Die uitspraak heb ik zelf niet bedacht, maar is van een vriend van mij. Deze vriend (80+) is onlangs uit Amsterdam weggevlucht omdat hij daar te veel omringd wordt door, zoals hij zelf zegt, mensen van andere rassen die hier volgens hem niet thuishoren.
Nu was mijn eerste gevoel bij deze uitspraak dat die behoorlijk racistisch was, maar daarna begon ik er toch over na te denken. Baudet heeft vergelijkbare dingen gezegd. Strekking is dat de blanke West-Europese mens thuishoort in de West-Europese cultuur en dat bijvoorbeeld negroïde mensen en Arabieren fundamenteel niet geschikt zijn om in onze cultuur te leven. Wellicht bedoelen zij daarmee dat dit iets genetisch is. Die indruk krijg ik althans.
Nu is mijn eerste gevoel weer dat dit vrij racistisch is en het is niet iets waar ik veel over na heb gedacht. Ik ben mij bewust van het feit dat er over bepaalde volkeren, rassen of geloven bepaalde aannames van karakter worden gedaan. Bijvoorbeeld dat joden goed zijn in geld verdienen of daar in elk geval erg op gesteld zijn. Of dat negroïde mensen lui zijn.
Ik heb dat nooit voor waar aangenomen, maar ik besef wel dat het waar zou kunnen zijn dat mensen zich generatie na generatie hebben aangepast aan de plek waar ze leven. Als mensen generatie na generatie in een gebied leven waar ze moeten "hosselen" voor hun bestaan, dan zit dat misschien in de genen verankerd. Dan kunnen we misschien niet verwachten dat zelfs de generaties daarna die in een West-Europees land geboren worden stoppen met "hosselen" of ander gedrag of gewoontes vertonen die niet met onze cultuur overeenkomen. Of als Afrikanen generatie na generatie in hete en corrupte landen leven waar dingen vaak morgen gebeuren omdat je je nu eenmaal niet kunt haasten, zit dat misschien na een tijd ook wel in de genen van een bepaald volk dat je je niet druk maakt en dingen lekker rustig aan doet. Dat is niet goed of slecht uiteraard.
Andere mensen beweren weer dat alleen een cultuur bepaalt hoe je je voelt en gedraagt en dat dus een Afrikaan die bijvoorbeeld direct na de geboorte door een Fries gezin geadopteerd wordt gewoon 100% Fries is in zijn gedragingen en uitingen.
Hoe moet ik hier nu tegen aankijken? Mijn eerste indruk was dat mijn vriend racistisch is, maar ik wil er toch met een open blik in en wil ook wel accepteren dat wat hij zegt een bepaalde kern van waarheid kan hebben, in grote lijnen.
Mja