen krijgen, de vraag is alleen maar wanneer.

Elk FSD filmpje wat ik zie de afgelopen maanden, natuurlijk met supervisie ondanks dat er niet wordt ingegrepen doet mij toch vermoeden dat Tesla hier toch veel verder in is.

Ik beoordeel het niet alleen op de belabberde userinterface, ik zeg nog wel dat hij prima oogt in het verkeer maar het filmpje is wel knip en plakwerk. De autobahn video's van Mercedes was ik niet zo erg van onder de indruk. Achter een vrachtwagen blijven plakken kan bijna elke auto wel tegenwoordig.

Bekijk deze YouTube-video

Chinezen/Amerikanen gebruiken FSD gewoon al, hier iemand in Shenzhen die 40 minuten lang FSD gebruikt in de drukke stad om naar zijn werk te komen.
De tablet interface 3D is echt onmogelijk goed trouwens, beter dan Lidar doet in mijn ogen. Op sommige stukken zoals 5:30 zie je verkeer op een baan die geblokkeerd is van zicht maar toch ziet Tesla ze.

[ Bericht 0% gewijzigd door epicbeardman op 04-06-2025 20:11:43 ]
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217850865
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:49 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ken geen enkel Europees merk dat veel EV's maakt.
Jij wel?

Verder moet ik het nog maar zien.
Vooralsnog koopt het overgrote deel van de consument een benzine auto, al dan niet hybride.
En dat gaat binnen 6 jaar naar de 80-100%

En waar gaan die allemaal opladen?
Benzine (als zijnde niet-hybride) is inmiddels vrij marginaal (20%). Hybride en elektrisch zitten beiden op ongeveer het dubbele (Hybride iets meer).
pi_217850876
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:57 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Daar zit ook overal de "sales tax" bij de prijs op het kaartje inbegrepen?
Nee, maar dat is weer iets totaal anders.
pi_217850911
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, totaal niet.
Jawel. We hebben alleen een probleem op enkele piekmomenten. Je kan laders van auto's daarop afstemmen. Als je dat doet dmv prijsaanpassing is het nog een win-win ook.
pi_217850920
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:59 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Zelfs in Mallorca had ik genoeg laadpunten en ook aardig wat gratis laadpunten, op alle uithoeken van het eiland.
En velen maken de reis naar Zuid Spanje of Italie/Kroatie met de stekkerauto en natuurlijk werkt dit... bij Tesla wederom het beste met de ingecalculeerde laadstops.

Genoeg reviews gelezen/gezien en ervaringen gehoord, al redde ik het ook met een Fiat 500e op het eiland.
Het aantal laadpunten ten opzichte van het aantal EV's is in Nederland prima.
Op elke bestemming waar ik kom is vlakbij een laadpunt en Tesla heeft het aantal laadlocaties aardig uitgebreid, waardoor we onderweg zonder problemen kunnen opladen.
Echter is het nu al druk bij de laadstations.
En hoeveel procent is nu electrisch?
Als dat aantal auto's verdubbeld hebben we een probleem.
Als ik hier in de wijk kijk: in totaal 10 laadpunten.
Bij het laadpunt dat wij gebruiken zie ik altijd dezelfde 4 andere auto's.
De wijk staat verder bomvol auto's.
Maar die gaan vrijwel allemaal op benzine.
Als die binnen 8 jaar allemaal electrisch worden, dan moeten er heel wat laadpunten bij komen.
Maar het stroomnet zit vol.
pi_217851035
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het aantal laadpunten ten opzichte van het aantal EV's is in Nederland prima.
Op elke bestemming waar ik kom is vlakbij een laadpunt en Tesla heeft het aantal laadlocaties aardig uitgebreid, waardoor we onderweg zonder problemen kunnen opladen.
Echter is het nu al druk bij de laadstations.
En hoeveel procent is nu electrisch?
Als dat aantal auto's verdubbeld hebben we een probleem.
Als ik hier in de wijk kijk: in totaal 10 laadpunten.
Bij het laadpunt dat wij gebruiken zie ik altijd dezelfde 4 andere auto's.
De wijk staat verder bomvol auto's.
Maar die gaan vrijwel allemaal op benzine.
Als die binnen 8 jaar allemaal electrisch worden, dan moeten er heel wat laadpunten bij komen.
Maar het stroomnet zit vol.
5 jaar geleden schreef men exact hetzelfde. Niet echt uitgekomen.

En dat jij nou kennelijk in een zeer arme wijk woont (aangezien er een duidelijke correlatie is tussen inkomen en percentage plug ins)... In heel Nederland is momenteel 1 op de 10 auto's een plug in. 600.000 BEV's en 400.000 PHEV's.

Daarnaast: zelfs als vanaf nu 100% van de verkochte voertuigen een BEV is, dan nog gaat het maar om een vervanging van 3,5% van het wagenpark per jaar. Dus het gaat maximaal stijgen van 10% naar 38%.

En ja, dat kunnen we gewoon aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')