quote:Woningtekort drukt geboortecijfer in Nederland verder omlaag, ’
Jongeren stellen ouderschap uit’
Pieter van Erven Dorens
1 min geledenin Geld
Amsterdam - De krapte op de woningmarkt drukt het dalende geboortecijfer in Nederland nog verder omlaag, blijkt uit onderzoek van het CBS.
In regio’s met de hoogste woningprijzen, krijgen mensen de minste kinderen.
quote:Het stijgende woningtekort versterkt zo het toch al dalende Nederlandse geboortecijfer. In 2010 kregen vrouwen gemiddeld 1,80 kinderen en dat nam geleidelijk af tot 1,43 kinderen per vrouw in 2024. In diezelfde periode ontstond er steeds meer krapte op de woningmarkt.
Drempel
Het CBS constateert dat er vooral voor jonge mensen een hogere drempel is gekomen om de woningmarkt te betreden.
Dat heeft zijn weerslag op alle terreinen van het leven voor onze jongeren .
Jongeren gaan later uit huis, gaan later samenwonen en beginnen later aan kinderen. Zolang mensen geen geschikte woning hebben, stellen ze het ouderschap vaak uit.”
Daarnaast vinden veel mensen het belangrijk om in een ’gezinsvriendelijke’ woning te wonen voordat ze kinderen krijgen, stelt het CBS vast op basis van ander wetenschappelijk onderzoek.
In dure regio’s, of regio’s waar de prijzen snel stijgen, is het lastiger om aan zo’n woning te komen.
Bovendien blijft er minder geld over om aan kinderen te besteden als men hoge woonkosten heeft, en dat zal vaker het geval zijn in dure woongebieden.
Soms heeft de overheid het gemakkelijk woningen wegquote:17-koppig Somalisch asielgezin heeft twee woningen in Limburg
In Limburg en andere delen van Nederland wordt het vinden van geschikte huisvesting voor grote gezinnen van statushouders steeds ingewikkelder. Met name gezinnen van zeven personen of meer vormen een uitdaging voor gemeenten en woningcorporaties. Het verhaal van een Somalische familie in Weert, met hun vijftien kinderen, biedt een inkijk in de obstakels en oplossingen bij het huisvesten van grote statushoudergezinnen.
[…]
https://nieuwrechts.nl/10(...)ngen-in-limburg-kind
Precies. Want de bevolking moet en zal blijven groeien.quote:Op maandag 26 mei 2025 06:43 schreef Hoppahop het volgende:
Daarom laten we elk jaar duizenden “ jongeren “ uit het buitenland binnen. Zij krijgen een woning.
En hebben al kinderen. Dat krikt het aantal kinderen weer omhoog. Maar er is geen sprake van omvolking, hoor!quote:Op maandag 26 mei 2025 06:43 schreef Hoppahop het volgende:
Daarom laten we elk jaar duizenden “ jongeren “ uit het buitenland binnen. Zij krijgen een woning.
En 5 van die kinderen zijn inmiddels uit huis. Ja, die kregen wel een huurwoning toegewezen, natuurlijk. Zullen ook al wel kindjes hebben.quote:Op maandag 26 mei 2025 08:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Soms heeft de overheid het gemakkelijk woningen weg
Wij zijn bezig onze, bijna 31-jarige zoon, een bungalow te laten bouwen op onze grond. De architect is al met de eerste tekeningen langs geweest. We hopen dat we de kavel kunnen splitsen, zodat hij echt een eigen woning, eigen adres op eigen grond krijgt. Voordeel is dat onze woning met tuin van straat tot straat loopt. Perceel is 54 meter lang.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:02 schreef Alpha0 het volgende:
Nederland heeft in de afgelopen 50 jaar al haar woningen weggegeven aan expats, arbeidsmigranten, statushouders, asielzoekers, buitenlandse studenten, quasi vluchtelingen en weet ik niet wie nog meer. En nu zijn er, heel gek, voor ons geen woningen meer.
Hoe kan je wel een bungalow bouwen, maar geen hypotheek krijgen? Toch raar?quote:Op maandag 26 mei 2025 12:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij zijn bezig onze, bijna 31-jarige zoon, een bungalow te laten bouwen op onze grond. De architect is al met de eerste tekeningen langs geweest. We hopen dat we de kavel kunnen splitsen, zodat hij echt een eigen woning, eigen adres op eigen grond krijgt. Voordeel is dat onze woning met tuin van straat tot straat loopt. Perceel is 54 meter lang.
We moeten wel, want als je kijkt op welke plek hij staat als hij reageert op woningen, dan is de verwachting dat het zeker nog 4 tot 5 jaar duurt voordat hij aan de beurt komt.
Mét voorrang.quote:Op maandag 26 mei 2025 06:43 schreef Hoppahop het volgende:
Huh? Wie kan geen hypotheek krijgen?quote:Op maandag 26 mei 2025 12:12 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Hoe kan je wel een bungalow bouwen, maar geen hypotheek krijgen? Toch raar?
Er gaat toch niks aan veranderen.quote:Op maandag 26 mei 2025 06:43 schreef Hoppahop het volgende:
Dat is nobel van jullie en fijn dat jullie in zo'n situatie zitten waarin je genoeg ruimte hebt dat het kan. Op deze manier is het ook geen belasting voor beiden en kun je je eigen leven leiden zonder elkaar in de weg te zitten.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij zijn bezig onze, bijna 31-jarige zoon, een bungalow te laten bouwen op onze grond. De architect is al met de eerste tekeningen langs geweest. We hopen dat we de kavel kunnen splitsen, zodat hij echt een eigen woning, eigen adres op eigen grond krijgt. Voordeel is dat onze woning met tuin van straat tot straat loopt. Perceel is 54 meter lang.
We moeten wel, want als je kijkt op welke plek hij staat als hij reageert op woningen, dan is de verwachting dat het zeker nog 4 tot 5 jaar duurt voordat hij aan de beurt komt.
Een bungalow / chalet is een stuk goedkoper dan een appartement. Het is de grond en de locatie die de prijs bepaalt, niet de materialen an sich.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:12 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Daarnaast wachten we de initiatieven van Mona Keijzer af. Zij wil permanente bewoning van bungalowparken mogelijk maken om wat aan het woningtekort te doen. Nu hebben mensen een chalet en daarbij een gezins koop- of huurwoning. Zijn vaak 60+ en verblijven de meeste tijd op de camping. Als je permanent in je chalet mag wonen en er ook ingeschreven staan dus, dan komen er heel wat woningen vrij voor jonge gezinnen en/of starters.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is nobel van jullie en fijn dat jullie in zo'n situatie zitten waarin je genoeg ruimte hebt dat het kan. Op deze manier is het ook geen belasting voor beiden en kun je je eigen leven leiden zonder elkaar in de weg te zitten.
Helaas werkt jouw oplossing ook maar in een beperkt aantal gevallen, maar elke is er één.
Daar is nooit over gestemd. Men had 30 jaar geleden de keuzes duidelijk moeten voorleggen:quote:Op maandag 26 mei 2025 12:48 schreef gwn_een_user het volgende:
ik vraag me de laatste tijd steeds vaker serieus af, waarom de ouderen in dit land ons (jongeren) zo erg haten. niet letterlijk ieder individu, maar collectief gesproken is dit het nederland dat zij hebben gemaakt. zij hebben gestemd voor meer massamigratie én tegelijkertijd minder woningen bouwen.
dit is geen nieuws, deze uitkomst die wij nu beleven is gewoon zoals het hoort, dit is het beleid dat oud-nederland zo graag wilde hebben.
Ik mis Optie 4: We gaan voor neoliberale winstmaximalisatie, de voor- en nadelen zijn dit en dit.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:54 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Daar is nooit over gestemd. Men had 30 jaar geleden de keuzes duidelijk moeten voorleggen:
Optie 1: we doen niks, de bevolking gaat krimpen, de voor- en nadelen zijn dit en dit.
Optie 2: de autochtone bevolking werpt meer kinderen, de voor- en nadelen zijn dit en dit.
Optie 3: we importeren allerlei onaangepast volk, de voor- en nadelen zijn dit en dit.
Waarom moet de gewone Nederlander kinderen krijgen?quote:Op maandag 26 mei 2025 13:02 schreef Glazenmaker het volgende:
Rechts is druk bezig met de omvolking. Huisjesmelkers en speculanten zijn belangrijker dan zorgen dat de gewone Nederlander kinderen kan krijgen.
Mijn ouders zijn zelf van een gezin van 4 en 7 gegaan naar 2 kinderen.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:59 schreef Halcon het volgende:
Ach, ook de boomers met hun Premie A wonen en zo kregen al veel te weinig kinderen.
Ik gebruikte het woordje kan.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:03 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Waarom moet de gewone Nederlander kinderen krijgen?
Ja, en boomers kunnen het niet gooien op woningnood.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Mijn ouders zijn zelf van een gezin van 4 en 7 gegaan naar 2 kinderen.
Mijn vader heeft één zus met drie kinderen, één met zes en één zonder. Gemiddeld 2,75 kind per gezinslid dus. Netjes maar al een afname.
Mijn moeder heeft één zus met vier kinderen en de rest is kinderloos. Daar dus 6/7 e kind per gezinslid, nog geeneens 1 dus. Een enorme afname. De daling is al ingezet onder de boomers ja.
Daling is ingezet na 1960. Duidelijke afname van grote gezin meer. Dit kwam door de uitvinding van de pil. maar ook doordat kinderen vaker de peutertijd overleefden (jonge kinderen zorgen voor minder intimiteIt tussen (jonge) ouders, iedereen met kinderen kan dit beamen.).quote:Op maandag 26 mei 2025 13:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Mijn vader heeft één zus met drie kinderen, één met zes en één zonder. Gemiddeld 2,75 kind per gezinslid dus. Netjes maar al een afname.
Mijn moeder heeft één zus met vier kinderen en de rest is kinderloos. Daar dus 6/7 e kind per gezinslid, nog geeneens 1 dus. Een enorme afname. De daling is al ingezet onder de boomers ja.
Prima dus. We hadden eindelijk de kans om de bevolking te laten krimpen maar die hebben we laten lopenquote:Op maandag 26 mei 2025 13:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Bevolking krimpt ook fors allleen als mensen ouder worden stel je die krimp dus uit.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:22 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Prima dus. We hadden eindelijk de kans om de bevolking te laten krimpen maar die hebben we laten lopen
Ja, dat speelt mee voorbehoedsmiddelen. Maar grootste oorzaak is vergrijzing en hoe wij omgaan met de vergrijzing.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:25 schreef Nober het volgende:
Tijd dat de pastoor weer langs de deuren gaat om te vragen waar dat kind blijft.
En kinderen krijgen wordt ook niet echt beloond. Op reddit en fok zie je vaak de insteek 'waaeim moet ik meebetalen aan kinderbijslag'quote:Op maandag 26 mei 2025 13:30 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ja, dat speelt mee voorbehoedsmiddelen. Maar grootste oorzaak is vergrijzing en hoe wij omgaan met de vergrijzing.
Waarom, waarom?quote:Op maandag 26 mei 2025 13:25 schreef Nober het volgende:
Tijd dat de pastoor weer langs de deuren gaat om te vragen waar dat kind blijft.
Nergens voor nodig.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:32 schreef xzaz het volgende:
[..]
En kinderen krijgen wordt ook niet echt beloond.
Kinderbijslag helpt om de kinderen die er nog wel geboren worden enigszins redelijk op te voeden.quote:Op reddit en fok zie je vaak de insteek 'waaeim moet ik meebetalen aan kinderbijslag'
Ik heb zelf een groot gezin, en vind prima dat er meer wordt bijgedragen door de staat uit eigenbelang.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:32 schreef xzaz het volgende:
[..]
En kinderen krijgen wordt ook niet echt beloond. Op reddit en fok zie je vaak de insteek 'waaeim moet ik meebetalen aan kinderbijslag'
Kinderbijslag gaat in veel gevallen gewoon op de grote pot en denk dat 90% van de gezinnen zonder zouden kunnen. voorbeeld; kinderbijslag wordt per seizoen gegeven.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:36 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Nergens voor nodig.
[..]
Kinderbijslag helpt om de kinderen die er nog wel geboren worden enigszins redelijk op te voeden.
Nederland is een zinkend schip.quote:Op maandag 26 mei 2025 06:34 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ellen-ouderschap-uit
Ja ik heb er hier ook een op kamers , eentje van een ander, wat een leeg bestaan hebben die kinderen, nou ja kinderen , 30 issie al
verplicht om de rest van zijn leven te blijven gamen
[..]
Het stijgende woningtekort versterkt zo het toch al dalende Nederlandse geboortecijfer. In 2010 kregen vrouwen gemiddeld 1,80 kinderen en dat nam geleidelijk af tot 1,43 kinderen per vrouw in 2024. In diezelfde periode ontstond er steeds meer krapte op de woningmarkt.
Drempel
Het CBS constateert dat er vooral voor jonge mensen een hogere drempel is gekomen om de woningmarkt te betreden. „
Dat heeft zijn weerslag op andere terreinen van het leven.
Jongeren gaan later uit huis, gaan later samenwonen en beginnen later aan kinderen. Zolang mensen geen geschikte woning hebben, stellen ze het ouderschap vaak uit.”
Daarnaast vinden veel mensen het belangrijk om in een ’gezinsvriendelijke’ woning te wonen voordat ze kinderen krijgen, stelt het CBS vast op basis van ander wetenschappelijk onderzoek.
In dure regio’s, of regio’s waar de prijzen snel stijgen, is het lastiger om aan zo’n woning te komen.
Bovendien blijft er minder geld over om aan kinderen te besteden als men hoge woonkosten heeft, en dat zal vaker het geval zijn in dure woongebieden.
quote:Op maandag 26 mei 2025 13:03 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Waarom moet de gewone Nederlander kinderen krijgen?
deze man is echt aan het trollen hequote:
Het subonderwerp die je wist dat zou komen.quote:Op maandag 26 mei 2025 06:43 schreef Hoppahop het volgende:
Vertel.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:50 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
[..]
deze man is echt aan het trollen hevragen over zaken die overduidelijk zijn
quote:
elk land, vrijwel zonder uitzondering en dan vooral verzorgingsstaten zoals nederland, heeft een vruchtbaarheidscijfer van minstens 2,1 per vrouw nodig voor een stabiele bevolking, of nét iets daaronder voor een duurzame bevolkingsafname. zo niet, dan krijg je een omgekeerde bevolkingspiramide (brede top, smalle basis = minder jongeren die steeds meer ouderen moeten ondersteunen) en dat is een nachtmerriescenario. ook met immigratie los je de structurele problemen die de vergrijzing en ontgroening doen gebeuren, niet op, integendeel, het verplaatst en verergert de situatie juist.quote:Waarom moet de gewone Nederlander kinderen krijgen?
waarom is nl een zinkend schip?quote:Op maandag 26 mei 2025 13:50 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
[..]
deze man is echt aan het trollen hevragen over zaken die overduidelijk zijn
Als je een bouwvergunning krijgt, kun je daarna een hypotheek afsluiten en halverwege de bouw een taxatie laten maken voor het overige deel van de hypotheek.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:12 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |