Zelensky accepteert een direct staakt-het-vuren zonder voorwaarden. Het is Poetin die blijft escaleren.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat er niet om op een of ander moment 'de knop' indrukken, maar dat je de gestage escalatie van dit conflict een keer moet stoppen en omdraaien. Of anders kom je op zeker moment wel bij dat moment.
quote:Op maandag 2 juni 2025 09:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
15 stuks voor altijd of erg lang uitgeschakeld.
Dat gaat Rusland merken. Dat kan niet anders.
Die brug is irrelevant. Bijna alles verloopt via de landbrug. Gewoon een vaste trein verbinding.quote:
Het beschieten van burgerdoelen door Rusland is al escalatie. Dat zullen ze nu minder makkelijk kunnen doen.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat er niet om op een of ander moment 'de knop' indrukken, maar dat je de gestage escalatie van dit conflict een keer moet stoppen en omdraaien. Of anders kom je op zeker moment wel bij dat moment.
Is relevant, maar niet doorslaggevend.quote:Op zondag 1 juni 2025 23:13 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, maar kosten om ze te vervangen wel. En ook die zullen wel gestegen zijn de afgelopen decennia.
De Russen waren de afgelopen weken systematisch Ukrainese vliegvelden aan het bestoken. Chuguyev, Syvastino, Starokostiantyniv, Vasylkiv werden zwaar geraakt.Bevestiging gebeurde altijd via FIRMS. Antonov op Syvastino werd de 24e door 15 drones geraakt. Fascinerend want dit ligt aan de rand van Kiev terwijl daar toch de belangrijke AD assets liggen.quote:Op maandag 2 juni 2025 08:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ga ik niet vanuit, waarom zou je de reeds lopende voorbereiding in gevaar gaan brengen door stante pede eoa ondoordachte wraakactie op te gaan tuigen?
Meer dan 10% van je vloot weg. Het is nogal.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze die daaraan gaan verspillen. Leuk symbool, maar er zijn belangrijkere doelen.quote:
Benieuwd of Oekraïne nog wat surprises in bestelbusjes heeft. Leg al het verkeer maar plat.quote:As I predicted yesterday, Russians will now start checking on trucks. This will further strain all kind of supplies, military and civilian alike. This is near Irkutsk.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3lqmcbp4qrs24
FPV drones passen ook in een Smart.quote:Op maandag 2 juni 2025 10:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Benieuwd of Oekraïne nog wat surprises in bestelbusjes heeft. Leg al het verkeer maar plat.
Dit ben ik met je eens. Echter, als je buigt voor nucleaire chantage is het einde zoek. Dan kan Rusland al dreigend met een kernoorlog alles doen waar ze zin in hebben.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. En dat is een stuk eenvoudiger. Zelfs als psyop zonder resultaat. Gewoon wat filmpjes maken van een paar geparkeerde auto waar drones uit opstijgen en de Russen doen de rest.quote:Op maandag 2 juni 2025 10:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
FPV drones passen ook in een Smart.
Het ging net goed in de zin dat de Russische talking points weer meer aandacht krijgen dan de ontwikkelingen in de oorlog?quote:Op maandag 2 juni 2025 09:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gaan we dit topic weer veranderen in een 'iedereen die het niet met mij eens is moet een Putin-trol zijn?' Het ging net redelijk goed..
Kan er dan niet een apart topic komen voor de FOK!-experts die deze oorlog als een soort voetbalwedstrijd zien waarbij ze supporter zijn van één partij en iedere goal met gejuich begroeten? Dan houden we het mooi gescheiden..
Je moet daar zeker niet voor buigen, maar ook niet doen alsof ze niet bestaan. Al zou je zeker weten dat er nooit overgegaan wordt tot inzet van kernwapens, dan nog is uitbreiding van het conflict in middelen, geografie, aantallen, landen niet wenselijk.quote:Op maandag 2 juni 2025 10:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit ben ik met je eens. Echter, als je buigt voor nucleaire chantage is het einde zoek. Dan kan Rusland al dreigend met een kernoorlog alles doen waar ze zin in hebben.
Onderhandelingseisen en escalatie zijn 2 verschillende dingen. Het ene heeft te maken met de doelstellingen van het conflict, het andere met de manier waarop het gevoerd wordt.quote:Maar laten we ook eerlijk zijn als we praten over de escalatieladder. Welke concessies heeft Rusland eigenlijk gedaan? Ze hebben tot op de dag van vandaag geen duimbreed toegegeven, sterker nog, er komen alleen maar meer en nog onrealistischere eisen bij. Rusland doet zelf ook geen enkele moeite om tot iets van deëscalatie te komen en blijft alleen maar naar het boze Westen wijzen.
Ik heb geen verstand van zware wapens maar een kernwapen gebruiken in een buurland lijkt mij totaal niet logisch.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat in dat geval niet zozeer om een tactisch voordeel (dus gemakkelijker iets kunnen bezetten), maar vooral als een poltiek-strategisch signaal. Extreem risicovol voor iedereen, dus alleen in een uiterst geval zal dit overwogen worden, bijvoorbeeld als het voortbestaan van een staat op het spel staat. Dan kun je dat als absolute waarschuwing geven: tot hier en niet verder. Je riskeert er wel wederzijdse vernietiging mee.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik heb geen verstand van zware wapens maar een kernwapen gebruiken in een buurland lijkt mij totaal niet logisch.
Ze willen het land ook bezetten en hun troepen zijn er ook.
Dus als ze kernwapens zouden gebruiken dan benadeeld Rusland toch ook zichzelf?
Die twee zijn niet met elkaar te combineren. Als je je verdediging beperkt 'omdat noeks' buig je.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet daar zeker niet voor buigen, maar ook niet doen alsof ze niet bestaan.
Invloed sferen zijn een natuurlijk fenomeen. Maar niet iets waar je recht op hebt of wat je kunt afdwingen.quote:Op maandag 2 juni 2025 08:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ze schrijven in het artikel dat tot 2014 Rusland geen expansiedrang had richting Oekraïne.
Nogal logisch, omdat tot 2014 Oekraïne een wingewest was dat door Russische en Oekraïnse oligarchen werd leeggezogen ten bate van Moskou. Verder was Rusland sinds 2008 al gestaag Georgisch land aan het stelen.
Het hele argument van de heren slaat sowieso nergens op: grootmachten denken in invloedsferen en die moet je serieus nemen. Amerika heeft de Monroe act sinds 1823. Ja leuk, maar als Canada of Mexico bij de EU zouden gaan en Amerika hen als tegenprestatie hiervoor aanvalt zouden we Amerika ook niet meer zo'n leuk land vinden.
Ik zou invloedsferen per definitie definiëren als iets wat afgedwongen wordt. Wat zijn het anders dan? Als jij in staat bent (militaire) macht in een bepaalde regio te projecteren dan behoort dat tot je invloedssfeer. Kan ook economische macht zijn. Conflicten ontstaan wanneer twee machten in dezelfde regio invloed proberen uit te oefenen.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:10 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Invloed sferen zijn een natuurlijk fenomeen. Maar niet iets waar je recht op hebt of wat je kunt afdwingen.
Ja zoiets dacht ik ook.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat in dat geval niet zozeer om een tactisch voordeel (dus gemakkelijker iets kunnen bezetten), maar vooral als een poltiek-strategisch signaal. Extreem risicovol voor iedereen, dus alleen in een uiterst geval zal dit overwogen worden, bijvoorbeeld als het voortbestaan van een staat op het spel staat. Dan kun je dat als absolute waarschuwing geven: tot hier en niet verder. Je riskeert er wel wederzijdse vernietiging mee.
Nee, dat is onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja zoiets dacht ik ook.
Ik denk dat Oekraine strategisch te belangrijk is voor Rusland dus Rusland gaat zich niet terug trekken.
Zolang Rusland nog aan de winnende hand is zullen ze geen kernwapens gebruiken maar mocht Rusland dreigen te verliezen dan zie ik ze dat nog wel gaan doen.
Een succesvolle aanval van Oekraine op een wapendepot of vliegveld lijkt me geen reden voor Rusland om kernwapens in te zetten.
Elk land ter wereld gaat nukes bouwen als het risico van een mislukt Russisch avontuur in je land betekent dat je een nuke gaat koppen.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja zoiets dacht ik ook.
Ik denk dat Oekraine strategisch te belangrijk is voor Rusland dus Rusland gaat zich niet terug trekken.
Zolang Rusland nog aan de winnende hand is zullen ze geen kernwapens gebruiken maar mocht Rusland dreigen te verliezen dan zie ik ze dat nog wel gaan doen.
Een succesvolle aanval van Oekraine op een wapendepot of vliegveld lijkt me geen reden voor Rusland om kernwapens in te zetten.
Wij gaan het ook merkenquote:Op maandag 2 juni 2025 09:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
De oplossing lijkt me ook vrij simpel. Je vliegtuigen parkeren in hangars.quote:Op zondag 1 juni 2025 17:29 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik gok dat heel wat militaire planners het druk gaan krijgen de komende maand. Met twee sloop trailers en wat goedkope drones kun je blijkbaar de gehele Nederlandse luchtmacht wegvagen in een uurtje.
Hebben we die?quote:Op maandag 2 juni 2025 11:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De oplossing lijkt me ook vrij simpel. Je vliegtuigen parkeren in hangars.
Ik zou ze maar in shelters zetten en niet in hangars.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De oplossing lijkt me ook vrij simpel. Je vliegtuigen parkeren in hangars.
In ieder geval niet open en bloot in de buitenlucht.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:55 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Ik zou ze maar in shelters zetten en niet in hangars.
(staan ze al)
https://en.wikipedia.org/wiki/Hardened_aircraft_shelterquote:Op maandag 2 juni 2025 11:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In ieder geval niet open en bloot in de buitenlucht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |