Het enige moment dat je aan dat soort onderdelen komt, is als het uitgelijnd (of vervangen) moet worden.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:19 schreef Knutknuttsson het volgende:
Mijn Saab is van 2007. En voor de duidelijkheid; ik ben niet boos op ze. En ik snap ook heel goed dat bij een oudere auto dingen afbreken, vastzitten oid. En als je een minder gangbare auto rijdt dat het extra uitdagingen met zich meebrengt.
Maar dat ik nu met een niet rijdbare auto zit, omdat ze bij de uitlijner iets kapot hebben gemaakt, voelt gewoon niet fijn. Ik breng mijn auto daar natuurlijk niet voor niets heen. Je verwacht zoiets niet bij simpel uitlijnen. Tenminste, hier had ik geen rekening mee gehouden.
Daar heb je gelijk in. De vraag is echter of de uitlijner bewijsbaar iets te verwijten valt.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:19 schreef Knutknuttsson het volgende:
Mijn Saab is van 2007. En voor de duidelijkheid; ik ben niet boos op ze. En ik snap ook heel goed dat bij een oudere auto dingen afbreken, vastzitten oid. En als je een minder gangbare auto rijdt dat het extra uitdagingen met zich meebrengt.
Maar dat ik nu met een niet rijdbare auto zit, omdat ze bij de uitlijner iets kapot hebben gemaakt, voelt gewoon niet fijn. Ik breng mijn auto daar natuurlijk niet voor niets heen. Je verwacht zoiets niet bij simpel uitlijnen. Tenminste, hier had ik geen rekening mee gehouden.
Maar dan is er iets geraakt dat niet geraakt had moeten worden.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:42 schreef kwiwi het volgende:
Is een bedrijf niet gewoon verzekerd voor zulke dingen? Hier had bedrijf (per ongeluk) een kleine lekkage veroorzaakt tijdens het openbreken van stuk muur voor een aanbouw. Een ander bedrijf moest komen om die lekkage te verhelpen, en de kosten daarvan zijn door de aansprakelijkheidsverzekering van het veroorzakende bedrijf betaald. Nu woon ik niet in Nederland, maar kan me zo voorstellen dat dit daar ook bestaat?
Ah op die manier, ja is inderdaad wat anders dan.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dan is er iets geraakt dat niet geraakt had moeten worden.
Als zo'n uitlijner uitschiet en een remleiding raakt of de band lek prikt met een stuk gereedschap, dan zullen ze daar wel voor opdraaien.
Maar als het onderdeel waar je aan moet draaien zo verrot is of vast zit dat het afbreekt, dat zie ik meer als overmacht.
Dat is natuurlijk ook maar een mening
Zou de uitlijner dan niet voordat hij begint moeten constateren dat het een onwerkbare situatie is? En dan niet verder gaan met forceren en op zijn minst even bellen dat t een risico is om de werkzaamheden uit te voeren?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dan is er iets geraakt dat niet geraakt had moeten worden.
Als zo'n uitlijner uitschiet en een remleiding raakt of de band lek prikt met een stuk gereedschap, dan zullen ze daar wel voor opdraaien.
Maar als het onderdeel waar je aan moet werken zo verrot is of vast zit dat het afbreekt, dat zie ik meer als overmacht.
Dat is natuurlijk ook maar een mening
Dat scenario had ik al genoemdquote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:56 schreef noodgang het volgende:
[..]
Zou de uitlijner dan niet voordat hij begint moeten constateren dat het een onwerkbare situatie is? En dan niet verder gaan met forceren en op zijn minst even bellen dat t een risico is om de werkzaamheden uit te voeren?
Als je het wil uitlijnen, zal het toch een keer los moeten.quote:Of die had gebeld van "het zit vast, ik kan wel proberen om het los te maken maar als het afbreekt is het wel uw risico". Het verandert weinig, want had je dan gezegd "doe maar niet, ik blijf zo wel rondrijden"?
Nee, ik ook niet.quote:Ook ik heb geen idee hoor hoe dit juridisch zit.
Dat had ik gezien, maar dan had TS wel de optie gehad om t niet te doen, wat op zich een vrij valide keuze geweest zou zijn als 'iets naar rechts trekken' niet heel hinderlijk was (en de uitlijner was niets te verwijten geweest).quote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat scenario had ik al genoemd
[..]
Draagarm vervangen is volgens mij automatisch "uitlijnen", vind het wel gek dat de garage dat niet zelf geregeld heeft.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:00 schreef noodgang het volgende:
[..]
Dat had ik gezien, maar dan had TS wel de optie gehad om t niet te doen, wat op zich een vrij valide keuze geweest zou zijn als 'iets naar rechts trekken' niet heel hinderlijk was (en de uitlijner was niets te verwijten geweest).
Hier gaat het sws al mis.....quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:33 schreef Knutknuttsson het volgende:
"vorige maand nog een draagarm hebben vervangen"
Toen ook uitgelijnd, alleen bleef de auto wat naar rechts trekken. Op advies van een Saab-specialist nogmaals laten doen (vandaag dus) bij deze garage.quote:
Als het toen ook was uitgelijnd. Hoe kan het dat de uitlijner nu zoveel moeite heeft om iets los te krijgen en zelfs je auto slooptquote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:37 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Toen ook uitgelijnd, alleen bleef de auto wat naar rechts trekken. Op advies van een Saab-specialist nogmaals laten doen (vandaag dus) bij deze garage.
Ze hebben niet gebeld, ik heb geen keuze gehad om wel of niet proberen los te maken. Waarschijnlijk is het ze ook maar gewoon overkomen en was het kwaad geschiedt.
Geen idee. Misschien toen alleen voor gedaan? Of dat alles net binnen de marge viel en niets losgemaakt hoefde te worden? Ik weet het niet. Zal morgen eens kijken waar dat rapport is.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 23:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Als het toen ook was uitgelijnd. Hoe kan het dat de uitlijner nu zoveel moeite heeft om iets los te krijgen en zelfs je auto sloopt
Jij begrijpt me verkeerd.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:37 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Toen ook uitgelijnd, alleen bleef de auto wat naar rechts trekken. Op advies van een Saab-specialist nogmaals laten doen (vandaag dus) bij deze garage.
Ze hebben niet gebeld, ik heb geen keuze gehad om wel of niet proberen los te maken. Waarschijnlijk is het ze ook maar gewoon overkomen en was het kwaad geschied.
o.a. bij de anwb kun je hier een en ander over vinden;quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:33 schreef Knutknuttsson het volgende:
Weet niet zo goed wat ik met het volgende aan moet:
Ik had vandaag een afspraak om mijn auto uit te laten lijnen. Auto trok iets naar rechts en dat wilde ik graag verhelpen. Het bedrijf waar ik mijn auto naartoe bracht is een gespecialiseerd bedrijf in banden en uitlijnen. Na een uurtje kreeg een telefoontje dat ik de auto op kon halen, maar dat het niet helemaal gelukt is. Echter, toen ik de auto op kwam halen vertelde de medewerker dat de boel muurvast zat en dat er in de poging om uit te lijnen iets was afgebroken. Gevolg: de band rechtsachter staat nu helemaal scheef, net als het stuur. De medewerker vertelde zelfs dat de auto niet meer rijdbaar is. Ai.
Omdat het een Saab betreft wist man ook niet zo goed waar hij onderdelen ter reparatie vandaan moest halen. Ik baalde natuurlijk flink en toen heb ik de auto tóch maar naar mijn normale garage gereden (10 minuutjes), aangezien ze daar vorige maand nog een draagarm hebben vervangen en wel de kennis hebben om aan een Saab te sleutelen. Daar gaan ze volgende week kijken wat er mogelijk is. Dat is natuurlijk niet gratis en wie weet welke kosten hier nog meer achteraan komen,
En dus wat nu? Ik breng een goed rijdende auto naar de garage en krijg dit ervoor terug. Is dit iets waar de uitlijner iets te verwijten valt of is het pech voor mij? Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Ik heb echt nul verstand van auto's. Als mijn garage zegt dat er een draagarm vervangen moet worden dan ga ik daarvan uit. Er is nooit gesproken over beide draagarmen vervangen, geen idee waarom.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:27 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Jij begrijpt me verkeerd.
Je laat één draagarm doen, terwijl de andere kant net zoveel te lijden heeft gehad. Je vervangt toch ook niet maar één remschijf of één remblokje of één ruitenwisser??
Waarom dan wel maar één draagarm?!
En het dan gek vinden dat er geen hol van de sporing meer klopt en ook niet kloppend te krijgen is.....
De vorige keer uitlijnen was bij Kwik-Fit, niet bij de Saab-garage. Ze doen daar zelf geen uitlijnen. Omdat de auto nog steeds naar rechts trok adviseerde hij mij naar deze uitlijner te gaan.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:31 schreef freak1 het volgende:
[..]
o.a. bij de anwb kun je hier een en ander over vinden;
https://www.anwb.nl/jurid(...)onderhoud/je-rechten
in het kort;
zolang de schade is ontstaan tijdens het normaal uitvoeren van de werkzaamheden kan de garage niet zonder meer wat verweten worden.
als er dus idd een stuk van de draagarm is afgebroken of een bout of iets anders tijdens werkzaamheden die onderdeel waren van het uitlijnen dan is dat niet heel bijzonder bij een auto van 17 jaar. dan heb je dat inderdaad maar te accepteren.
uiteraard horen we van jou momenteel ook een samenvatting, maar ik zou daar wel bij vermelden dat;
-ik het niet behoorlijk sjiek vind dat de garage iets kapot maakt en de auto terug geeft met, wij weten ook niet hoe het gemaakt moet worden, bel je dealer maar oh ja je kunt niet meer rijden. zo komt het nu over, ik had persoonlijk dan op zijn minst een overleg gevoerd over welke onderdelen er nodig waren, hoe de schade is ontstaan en of ik dan niet zelf de onderdelen kon aanleveren. je kunt natuurlijk niet zeggen dat je verstand hebt van die auto uitlijnen, maar geen idee hebt hoe je onderdelen moet vervangen die je aanraakt en gebruikt tijdens het uitlijnen. daar had ik nog wel een boompje over opgezet.
-het is ook bijzonder dat blijkbaar de saab garage na vervanging draagarmen wel de auto kan uitlijnen, maar zogauw een specialist dezelfde onderdelen aanraakt ze ineens kapot gaan..
tja, dat is wat info die ontbreekt, maar verder, juridisch, hoe onrechtvaardig het ook voelt, als er schade ontstaan tijdens werkzaamheden en de werkzamheden zijn normaal uitgevoerd en dit kon nu eenmaal gebeuren dan is er de garage niets te verwijten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |