Uitgaande dat de vloer al geisoleerd is zou ik een cementdekvloer of anhydrietvloer laten aanbrengen.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 09:37 schreef jasperve het volgende:
Hoi,
Wij hebben een oud huis met houten vloeren. De elektra voor de benedenverdieping loopt over de vloer van de bovenverdieping. Dit is omdat de balken op de benedenverdieping in het zicht zitten.
De vorige bewoners hadden hier met vuren balken een frame overheen gemaakt waar eiken planken op zaten. Dit veerde en kraakte enorm en was niet heel stabiel met alle uitsparingen in de balken voor de leidingen.
Zelf zat ik te denken om egalisatie korrels van bijvoorbeeld fermacell te gebruiken om de vloer te egaliseren voordat er een nieuwe vloer op komt.
Ik kan echter geen zeil neerleggen voor de korrels vanwege alle leidingen. Er zitten behoorlijk wat kieren en gaten hier en daar dus op dit moment zou er een hoop naar beneden dwarrelen.
Een optie die ik had bedacht was eventueel een laag pur eerst over de hele verdieping aan te brengen en hier vervolgens de korrels op te storten.
Hebben jullie eventueel nog andere ideeën/suggesties om deze vloer te egaliseren?
[ afbeelding ]
Alvast bedankt voor het meedenken!
Waarom specifiek Fermacel? Thermische isolatie geeft het niet (?).quote:
Het gaat om een verdiepingsvloer. niet de begane grondvloer. Geen reden om deze te isoleren dus.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Uitgaande dat de vloer al geisoleerd is zou ik een cementdekvloer of anhydrietvloer laten aanbrengen.
Dit klinkt zeker interessant. Is waarschijnlijk ook een stuk lichter dan de fermacell korrels. Is die steenwol drukvast genoeg?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:18 schreef freak1 het volgende:
ik had hier hetzelfde probleem. oude woonboerderij en heel veel kabels en leidingen boven.
ik wilde wel fermacell vloerplaten gebruiken, die van 10mm isolatie en dan 2 maal 10mm fermacell voor de 60 minuten brandwerendheid. het is toch een houten vloer en als het eenmaal fikt wil ik topch alle voordelen hebben om nog weg te kunnen komen...
anyway, ik heb het opgelost met rockwool vloerisolatie en daar de leidingen uit te snijden waar nodig. het is flexibel genoeg dat je niet super secuur hoeft te zijn en zwaar genoeg/stevig genoeg om een mooi egaal oppervlakte te maken. bovenkant heb ik getaped van de isolatie, daarna de fermacell erop en deze ook met de fermacell lijm gelijmd. niet alleen een fijne akoestische demping, ook meteen goed voor je brandveiligheid. hopelijk helpt dit.
yes, maar je moet dus niet de isolatie steenwol kopen voor in de muren, maar die specifiek voor de vloer;quote:Op dinsdag 27 mei 2025 12:09 schreef jasperve het volgende:
[..]
Dit klinkt zeker interessant. Is waarschijnlijk ook een stuk lichter dan de fermacell korrels. Is die steenwol drukvast genoeg?
We kampen nog wel met ongelijkheid in de vloer van op sommige plekken 2/3 cm. Dit is wel lastig op te lossen met de platen?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 12:22 schreef freak1 het volgende:
[..]
yes, maar je moet dus niet de isolatie steenwol kopen voor in de muren, maar die specifiek voor de vloer;
bijvoorbeeld;
rockfloor is het spul van rockwool maar er zijn nog genoeg alternatieven
https://www.isolatiemater(...)rd055-12plpak-750-m2
Het idee zou niet zijn om 5cm pur te plaatsen. Enkel een hele dunne laag om kieren e.d. te vullen voordat de korrels erop zouden kunnen.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 12:28 schreef dop het volgende:
Pir platen er overheen is een mogelijkheid.
Maar ook een beetje quick and dirty.
In elk geval beter dan met pur gaan klooien.
hoe bedoel je ongelijkheid?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 12:31 schreef jasperve het volgende:
[..]
We kampen nog wel met ongelijkheid in de vloer van op sommige plekken 2/3 cm. Dit is wel lastig op te lossen met de platen?
Hoe dit dan aan te pakken..
Maak gebruik van de honingraatplaten van Fermacell in kombinatie met de egalisatiekorrels.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 12:31 schreef jasperve het volgende:
[..]
We kampen nog wel met ongelijkheid in de vloer van op sommige plekken 2/3 cm. Dit is wel lastig op te lossen met de platen?
Hoe dit dan aan te pakken..
Dit is inderdaad het plan. Echter zonder de wol onder de estrich platen vanwege de opbouwhoogte.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 12:54 schreef bleiblei het volgende:
De way to go is natuurlijk fermacel platen met wol eronder. Also know as estrich platen.
En daaronder uitvlakken met korrels. Het gaat dan in mindere mate om thermische isolatie, maar vooral contactgeluid.
En dan is het enige wat je moet doen ff kieren dicht maken. Alles vol pur spuiten slaat nergens op.
Ik heb bij ons tussen begane grond en 1ste verdieping, de vloer met vilt ertussen op de balken geschroefd en MW35 platen tussen de balken. Helpt qua geluid zo goed als niet. Op zolder estrich platen (2E32) op de planken vloer gelegd. En door het gewicht & isolatie ertussen icm. Loskoppelen, hoor je alleen nog gebonk als de kinderen staan te springen.
Alle andere manieren is gewoon net niet.
Krijg je niet enorm veel holle ruimtes met de folie over de leidingen?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 13:12 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Maak gebruik van de honingraatplaten van Fermacell in kombinatie met de egalisatiekorrels.
Super produkt.
https://www.fermacell.nl/nl/vloersystemen
Planken goed vastschroeven.
PE-folie over de vloer incl. leidingen.
Honingraatplaten op de folie, uitsnijden van de leidingen.
Opvullen met egalisatiekorrels.
Fermacell vloerelementen plaatsen.
Ik heb dit op deze manier al diverse keren zo opgelost.
Tja als ik dit zo zie dan vraag ik me af of het niet verstandig is om dit allemaal te fatsoeneren.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 16:10 schreef jasperve het volgende:
Hierbij nog wat extra fotos ter verduidelijking.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 27 mei 2025 17:48 schreef bleiblei het volgende:
En die planken zitten aan de onderkant in het zicht? Bijzonder wel. Alternatief is die hele zooi eruit, aan de onderkant plafond plaatsen van gips op rachelwerk en dan alle leidingen zoals het hoort in het plafond ipv. op de vloer.
Kan je op de vloer geïsoleerde estrich platen leggen en heb je een fatsoenlijke toekomstvaste oplossing. Die xvmk kabels die onbeschermd daar op de vloer liggen mag ongetwijfeld, maar zou ik mij niet heel comfortabel bij voelen.
Overigens zijn juist die kieren prima af te plakken. Kier in messing/groef hoeft natuurlijk niet, want daar heb je de messing voor. En plekken waar een enorme scheur zit, stuk tape overheen.
heb je zelf ook niet het idee dat dit beter kan?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 18:40 schreef jasperve het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
We houden graag de balken in het zicht. Het is tevens een rijksmonument dus dat soort zichtwerk mag niet zomaar aangepast.
Alle electra van het hele huis loopt over die vloer. De meterkast electra komt daar omhoog en gaat dan naar alle ruimtes.
Het is inderdaad een wirwar van kabels. Maar het gaat dus van centraaldoos naar centraaldoos in het huis..
Ik heb niet direct het idee dat dit veel beter kan. Alle verlichting van de benedenverdieping zit bijvoorbeeld bij deze centraaldozen. Als de stroom niet over deze vloer zou lopen hoe wil je dan bij de lampen komen?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:18 schreef dop het volgende:
[..]
heb je zelf ook niet het idee dat dit beter kan?
Hoe is het plafond op deze verdieping en waarom gaat er niet veel meer via de wanden en het plafond van deze verdieping?
Die snap ik heel goed. Hebben we zelf ook meegewogen in het besluit tot aankoop.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:42 schreef bleiblei het volgende:
Als ik in een monumentaal pand aan de gang zou gaan dan zou ik alles in de muren stoppen. Probleem is dat dat ook niet zo maar mag als het originele muren zijn. Dus dan wordt alles opbouw.
Dat is weer de hoofdreden dat de meeste mensen monumenten mijden. Wordt alles erg lastig en duur van.
Ik zie ongeveer 12 leidingen van beneden naar boven over de vloer lopen, is dat allemaal verlichting?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:36 schreef jasperve het volgende:
[..]
Ik heb niet direct het idee dat dit veel beter kan. Alle verlichting van de benedenverdieping zit bijvoorbeeld bij deze centraaldozen. Als de stroom niet over deze vloer zou lopen hoe wil je dan bij de lampen komen?
Ze hebben denk ik getracht een systeem op te zetten wat lijkt op het huidige nieuwbouw. Vanuit centraaldozen naar de stopcontacten en de centraaldozen als lichtpunten te gebruiken. Echter bij een nieuwbouwwoning zitten de leidingen in het beton gestort. Hier liggen ze op de vloer van de eerste verdieping. Zij hadden hier met een houten frame een afwerkvloer boven gemaakt.
Hoe zou jij het aanpakken dan?
Geloof me maar als ik aangeef dat dit geen reeële optie is..quote:Op dinsdag 27 mei 2025 20:48 schreef dop het volgende:
[..]
Ik zie ongeveer 12 leidingen van beneden naar boven over de vloer lopen, is dat allemaal verlichting?
Kan het me haast niet voorstellen.
Gezien ik geen goed beeld heb van wat er nu precies allemaal ligt kan ik geen advies geven.
In een nieuwbouw woning lopen er inderdaad wel leidingen door de vloer naar de centrale licht punten maar dat is echt niet z'n spaghetti.
Wat kan achter de voorzetwanden en onder het plafond van de verdieping?
Wat maakt dat nou uit dan?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 20:48 schreef dop het volgende:
[..]
Ik zie ongeveer 12 leidingen van beneden naar boven over de vloer lopen, is dat allemaal verlichting?
Kan het me haast niet voorstellen.
Gezien ik geen goed beeld heb van wat er nu precies allemaal ligt kan ik geen advies geven.
In een nieuwbouw woning lopen er inderdaad wel leidingen door de vloer naar de centrale licht punten maar dat is echt niet z'n spaghetti.
Wat kan achter de voorzetwanden en onder het plafond van de verdieping?
En dat kan nog véél gekker:quote:Op dinsdag 27 mei 2025 22:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ps zo ziet nieuwbouw eruit voor het beton
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |