abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 juni 2025 @ 09:49:08 #226
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_217826980
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het gaat er niet om op een of ander moment 'de knop' indrukken, maar dat je de gestage escalatie van dit conflict een keer moet stoppen en omdraaien. Of anders kom je op zeker moment wel bij dat moment.
Zelensky accepteert een direct staakt-het-vuren zonder voorwaarden. Het is Poetin die blijft escaleren.
  maandag 2 juni 2025 @ 09:49:27 #227
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_217826984
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:36 schreef Ulx het volgende:

[..]
15 stuks voor altijd of erg lang uitgeschakeld.

Dat gaat Rusland merken. Dat kan niet anders.
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:47 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ah ja, die Kerch brug }) tijd voor Taurus
Die brug is irrelevant. Bijna alles verloopt via de landbrug. Gewoon een vaste trein verbinding.
  Overall beste user 2022 maandag 2 juni 2025 @ 09:49:37 #228
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_217826988
quote:

[..]
Het gaat er niet om op een of ander moment 'de knop' indrukken, maar dat je de gestage escalatie van dit conflict een keer moet stoppen en omdraaien. Of anders kom je op zeker moment wel bij dat moment.
Het beschieten van burgerdoelen door Rusland is al escalatie. Dat zullen ze nu minder makkelijk kunnen doen.

Dus dit is de-escalatie.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  maandag 2 juni 2025 @ 09:49:57 #229
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_217826990
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 23:13 schreef Ulx het volgende:

[..]
Nee, maar kosten om ze te vervangen wel. En ook die zullen wel gestegen zijn de afgelopen decennia.
Is relevant, maar niet doorslaggevend.

De vraag is of je ze kunt vervangen. Klein voorbeeld: de Ropucha's zijn gebouwd in Polen. De Slava klasse: gebouwd in Ukraine. Motor Sich - de motoren van bv de Hinds - Ukraiens. Je kunt wel miljarden in een project gooien - kijk naar de A-100. Maar als je het qua kennis, capaciteit, legeringen, niet aankunt, kom je nergens.

Deze Tu-95MSMen -vanaf 2017 gemodificeerde MSen- zijn overigens merendeels gebouwd in de jaren 90.

quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 08:23 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ga ik niet vanuit, waarom zou je de reeds lopende voorbereiding in gevaar gaan brengen door stante pede eoa ondoordachte wraakactie op te gaan tuigen?
De Russen waren de afgelopen weken systematisch Ukrainese vliegvelden aan het bestoken. Chuguyev, Syvastino, Starokostiantyniv, Vasylkiv werden zwaar geraakt.Bevestiging gebeurde altijd via FIRMS. Antonov op Syvastino werd de 24e door 15 drones geraakt. Fascinerend want dit ligt aan de rand van Kiev terwijl daar toch de belangrijke AD assets liggen.

quote:

[..]

Meer dan 10% van je vloot weg. Het is nogal.
  Overall beste user 2022 maandag 2 juni 2025 @ 09:51:02 #230
3928 Ulx
pi_217827002
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:47 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ah ja, die Kerch brug }) tijd voor Taurus
Ik denk niet dat ze die daaraan gaan verspillen. Leuk symbool, maar er zijn belangrijkere doelen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 maandag 2 juni 2025 @ 10:03:21 #231
3928 Ulx
pi_217827080
quote:
As I predicted yesterday, Russians will now start checking on trucks. This will further strain all kind of supplies, military and civilian alike. This is near Irkutsk.

https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3lqmcbp4qrs24
Benieuwd of Oekraïne nog wat surprises in bestelbusjes heeft. Leg al het verkeer maar plat.
pi_217827161
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 10:03 schreef Ulx het volgende:

[..]
Benieuwd of Oekraïne nog wat surprises in bestelbusjes heeft. Leg al het verkeer maar plat.
FPV drones passen ook in een Smart.
pi_217827175
quote:

[..]
Dit ben ik met je eens. Echter, als je buigt voor nucleaire chantage is het einde zoek. Dan kan Rusland al dreigend met een kernoorlog alles doen waar ze zin in hebben.

Maar laten we ook eerlijk zijn als we praten over de escalatieladder. Welke concessies heeft Rusland eigenlijk gedaan? Ze hebben tot op de dag van vandaag geen duimbreed toegegeven, sterker nog, er komen alleen maar meer en nog onrealistischere eisen bij. Rusland doet zelf ook geen enkele moeite om tot iets van deëscalatie te komen en blijft alleen maar naar het boze Westen wijzen.
  Overall beste user 2022 maandag 2 juni 2025 @ 10:21:35 #234
3928 Ulx
pi_217827295
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 10:09 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
FPV drones passen ook in een Smart.
Klopt. En dat is een stuk eenvoudiger. Zelfs als psyop zonder resultaat. Gewoon wat filmpjes maken van een paar geparkeerde auto waar drones uit opstijgen en de Russen doen de rest.
pi_217827325
quote:
13s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
Gaan we dit topic weer veranderen in een 'iedereen die het niet met mij eens is moet een Putin-trol zijn?' Het ging net redelijk goed..
Kan er dan niet een apart topic komen voor de FOK!-experts die deze oorlog als een soort voetbalwedstrijd zien waarbij ze supporter zijn van één partij en iedere goal met gejuich begroeten? Dan houden we het mooi gescheiden..
Het ging net goed in de zin dat de Russische talking points weer meer aandacht krijgen dan de ontwikkelingen in de oorlog?
  maandag 2 juni 2025 @ 11:02:56 #236
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217827607
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 10:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dit ben ik met je eens. Echter, als je buigt voor nucleaire chantage is het einde zoek. Dan kan Rusland al dreigend met een kernoorlog alles doen waar ze zin in hebben.
Je moet daar zeker niet voor buigen, maar ook niet doen alsof ze niet bestaan. Al zou je zeker weten dat er nooit overgegaan wordt tot inzet van kernwapens, dan nog is uitbreiding van het conflict in middelen, geografie, aantallen, landen niet wenselijk.
quote:
Maar laten we ook eerlijk zijn als we praten over de escalatieladder. Welke concessies heeft Rusland eigenlijk gedaan? Ze hebben tot op de dag van vandaag geen duimbreed toegegeven, sterker nog, er komen alleen maar meer en nog onrealistischere eisen bij. Rusland doet zelf ook geen enkele moeite om tot iets van deëscalatie te komen en blijft alleen maar naar het boze Westen wijzen.
Onderhandelingseisen en escalatie zijn 2 verschillende dingen. Het ene heeft te maken met de doelstellingen van het conflict, het andere met de manier waarop het gevoerd wordt.
The End Times are wild
pi_217827645
quote:

[..]
Ik heb geen verstand van zware wapens maar een kernwapen gebruiken in een buurland lijkt mij totaal niet logisch.
Ze willen het land ook bezetten en hun troepen zijn er ook.
Dus als ze kernwapens zouden gebruiken dan benadeeld Rusland toch ook zichzelf?
  maandag 2 juni 2025 @ 11:07:54 #238
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217827662
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:06 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik heb geen verstand van zware wapens maar een kernwapen gebruiken in een buurland lijkt mij totaal niet logisch.
Ze willen het land ook bezetten en hun troepen zijn er ook.
Dus als ze kernwapens zouden gebruiken dan benadeeld Rusland toch ook zichzelf?
Het gaat in dat geval niet zozeer om een tactisch voordeel (dus gemakkelijker iets kunnen bezetten), maar vooral als een poltiek-strategisch signaal. Extreem risicovol voor iedereen, dus alleen in een uiterst geval zal dit overwogen worden, bijvoorbeeld als het voortbestaan van een staat op het spel staat. Dan kun je dat als absolute waarschuwing geven: tot hier en niet verder. Je riskeert er wel wederzijdse vernietiging mee.
The End Times are wild
  Overall beste user 2022 maandag 2 juni 2025 @ 11:08:27 #239
3928 Ulx
pi_217827665
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:02 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je moet daar zeker niet voor buigen, maar ook niet doen alsof ze niet bestaan.
Die twee zijn niet met elkaar te combineren. Als je je verdediging beperkt 'omdat noeks' buig je.
pi_217827674
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 08:31 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ze schrijven in het artikel dat tot 2014 Rusland geen expansiedrang had richting Oekraïne.

Nogal logisch, omdat tot 2014 Oekraïne een wingewest was dat door Russische en Oekraïnse oligarchen werd leeggezogen ten bate van Moskou. Verder was Rusland sinds 2008 al gestaag Georgisch land aan het stelen.

Het hele argument van de heren slaat sowieso nergens op: grootmachten denken in invloedsferen en die moet je serieus nemen. Amerika heeft de Monroe act sinds 1823. Ja leuk, maar als Canada of Mexico bij de EU zouden gaan en Amerika hen als tegenprestatie hiervoor aanvalt zouden we Amerika ook niet meer zo'n leuk land vinden.
Invloed sferen zijn een natuurlijk fenomeen. Maar niet iets waar je recht op hebt of wat je kunt afdwingen.

sterker nog je verliest er juist invloedsfeer mee, zoals we zien bij Rusland.

Russische federatie heeft geen echte eigen invloedsfeer maar een geërfde invloedsfeer van de sovjet Unie. En hier zit ook het probleem.
De Sovjet invloed sfeer is ontstaan door het uiteenvallen van 2 grote rijken. Het Turkse rijk (waar de grotendelen van wat ze nu willen veroveren onder viel zoals Krim) en het uiteenvallen van het Oosterijks Hongaarse rijk. het uiteenvallen van het oosterijk hongaarse rijk en het mislukken van de pruisen staat. Nazi duitsland is een directe reactie hierop onder de duitse conservatieve nationalisten.

En zo is de Russische expansiedrift een reactie op het verlies van een vaderland en verlies van status, door uiteenvallen van de SOvjet Unie. Net zoals de Nazi's een reactie was op het verlies en schade van de eerste wereld oorlog.

De parallellen zijn er vrij sterk, ook Nazi duitsland had het over een duizend jaar durend rijk (3e rijk, 1 roomse rijk, de pruisen en toen de nazi's). zelfde is rusland nu aan het doen, als zich presenteren als de erfgenamen van het Byzantenische rijk, 3e rome etc.
  maandag 2 juni 2025 @ 11:16:42 #241
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217827763
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:10 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Invloed sferen zijn een natuurlijk fenomeen. Maar niet iets waar je recht op hebt of wat je kunt afdwingen.

Ik zou invloedsferen per definitie definiëren als iets wat afgedwongen wordt. Wat zijn het anders dan? Als jij in staat bent (militaire) macht in een bepaalde regio te projecteren dan behoort dat tot je invloedssfeer. Kan ook economische macht zijn. Conflicten ontstaan wanneer twee machten in dezelfde regio invloed proberen uit te oefenen.
Als je die macht niet kunt uitoefenen, of niet het sterkste bent, dan heb je dus geen recht meer op die invloedsfeer. Daarom is de invloedsfeer van de USA ook wereldomspannend. Zij zijn het enige land dat in staat is overal militaire macht te projecteren met hun carrier fleets. Feitelijk geldt in de internationale arena nog altijd het recht van de sterkste, de VN is maar een zwakke factor. Daarom werd Macron ook uitgelachen toen hij zei dat de EU in Azie macht ging uitoefenen.
The End Times are wild
pi_217827776
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:07 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het gaat in dat geval niet zozeer om een tactisch voordeel (dus gemakkelijker iets kunnen bezetten), maar vooral als een poltiek-strategisch signaal. Extreem risicovol voor iedereen, dus alleen in een uiterst geval zal dit overwogen worden, bijvoorbeeld als het voortbestaan van een staat op het spel staat. Dan kun je dat als absolute waarschuwing geven: tot hier en niet verder. Je riskeert er wel wederzijdse vernietiging mee.
Ja zoiets dacht ik ook.
Ik denk dat Oekraine strategisch te belangrijk is voor Rusland dus Rusland gaat zich niet terug trekken.
Zolang Rusland nog aan de winnende hand is zullen ze geen kernwapens gebruiken maar mocht Rusland dreigen te verliezen dan zie ik ze dat nog wel gaan doen.
Een succesvolle aanval van Oekraine op een wapendepot of vliegveld lijkt me geen reden voor Rusland om kernwapens in te zetten.
  maandag 2 juni 2025 @ 11:19:15 #243
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217827795
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:17 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja zoiets dacht ik ook.
Ik denk dat Oekraine strategisch te belangrijk is voor Rusland dus Rusland gaat zich niet terug trekken.
Zolang Rusland nog aan de winnende hand is zullen ze geen kernwapens gebruiken maar mocht Rusland dreigen te verliezen dan zie ik ze dat nog wel gaan doen.
Een succesvolle aanval van Oekraine op een wapendepot of vliegveld lijkt me geen reden voor Rusland om kernwapens in te zetten.
Nee, dat is onwaarschijnlijk.
The End Times are wild
  Overall beste user 2022 maandag 2 juni 2025 @ 11:20:24 #244
3928 Ulx
pi_217827807
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:17 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja zoiets dacht ik ook.
Elk land ter wereld gaat nukes bouwen als het risico van een mislukt Russisch avontuur in je land betekent dat je een nuke gaat koppen.
Dat snapt Rusland ook wel.
pi_217827856
quote:

[..]

Wij gaan het ook merken :'(

pi_217828044
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 17:29 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik gok dat heel wat militaire planners het druk gaan krijgen de komende maand. Met twee sloop trailers en wat goedkope drones kun je blijkbaar de gehele Nederlandse luchtmacht wegvagen in een uurtje.
De oplossing lijkt me ook vrij simpel. Je vliegtuigen parkeren in hangars.
  maandag 2 juni 2025 @ 11:55:00 #247
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217828054
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Hebben we die?
The End Times are wild
  maandag 2 juni 2025 @ 11:55:48 #248
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_217828060
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik zou ze maar in shelters zetten en niet in hangars.

(staan ze al)
pi_217828069
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:55 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Ik zou ze maar in shelters zetten en niet in hangars.

(staan ze al)
In ieder geval niet open en bloot in de buitenlucht.
  maandag 2 juni 2025 @ 12:01:44 #250
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_217828131
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]
In ieder geval niet open en bloot in de buitenlucht.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hardened_aircraft_shelter

Bij ons (koude oorlog infra) staat het meeste in de HAS. Wel is er een tendens om naar "boxen" te gaan. "Sunsheds" in de volksmond. Die tendens zou wel eens herzien kunnen worden. Hoewel ik zelf verwacht dat ook wij op een dag dronenetten gaan krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')