abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217803891
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 09:15 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
De vorige keer uitlijnen was bij Kwik-Fit, niet bij de Saab-garage. Ze doen daar zelf geen uitlijnen. Omdat de auto nog steeds naar rechts trok adviseerde hij mij naar deze uitlijner te gaan.

De uitlijner doet dit natuurlijk ook niet expres, de manier waarop e.e.a is gegaan vind ik alleen wel opmerkelijk. Voor mijn gevoel zit ik nu met een kapotte auto, terwijl de auto alleen maar iets naar rechts trok toen ik hem kwam brengen. Dat voelt nogal buitenproportioneel. Het verstand weet inmiddels dat dit kan gebeuren met een oude auto.

En toch vraag ik mij af of de expertise van de uitlijner niet ervoor had moeten zorgen dat ze niet aan de klus hadden moeten beginnen.
en daarvoor hebben we te weinig informatie. kwik-fit is ook weer nieuw informatie je zei eerst
quote:
Toen ook uitgelijnd, alleen bleef de auto wat naar rechts trekken. Op advies van een Saab-specialist nogmaals laten doen (vandaag dus) bij deze garage.
dus ik ging er even vanuit dat het bij de saab garage was.
tja, wellicht hebben ze bij de kwikfit alles met loctite vastgezet, weet jij veel.

in essentie moet je ervan uitgaan, tenzij het duidelijk niet het geval is, dat de garage haar werk heeft gedaan. dat vind je ook terug in de link. dat er tijdens die werkzaamheden iets kan gebeuren, bijvoorbeeld een bout afbreken, bij het loshalen van iets dat is te verwachten bij een auto van die leeftijd. en dat heb jij maar te accepteren.

dat het eindresultaat ervoor zorgt dat de reparatie groter wordt, tja, dat is gewoon dikke pech. zolang die garage naar eer en geweten heeft gehandeld en de schade is ontstaan tijdens het proberen te repareren is het pech.

maar, omdat wij ook niet alle informatie hebben (en dat is ook lastig) is het ook lastig om het beste advies te geven. door de bocht genomen zou ik zeggen dat het niet heel netjes was om je zo weer te laten vertrekken, maar wel eerlijk.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217805249
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 09:24 schreef freak1 het volgende:

[..]
en daarvoor hebben we te weinig informatie. kwik-fit is ook weer nieuw informatie je zei eerst
[..]
dus ik ging er even vanuit dat het bij de saab garage was.
tja, wellicht hebben ze bij de kwikfit alles met loctite vastgezet, weet jij veel.

in essentie moet je ervan uitgaan, tenzij het duidelijk niet het geval is, dat de garage haar werk heeft gedaan. dat vind je ook terug in de link. dat er tijdens die werkzaamheden iets kan gebeuren, bijvoorbeeld een bout afbreken, bij het loshalen van iets dat is te verwachten bij een auto van die leeftijd. en dat heb jij maar te accepteren.

dat het eindresultaat ervoor zorgt dat de reparatie groter wordt, tja, dat is gewoon dikke pech. zolang die garage naar eer en geweten heeft gehandeld en de schade is ontstaan tijdens het proberen te repareren is het pech.

maar, omdat wij ook niet alle informatie hebben (en dat is ook lastig) is het ook lastig om het beste advies te geven. door de bocht genomen zou ik zeggen dat het niet heel netjes was om je zo weer te laten vertrekken, maar wel eerlijk.
Ik snap je eerste punt.
De draagarm is vervangen en toen heb ik de auto laten uitlijnen bij Kwik-Fit. De garage doet het zelf namelijk niet. Kwik-Fit was simpelweg het dichtste bij voor mij, vandaar. Er was aanzienlijke verbetering in het rijgedrag, maar het naar rechts trekken nog niet helemaal verholpen. Storend? Ja, maar niet onoverkomelijk.

Later is de auto voor een andere reparatie op de brug geweest bij de Saab-specialist. Toen ik vertelde dat de auto na het uitlijnen nog steeds een beetje naar rechts trok, raadde hij deze uitlijner aan. Met dit als gevolg.

Voor de rest weet ik ook niet meer dan hierboven al gezegd is: afgebroken bout en door de uitlijner niet één, twee, drie te herstellen, want Saab. Toen de beslissing genomen om hem naar de garage te brengen. Op dat moment leek dat de enige logische keuze.

Ik wacht nu maar even af wat de garage gaat zeggen. Hopelijk valt het mee en is het simpel op te lossen.

