Waarom zou je een ontzettend dure robot een tillift laten bedienen, als je ook gewoon de actuator op de tillift zelf slim kan maken? Hij heeft maar één taak, dus dat is veel makkelijker te realiseren dan een humanoid robot ontwikkelen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:07 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Waarom zou je 20 dingen die kapot kunnen gaan en aanschafprijs verhoogt dan 1 robot die "vrijwel" alles kan?
Daarnaast, waarom zou een robot geen Tillift kunnen bedienen?
De discussie was of een robot in de vorm van een mens altijd beter zou zijn. Ik classificeer een tillift niet als robot, maar geef een duidelijk voorbeeld waarin de fysiek van een humanoid robot ontzettend in het nadeel is. Een robot met mensenvorm zal nooit zware mensen uit het bed kunnen tillen, tenzij hij zelf drie keer zo zwaar is als de patient. Pure fysiek, waar zijn contactpunten zitten en zijn zwaartepunt.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een tillift is ook geen robot maar een hulpmiddel. Die tillift komt niet autonoom aanrijden en brengt ook niet zelfstandig de tilbanden aan.![]()
Om een tillift hier als een robot te classificeren is nogal vreemd vooral als je daarna dingen gaat roepen over ronduit dom.
Een robot is er om de Tillift richting het bed te brengen, eventueel reparaties uit te voeren? Een tillift repareert zich niet uit zichzelf. Robot is daarnaast natuurlijk voor veel meer functies handig als we Elon Musk mogen geloven wat deze allemaal gaat kunnen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom zou je een ontzettend dure robot een tillift laten bedienen, als je ook gewoon de actuator op de tillift zelf slim kan maken? Hij heeft maar één taak, dus dat is veel makkelijker te realiseren dan een humanoid robot ontwikkelen.
[..]
Puur fysiek kan een robot met humane vormen alsnog bewegingen maken die de mens niet kan, een knie stopt bij ons op 180 graden een robot knie zou je tot 270 graden kunnen laten gaan waardoor het zwaartepunt en steunpunt verhaal al geen hout meer snijdt.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom zou je een ontzettend dure robot een tillift laten bedienen, als je ook gewoon de actuator op de tillift zelf slim kan maken? Hij heeft maar één taak, dus dat is veel makkelijker te realiseren dan een humanoid robot ontwikkelen.
[..]
De discussie was of een robot in de vorm van een mens altijd beter zou zijn. Ik classificeer een tillift niet als robot, maar geef een duidelijk voorbeeld waarin de fysiek van een humanoid robot ontzettend in het nadeel is. Een robot met mensenvorm zal nooit zware mensen uit het bed kunnen tillen, tenzij hij zelf drie keer zo zwaar is als de patient. Pure fysiek, waar zijn contactpunten zitten en zijn zwaartepunt.
Nou, laat maar zien dat een Optimus een tillift repareert.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:18 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Maar een Tesla Optimus kan een tillift repareren en bedienen, een tillift repareert zich niet uit zichzelf.
Zoals nu met een iPad kan.quote:Hoe mooi zou het zijn, als de ouderen die vaak eenzaam zijn via de Tesla Optimus een directe verbinding kunnen hebben met hen familie, hoe ver ze ook weg wonen en hoe weinig tijd we hebben als jongeren om de ouderen te bezoeken.
Of gewoon een VR bril opzetten.quote:Je zou de ouderen of dementen een speciale bril op kunnen laten zetten, waardoor optisch de Optimus veranderd in een kopie van hen zoon/dochter/overleden man en hen in een alternatieve realiteit laten denken dat ze samenleven met een echt mens, terwijl ze tegen een AI bot aan het praten zijn en samen TV kijken. Met de stem gekopieerd van zoon/dochter/overleden man.
Kijk naar beelden van 70 jaar geleden hoe men toen dacht dat wij zouden leven.quote:Denken in mogelijkheden, als er dan ook nog eens kans is dat wij leven in een simulatie is bovenstaande echt niet iets wat onrealistisch is. Kijk hoe snel wij als mens ons hebben ontwikkeld de afgelopen 70 jaar.
Er zijn heel veel echte robots gemaakt.quote:Je kan wel blijven hameren op dat er laatste 60 jaar geen echte robot is gemaakt, maar kijk eens wat er afgelopen jaren allemaal is ontwikkelt vergeleken met de jaren 1950-2000..
Sorry hoor, alot of nay saying.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, laat maar zien dat een Optimus een tillift repareert.
Ik wacht wel even.
Een tillift kan zichzelf bedienen als je die chip en software van Optimus in de tillift stopt, plus hardware die nu ontbreekt om de patiënt succesvol in en uit de tillift te krijgen.
[..]
Zoals nu met een iPad kan.
[..]
Of gewoon een VR bril opzetten.
[..]
Kijk naar beelden van 70 jaar geleden hoe men toen dacht dat wij zouden leven.
[..]
Er zijn heel veel echte robots gemaakt.
Miljoenen.
Maar die zijn gericht op de taken die ze moeten invullen, niet in het visuele aspect dat ze op een mens moeten lijken.
Dan heb je duidelijk niet begrepen waarom mieren relatief zwaardere dingen kunnen tillen dan een mens.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:43 schreef epicbeardman het volgende:
Mieren kunnen ook veel grotere dingen optillen dan wij voor mogelijk houden.
Ik verwacht dan dat een menselijke robot ook veel sterker gaat zijn dan ons.
En dan hier een video van een robot die tien keer zo snel spullen kan oppakken en transporteren. Het is simpelweg een gebrek aan creativiteit om te denken dat een robot er net zo uit moet zien als wij om ons te helpen bij ons werk. Bekijk deze YouTube-videoquote:Bekijk deze YouTube-video
Video van dag geleden van Boston Dynamics, en je gaat mij niet zeggen dat Tesla/Elon niet dezelfde kant opgaan/willen of al verder zijn.
En waarom maken ze toch allemaal mensachtige robots wantie? al die skilled engineers, je zou toch denken dat ze met een oplossing zoals jij aanprijst komen, iets wat niet mensachtig is. Maar al die slimme koppies zien wel dat mensachtig robot de toekomst is.
Elon zou voor 1.1 miljard boston dynamics kunnen kopen als hij wil, Tesla heeft alleen zo veel meer geld beschikbaar dan Boston Dynamics.
Een mier ziet er dan ook niet uit als een mens.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:43 schreef epicbeardman het volgende:
Mieren kunnen ook veel grotere dingen optillen dan wij voor mogelijk houden.
Dan kun je daarvan een video laten zienquote:Ik verwacht dan dat een menselijke robot ook veel sterker gaat zijn dan ons.
Bekijk deze YouTube-video
Video van dag geleden van Boston Dynamics, en je gaat mij niet zeggen dat Tesla/Elon niet dezelfde kant opgaan/willen of al verder zijn.
Voor Boston Dynamics is het een manier om bepaalde vraagstukken op te lossen,wat ze dan weer verwerken in de robots die ze wèl verkopen.quote:En waarom maken ze toch allemaal mensachtige robots wantie?
Dat is een aannamequote:al die skilled engineers, je zou toch denken dat ze met een oplossing zoals jij aanprijst komen, iets wat niet mensachtig is. Maar al die slimme koppies zien wel dat mensachtig robot de toekomst is.
Niet relevant.quote:Elon zou voor 1.1 miljard boston dynamics kunnen kopen als hij wil, Tesla heeft alleen zo veel meer geld beschikbaar dan Boston Dynamics.
Repareren? Kan hij ook een nieuwe maken? Kan hij zichzelf repareren? Kan hij een kopie van zichzelf maken? Dan is het inderdaad heel mensachtig. Maar al die dingen kan hij helaas niet. Hoogstens ledematen vervangen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:18 schreef epicbeardman het volgende:
Maar een Tesla Optimus kan een tillift repareren en bedienen, een tillift repareert zich niet uit zichzelf.
