abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217779119
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ook ironisch genoeg hangen mijn kasten vol met van die oude kleren, want de goedkope nieuwe houden het geen jaar uit als ik ze ook regelmatig draag. Die oude wel.

En zoveel goedkoper vind ik die nieuwe niet.
Ja klopt maar kleding en schoenen zat vroeger een enorme winstmarge op omdat niemand wist hoe goedkoop dat spul gemaakt werd in Azië, ik irriteer me er echt aan, ik heb laatst voor 140 euro een paar nette sneakers van P&M gekocht, en die dingen vallen nu al uit elkaar met gaten in de zolen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217779165
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 14:57 schreef Gia het volgende:
Ik heb, toen ik opgroeide, altijd in een sociale huurwoning gewoond. De zogenaamde doorzonwoningen van de jaren 70. Ongeveer de hele wijk waarin ik woonde bestond uit dat soort woningen. De meesten daarvan zijn gedurende de jaren na 1990 verkocht aan de bewoners en staan nu te koop voor meer dan 300 K. Dat was sociale huur, vroeger.

Sowieso kost het een woningstichting geen 300 K om een normale gezinswoning, in een rij, te bouwen. Dat het huis in de huidige tijd wel die waarde heeft, daar moet je niet naar kijken voor het terug verdienen.
Hou er wel rekening mee dat grond behoorlijk prijzig kan zijn. Daarnaast zie je tegenwoordig nog maar weinig grote projecten omdat daar de ruimte niet voor is, op kleinere schaal bouwen maakt de kosten een heel stuk hoger.
pi_217779175
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 14:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het grootste probleem is, dat je die waarde ergens aan op moet hangen. Met "wat een gek er voor geeft" kun je niet veel. Alhoewel een vrije markt theoretisch gezien de prijzen verlaagt tot net boven de kostprijs, resulteert het door alle verdienmodellen en winstmaximalisatie in de praktijk altijd in de hoogste prijzen waar je nog net mee weg kunt komen.

1) Je moet dus eerst gaan zeggen: hoeveel mag wonen maximaal kosten? En dan kijken wat je moet doen om de prijs onder dat niveau te houden.

2) Het is ook beter om op zo'n manier met een schone lei te beginnen, dan te proberen de huidige woonmarkt te gaan reguleren, want dat resulteert onherroepelijk in hogere prijzen, omdat er dan een steeds groter deel via subsidies wordt betaald.

3) En daar de gemeentes het voortouw moeten nemen door het bestemmingsplan aan te passen en eventueel grond te verkopen, moet je ze niet verplichten daarmee het gat in hun begroting te dichten. Zorg dat hun budget groot genoeg is en laat ze maar ieder jaar genoeg grond beschikbaar stellen om aan een quotum te voldoen, waarmee we dan op termijn weer voldoende woonruimte hebben.

4) En daar het aantal mensen per huis steeds verder afneemt, zijn nieuwe woonvormen ook gewenst. Collectief wonen, dus. Niet in de vorm dat je de helft van je slaapkamers moet verhuren, maar net zoals in Parijs en Wenen door kleine, gemeenschappelijke wooneenheden te bouwen. Met een tuintje in het midden en gezamenlijke ruimtes, voor ontspanning en activiteiten zoals eten.
Alle 4 helemaal mee eens!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 28 mei 2025 @ 15:54:16 #279
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217779238
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:11 schreef Gia het volgende:

[..]
Klopt, maar een woning bouwen kost geen 3 ton. Zeker niet voor een rij.
En de grond is gratis ofzo?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217779241
Waar ik zelf ook in geloof is een systeem waarbij de overheid de woning mee financiert, niet als gift, maar gewoon als mede-eigenaar, wat je dan kunt doen is bij de verkoop ervan een deel terug te storten in het fonds, op die manier blijft de pot goed gevuld en is er wel meer voor nodig. Je zou eventueel nog regels kunnen maken dat de prijs van dit soort woningen niet te veel mag stijgen na verkoop omdat je anders weer een kunstmatige opbouw krijgt van hoge prijzen.
pi_217779262
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 14:57 schreef Gia het volgende:
Ik heb, toen ik opgroeide, altijd in een sociale huurwoning gewoond. De zogenaamde doorzonwoningen van de jaren 70. Ongeveer de hele wijk waarin ik woonde bestond uit dat soort woningen. De meesten daarvan zijn gedurende de jaren na 1990 verkocht aan de bewoners en staan nu te koop voor meer dan 300 K. Dat was sociale huur, vroeger.

Sowieso kost het een woningstichting geen 300 K om een normale gezinswoning, in een rij, te bouwen. Dat het huis in de huidige tijd wel die waarde heeft, daar moet je niet naar kijken voor het terug verdienen.
Ik heb ook in zo'n buurt (deze buurt: https://www.funda.nl/deta(...)jkelaan-18/89322499/ ) gewoond & opgegroeid, die huizen gaan nu weg voor 6 ton:

Denk dus dat het uitponden wel degelijk gebeurt (of: heeft plaatsgevonden); is prima verdienmodel voor de WBV-en. Beter dan de huren 4% laten stijgen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217779298
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb ook in zo'n buurt (deze buurt: https://www.funda.nl/deta(...)jkelaan-18/89322499/ ) gewoond & opgegroeid, die huizen gaan nu weg voor 6 ton:

Denk dus dat het uitponden wel degelijk gebeurt (of: heeft plaatsgevonden); is prima verdienmodel voor de WBV-en. Beter dan de huren 4% laten stijgen.
Het probleem met WBV's is dat ze bijna altijd gedwongen worden om een mix te bouwen, en daar komen ze nu met de huidige kosten niet meer mee uit, ik denk dat het niet eens in het geld zit wat ze hebben of binnen krijgen, de meeste van hen BULKEN in de miljarden alleen gaan ze echt geen project neerzetten waar ze van te voren geen stuiver aan gaan verdienen.
  woensdag 28 mei 2025 @ 15:59:00 #283
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217779300
Zelfs sociale koop in Drenthe is al 369K, dus waar het idee vandaan komt dat je voor minder dan 300K makkelijk een eengezinswoning zou kunnen bouwen is me een raadsel.

Ja, in een of andere uithoek waar niemand wil wonen wellicht wel, maar dat komt dan wederom... doordat de grond daar goedkoop is.

Maar goed, blijf lekker vanuit je uithoek waar je al trots bent dat je vrijstaande woning 500K waard is roepen dat het allemaal veel te duur is.

Ja, bij jullie niet, omdat niemand daar wil wonen, daarom is je vrijstaande woning ook maar 500K waard.
Voor 500K heb je hier (midden van het land, maar net buiten de randstad) net een tussenwoning.
Voorbeeldje:
https://www.funda.nl/detail/43917844
Nou vooruit, het kan iets goedkoper in Achterveld:
https://www.funda.nl/detail/43923227

In beide gevallen ben je waarschijnlijk minstens 50K verder voor je er werkelijk kunt wonen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Leandra op 28-05-2025 16:04:28 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 28 mei 2025 @ 16:01:48 #284
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217779331
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:59 schreef Leandra het volgende:
Zelfs sociale koop in Drenthe is al 369K, dus waar het idee vandaan komt dat je voor minder dan 300K makkelijk een eengezinswoning zou kunnen bouwen is me een raadsel.

Ja, in een of andere uithoek waar niemand wil wonen wellicht wel, maar dat komt dan wederom... doordat de grond daar goedkoop is.

Maar goed, blijf lekker vanuit je uithoek waar je al trots bent dat je vrijstaande woning 500K waard is roepen dat het allemaal veel te duur is.

Ja, bij jullie niet, omdat niemand daar wil wonen, daarom is je vrijstaande woning ook maar 500K waard.
Voor 500K heb je hier (midden van het land, maar net buiten de randstad) net een tussenwoning.
Er gaan hier in Eindhoven nog wel eens voormalige huurwoningen in de verkoop voor onder de 3 ton. En wij zijn echt geen uithoek :)
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_217779337
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:59 schreef Leandra het volgende:

Voorbeeldje:
https://www.funda.nl/detail/43917844
Of een appartement van 51m2, heb wel de mazzel dat ik in het mooiste deel van Amsterdam woon ;)
pi_217779347
Overigens heb ik een database aangelegd met 9.3 Miljoen WOZ waardes, dus als iemand nog iets wilt weten over huizenprijzen ;)
  woensdag 28 mei 2025 @ 16:06:17 #287
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217779393
quote:
2s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:01 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Er gaan hier in Eindhoven nog wel eens voormalige huurwoningen in de verkoop voor onder de 3 ton. En wij zijn echt geen uithoek :)
Mooi, fijn voor degenen die ze kunnen kopen.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat je voor 300K ook een nieuwe woning kunt bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217779425
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:58 schreef raptorix het volgende:
Het probleem met WBV's is dat ze bijna altijd gedwongen worden om een mix te bouwen, en daar komen ze nu met de huidige kosten niet meer mee uit, ik denk dat het niet eens in het geld zit wat ze hebben of binnen krijgen, de meeste van hen BULKEN in de miljarden alleen gaan ze echt geen project neerzetten waar ze van te voren geen stuiver aan gaan verdienen.
Dat staat dan weer haaks hierop:

quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 14:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

Je moet dus eerst gaan zeggen: hoeveel mag wonen maximaal kosten? En dan kijken wat je moet doen om de prijs onder dat niveau te houden.
.............

En daar het aantal mensen per huis steeds verder afneemt, zijn nieuwe woonvormen ook gewenst. Collectief wonen, dus. Niet in de vorm dat je de helft van je slaapkamers moet verhuren, maar net zoals in Parijs en Wenen door kleine, gemeenschappelijke wooneenheden te bouwen. Met een tuintje in het midden en gezamenlijke ruimtes, voor ontspanning en activiteiten zoals eten.
pi_217779435
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:03 schreef raptorix het volgende:
Overigens heb ik een database aangelegd met 9.3 Miljoen WOZ waardes, dus als iemand nog iets wilt weten over huizenprijzen ;)
Vriendelijk aangeboden, maar ik heb genoeg van huizenprijzen...
pi_217779476
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat staat dan weer haaks hierop:
[..]

Ik snap niet waarom ze niet veel meer van die containerwoningen maken, ik ken best wat studenten die daar zeer tevreden mee waren, zeker als je het leuk aankleed met gemeenschappelijke voorzieningen.
pi_217779490
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mooi, fijn voor degenen die ze kunnen kopen.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat je voor 300K ook een nieuwe woning kunt bouwen.
Het bouwen zelf is het probleem niet. Hoeveel ga je uitsparen als je er prefab woningen van geperst piepschuim van maakt, als ze net zo groot moeten zijn? De lijst van eisen waar ze aan moeten voldoen wordt wel steeds langer. Zonnepanelen zijn bijvoorbeeld nog steeds verplicht, voor zover ik weet. Per vierkante meter huis zijn al die klimaatmaatregelen ook duurder voor kleine / goedkope woningen. Net zoals de opties in een auto.
  woensdag 28 mei 2025 @ 16:18:02 #292
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217779519
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het bouwen zelf is het probleem niet. Hoeveel ga je uitsparen als je er prefab woningen van geperst piepschuim van maakt, als ze net zo groot moeten zijn? De lijst van eisen waar ze aan moeten voldoen wordt wel steeds langer. Zonnepanelen zijn bijvoorbeeld nog steeds verplicht, voor zover ik weet. Per vierkante meter huis zijn al die klimaatmaatregelen ook duurder voor kleine / goedkope woningen. Net zoals de opties in een auto.
Ik hoor altijd "besparen met prefab woningen", ga zelf eens onderzoeken of het goedkoper is om een prefab woning te laten bouwen of een traditioneel gebouwde woning, over het algemeen is het verschil te verwaarlozen.
En als het zoveel goedkoper kan, waarom gebeurt het dan niet, en blijft men voornamelijk traditioneel bouwen?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217779529
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:12 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom ze niet veel meer van die containerwoningen maken, ik ken best wat studenten die daar zeer tevreden mee waren, zeker als je het leuk aankleed met gemeenschappelijke voorzieningen.
Ja, maar dan moet je ook meteen een hele wijk bouwen. En het hoeven geen containers te zijn.
pi_217779532
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Niet alleen zonnepanelen, het moet natuurlijk ook aardgasvrij zijn, wat weer neerkomt dat het extreem goed geïsoleerd moet zijn, wat weer zorgt dat het ventilatiesysteem ook weer heel moet zijn, dat je vloerverwarming nodig hebt, uiteraard ook een warmtepomp, en al met al zit je alleen daar alweer voor 50K verder.
pi_217779549
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, maar dan moet je ook meteen een hele wijk bouwen. En het hoeven geen containers te zijn.
Nee je zou ze ook kunnen optimaliseren, maar ik zou wel het container formaat aanhouden, kun je ze later ook weer makkelijk verplaatsen of zelfs ergens anders aanpassen/onderhouden.
pi_217779565
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee je zou ze ook kunnen optimaliseren, maar ik zou wel het container formaat aanhouden, kun je ze later ook weer makkelijk verplaatsen of zelfs ergens anders aanpassen/onderhouden.
Het is maar wat je allemaal collectief wilt maken. Iedereen een eigen badkamer, of moeten ze een grote delen?
pi_217779587
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is maar wat je allemaal collectief wilt maken. Iedereen een eigen badkamer, of moeten ze een grote delen?
Nee meer barretjes, fitness ruimte, etc. Die container woningen hadden gewoon eigen douche en keukentje.
Bekijk deze YouTube-video
pi_217779631
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee meer barretjes, fitness ruimte, etc. Die container woningen hadden gewoon eigen douche en keukentje.
Bekijk deze YouTube-video
Ja, voor studenten werkt dat. Maar ik denk dat de meeste mensen toch wat meer ruimte willen hebben.

En inderdaad, het moet niet zo zijn dat je iets zelf niet kunt doen, de gezamenlijke ruimtes zijn bedoeld voor het gezellige en omdat je dan ook duurdere dingen kunt doen, zoals een zwembad of sauna.
pi_217779639
-

[ Bericht 100% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-05-2025 16:32:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')