Dikke pech, dat is het.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zaterdag 31 mei 2025 @ 11:50:01 #28
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_217805569
Rij jij een garage?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_217805849
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 11:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Rij jij een garage?
Er mist inderdaad het woordje 'auto'
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zaterdag 31 mei 2025 @ 15:26:32 #30
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_217807808
Eerst Saab dealer en toen KwikFit en dan een uitlijn expert, bij de laatste gaat het goed fout maar wat hebben de anderen laten liggen/zitten wat ze je niet verteld hebben?
  zaterdag 31 mei 2025 @ 17:37:16 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217809718
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 21:37 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Toen ook uitgelijnd, alleen bleef de auto wat naar rechts trekken. Op advies van een Saab-specialist nogmaals laten doen (vandaag dus) bij deze garage.
Ze hebben niet gebeld, ik heb geen keuze gehad om wel of niet proberen los te maken. Waarschijnlijk is het ze ook maar gewoon overkomen en was het kwaad geschied.
Op advies van de Saab-specialist naar deze uitlijner? Damn...
Ik had de Saab-specialist overigens de auto daar laten ophalen, als ik idd al een ander aan m'n auto had laten werken, maar bij een adres op advies van m'n Saab specialist zou ik dat vertrouwen wel hebben.

Al met al wel waardeloos dat het zo gelopen is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 31 mei 2025 @ 17:38:39 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217809739
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 02:31 schreef r_one het volgende:

[..]
@:Leandra :{w
Stupid is as stupid does, they can't help it.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 31 mei 2025 @ 17:42:04 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217809768
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 11:18 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Ik snap je eerste punt.
De draagarm is vervangen en toen heb ik de auto laten uitlijnen bij Kwik-Fit. De garage doet het zelf namelijk niet. Kwik-Fit was simpelweg het dichtste bij voor mij, vandaar. Er was aanzienlijke verbetering in het rijgedrag, maar het naar rechts trekken nog niet helemaal verholpen. Storend? Ja, maar niet onoverkomelijk.

Later is de auto voor een andere reparatie op de brug geweest bij de Saab-specialist. Toen ik vertelde dat de auto na het uitlijnen nog steeds een beetje naar rechts trok, raadde hij deze uitlijner aan. Met dit als gevolg.

Voor de rest weet ik ook niet meer dan hierboven al gezegd is: afgebroken bout en door de uitlijner niet één, twee, drie te herstellen, want Saab. Toen de beslissing genomen om hem naar de garage te brengen. Op dat moment leek dat de enige logische keuze.

Ik wacht nu maar even af wat de garage gaat zeggen. Hopelijk valt het mee en is het simpel op te lossen.

Dikke pech, dat is het.
Oh okay, dus hij is een maand geleden bij Kwik-fit geweest voor uitlijnen? Hmmz 🫣
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217814561
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 11:18 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Ik snap je eerste punt.
De draagarm is vervangen en toen heb ik de auto laten uitlijnen bij Kwik-Fit. De garage doet het zelf namelijk niet. Kwik-Fit was simpelweg het dichtste bij voor mij, vandaar. Er was aanzienlijke verbetering in het rijgedrag, maar het naar rechts trekken nog niet helemaal verholpen. Storend? Ja, maar niet onoverkomelijk.

Later is de auto voor een andere reparatie op de brug geweest bij de Saab-specialist. Toen ik vertelde dat de auto na het uitlijnen nog steeds een beetje naar rechts trok, raadde hij deze uitlijner aan. Met dit als gevolg.

Voor de rest weet ik ook niet meer dan hierboven al gezegd is: afgebroken bout en door de uitlijner niet één, twee, drie te herstellen, want Saab. Toen de beslissing genomen om hem naar de garage te brengen. Op dat moment leek dat de enige logische keuze.

Ik wacht nu maar even af wat de garage gaat zeggen. Hopelijk valt het mee en is het simpel op te lossen.

Dikke pech, dat is het.
vind het, als ik eerlijk ben, een beetje halfbakken verhaal.

dus;
de garage vervangt 1 draagarm. dat is al gek zoals eerder vermeld tenzij je iets geraakt hebt, want dat er heftige slijtage aan 1 is maar niet aan de ander is bijzonder. maargoed.
toen moest er idd uitgelijnd worden. de garage stuurt je naar kwik-fit en doen het niet zelf. okay ik snap dat hij je naar een specialistischere tent stuurt maar ik ben nog nooit bij een autogarage geweest die geen uitlijning kon doen. uiteraard zijn er specialisten in dat gebied maar toch nog bijzonder.

daar hebben ze dat gedaan, maar je auto trok nog altijd naar rechts. daar heb je niets van tegen de kwikfit gezegd, ze hebben ook geen aantekeningen gemaakt dat er iets niet goed was gegaan of iets niet goed was. terwijl je zelf merkte dat de auto naar rechts trok. dat heb je lekker een maand genegeerd, toen ben je bij de garage gaan klagen. op dat moment was de kwikfit toch niet de beste keus en stuurt de garage je naar een specialist.
die specialist gaat beginnen en trekt een bout kapot. uit ellende breng je de auto maar weer naar de garage.

onderaan de streep is het wel een opeenstapeling van ellende. die specialist kan niets doen aan het kapottrekken van een bout. dat kan nu eenmaal gebeuren. maar hoe kan de garage de boel vervangen terwijl die bout vast zit? hoe kan de kwikfit uitlijnen terwijl die bout vast zit? blijkbaar niet, want hij bleef trekken.

ik vind het een apart verhaal.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  zondag 1 juni 2025 @ 09:59:17 #35
454405 escortmk2
petrolhead
pi_217815287
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 23:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zijn de Saab-modellen uit die periode onderhuids niet Opel?
Dat valt in de praktijk best tegen, Saab heeft aan veel onderdelen een eigen draai gegeven en zo heeft de auto van TS een ReAxs-achteras. Dat is ook precies de reden dat uitlijnen van deze auto een bijzonder klusje is dat lang niet alle Saab-specialisten zelf goed kunnen.
  zondag 1 juni 2025 @ 12:14:40 #36
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_217816934
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 08:33 schreef freak1 het volgende:

[..]
vind het, als ik eerlijk ben, een beetje halfbakken verhaal.

dus;
de garage vervangt 1 draagarm. dat is al gek zoals eerder vermeld tenzij je iets geraakt hebt, want dat er heftige slijtage aan 1 is maar niet aan de ander is bijzonder. maargoed.
toen moest er idd uitgelijnd worden. de garage stuurt je naar kwik-fit en doen het niet zelf. okay ik snap dat hij je naar een specialistischere tent stuurt maar ik ben nog nooit bij een autogarage geweest die geen uitlijning kon doen. uiteraard zijn er specialisten in dat gebied maar toch nog bijzonder.

daar hebben ze dat gedaan, maar je auto trok nog altijd naar rechts. daar heb je niets van tegen de kwikfit gezegd, ze hebben ook geen aantekeningen gemaakt dat er iets niet goed was gegaan of iets niet goed was. terwijl je zelf merkte dat de auto naar rechts trok. dat heb je lekker een maand genegeerd, toen ben je bij de garage gaan klagen. op dat moment was de kwikfit toch niet de beste keus en stuurt de garage je naar een specialist.
die specialist gaat beginnen en trekt een bout kapot. uit ellende breng je de auto maar weer naar de garage.

onderaan de streep is het wel een opeenstapeling van ellende. die specialist kan niets doen aan het kapottrekken van een bout. dat kan nu eenmaal gebeuren. maar hoe kan de garage de boel vervangen terwijl die bout vast zit? hoe kan de kwikfit uitlijnen terwijl die bout vast zit? blijkbaar niet, want hij bleef trekken.

ik vind het een apart verhaal.
Tja, wat kan ik zeggen. Het is toch echt zo gegaan. Alleen de klagerige toon die jij schetst is niet correct.

Kwik Fit heeft wel degelijk uitgelijnd en inderdaad, daarna trok de auto nog steeds (licht) naar rechts en daar ben ik inderdaad mee doorgereden. Zeker omdat het verschil met vóór het uitlijnen heel goed merkbaar was. Pas toen de auto weer op de brug stond voor een andere reparatie kwam het weer te sprake. Gewoon in een gesprek met de monteur en niet om te klagen, zoals je stelt. Hij dacht dat ook deze lichte trek wel te verhelpen was en raadde dus deze uitlijner aan. Tot zo ver niets geks, toch? Afgezien misschien van het feit dat ik zelf na de KwikFit genoegen nam met een niet 100% recht rijdende auto, maar zoals al gezegd; het verschil in rijgedrag was echt goed te merken. Ik ben trouwens niet op advies van de garage naar Kwik Fit gegaan, maar simpelweg omdat deze het dichtst bij mijn huis is. Het had elke andere uitlijner kunnen zijn.

Overigens kan ik het rapport van Kwik Fit niet vinden, maar die zal hoogstwaarschijnlijk wel bij de papieren in de auto liggen. Die weer bij de garage staat...dat had misschien meer duidelijkheid kunnen scheppen.

Dat alle garages kunnen uitlijnen is volgens mij niet waar. Veel garages gebruiken een externe partner om dit te doen, zeker de kleinere.

En dan die draagarmen; ik weet echt niet waarom er één is vervangen. Ik heb daar toen ook niet over nagedacht. Er moest volgens de garage een draagarm vervangen worden en dat hebben ze gedaan. Er is niet gesproken over alle draagarmen vervangen, dat was blijkbaar niet nodig. Om welke, mij onbekende, reden dan ook.
Uit jullie reacties maak ik uit dat normaal gesproken beide draagarmen tegelijk worden vervangen, dat is dus niet gebeurd. Dat is dan op zich vreemd, al moet ik zeggen dat ik de monteur 100% vertrouw in zijn werk. Als hij de afweging maakt dat het niet hoeft, ga ik daar in mee. Ik heb nul verstand van technische zaken van een auto, dus daar vertrouw ik dan op.

Als ze deze week met mijn auto aan de slag gaan zal ik zeker navragen waarom dat toen niet is gedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Knutknuttsson op 01-06-2025 12:29:48 ]
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zondag 1 juni 2025 @ 12:50:33 #37
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_217817587
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 17:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Op advies van de Saab-specialist naar deze uitlijner? Damn...
Ik had de Saab-specialist overigens de auto daar laten ophalen, als ik idd al een ander aan m'n auto had laten werken, maar bij een adres op advies van m'n Saab specialist zou ik dat vertrouwen wel hebben.

Al met al wel waardeloos dat het zo gelopen is.
Op dat moment moest ik even snel schakelen en de auto naar de garage rijden leek de enige logische optie. Achteraf had ik beter kunnen vragen of ze de auto op konden halen, inderdaad.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_217830653
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 12:14 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Tja, wat kan ik zeggen. Het is toch echt zo gegaan. Alleen de klagerige toon die jij schetst is niet correct.

Kwik Fit heeft wel degelijk uitgelijnd en inderdaad, daarna trok de auto nog steeds (licht) naar rechts en daar ben ik inderdaad mee doorgereden. Zeker omdat het verschil met vóór het uitlijnen heel goed merkbaar was. Pas toen de auto weer op de brug stond voor een andere reparatie kwam het weer te sprake. Gewoon in een gesprek met de monteur en niet om te klagen, zoals je stelt. Hij dacht dat ook deze lichte trek wel te verhelpen was en raadde dus deze uitlijner aan. Tot zo ver niets geks, toch? Afgezien misschien van het feit dat ik zelf na de KwikFit genoegen nam met een niet 100% recht rijdende auto, maar zoals al gezegd; het verschil in rijgedrag was echt goed te merken. Ik ben trouwens niet op advies van de garage naar Kwik Fit gegaan, maar simpelweg omdat deze het dichtst bij mijn huis is. Het had elke andere uitlijner kunnen zijn.

Overigens kan ik het rapport van Kwik Fit niet vinden, maar die zal hoogstwaarschijnlijk wel bij de papieren in de auto liggen. Die weer bij de garage staat...dat had misschien meer duidelijkheid kunnen scheppen.

Dat alle garages kunnen uitlijnen is volgens mij niet waar. Veel garages gebruiken een externe partner om dit te doen, zeker de kleinere.

En dan die draagarmen; ik weet echt niet waarom er één is vervangen. Ik heb daar toen ook niet over nagedacht. Er moest volgens de garage een draagarm vervangen worden en dat hebben ze gedaan. Er is niet gesproken over alle draagarmen vervangen, dat was blijkbaar niet nodig. Om welke, mij onbekende, reden dan ook.
Uit jullie reacties maak ik uit dat normaal gesproken beide draagarmen tegelijk worden vervangen, dat is dus niet gebeurd. Dat is dan op zich vreemd, al moet ik zeggen dat ik de monteur 100% vertrouw in zijn werk. Als hij de afweging maakt dat het niet hoeft, ga ik daar in mee. Ik heb nul verstand van technische zaken van een auto, dus daar vertrouw ik dan op.

Als ze deze week met mijn auto aan de slag gaan zal ik zeker navragen waarom dat toen niet is gedaan.
ik wil je niet beschuldigen van een klagerige toon verder, maar de manier waarop het is gelopen is gewoon wat knullig. laat ik het dan zo zeggen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')