abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217800559
Weet niet zo goed wat ik met het volgende aan moet:

Ik had vandaag een afspraak om mijn auto uit te laten lijnen. Auto trok iets naar rechts en dat wilde ik graag verhelpen. Het bedrijf waar ik mijn auto naartoe bracht is een gespecialiseerd bedrijf in banden en uitlijnen. Na een uurtje kreeg een telefoontje dat ik de auto op kon halen, maar dat het niet helemaal gelukt is. Echter, toen ik de auto op kwam halen vertelde de medewerker dat de boel muurvast zat en dat er in de poging om uit te lijnen iets was afgebroken. Gevolg: de band rechtsachter staat nu helemaal scheef, net als het stuur. De medewerker vertelde zelfs dat de auto niet meer rijdbaar is. Ai.

Omdat het een Saab betreft wist man ook niet zo goed waar hij onderdelen ter reparatie vandaan moest halen. Ik baalde natuurlijk flink en toen heb ik de auto tóch maar naar mijn normale garage gereden (10 minuutjes), aangezien ze daar vorige maand nog een draagarm hebben vervangen en wel de kennis hebben om aan een Saab te sleutelen. Daar gaan ze volgende week kijken wat er mogelijk is. Dat is natuurlijk niet gratis en wie weet welke kosten hier nog meer achteraan komen,

En dus wat nu? Ik breng een goed rijdende auto naar de garage en krijg dit ervoor terug. Is dit iets waar de uitlijner iets te verwijten valt of is het pech voor mij? Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_217800607
Dat is soms het risico met oudere auto's. Als iets lang niet is los geweest en roestig is, kan het afbreken.
Het zal geen opzet zijn, ze schieten er zelf ook weinig mee op.

Ik begrijp dat eerder je draagarm is vervangen? Dat kan inderdaad een reden zijn om opnieuw uit te lijnen.
Doe je dat niet dan is de kans groot dat je banden vroegtijdig slijten en je wegligging minder goed is.
  vrijdag 30 mei 2025 @ 19:54:22 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_217800799
Als bepaalde onderdelen niet meer gangbaar zijn, moeten die eerst gangbaar worden gemaakt. In een ideale wereld was de uitlijner gestopt voordat er iets stuk ging en had je naar je normale garage verwezen om de boel eerst zo ver te fixen dat je fatsoenlijk kan uitlijnen. Nu liep het anders.

Als ze één onderdeel slopen en er dan mee stoppen lijkt het mij dat ze weinig te verwijten valt. Als ze daarna bij de 3 andere wielen ook weer onderdelen slopen lijken ze mij wel aansprakelijk voor de schade.

Hoe oud is je Saab?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_217800981
Mijn Saab is van 2007. En voor de duidelijkheid; ik ben niet boos op ze. En ik snap ook heel goed dat bij een oudere auto dingen afbreken, vastzitten oid. En als je een minder gangbare auto rijdt dat het extra uitdagingen met zich meebrengt.

Maar dat ik nu met een niet rijdbare auto zit, omdat ze bij de uitlijner iets kapot hebben gemaakt, voelt gewoon niet fijn. Ik breng mijn auto daar natuurlijk niet voor niets heen. Je verwacht zoiets niet bij simpel uitlijnen. Tenminste, hier had ik geen rekening mee gehouden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_217801085
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 20:19 schreef Knutknuttsson het volgende:
Mijn Saab is van 2007. En voor de duidelijkheid; ik ben niet boos op ze. En ik snap ook heel goed dat bij een oudere auto dingen afbreken, vastzitten oid. En als je een minder gangbare auto rijdt dat het extra uitdagingen met zich meebrengt.

Maar dat ik nu met een niet rijdbare auto zit, omdat ze bij de uitlijner iets kapot hebben gemaakt, voelt gewoon niet fijn. Ik breng mijn auto daar natuurlijk niet voor niets heen. Je verwacht zoiets niet bij simpel uitlijnen. Tenminste, hier had ik geen rekening mee gehouden.
Het enige moment dat je aan dat soort onderdelen komt, is als het uitgelijnd (of vervangen) moet worden.
Dus als het kapot gaat, zal het bij het uitlijnen gebeuren.

Het is natuurlijk vervelend maar ik verwacht dat als een andere uitlijner het had gedaan, het ook afgebroken was.
Of die had gebeld van "het zit vast, ik kan wel proberen om het los te maken maar als het afbreekt is het wel uw risico". Het verandert weinig, want had je dan gezegd "doe maar niet, ik blijf zo wel rondrijden"?

En wat Hyperdude ook al zegt, het wordt een ander verhaal als ze het eerst bij alle wielen gesloopt hebben en dan pas bellen.

Autorijden kost geld en die kosten liggen bij jou. Het is en blijft een auto van 18 jaar oud.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-05-2025 20:35:23 ]
  vrijdag 30 mei 2025 @ 20:33:35 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_217801146
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 20:19 schreef Knutknuttsson het volgende:
Mijn Saab is van 2007. En voor de duidelijkheid; ik ben niet boos op ze. En ik snap ook heel goed dat bij een oudere auto dingen afbreken, vastzitten oid. En als je een minder gangbare auto rijdt dat het extra uitdagingen met zich meebrengt.

Maar dat ik nu met een niet rijdbare auto zit, omdat ze bij de uitlijner iets kapot hebben gemaakt, voelt gewoon niet fijn. Ik breng mijn auto daar natuurlijk niet voor niets heen. Je verwacht zoiets niet bij simpel uitlijnen. Tenminste, hier had ik geen rekening mee gehouden.
Daar heb je gelijk in. De vraag is echter of de uitlijner bewijsbaar iets te verwijten valt.
Maar ik ben geen jurist. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 30 mei 2025 @ 20:42:04 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_217801274
Is een bedrijf niet gewoon verzekerd voor zulke dingen? Hier had bedrijf (per ongeluk) een kleine lekkage veroorzaakt tijdens het openbreken van stuk muur voor een aanbouw. Een ander bedrijf moest komen om die lekkage te verhelpen, en de kosten daarvan zijn door de aansprakelijkheidsverzekering van het veroorzakende bedrijf betaald. Nu woon ik niet in Nederland, maar kan me zo voorstellen dat dit daar ook bestaat?
pi_217801313
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 20:42 schreef kwiwi het volgende:
Is een bedrijf niet gewoon verzekerd voor zulke dingen? Hier had bedrijf (per ongeluk) een kleine lekkage veroorzaakt tijdens het openbreken van stuk muur voor een aanbouw. Een ander bedrijf moest komen om die lekkage te verhelpen, en de kosten daarvan zijn door de aansprakelijkheidsverzekering van het veroorzakende bedrijf betaald. Nu woon ik niet in Nederland, maar kan me zo voorstellen dat dit daar ook bestaat?
Maar dan is er iets geraakt dat niet geraakt had moeten worden.

Als zo'n uitlijner uitschiet en een remleiding raakt of de band lek prikt met een stuk gereedschap, dan zullen ze daar wel voor opdraaien.
Maar als het onderdeel waar je aan moet werken zo verrot is of vast zit dat het afbreekt, dat zie ik meer als overmacht.

Dat is natuurlijk ook maar een mening ;)
  vrijdag 30 mei 2025 @ 20:46:04 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_217801321
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan is er iets geraakt dat niet geraakt had moeten worden.

Als zo'n uitlijner uitschiet en een remleiding raakt of de band lek prikt met een stuk gereedschap, dan zullen ze daar wel voor opdraaien.
Maar als het onderdeel waar je aan moet draaien zo verrot is of vast zit dat het afbreekt, dat zie ik meer als overmacht.

Dat is natuurlijk ook maar een mening ;)
Ah op die manier, ja is inderdaad wat anders dan.
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 20:56:29 #10
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_217801457
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan is er iets geraakt dat niet geraakt had moeten worden.

Als zo'n uitlijner uitschiet en een remleiding raakt of de band lek prikt met een stuk gereedschap, dan zullen ze daar wel voor opdraaien.
Maar als het onderdeel waar je aan moet werken zo verrot is of vast zit dat het afbreekt, dat zie ik meer als overmacht.

Dat is natuurlijk ook maar een mening ;)
Zou de uitlijner dan niet voordat hij begint moeten constateren dat het een onwerkbare situatie is? En dan niet verder gaan met forceren en op zijn minst even bellen dat t een risico is om de werkzaamheden uit te voeren?
Ook ik heb geen idee hoor hoe dit juridisch zit.
pi_217801476
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 20:56 schreef noodgang het volgende:

[..]
Zou de uitlijner dan niet voordat hij begint moeten constateren dat het een onwerkbare situatie is? En dan niet verder gaan met forceren en op zijn minst even bellen dat t een risico is om de werkzaamheden uit te voeren?
Dat scenario had ik al genoemd ;)

quote:
Of die had gebeld van "het zit vast, ik kan wel proberen om het los te maken maar als het afbreekt is het wel uw risico". Het verandert weinig, want had je dan gezegd "doe maar niet, ik blijf zo wel rondrijden"?
Als je het wil uitlijnen, zal het toch een keer los moeten.
Lijn je niet uit, dan kan je wss iedere 3 maanden nieuwe banden monteren of is je wegligging als die van een winkelkar.

quote:
Ook ik heb geen idee hoor hoe dit juridisch zit.
Nee, ik ook niet.

Als je zou kunnen aantonen dat er op verkeerde wijze aan gewerkt is, dan heb je wss wel een kans.
Maar hoe toon je dat aan?
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 21:00:32 #12
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_217801501
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 20:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat scenario had ik al genoemd ;)
[..]

Dat had ik gezien, maar dan had TS wel de optie gehad om t niet te doen, wat op zich een vrij valide keuze geweest zou zijn als 'iets naar rechts trekken' niet heel hinderlijk was (en de uitlijner was niets te verwijten geweest).
pi_217801525
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 21:00 schreef noodgang het volgende:

[..]
Dat had ik gezien, maar dan had TS wel de optie gehad om t niet te doen, wat op zich een vrij valide keuze geweest zou zijn als 'iets naar rechts trekken' niet heel hinderlijk was (en de uitlijner was niets te verwijten geweest).
Draagarm vervangen is volgens mij automatisch "uitlijnen", vind het wel gek dat de garage dat niet zelf geregeld heeft.

Toen bij mij een paar stuurkogels vervangen zijn van m'n Volvo 740 is de garagist er zelf mee naar de uitlijner gegaan en kreeg ik 'm keurig uitgelijnd weer terug.

Toen ik zelf 2 veerpoten met schokdempers voor heb vervangen (met hulp van m'n oom, die een stuk handiger is) heb ik 'm zelf naar de uitlijner gebracht. Het was gelukkig gangbaar.
pi_217801590
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 19:33 schreef Knutknuttsson het volgende:

"vorige maand nog een draagarm hebben vervangen"
Hier gaat het sws al mis.....
  vrijdag 30 mei 2025 @ 21:37:30 #15
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_217801741
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 21:13 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Hier gaat het sws al mis.....
Toen ook uitgelijnd, alleen bleef de auto wat naar rechts trekken. Op advies van een Saab-specialist nogmaals laten doen (vandaag dus) bij deze garage.
Ze hebben niet gebeld, ik heb geen keuze gehad om wel of niet proberen los te maken. Waarschijnlijk is het ze ook maar gewoon overkomen en was het kwaad geschied.

[ Bericht 0% gewijzigd door Knutknuttsson op 30-05-2025 23:24:14 ]
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_217802566
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 21:37 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Toen ook uitgelijnd, alleen bleef de auto wat naar rechts trekken. Op advies van een Saab-specialist nogmaals laten doen (vandaag dus) bij deze garage.
Ze hebben niet gebeld, ik heb geen keuze gehad om wel of niet proberen los te maken. Waarschijnlijk is het ze ook maar gewoon overkomen en was het kwaad geschiedt.
Als het toen ook was uitgelijnd. Hoe kan het dat de uitlijner nu zoveel moeite heeft om iets los te krijgen en zelfs je auto sloopt :?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 30 mei 2025 @ 23:14:07 #17
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_217802623
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 23:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Als het toen ook was uitgelijnd. Hoe kan het dat de uitlijner nu zoveel moeite heeft om iets los te krijgen en zelfs je auto sloopt :?
Geen idee. Misschien toen alleen voor gedaan? Of dat alles net binnen de marge viel en niets losgemaakt hoefde te worden? Ik weet het niet. Zal morgen eens kijken waar dat rapport is.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_217802671
Saab :')
pi_217802706
Zijn de Saab-modellen uit die periode onderhuids niet Opel?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_217803413
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 21:37 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Toen ook uitgelijnd, alleen bleef de auto wat naar rechts trekken. Op advies van een Saab-specialist nogmaals laten doen (vandaag dus) bij deze garage.
Ze hebben niet gebeld, ik heb geen keuze gehad om wel of niet proberen los te maken. Waarschijnlijk is het ze ook maar gewoon overkomen en was het kwaad geschied.
Jij begrijpt me verkeerd.
Je laat één draagarm doen, terwijl de andere kant net zoveel te lijden heeft gehad. Je vervangt toch ook niet maar één remschijf of één remblokje of één ruitenwisser??
Waarom dan wel maar één draagarm?!

En het dan gek vinden dat er geen hol van de sporing meer klopt en ook niet kloppend te krijgen is.....
pi_217803446
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 19:33 schreef Knutknuttsson het volgende:
Weet niet zo goed wat ik met het volgende aan moet:

Ik had vandaag een afspraak om mijn auto uit te laten lijnen. Auto trok iets naar rechts en dat wilde ik graag verhelpen. Het bedrijf waar ik mijn auto naartoe bracht is een gespecialiseerd bedrijf in banden en uitlijnen. Na een uurtje kreeg een telefoontje dat ik de auto op kon halen, maar dat het niet helemaal gelukt is. Echter, toen ik de auto op kwam halen vertelde de medewerker dat de boel muurvast zat en dat er in de poging om uit te lijnen iets was afgebroken. Gevolg: de band rechtsachter staat nu helemaal scheef, net als het stuur. De medewerker vertelde zelfs dat de auto niet meer rijdbaar is. Ai.

Omdat het een Saab betreft wist man ook niet zo goed waar hij onderdelen ter reparatie vandaan moest halen. Ik baalde natuurlijk flink en toen heb ik de auto tóch maar naar mijn normale garage gereden (10 minuutjes), aangezien ze daar vorige maand nog een draagarm hebben vervangen en wel de kennis hebben om aan een Saab te sleutelen. Daar gaan ze volgende week kijken wat er mogelijk is. Dat is natuurlijk niet gratis en wie weet welke kosten hier nog meer achteraan komen,

En dus wat nu? Ik breng een goed rijdende auto naar de garage en krijg dit ervoor terug. Is dit iets waar de uitlijner iets te verwijten valt of is het pech voor mij? Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
o.a. bij de anwb kun je hier een en ander over vinden;
https://www.anwb.nl/jurid(...)onderhoud/je-rechten

in het kort;
zolang de schade is ontstaan tijdens het normaal uitvoeren van de werkzaamheden kan de garage niet zonder meer wat verweten worden.
als er dus idd een stuk van de draagarm is afgebroken of een bout of iets anders tijdens werkzaamheden die onderdeel waren van het uitlijnen dan is dat niet heel bijzonder bij een auto van 17 jaar. dan heb je dat inderdaad maar te accepteren.

uiteraard horen we van jou momenteel ook een samenvatting, maar ik zou daar wel bij vermelden dat;
-ik het niet behoorlijk sjiek vind dat de garage iets kapot maakt en de auto terug geeft met, wij weten ook niet hoe het gemaakt moet worden, bel je dealer maar oh ja je kunt niet meer rijden. zo komt het nu over, ik had persoonlijk dan op zijn minst een overleg gevoerd over welke onderdelen er nodig waren, hoe de schade is ontstaan en of ik dan niet zelf de onderdelen kon aanleveren. je kunt natuurlijk niet zeggen dat je verstand hebt van die auto uitlijnen, maar geen idee hebt hoe je onderdelen moet vervangen die je aanraakt en gebruikt tijdens het uitlijnen. daar had ik nog wel een boompje over opgezet.
-het is ook bijzonder dat blijkbaar de saab garage na vervanging draagarmen wel de auto kan uitlijnen, maar zogauw een specialist dezelfde onderdelen aanraakt ze ineens kapot gaan..

tja, dat is wat info die ontbreekt, maar verder, juridisch, hoe onrechtvaardig het ook voelt, als er schade ontstaan tijdens werkzaamheden en de werkzamheden zijn normaal uitgevoerd en dit kon nu eenmaal gebeuren dan is er de garage niets te verwijten.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217803630
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 08:27 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Jij begrijpt me verkeerd.
Je laat één draagarm doen, terwijl de andere kant net zoveel te lijden heeft gehad. Je vervangt toch ook niet maar één remschijf of één remblokje of één ruitenwisser??
Waarom dan wel maar één draagarm?!

En het dan gek vinden dat er geen hol van de sporing meer klopt en ook niet kloppend te krijgen is.....
Ik heb echt nul verstand van auto's. Als mijn garage zegt dat er een draagarm vervangen moet worden dan ga ik daarvan uit. Er is nooit gesproken over beide draagarmen vervangen, geen idee waarom.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zaterdag 31 mei 2025 @ 09:00:05 #24
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217803646
als zo’n uitlijner weet dat dit risico bestaat, moet hij als expert daar de klant van verwittigen, dat niet doen is nalatigheid
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217803791
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 08:31 schreef freak1 het volgende:

[..]
o.a. bij de anwb kun je hier een en ander over vinden;
https://www.anwb.nl/jurid(...)onderhoud/je-rechten

in het kort;
zolang de schade is ontstaan tijdens het normaal uitvoeren van de werkzaamheden kan de garage niet zonder meer wat verweten worden.
als er dus idd een stuk van de draagarm is afgebroken of een bout of iets anders tijdens werkzaamheden die onderdeel waren van het uitlijnen dan is dat niet heel bijzonder bij een auto van 17 jaar. dan heb je dat inderdaad maar te accepteren.

uiteraard horen we van jou momenteel ook een samenvatting, maar ik zou daar wel bij vermelden dat;
-ik het niet behoorlijk sjiek vind dat de garage iets kapot maakt en de auto terug geeft met, wij weten ook niet hoe het gemaakt moet worden, bel je dealer maar oh ja je kunt niet meer rijden. zo komt het nu over, ik had persoonlijk dan op zijn minst een overleg gevoerd over welke onderdelen er nodig waren, hoe de schade is ontstaan en of ik dan niet zelf de onderdelen kon aanleveren. je kunt natuurlijk niet zeggen dat je verstand hebt van die auto uitlijnen, maar geen idee hebt hoe je onderdelen moet vervangen die je aanraakt en gebruikt tijdens het uitlijnen. daar had ik nog wel een boompje over opgezet.
-het is ook bijzonder dat blijkbaar de saab garage na vervanging draagarmen wel de auto kan uitlijnen, maar zogauw een specialist dezelfde onderdelen aanraakt ze ineens kapot gaan..

tja, dat is wat info die ontbreekt, maar verder, juridisch, hoe onrechtvaardig het ook voelt, als er schade ontstaan tijdens werkzaamheden en de werkzamheden zijn normaal uitgevoerd en dit kon nu eenmaal gebeuren dan is er de garage niets te verwijten.
De vorige keer uitlijnen was bij Kwik-Fit, niet bij de Saab-garage. Ze doen daar zelf geen uitlijnen. Omdat de auto nog steeds naar rechts trok adviseerde hij mij naar deze uitlijner te gaan.

De uitlijner doet dit natuurlijk ook niet expres, de manier waarop e.e.a is gegaan vind ik alleen wel opmerkelijk. Voor mijn gevoel zit ik nu met een kapotte auto, terwijl de auto alleen maar iets naar rechts trok toen ik hem kwam brengen. Dat voelt nogal buitenproportioneel. Het verstand weet inmiddels dat dit kan gebeuren met een oude auto.

En toch vraag ik mij af of de expertise van de uitlijner niet ervoor had moeten zorgen dat ze niet aan de klus hadden moeten beginnen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')