Knutknuttsson | vrijdag 30 mei 2025 @ 19:33 |
Weet niet zo goed wat ik met het volgende aan moet: Ik had vandaag een afspraak om mijn auto uit te laten lijnen. Auto trok iets naar rechts en dat wilde ik graag verhelpen. Het bedrijf waar ik mijn auto naartoe bracht is een gespecialiseerd bedrijf in banden en uitlijnen. Na een uurtje kreeg een telefoontje dat ik de auto op kon halen, maar dat het niet helemaal gelukt is. Echter, toen ik de auto op kwam halen vertelde de medewerker dat de boel muurvast zat en dat er in de poging om uit te lijnen iets was afgebroken. Gevolg: de band rechtsachter staat nu helemaal scheef, net als het stuur. De medewerker vertelde zelfs dat de auto niet meer rijdbaar is. Ai. Omdat het een Saab betreft wist man ook niet zo goed waar hij onderdelen ter reparatie vandaan moest halen. Ik baalde natuurlijk flink en toen heb ik de auto tóch maar naar mijn normale garage gereden (10 minuutjes), aangezien ze daar vorige maand nog een draagarm hebben vervangen en wel de kennis hebben om aan een Saab te sleutelen. Daar gaan ze volgende week kijken wat er mogelijk is. Dat is natuurlijk niet gratis en wie weet welke kosten hier nog meer achteraan komen, En dus wat nu? Ik breng een goed rijdende auto naar de garage en krijg dit ervoor terug. Is dit iets waar de uitlijner iets te verwijten valt of is het pech voor mij? Ben benieuwd hoe jullie hierover denken. | |
TheFreshPrince | vrijdag 30 mei 2025 @ 19:37 |
Dat is soms het risico met oudere auto's. Als iets lang niet is los geweest en roestig is, kan het afbreken. Het zal geen opzet zijn, ze schieten er zelf ook weinig mee op. Ik begrijp dat eerder je draagarm is vervangen? Dat kan inderdaad een reden zijn om opnieuw uit te lijnen. Doe je dat niet dan is de kans groot dat je banden vroegtijdig slijten en je wegligging minder goed is. | |
Hyperdude | vrijdag 30 mei 2025 @ 19:54 |
Als bepaalde onderdelen niet meer gangbaar zijn, moeten die eerst gangbaar worden gemaakt. In een ideale wereld was de uitlijner gestopt voordat er iets stuk ging en had je naar je normale garage verwezen om de boel eerst zo ver te fixen dat je fatsoenlijk kan uitlijnen. Nu liep het anders. Als ze één onderdeel slopen en er dan mee stoppen lijkt het mij dat ze weinig te verwijten valt. Als ze daarna bij de 3 andere wielen ook weer onderdelen slopen lijken ze mij wel aansprakelijk voor de schade. Hoe oud is je Saab? | |
Knutknuttsson | vrijdag 30 mei 2025 @ 20:19 |
Mijn Saab is van 2007. En voor de duidelijkheid; ik ben niet boos op ze. En ik snap ook heel goed dat bij een oudere auto dingen afbreken, vastzitten oid. En als je een minder gangbare auto rijdt dat het extra uitdagingen met zich meebrengt. Maar dat ik nu met een niet rijdbare auto zit, omdat ze bij de uitlijner iets kapot hebben gemaakt, voelt gewoon niet fijn. Ik breng mijn auto daar natuurlijk niet voor niets heen. Je verwacht zoiets niet bij simpel uitlijnen. Tenminste, hier had ik geen rekening mee gehouden. | |
TheFreshPrince | vrijdag 30 mei 2025 @ 20:29 |
Het enige moment dat je aan dat soort onderdelen komt, is als het uitgelijnd (of vervangen) moet worden. Dus als het kapot gaat, zal het bij het uitlijnen gebeuren. Het is natuurlijk vervelend maar ik verwacht dat als een andere uitlijner het had gedaan, het ook afgebroken was. Of die had gebeld van "het zit vast, ik kan wel proberen om het los te maken maar als het afbreekt is het wel uw risico". Het verandert weinig, want had je dan gezegd "doe maar niet, ik blijf zo wel rondrijden"? En wat Hyperdude ook al zegt, het wordt een ander verhaal als ze het eerst bij alle wielen gesloopt hebben en dan pas bellen. Autorijden kost geld en die kosten liggen bij jou. Het is en blijft een auto van 18 jaar oud. [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-05-2025 20:35:23 ] | |
Hyperdude | vrijdag 30 mei 2025 @ 20:33 |
Daar heb je gelijk in. De vraag is echter of de uitlijner bewijsbaar iets te verwijten valt. Maar ik ben geen jurist. ![]() | |
kwiwi | vrijdag 30 mei 2025 @ 20:42 |
Is een bedrijf niet gewoon verzekerd voor zulke dingen? Hier had bedrijf (per ongeluk) een kleine lekkage veroorzaakt tijdens het openbreken van stuk muur voor een aanbouw. Een ander bedrijf moest komen om die lekkage te verhelpen, en de kosten daarvan zijn door de aansprakelijkheidsverzekering van het veroorzakende bedrijf betaald. Nu woon ik niet in Nederland, maar kan me zo voorstellen dat dit daar ook bestaat? | |
TheFreshPrince | vrijdag 30 mei 2025 @ 20:45 |
Maar dan is er iets geraakt dat niet geraakt had moeten worden. Als zo'n uitlijner uitschiet en een remleiding raakt of de band lek prikt met een stuk gereedschap, dan zullen ze daar wel voor opdraaien. Maar als het onderdeel waar je aan moet werken zo verrot is of vast zit dat het afbreekt, dat zie ik meer als overmacht. Dat is natuurlijk ook maar een mening ![]() | |
kwiwi | vrijdag 30 mei 2025 @ 20:46 |
Ah op die manier, ja is inderdaad wat anders dan. | |
noodgang | vrijdag 30 mei 2025 @ 20:56 |
Zou de uitlijner dan niet voordat hij begint moeten constateren dat het een onwerkbare situatie is? En dan niet verder gaan met forceren en op zijn minst even bellen dat t een risico is om de werkzaamheden uit te voeren? Ook ik heb geen idee hoor hoe dit juridisch zit. | |
TheFreshPrince | vrijdag 30 mei 2025 @ 20:57 |
Dat scenario had ik al genoemd ![]() Als je het wil uitlijnen, zal het toch een keer los moeten. Lijn je niet uit, dan kan je wss iedere 3 maanden nieuwe banden monteren of is je wegligging als die van een winkelkar. Nee, ik ook niet. Als je zou kunnen aantonen dat er op verkeerde wijze aan gewerkt is, dan heb je wss wel een kans. Maar hoe toon je dat aan? | |
noodgang | vrijdag 30 mei 2025 @ 21:00 |
Dat had ik gezien, maar dan had TS wel de optie gehad om t niet te doen, wat op zich een vrij valide keuze geweest zou zijn als 'iets naar rechts trekken' niet heel hinderlijk was (en de uitlijner was niets te verwijten geweest). | |
TheFreshPrince | vrijdag 30 mei 2025 @ 21:03 |
Draagarm vervangen is volgens mij automatisch "uitlijnen", vind het wel gek dat de garage dat niet zelf geregeld heeft. Toen bij mij een paar stuurkogels vervangen zijn van m'n Volvo 740 is de garagist er zelf mee naar de uitlijner gegaan en kreeg ik 'm keurig uitgelijnd weer terug. Toen ik zelf 2 veerpoten met schokdempers voor heb vervangen (met hulp van m'n oom, die een stuk handiger is) heb ik 'm zelf naar de uitlijner gebracht. Het was gelukkig gangbaar. | |
Garfield1985 | vrijdag 30 mei 2025 @ 21:13 |
Hier gaat het sws al mis..... | |
Knutknuttsson | vrijdag 30 mei 2025 @ 21:37 |
Toen ook uitgelijnd, alleen bleef de auto wat naar rechts trekken. Op advies van een Saab-specialist nogmaals laten doen (vandaag dus) bij deze garage. Ze hebben niet gebeld, ik heb geen keuze gehad om wel of niet proberen los te maken. Waarschijnlijk is het ze ook maar gewoon overkomen en was het kwaad geschied. [ Bericht 0% gewijzigd door Knutknuttsson op 30-05-2025 23:24:14 ] | |
Kapt-Ruigbaard | vrijdag 30 mei 2025 @ 23:05 |
Als het toen ook was uitgelijnd. Hoe kan het dat de uitlijner nu zoveel moeite heeft om iets los te krijgen en zelfs je auto sloopt ![]() | |
Knutknuttsson | vrijdag 30 mei 2025 @ 23:14 |
Geen idee. Misschien toen alleen voor gedaan? Of dat alles net binnen de marge viel en niets losgemaakt hoefde te worden? Ik weet het niet. Zal morgen eens kijken waar dat rapport is. | |
augurk2025 | vrijdag 30 mei 2025 @ 23:22 |
Saab ![]() | |
spectrumanalyser | vrijdag 30 mei 2025 @ 23:28 |
Zijn de Saab-modellen uit die periode onderhuids niet Opel? | |
r_one | zaterdag 31 mei 2025 @ 02:31 |
@Leandra ![]() | |
Garfield1985 | zaterdag 31 mei 2025 @ 08:27 |
Jij begrijpt me verkeerd. Je laat één draagarm doen, terwijl de andere kant net zoveel te lijden heeft gehad. Je vervangt toch ook niet maar één remschijf of één remblokje of één ruitenwisser?? Waarom dan wel maar één draagarm?! En het dan gek vinden dat er geen hol van de sporing meer klopt en ook niet kloppend te krijgen is..... | |
freak1 | zaterdag 31 mei 2025 @ 08:31 |
o.a. bij de anwb kun je hier een en ander over vinden; https://www.anwb.nl/jurid(...)onderhoud/je-rechten in het kort; zolang de schade is ontstaan tijdens het normaal uitvoeren van de werkzaamheden kan de garage niet zonder meer wat verweten worden. als er dus idd een stuk van de draagarm is afgebroken of een bout of iets anders tijdens werkzaamheden die onderdeel waren van het uitlijnen dan is dat niet heel bijzonder bij een auto van 17 jaar. dan heb je dat inderdaad maar te accepteren. uiteraard horen we van jou momenteel ook een samenvatting, maar ik zou daar wel bij vermelden dat; -ik het niet behoorlijk sjiek vind dat de garage iets kapot maakt en de auto terug geeft met, wij weten ook niet hoe het gemaakt moet worden, bel je dealer maar oh ja je kunt niet meer rijden. zo komt het nu over, ik had persoonlijk dan op zijn minst een overleg gevoerd over welke onderdelen er nodig waren, hoe de schade is ontstaan en of ik dan niet zelf de onderdelen kon aanleveren. je kunt natuurlijk niet zeggen dat je verstand hebt van die auto uitlijnen, maar geen idee hebt hoe je onderdelen moet vervangen die je aanraakt en gebruikt tijdens het uitlijnen. daar had ik nog wel een boompje over opgezet. -het is ook bijzonder dat blijkbaar de saab garage na vervanging draagarmen wel de auto kan uitlijnen, maar zogauw een specialist dezelfde onderdelen aanraakt ze ineens kapot gaan.. tja, dat is wat info die ontbreekt, maar verder, juridisch, hoe onrechtvaardig het ook voelt, als er schade ontstaan tijdens werkzaamheden en de werkzamheden zijn normaal uitgevoerd en dit kon nu eenmaal gebeuren dan is er de garage niets te verwijten. | |
Knutknuttsson | zaterdag 31 mei 2025 @ 08:57 |
Ik heb echt nul verstand van auto's. Als mijn garage zegt dat er een draagarm vervangen moet worden dan ga ik daarvan uit. Er is nooit gesproken over beide draagarmen vervangen, geen idee waarom. | |
FlippingCoin | zaterdag 31 mei 2025 @ 09:00 |
als zo’n uitlijner weet dat dit risico bestaat, moet hij als expert daar de klant van verwittigen, dat niet doen is nalatigheid | |
Knutknuttsson | zaterdag 31 mei 2025 @ 09:15 |
De vorige keer uitlijnen was bij Kwik-Fit, niet bij de Saab-garage. Ze doen daar zelf geen uitlijnen. Omdat de auto nog steeds naar rechts trok adviseerde hij mij naar deze uitlijner te gaan. De uitlijner doet dit natuurlijk ook niet expres, de manier waarop e.e.a is gegaan vind ik alleen wel opmerkelijk. Voor mijn gevoel zit ik nu met een kapotte auto, terwijl de auto alleen maar iets naar rechts trok toen ik hem kwam brengen. Dat voelt nogal buitenproportioneel. Het verstand weet inmiddels dat dit kan gebeuren met een oude auto. En toch vraag ik mij af of de expertise van de uitlijner niet ervoor had moeten zorgen dat ze niet aan de klus hadden moeten beginnen. | |
freak1 | zaterdag 31 mei 2025 @ 09:24 |
en daarvoor hebben we te weinig informatie. kwik-fit is ook weer nieuw informatie je zei eerst dus ik ging er even vanuit dat het bij de saab garage was. tja, wellicht hebben ze bij de kwikfit alles met loctite vastgezet, weet jij veel. in essentie moet je ervan uitgaan, tenzij het duidelijk niet het geval is, dat de garage haar werk heeft gedaan. dat vind je ook terug in de link. dat er tijdens die werkzaamheden iets kan gebeuren, bijvoorbeeld een bout afbreken, bij het loshalen van iets dat is te verwachten bij een auto van die leeftijd. en dat heb jij maar te accepteren. dat het eindresultaat ervoor zorgt dat de reparatie groter wordt, tja, dat is gewoon dikke pech. zolang die garage naar eer en geweten heeft gehandeld en de schade is ontstaan tijdens het proberen te repareren is het pech. maar, omdat wij ook niet alle informatie hebben (en dat is ook lastig) is het ook lastig om het beste advies te geven. door de bocht genomen zou ik zeggen dat het niet heel netjes was om je zo weer te laten vertrekken, maar wel eerlijk. | |
Knutknuttsson | zaterdag 31 mei 2025 @ 11:18 |
Ik snap je eerste punt. De draagarm is vervangen en toen heb ik de auto laten uitlijnen bij Kwik-Fit. De garage doet het zelf namelijk niet. Kwik-Fit was simpelweg het dichtste bij voor mij, vandaar. Er was aanzienlijke verbetering in het rijgedrag, maar het naar rechts trekken nog niet helemaal verholpen. Storend? Ja, maar niet onoverkomelijk. Later is de auto voor een andere reparatie op de brug geweest bij de Saab-specialist. Toen ik vertelde dat de auto na het uitlijnen nog steeds een beetje naar rechts trok, raadde hij deze uitlijner aan. Met dit als gevolg. Voor de rest weet ik ook niet meer dan hierboven al gezegd is: afgebroken bout en door de uitlijner niet één, twee, drie te herstellen, want Saab. Toen de beslissing genomen om hem naar de garage te brengen. Op dat moment leek dat de enige logische keuze. Ik wacht nu maar even af wat de garage gaat zeggen. Hopelijk valt het mee en is het simpel op te lossen. Dikke pech, dat is het. | |
Lord_Vetinari | zaterdag 31 mei 2025 @ 11:50 |
Rij jij een garage? | |
Knutknuttsson | zaterdag 31 mei 2025 @ 12:21 |
Er mist inderdaad het woordje 'auto' | |
Pensioengenieter | zaterdag 31 mei 2025 @ 15:26 |
Eerst Saab dealer en toen KwikFit en dan een uitlijn expert, bij de laatste gaat het goed fout maar wat hebben de anderen laten liggen/zitten wat ze je niet verteld hebben? | |
Leandra | zaterdag 31 mei 2025 @ 17:37 |
Op advies van de Saab-specialist naar deze uitlijner? Damn... Ik had de Saab-specialist overigens de auto daar laten ophalen, als ik idd al een ander aan m'n auto had laten werken, maar bij een adres op advies van m'n Saab specialist zou ik dat vertrouwen wel hebben. Al met al wel waardeloos dat het zo gelopen is. | |
Leandra | zaterdag 31 mei 2025 @ 17:38 |
Stupid is as stupid does, they can't help it. | |
Leandra | zaterdag 31 mei 2025 @ 17:42 |
Oh okay, dus hij is een maand geleden bij Kwik-fit geweest voor uitlijnen? Hmmz 🫣 | |
freak1 | zondag 1 juni 2025 @ 08:33 |
vind het, als ik eerlijk ben, een beetje halfbakken verhaal. dus; de garage vervangt 1 draagarm. dat is al gek zoals eerder vermeld tenzij je iets geraakt hebt, want dat er heftige slijtage aan 1 is maar niet aan de ander is bijzonder. maargoed. toen moest er idd uitgelijnd worden. de garage stuurt je naar kwik-fit en doen het niet zelf. okay ik snap dat hij je naar een specialistischere tent stuurt maar ik ben nog nooit bij een autogarage geweest die geen uitlijning kon doen. uiteraard zijn er specialisten in dat gebied maar toch nog bijzonder. daar hebben ze dat gedaan, maar je auto trok nog altijd naar rechts. daar heb je niets van tegen de kwikfit gezegd, ze hebben ook geen aantekeningen gemaakt dat er iets niet goed was gegaan of iets niet goed was. terwijl je zelf merkte dat de auto naar rechts trok. dat heb je lekker een maand genegeerd, toen ben je bij de garage gaan klagen. op dat moment was de kwikfit toch niet de beste keus en stuurt de garage je naar een specialist. die specialist gaat beginnen en trekt een bout kapot. uit ellende breng je de auto maar weer naar de garage. onderaan de streep is het wel een opeenstapeling van ellende. die specialist kan niets doen aan het kapottrekken van een bout. dat kan nu eenmaal gebeuren. maar hoe kan de garage de boel vervangen terwijl die bout vast zit? hoe kan de kwikfit uitlijnen terwijl die bout vast zit? blijkbaar niet, want hij bleef trekken. ik vind het een apart verhaal. | |
escortmk2 | zondag 1 juni 2025 @ 09:59 |
Dat valt in de praktijk best tegen, Saab heeft aan veel onderdelen een eigen draai gegeven en zo heeft de auto van TS een ReAxs-achteras. Dat is ook precies de reden dat uitlijnen van deze auto een bijzonder klusje is dat lang niet alle Saab-specialisten zelf goed kunnen. | |
Knutknuttsson | zondag 1 juni 2025 @ 12:14 |
Tja, wat kan ik zeggen. Het is toch echt zo gegaan. Alleen de klagerige toon die jij schetst is niet correct. Kwik Fit heeft wel degelijk uitgelijnd en inderdaad, daarna trok de auto nog steeds (licht) naar rechts en daar ben ik inderdaad mee doorgereden. Zeker omdat het verschil met vóór het uitlijnen heel goed merkbaar was. Pas toen de auto weer op de brug stond voor een andere reparatie kwam het weer te sprake. Gewoon in een gesprek met de monteur en niet om te klagen, zoals je stelt. Hij dacht dat ook deze lichte trek wel te verhelpen was en raadde dus deze uitlijner aan. Tot zo ver niets geks, toch? Afgezien misschien van het feit dat ik zelf na de KwikFit genoegen nam met een niet 100% recht rijdende auto, maar zoals al gezegd; het verschil in rijgedrag was echt goed te merken. Ik ben trouwens niet op advies van de garage naar Kwik Fit gegaan, maar simpelweg omdat deze het dichtst bij mijn huis is. Het had elke andere uitlijner kunnen zijn. Overigens kan ik het rapport van Kwik Fit niet vinden, maar die zal hoogstwaarschijnlijk wel bij de papieren in de auto liggen. Die weer bij de garage staat...dat had misschien meer duidelijkheid kunnen scheppen. Dat alle garages kunnen uitlijnen is volgens mij niet waar. Veel garages gebruiken een externe partner om dit te doen, zeker de kleinere. En dan die draagarmen; ik weet echt niet waarom er één is vervangen. Ik heb daar toen ook niet over nagedacht. Er moest volgens de garage een draagarm vervangen worden en dat hebben ze gedaan. Er is niet gesproken over alle draagarmen vervangen, dat was blijkbaar niet nodig. Om welke, mij onbekende, reden dan ook. Uit jullie reacties maak ik uit dat normaal gesproken beide draagarmen tegelijk worden vervangen, dat is dus niet gebeurd. Dat is dan op zich vreemd, al moet ik zeggen dat ik de monteur 100% vertrouw in zijn werk. Als hij de afweging maakt dat het niet hoeft, ga ik daar in mee. Ik heb nul verstand van technische zaken van een auto, dus daar vertrouw ik dan op. Als ze deze week met mijn auto aan de slag gaan zal ik zeker navragen waarom dat toen niet is gedaan. [ Bericht 0% gewijzigd door Knutknuttsson op 01-06-2025 12:29:48 ] | |
Knutknuttsson | zondag 1 juni 2025 @ 12:50 |
Op dat moment moest ik even snel schakelen en de auto naar de garage rijden leek de enige logische optie. Achteraf had ik beter kunnen vragen of ze de auto op konden halen, inderdaad. | |
freak1 | maandag 2 juni 2025 @ 18:05 |
ik wil je niet beschuldigen van een klagerige toon verder, maar de manier waarop het is gelopen is gewoon wat knullig. laat ik het dan zo zeggen. | |
Knutknuttsson | vrijdag 6 juni 2025 @ 13:28 |
Update voor de geïtresseerden; gisteren de Saab weer op kunnen halen. Met de nodige moeite is daar de draagarm vervangen, ze hadden de grootste moeite gehad om deze los te krijgen. Vandaag gelijk uit laten lijnen. Nu eens zien wat dat, naast de ellende van eerder, opgeleverd heeft. Totale extra kosten naar aanleiding van de gebroken bout; 365 euro. Overigens totaal vergeten te vragen waarom de draagarmen niet tegelijk zijn vervangen | |
Vvdjemoeder | vrijdag 6 juni 2025 @ 14:40 |
Weer zo’n saab wrak met 5 ton op de klok. Gewoon naar de sloop rijden | |
Knutknuttsson | vrijdag 6 juni 2025 @ 15:33 |
Goede bijdrage wel. Bedankt. | |
ophaling10 | vrijdag 6 juni 2025 @ 18:43 |
juist niet, ze worden steeds schaarsder,ik zou zelf nog een sloop/schademodel erbij gekocht hebben,altijd makkelijk voor de onderdelen. | |
Vvdjemoeder | vrijdag 6 juni 2025 @ 18:46 |
En steeds duurder in onderhoud, omdat op een gegeven moment alles op is. Zoals die dude van klokje rond zegt, op een gegeven moment moet je de stekker eruit trekken |