Technology push is maar in enkele gevallen een effectief business model gebleken. Als je langdurig een duurzaam business model wil hebben, dan moet je een probleem zoeken en dat oplossen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:58 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Sorry hoor, alot of nay saying.
Het gaat er niet om wat hij nu niet kan, het gaat erom wat mogelijk gaat zijn, kijk boston dynamics filmpje maar hierboven.
Je denkt nog steeds niet in mogelijkheden en toekomst, dankzij AI learning zullen robots in sneltreinvaart ontwikkelen. Combineer dat met het geld wat Elon beschikbaar heeft, kijkende naar zijn SpaceX successen kan Optimus ook alleen maar een succes worden.
Daarnaast met de huidige chip/accu/batterij ontwikkelingen zullen we veel sneller gaan dan jij voor mogelijk acht. Wij hebben op werk ook altijd van die mensen die roepen dat dingen niet mogelijk zijn, helemaal vast geroest in oude denkwijzes en processen, geen mogelijkheden om out of the box the denken. Je schiet er niets mee op om die instelling aan te nemen.
Met de toenemende migratie en ouderen die de Nederlandse of Engelse taal niet machtig zijn is een Tesla Optimus een hele fijne aanwinst voor de zorg. Het kan namelijk zo overschakelen van Nederlands naar Arabisch of Turks of welke taal dan ook. De zorg instelling zet in de ochtend paar robots uit richting de kamers en voeren alvast het zware werk uit, waardoor er minder FTE beschikbaar hoeft te zijn.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Technology push is maar in enkele gevallen een effectief business model gebleken. Als je langdurig een duurzaam business model wil hebben, dan moet je een probleem zoeken en dat oplossen.
Het probleem is niet dat mensen niet in de zorg willen werken. Veel mensen doen dat uit volle overtuiging, juist vanwege het sociale aspect. Alleen het is lichamelijk zwaar. Als jij dan aankomt met een humanoid robot, die uncanny het sociale aspect gaat proberen te fixen, en suboptimaal het zware lichamelijke werk kan doen, dan heb je duidelijk het probleem niet begrepen.
Je vergeet een woordje in je betoog, en dat is "nog"quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Repareren? Kan hij ook een nieuwe maken? Kan hij zichzelf repareren? Kan hij een kopie van zichzelf maken? Dan is het inderdaad heel mensachtig. Maar al die dingen kan hij helaas niet. Hoogstens ledematen vervangen.
Misschien wel voor dingen die handiger zijn voor de werkzaamheid? Wielen om ergens naar toe te gaan?
Wist je dat je een televisie kunt maken die je als verf op de muur kunt spuiten? Theoretisch, dan. Het is al een oud idee. Nog niet heel praktisch, maar wat niet is kan nog komen. Je voorziet hem van stroom door hem te bestralen met microgolven. Net zoals van een magnetron. Dan hoef je niet te verven of behangen als je een ander kleurtje wilt. En dan kunnen we op iedere muur reclame gaan maken.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:58 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Sorry hoor, alot of nay saying.
Het gaat er niet om wat hij nu niet kan, het gaat erom wat mogelijk gaat zijn, kijk boston dynamics filmpje maar hierboven.
Je denkt nog steeds niet in mogelijkheden en toekomst, dankzij AI learning zullen robots in sneltreinvaart ontwikkelen. Combineer dat met het geld wat Elon beschikbaar heeft, kijkende naar zijn SpaceX successen kan Optimus ook alleen maar een succes worden.
Daarnaast met de huidige chip/accu/batterij ontwikkelingen zullen we veel sneller gaan dan jij voor mogelijk acht. Wij hebben op werk ook altijd van die mensen die roepen dat dingen niet mogelijk zijn, helemaal vast geroest in oude denkwijzes en processen, geen mogelijkheden om out of the box the denken. Je schiet er niets mee op om die instelling aan te nemen.
Of ben je aan het wachten op een Chinese robot? want die kunnen alles toch veel beter? als het een Xiaomi of BYD robot was je waarschijnlijk lovend. Een echte chinese communistische bot.
Allemaal exciting, ik vind de acceleratie van technologie iets wat veel positieve dingen kan brengen. Maar ook negatieve dingen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wist je dat je een televisie kunt maken die je als verf op de muur kunt spuiten? Theoretisch, dan. Het is al een oud idee. Nog niet heel praktisch, maar wat niet is kan nog komen. Je voorziet hem van stroom door hem te bestralen met microgolven. Net zoals van een magnetron. Dan hoef je niet te verven of behangen als je een ander kleurtje wilt. En dan kunnen we op iedere muur reclame gaan maken.
Of wat dacht je van vuilafstotende bekleding? Zet er een wisselend statisch veld op en je ziet het vuil er af springen. Een beetje hetzelfde idee als een ultrasone reiniger, maar dan zonder water en met hele hoge voltages. Ook weer een oud idee. En ook niet heel praktisch. Je krijgt de hele tijd schokken en de kans op een fatale afloop is aanwezig.
In de VS hebben veel mensen een blender in de afvoer van hun aanrecht. Werkt uitstekend, maar niet heel veilig. Dat is hier daarom nooit zo populair geworden. Wij bellen liever de loodgieter.
Of mensen die een chipje laten implanteren, zodat de deur open gaat en het licht gaat branden als ze aan komen lopen. Je hebt geen kaartje meer nodig voor de flappentap. Ook al een heel oud idee, het wordt ook regelmatig gedaan. Ook niet heel praktisch, want er is dan veel dat kapot kan gaan en dat werkt meestal in de Cloud, zodat je overal abonnementen voor nodig hebt en andere mensen precies kunnen zien wat jij zo de hele dag uitspookt. En je moet regelmatig dat chipje vervangen of een nieuwe ergens anders in je lijf laten stoppen.
Of wat denk je van een vliegende auto? Er zijn al heel lang wel ergens mensen zo'n ding aan het ontwikkelen. Je kunt er ook verschillende kopen. het heeft eigenlijk dezelfde voor- en nadelen als een helikopter. En in de meeste landen mag je niet zomaar willekeurig met zo'n ding gaan vliegen. Laat staan een miljoen mensen, tegelijkertijd. Ook heb je dan natuurlijk veel grotere landingsplekken/parkeerplaatsen nodig.
Die vliegende auto gaat tesla ook al een hele tijd maken, met een soort FSD om je van A naar B te brengen. En hij moet er uitzien zoals die auto uit Back to the Future, natuurlijk.
Andere dingen die heel futuristisch klinken zijn dan al weer achterhaald. Zoals een pacemaker met een (hele kleine) kerncentrale er in. Tegenwoordig doen ze dat met een lithium batterij. Die moet je dan wel regelmatig opladen, maar die gaan toch lang mee en zijn goedkoper.
Je hoeft niets te implanteren. Kan gewoon met een app op je telefoon (wel je telefoon bij hebben). Werkt uitstekend bij mij.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Of mensen die een chipje laten implanteren, zodat de deur open gaat en het licht gaat branden als ze aan komen lopen.
Je linkerhand voor de voordeur en de lampen, je rechterhand voor de flappentap, je linkerelleboog voor je ID kaart en je rechterelleboog voor het poortje op je werk. Je handen zijn groot genoeg voor twee chipjes: 1 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant. Dan kun je ook binnenlopen bij het flatgebouw van je zoon/dochter en je AH spaarkaart thuislaten. En alles wat er dan nog overblijft kan dan mooi op je telefoon. Dan is er niets aan de hand als je die vergeet of als de accu leeg is.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je hoeft niets te implanteren. Kan gewoon met een app op je telefoon (wel je telefoon bij hebben). Werkt uitstekend bij mij.
Waarom zou je iets implanteren als het gewoon via je telefoon kan (en Apple watch, maar die heb ik eigenlijk alleen in Malta om), die je zo goed als altijd bij je hebt?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je linkerhand voor de voordeur en de lampen, je rechterhand voor de flappentap, je linkerelleboog voor je ID kaart en je rechterelleboog voor het poortje op je werk. Je handen zijn groot genoeg voor twee chipjes: 1 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant. Dan kun je ook binnenlopen bij het flatgebouw van je zoon/dochter en je AH spaarkaart thuislaten. En alles wat er dan nog overblijft kan dan mooi op je telefoon. Dan is er niets aan de hand als je die vergeet of als de accu leeg is.
Je hebt toch op zijn minst een Optimus nodig die de deur voor je open doet.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je hoeft niets te implanteren. Kan gewoon met een app op je telefoon (wel je telefoon bij hebben). Werkt uitstekend bij mij.
Dan sta je daar voor de voordeur en dan kun je je telefoon niet vinden, weigert de software of is de accu leeg. Dat zie je nu ook regelmatig in de supermarkt, als mensen daarmee willen betalen. Op zich geen ramp als er altijd wel iemand thuis is, maar als je alleen woont is dat toch een flinke domper.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zou je iets implanteren als het gewoon via je telefoon kan (en Apple watch, maar die heb ik eigenlijk alleen in Malta om), die je zo goed als altijd bij je hebt?
Gaat automatisch. Mijn hele huis is geautomatiseerd. Soms moet ik wat zeggen, maar veel gaat vanzelf.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je hebt toch op zijn minst een Optimus nodig die de deur voor je open doet.
Ja, dat zou ik ook doen als ik het geld er voor had. Gewoon omdat het kan.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gaat automatisch. Mijn hele huis is geautomatiseerd. Soms moet ik wat zeggen, maar veel gaat vanzelf.
Nee hoor. Accu leeg kan niet, want die wordt in de auto vanzelf opgeladen. Telefoon niet kunnen vinden: de smartwatch die ik dagelijks draag heeft weinig functionaliteit, maar hij kan wel zorgen dat de telefoon lawaai gaat maken. Software weigert: ik heb gewoon nog een mogelijkheid om met een sleutel binnen te komen die netjes in een sleutelkluisje hangt.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan sta je daar voor de voordeur en dan kun je je telefoon niet vinden, weigert de software of is de accu leeg. Dat zie je nu ook regelmatig in de supermarkt, als mensen daarmee willen betalen. Op zich geen ramp als er altijd wel iemand thuis is, maar als je alleen woont is dat toch een flinke domper.
Heb je ook een inbraakalarm?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee hoor. Accu leeg kan niet, want die wordt in de auto vanzelf opgeladen. Telefoon niet kunnen vinden: de smartwatch die ik dagelijks draag heeft weinig functionaliteit, maar hij kan wel zorgen dat de telefoon lawaai gaat maken. Software weigert: ik heb gewoon nog een mogelijkheid om met een sleutel binnen te komen die netjes in een sleutelkluisje hangt.
Nog even los van dat ik tot op heden nog nooit deze problemen heb gehad. Maar het systeem is waterdicht.
(En ik kan mijn vrouw ook nog bellen om van afstand de boel open te maken trouwens, of mijn oudste dochter…)
Uiteraard heb ik een inbraakalarm, anders krijg ik de flikkerse bende niet verzekerd. Ook geen probleem mee. Je hebt 20 seconden om het uit te schakelen nadat je binnen bent gekomen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heb je ook een inbraakalarm?
Lang geleden stond er in de Byte een verslag van iemand die dat ook had gedaan. Een groot vrijstaand huis en een inbraakalarm met de sirene van een luchtalarm. IR sensors, lichtsluizen, sensors op alle ramen en deuren, microfoons, enzovoorts. En hij beschreef dan hoe hij probeerde in te breken toen zijn toegangssensor weigerde, zonder het luchtalarm af te laten gaan. Leuk verhaal.
Hoeft toch ook niet?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 10:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, maar die kunnen andere dingen weer niet.
Met Optimus heb je geen inbraakalarm meer nodig.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Uiteraard heb ik een inbraakalarm, anders krijg ik de flikkerse bende niet verzekerd. Ook geen probleem mee. Je hebt 20 seconden om het uit te schakelen nadat je binnen bent gekomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |