abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217787178
NCAB (Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding):
quote:
In de Volkskrant van afgelopen zaterdag stond een analyse van de Gaza oorlog, gepend door de krant zelf. In dit stuk schreef de krant: “de nazaten van de slachtoffers van de Holocaust zijn zelf dader geworden”.

De krant bedient zich hiermee van een klassiek antisemitisch mechanisme: het toeschrijven van negatieve eigenschappen of daden aan een hele bevolkingsgroep, ongeacht individueel gedrag. Daarbij worden Joden ook nog eens gelijkgesteld met beleidsmakers in een ander land, Israël. Ze krijgen een collectieve schuld toeschreven, op basis van hun afkomst en geschiedenis.

Deze zinsnede maakt bovendien een directe morele en historische vergelijking tussen de slachtoffers van de Holocaust en vermeende daden van hun nakomelingen, waarmee het unieke, systematische karakter van de Holocaust wordt gebagatelliseerd, en de herinnering eraan wordt misbruikt voor hedendaagse politieke doeleinden.

Zulke vergelijkingen zijn niet alleen feitelijk onjuist, maar versterken ook antisemitische stereotypen en vijandigheid tegenover Joden als collectief.

De stelling is een krant onwaardig.
https://x.com/NCAB_NL/status/1927995563649421514
  donderdag 29 mei 2025 @ 12:56:32 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217787205
Volgens dit soort instellingen is een Palestijns kind dat op de grond ligt terwijl een Jood het aan het trappen is ook nog een antisemiet als die jood daarbij zijn enkel verzwikt.
The End Times are wild
pi_217787210
Prima dat er eens stelling wordt genomen tegen de activistisch linkse media.
  donderdag 29 mei 2025 @ 12:57:14 #4
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217787213
Ach ja, het verbaast me niets meer.

Eén grote propagandashow, de huidige media.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217787214
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:56 schreef LXIV het volgende:
Volgens dit soort instellingen is een Palestijns kind dat op de grond ligt terwijl een Jood het aan het trappen is ook nog een antisemiet als die jood daarbij zijn enkel verzwikt.
Vreemde hersenkronkel maar je hebt er ongetwijfeld bewijs bij?
pi_217787217
Zou het stuk even moeten lezen dan. Is het een journalistieke objectieve analyse, of is het een column. Wat is de argumentatie, als die er staat? Wat is de context van die zinsnede? Het is van de poster van de tweet namelijk weer heel stereotype om zoiets absoluuts te zeggen als 'krant onwaardig' zonder de volledige context erbij te plaatsen en 'antisemitisme' te roepen, dus als lezer denk ik dan altijd; ja ja ja, het zal wel weer.
-nee-
pi_217787230
En, niet onbelangrijk, over welk artikel gaat het? Want een tweetje dumpen kunnen we allemaal wel.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_217787233
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ach ja, het verbaast me niets meer.

Eén grote propagandashow, de huidige media.
Mijn inziens is dat het gevolg van de obsessie met inclusiviteit en diversiteit.

Op de redacties zitten alleen nog maar ideologisch gedreven woke figuren ipv kundige onafhankelijke journalisten.
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:00:44 #9
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217787236
De NCAB heeft ook recht op een mening.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217787240
wel kut voor joden, eeuwenlang hard tegen gediscrimineerd, en nu ze onlangs 'wit' zijn geworden zijn ze de duivel in de ogen van links. voor (extreem)rechts waren ze dat natuurlijk altijd, maar tegenwoordig zijn ze een beetje vriendelijker jegens joden om diezelfde reden

er valt klaarblijkelijk niet te winnen als je joods bent helaas :{

[ Bericht 3% gewijzigd door gwn_een_user op 29-05-2025 13:10:51 ]
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:01:41 #11
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217787245
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:00 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Mijn inziens is dat het gevolg van de obsessie met inclusiviteit en diversiteit.

Op de redacties zitten alleen nog maar ideologisch gedreven woke figuren ipv kundige onafhankelijke journalisten.
Dat weet je met AD, NRC, Nu.nl, Joop, Volkskrant, NOS, NPO, BNN-Vara.

Haast sektarisch hoe de nieuwe religie gepromoot wordt. En hoe wereldvreemd, denken dat het gros van Nederland daar achter staat.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217787255
Ach, NCAB.
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:04:19 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217787265
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:01 schreef gwn_een_user het volgende:
wel kut voor joden, eeuwenlang hard tegen gediscrimineerd, en nu ze onlangs 'wit' zijn geworden zijn ze de duivel in de ogen van links. voor rechts waren ze dat natuurlijk altijd, maar tegenwoordig zijn ze een beetje vriendelijker jegens joden om diezelfde reden
Ja, bizarre afslag was dat... Joden zijn ineens blank en Europees, geloof ik.

Sta je natuurlijk bij de intersectionele ballotagecommissie sowieso al 10-0 achter.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217787317
Als de NCAB dit zo'n slecht opiniestuk vindt, dan staat het de NCAB vrij om een klacht in te dienen bij de Raad voor de Journalistiek, of om zelfs aangifte te doen bij het openbaar ministerie.
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:15:59 #15
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217787341
Is dat het verlengstuk van het CIDI die ook elke vorm van kritiek wegzetten als aNtIsEmItIsMe?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217787348
Typische D66-rechters bij het NCAB.
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:20:40 #17
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217787369
Dit zijn natuurlijk bijzonder schrikbarende teksten, maar zoiets kun je verwachten bij de progressief linkse Volkskrant.

'De nazaten van de slachtoffers van de Holocaust zijn zelf dader geworden'

Dit impliceert dat alle Asjkenazische en Sefardische Joden, van Argentinië tot Australië en van de VS tot Oekraïne en Turkije schuldig zijn aan het feit dat er Palestijnse burgers om het leven komen.

Tevens laat het zien dat alle haatdrek die er over Israël wordt gezegd weg degelijk de Joden in bredere zin wordt aangerekend. Alleen de meesten zijn nog net zo slim om dit op en huichelachtige manier counteren als men er op wordt aangesproken. Dan is het ineens 'Waarom mag ik geen kritiek hebben op de Israëlische regering?' ...
quote:
10s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:15 schreef Caland het volgende:
Is dat het verlengstuk van het CIDI die ook elke vorm van kritiek wegzetten als aNtIsEmItIsMe?
Wat vind jij eigenlijk van de zin in dit artikel? Misschien is het een goed idee daar eerst over te beginnen in plaats van de NCAB belachelijk proberen te maken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217787380
Komt dit nou echt als een verrassing? NRC gebruikt inmiddels Al Jazeera als hun voornaamste bron voor al het nieuws uit Gaza en Israël.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:24:53 #19
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217787395
quote:
14s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:20 schreef HowardRoark het volgende:
Dit zijn natuurlijk bijzonder schrikbarende teksten, maar zoiets kun je verwachten bij de progressief linkse Volkskrant.

'De nazaten van de slachtoffers van de Holocaust zijn zelf dader geworden'

Dit impliceert dat alle Asjkenazische en Sefardische Joden, van Argentinië tot Australië en van de VS tot Oekraïne en Turkije schuldig zijn aan het feit dat er Palestijnse burgers om het leven komen.

Tevens laat het zien dat alle haatdrek die er over Israël wordt gezegd weg degelijk de Joden in bredere zin wordt aangerekend. Alleen de meesten zijn nog net zo slim om dit op en huichelachtige manier counteren als men er op wordt aangesproken. Dan is het ineens 'Waarom mag ik geen kritiek hebben op de Israëlische regering?' ...
[..]
Wat vind jij eigenlijk van de zin in dit artikel? Misschien is het een goed idee daar eerst over te beginnen in plaats van de NCAB belachelijk proberen te maken.
Ik heb het hele artikel gelezen en daar wordt die ene zin al aardig genuanceerd, nota bene in de daaropvolgende zin al. Vreemd dat dit wordt weggelaten in dit onzinnige tweetje
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:27:28 #20
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217787417
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:22 schreef mackinac het volgende:
Komt dit nou echt als een verrassing? NRC gebruikt inmiddels Al Jazeera als hun voornaamste bron voor al het nieuws uit Gaza en Israël.
NRC is inderdaad ook een krant waar men volledig is geradicaliseerd mbt dit conflict, daar waren kort na de aanslagen van 7 oktober journalisten al bezig met een Joodse collega te bestoken via WhatsApp. Daarom wordt het ook tijd de duimschroeven in zulke contreien eens flink aan te draaien.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217787418
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:22 schreef mackinac het volgende:
Blijkbaar is het nodig voor de rodelijnaanhangers.
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:34:37 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217787451
quote:
10s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:15 schreef Caland het volgende:
die UI wordt steeds griezeliger.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:36:50 #23
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217787464
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
die UI wordt steeds griezeliger.
Het is mij vooral volstrekt onduidelijk is wat het doel is van het tweetje. Gaan ze aangifte doen, gaan ze verzoeken tot rectificatie of is dit het?
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:43:55 #24
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217787503
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:24 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik heb het hele artikel gelezen en daar wordt die ene zin al aardig genuanceerd, nota bene in de daaropvolgende zin al. Vreemd dat dit wordt weggelaten in dit onzinnige tweetje
Dit is natuurlijk geen nuance:
quote:
De regering-Netanyahu zaagt nu beide pijlers door. De nazaten van de slachtoffers van de Holocaust zijn zelf daders geworden. Natuurlijk is de oorlog in Gaza van een andere orde dan de systematische uitroeiing van de Joden door de nazi’s. Maar toch: volgens velen gebruikt Israël in Gaza genocidaal geweld.
De insinuatie blijft immers dat de 'nazaten van de slachtoffers van de Holocaust' hier 'de daders' zouden zijn en Israël (het land dat deze mensen schijnbaar collectief gepresenteerd) genocidaal geweld zou gebruiken.

Dit is natuurlijk opmerkelijk aangezien deze oorlog is begonnen door de Palestijnen zelf, Israël niet de aanstichter is maar de partij die is aangevallen en Joden in de diaspora nooit verantwoordelijk kunnen worden gehouden.

Het wekt ook de vraag op hoe het toch komt dat men in progressief linkse contreien zoals die van de Volkskrant, al meer dan een jaar bezig is met het in de bres springen voor de Palestijnen en hun terreur, waarbij men Israël (en indirect dus ook Joden) probeert te demoniseren.
pi_217787514
quote:
10s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:36 schreef Caland het volgende:
Het is mij vooral volstrekt onduidelijk is wat het doel is van het tweetje. Gaan ze aangifte doen, gaan ze verzoeken tot rectificatie of is dit het?
Ik denk geen van deze dingen, anders had hij dat al wel gedaan. Het lijkt alsof de NCAB vooral uit is op stemmingmakerij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')