abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 mei 2025 @ 06:34:49 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217754769
https://www.telegraaf.nl/(...)ellen-ouderschap-uit

Ja ik heb er hier ook een op kamers , eentje van een ander, wat een leeg bestaan hebben die kinderen, nou ja kinderen , 30 issie al
verplicht om de rest van zijn leven te blijven gamen

quote:
Woningtekort drukt geboortecijfer in Nederland verder omlaag, ’
Jongeren stellen ouderschap uit’

Pieter van Erven Dorens
1 min geledenin Geld

Amsterdam - De krapte op de woningmarkt drukt het dalende geboortecijfer in Nederland nog verder omlaag, blijkt uit onderzoek van het CBS.

In regio’s met de hoogste woningprijzen, krijgen mensen de minste kinderen.

quote:
Het stijgende woningtekort versterkt zo het toch al dalende Nederlandse geboortecijfer. In 2010 kregen vrouwen gemiddeld 1,80 kinderen en dat nam geleidelijk af tot 1,43 kinderen per vrouw in 2024. In diezelfde periode ontstond er steeds meer krapte op de woningmarkt.

Drempel
Het CBS constateert dat er vooral voor jonge mensen een hogere drempel is gekomen om de woningmarkt te betreden.

Dat heeft zijn weerslag op alle terreinen van het leven voor onze jongeren .

Jongeren gaan later uit huis, gaan later samenwonen en beginnen later aan kinderen. Zolang mensen geen geschikte woning hebben, stellen ze het ouderschap vaak uit.”

Daarnaast vinden veel mensen het belangrijk om in een ’gezinsvriendelijke’ woning te wonen voordat ze kinderen krijgen, stelt het CBS vast op basis van ander wetenschappelijk onderzoek.
In dure regio’s, of regio’s waar de prijzen snel stijgen, is het lastiger om aan zo’n woning te komen.
Bovendien blijft er minder geld over om aan kinderen te besteden als men hoge woonkosten heeft, en dat zal vaker het geval zijn in dure woongebieden.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 26-05-2025 17:42:06 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Miss 200.000.000! maandag 26 mei 2025 @ 06:42:52 #2
367000 roos94
pi_217754816
Ja, vervelend. Ik herken dit niet als 31 jarige maar misschien ben ik te "oud" om de huidige problematiek te herkennen?

Op 21 uit huis, ging in appartement wonen. Daarna op 26e verhuisd naar eengezinswoning. Deze woningen vond ik zonder enige problemen of stress. Dochter is 4.5 jaar

Artikel trouwens geschreven door de broer van Beau?

[ Bericht 6% gewijzigd door roos94 op 26-05-2025 06:54:34 ]
pi_217754823
Daarom laten we elk jaar duizenden “ jongeren “ uit het buitenland binnen. Zij krijgen een woning.
  maandag 26 mei 2025 @ 08:12:19 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217755274
quote:
17-koppig Somalisch asielgezin heeft twee woningen in Limburg

In Limburg en andere delen van Nederland wordt het vinden van geschikte huisvesting voor grote gezinnen van statushouders steeds ingewikkelder. Met name gezinnen van zeven personen of meer vormen een uitdaging voor gemeenten en woningcorporaties. Het verhaal van een Somalische familie in Weert, met hun vijftien kinderen, biedt een inkijk in de obstakels en oplossingen bij het huisvesten van grote statushoudergezinnen.
[…]

https://nieuwrechts.nl/10(...)ngen-in-limburg-kind
Soms heeft de overheid het gemakkelijk woningen weg
The End Times are wild
pi_217755287
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 06:43 schreef Hoppahop het volgende:
Daarom laten we elk jaar duizenden “ jongeren “ uit het buitenland binnen. Zij krijgen een woning.
Precies. Want de bevolking moet en zal blijven groeien.
  maandag 26 mei 2025 @ 12:02:41 #6
3542 Gia
User under construction
pi_217757421
quote:
En hebben al kinderen. Dat krikt het aantal kinderen weer omhoog. Maar er is geen sprake van omvolking, hoor!
pi_217757425
Nederland heeft in de afgelopen 50 jaar al haar woningen weggegeven aan expats, arbeidsmigranten, statushouders, asielzoekers, buitenlandse studenten, quasi vluchtelingen en weet ik niet wie nog meer. En nu zijn er, heel gek, voor ons geen woningen meer.
  maandag 26 mei 2025 @ 12:05:38 #8
3542 Gia
User under construction
pi_217757460
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 08:12 schreef LXIV het volgende:

[..]
Soms heeft de overheid het gemakkelijk woningen weg
En 5 van die kinderen zijn inmiddels uit huis. Ja, die kregen wel een huurwoning toegewezen, natuurlijk. Zullen ook al wel kindjes hebben.
  maandag 26 mei 2025 @ 12:10:59 #9
3542 Gia
User under construction
pi_217757570
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:02 schreef Alpha0 het volgende:
Nederland heeft in de afgelopen 50 jaar al haar woningen weggegeven aan expats, arbeidsmigranten, statushouders, asielzoekers, buitenlandse studenten, quasi vluchtelingen en weet ik niet wie nog meer. En nu zijn er, heel gek, voor ons geen woningen meer.
Wij zijn bezig onze, bijna 31-jarige zoon, een bungalow te laten bouwen op onze grond. De architect is al met de eerste tekeningen langs geweest. We hopen dat we de kavel kunnen splitsen, zodat hij echt een eigen woning, eigen adres op eigen grond krijgt. Voordeel is dat onze woning met tuin van straat tot straat loopt. Perceel is 54 meter lang.
We moeten wel, want als je kijkt op welke plek hij staat als hij reageert op woningen, dan is de verwachting dat het zeker nog 4 tot 5 jaar duurt voordat hij aan de beurt komt.
  maandag 26 mei 2025 @ 12:12:35 #10
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217757585
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:10 schreef Gia het volgende:

[..]
Wij zijn bezig onze, bijna 31-jarige zoon, een bungalow te laten bouwen op onze grond. De architect is al met de eerste tekeningen langs geweest. We hopen dat we de kavel kunnen splitsen, zodat hij echt een eigen woning, eigen adres op eigen grond krijgt. Voordeel is dat onze woning met tuin van straat tot straat loopt. Perceel is 54 meter lang.
We moeten wel, want als je kijkt op welke plek hij staat als hij reageert op woningen, dan is de verwachting dat het zeker nog 4 tot 5 jaar duurt voordat hij aan de beurt komt.
Hoe kan je wel een bungalow bouwen, maar geen hypotheek krijgen? Toch raar?
pi_217757591
Het kwalijke van dit alles is dat partijen als D66 alsmaar lopen te drammen om nog meer migranten binnen te halen.
  maandag 26 mei 2025 @ 12:13:13 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217757592
quote:
Mét voorrang.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 26 mei 2025 @ 12:18:55 #13
3542 Gia
User under construction
pi_217757631
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:12 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Huh? Wie kan geen hypotheek krijgen?
Hij kan geen hypotheek krijgen om een bestaande woning van te kopen, dat klopt. Bestaande woningen, zelfs flatjes, kosten algauw rond de 3 ton.
Een prefab bungalow varieert van 90.000 tot 150.000, of meer, afhankelijk van je wensen. Daarbij hij is 30, heeft ook al flink kunnen sparen. En hij hoeft de grond niet meteen te kopen (bruikleen). En wij kunnen eventueel garant staan. Daarover gaan we in gesprek met onze hypotheekverstrekker.

In de toekomst kan hij de grond kopen, of wij kunnen het schenken als we onze woning willen verkopen. Dan kunnen we ook het andere kind compenseren voor datzelfde bedrag (in geval van schenking).
  maandag 26 mei 2025 @ 12:20:51 #14
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_217757645
quote:
Er gaat toch niks aan veranderen.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
  maandag 26 mei 2025 @ 12:22:13 #15
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217757653
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:10 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat is nobel van jullie en fijn dat jullie in zo'n situatie zitten waarin je genoeg ruimte hebt dat het kan. Op deze manier is het ook geen belasting voor beiden en kun je je eigen leven leiden zonder elkaar in de weg te zitten.

Helaas werkt jouw oplossing ook maar in een beperkt aantal gevallen, maar elke is er één.
pi_217757663
Nee, emancipatie is daar de reden van
  maandag 26 mei 2025 @ 12:23:45 #17
396550 Richestorags
pi_217757676
quote:

[..]
Een bungalow / chalet is een stuk goedkoper dan een appartement. Het is de grond en de locatie die de prijs bepaalt, niet de materialen an sich.
  maandag 26 mei 2025 @ 12:33:37 #18
3542 Gia
User under construction
pi_217757758
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:22 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat is nobel van jullie en fijn dat jullie in zo'n situatie zitten waarin je genoeg ruimte hebt dat het kan. Op deze manier is het ook geen belasting voor beiden en kun je je eigen leven leiden zonder elkaar in de weg te zitten.

Helaas werkt jouw oplossing ook maar in een beperkt aantal gevallen, maar elke is er één.
Daarnaast wachten we de initiatieven van Mona Keijzer af. Zij wil permanente bewoning van bungalowparken mogelijk maken om wat aan het woningtekort te doen. Nu hebben mensen een chalet en daarbij een gezins koop- of huurwoning. Zijn vaak 60+ en verblijven de meeste tijd op de camping. Als je permanent in je chalet mag wonen en er ook ingeschreven staan dus, dan komen er heel wat woningen vrij voor jonge gezinnen en/of starters.

Vrienden van ons hebben zo'n chalet. Zijn we pas op visite geweest. Het is heel ruim, echt groot genoeg voor 2 senioren.
Dit is ook iets wat wij in de toekomst wel zien zitten. Huis verkopen, chalet kopen en lekker kleiner en goedkoper wonen. Ik heb die 150m2 die ik nu heb aan woonruimte, echt niet nodig.

Maar ja, daarvoor moet wel eerst onze zoon de deur uit zijn.
pi_217757885
ik vraag me de laatste tijd steeds vaker serieus af, waarom de ouderen in dit land ons (jongeren) zo erg haten. niet letterlijk ieder individu, maar collectief gesproken is dit het nederland dat zij hebben gemaakt. zij hebben gestemd voor meer massamigratie én tegelijkertijd minder woningen bouwen. zijn de hunne nu lekker meer waard :6

dit is geen nieuws, deze uitkomst die wij nu beleven is gewoon zoals het hoort, dit is het beleid dat oud-nederland zo graag wilde hebben.

ik zie hier letterlijk geen uitweg. er worden nog altijd niet genoeg woningen gebouwd en daat gaat realistisch gezien ook niet meer gebeuren. maar de massamigratie zal altijd door blijven gaan. ik kan dit niet anders interpreteren dan haat van de oudere generaties jegens de jongere.

[ Bericht 6% gewijzigd door gwn_een_user op 26-05-2025 12:56:47 ]
pi_217757899
Je krijgt gewoon een grote sociale huurwoning met urgentie hoor als je vriendin en kinderen hebt. Kijk maar naar die buitenlanders
pi_217757913
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:48 schreef gwn_een_user het volgende:
ik vraag me de laatste tijd steeds vaker serieus af, waarom de ouderen in dit land ons (jongeren) zo erg haten. niet letterlijk ieder individu, maar collectief gesproken is dit het nederland dat zij hebben gemaakt. zij hebben gestemd voor meer massamigratie én tegelijkertijd minder woningen bouwen.

dit is geen nieuws, deze uitkomst die wij nu beleven is gewoon zoals het hoort, dit is het beleid dat oud-nederland zo graag wilde hebben.
Daar is nooit over gestemd. Men had 30 jaar geleden de keuzes duidelijk moeten voorleggen:
Optie 1: we doen niks, de bevolking gaat krimpen, de voor- en nadelen zijn dit en dit.
Optie 2: de autochtone bevolking werpt meer kinderen, de voor- en nadelen zijn dit en dit.
Optie 3: we importeren allerlei onaangepast volk, de voor- en nadelen zijn dit en dit.
pi_217757930
Asielzoekers worden massaal toegelaten en met een inwilligingspercentage van ruim 80-90% tot statushouder gemaakt. Die krijgen allemaal met voorrang een woning toegewezen, vrijwel alles wat hier vrijkomt gaat naar statushouders. Dit beleid is al ruim 20 jaar aan de gang (kun je nagaan hoeveel woningen er al weggegeven zijn aan migranten), dus kom niet aanzetten dat statushouders maar een beperkt deel toegewezen krijgt. Het is doelbewust beleid dat jongeren geen aanspraak maken op een woning en ruim 7 jaar moeten wachten en dat mensen van buitenaf zomaar met voorrang een woning toegewezen krijgen. Daar hoeven ze niets voor te doen, alleen een zielig lulverhaal bij het IND vertellen volstaat. Dat voordat ze in Nederland aankwamen de kogels om de oren vlogen gelooft toch geen weldenkend mens. Maar bewuste omvolking/demografische transitie mag je het niet noemen hoor :')
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_217757935
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:54 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Daar is nooit over gestemd. Men had 30 jaar geleden de keuzes duidelijk moeten voorleggen:
Optie 1: we doen niks, de bevolking gaat krimpen, de voor- en nadelen zijn dit en dit.
Optie 2: de autochtone bevolking werpt meer kinderen, de voor- en nadelen zijn dit en dit.
Optie 3: we importeren allerlei onaangepast volk, de voor- en nadelen zijn dit en dit.
Ik mis Optie 4: We gaan voor neoliberale winstmaximalisatie, de voor- en nadelen zijn dit en dit.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_217757951
Correlatie is niet hetzelfde als gevolg...

Hoge huizenprijzen zie je namelijk ook daar waar de gemiddelde inkomsten het hoogst zijn. Gemiddeld gezien heb je het dan over hoger opgeleiden. Hoger opgeleiden beginnen weer later aan kinderen. Later aan kinderen beginnen = minder kans op zwangerschap.
pi_217757964
Ach, ook de boomers met hun Premie A wonen en zo kregen al veel te weinig kinderen.
pi_217757980
Rechts is druk bezig met de omvolking. Huisjesmelkers en speculanten zijn belangrijker dan zorgen dat de gewone Nederlander kinderen kan krijgen.
pi_217757985
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:02 schreef Glazenmaker het volgende:
Rechts is druk bezig met de omvolking. Huisjesmelkers en speculanten zijn belangrijker dan zorgen dat de gewone Nederlander kinderen kan krijgen.
Waarom moet de gewone Nederlander kinderen krijgen?
  maandag 26 mei 2025 @ 13:05:42 #28
396550 Richestorags
pi_217757998
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:59 schreef Halcon het volgende:
Ach, ook de boomers met hun Premie A wonen en zo kregen al veel te weinig kinderen.
Mijn ouders zijn zelf van een gezin van 4 en 7 gegaan naar 2 kinderen.

Mijn vader heeft één zus met drie kinderen, één met zes en één zonder. Gemiddeld 2,75 kind per gezinslid dus. Netjes maar al een afname.

Mijn moeder heeft één zus met vier kinderen en de rest is kinderloos. Daar dus 6/7 e kind per gezinslid, nog geeneens 1 dus. Een enorme afname. De daling is al ingezet onder de boomers ja.
pi_217758003
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:03 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Ik gebruikte het woordje kan.
pi_217758050
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:05 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Mijn vader heeft één zus met drie kinderen, één met zes en één zonder. Gemiddeld 2,75 kind per gezinslid dus. Netjes maar al een afname.

Mijn moeder heeft één zus met vier kinderen en de rest is kinderloos. Daar dus 6/7 e kind per gezinslid, nog geeneens 1 dus. Een enorme afname. De daling is al ingezet onder de boomers ja.
Ja, en boomers kunnen het niet gooien op woningnood.

Mijn vader had 3 broers/zussen. In totaal hebben ze 8 kinderen gekregen. Dat is al niet genoeg om de bevolking in stand te houden, want dan moet je boven de uit komen. En die nu toe 8 kinderen. Daar gaan er niet veel meer bij komen, denk ik.

Moeder 11 broers/zussen. Die hebben bij elkaar 10 kinderen gekregen. En die 10 kinderen tot nu toe 6 kinderen.
pi_217758096
quote:

[..]

Daling is ingezet na 1960. Duidelijke afname van grote gezin meer. Dit kwam door de uitvinding van de pil. maar ook doordat kinderen vaker de peutertijd overleefden (jonge kinderen zorgen voor minder intimiteIt tussen (jonge) ouders, iedereen met kinderen kan dit beamen.).

Plus het woonprobleem ook een probleem wat op beleidsniveau als door de zure appek heen beiten wordt genoemd.

Al heel lang weet men dat er een TIJDELIJK heel groot te kort zal zijn, en dan zal de bevolking krimpen (vergrijzing valt weg) en dan moeten er plannen zijn die krimp op te vangen bijv. sloop van huizen, plannen van groen, herstructuring van voorzieningen, misschien zelfs nieuwe dorpen aanleggenen sommige zullen verdwijnen. Dit zal binnen nu en 30 jaar gaan gebeuren.

Want dit probleem had gewoon opgelost kunnen worden door bijv. Markermeer dicht te polderen (zoals men dacht in de jaren 50 om de babyboom op te vangen), voor de kust land ontginnen (dus nederlandse oplossingen). In de steden vernieuwen, 'luxe' appartement (lees appartementen waar een gezin met 3 kinderen fatsoenlijk in kan leven) zoals in veel metropolen voor normaal is.

ze hadden veel sneller kunnen kijken om te bouwen van meer doorstroom woningen (vrijstaand, 2Kappers, senioren woningen (vooral deze!!) etc). Dan komen veel huurwoningen, starters woning etc door vrij.

Een ander belangrijke oorzaak (waar grotendeels van nederland voor weg kijkt) is het langer thuis wonen of het verlengen van de leeftijd van de bevolking. Als je grootste groep steedsouder wordt dan creeer je dus een bottleneck.

Er zijn heel veel oplossingen.
pi_217758107
quote:

[..]

Prima dus. We hadden eindelijk de kans om de bevolking te laten krimpen maar die hebben we laten lopen :')
pi_217758124
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:22 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Prima dus. We hadden eindelijk de kans om de bevolking te laten krimpen maar die hebben we laten lopen :')
Bevolking krimpt ook fors allleen als mensen ouder worden stel je die krimp dus uit.
pi_217758129
Tijd dat de pastoor weer langs de deuren gaat om te vragen waar dat kind blijft.
pi_217758166
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:25 schreef Nober het volgende:
Tijd dat de pastoor weer langs de deuren gaat om te vragen waar dat kind blijft.
Ja, dat speelt mee voorbehoedsmiddelen. Maar grootste oorzaak is vergrijzing en hoe wij omgaan met de vergrijzing.
  maandag 26 mei 2025 @ 13:32:00 #36
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217758175
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:30 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Ja, dat speelt mee voorbehoedsmiddelen. Maar grootste oorzaak is vergrijzing en hoe wij omgaan met de vergrijzing.
En kinderen krijgen wordt ook niet echt beloond. Op reddit en fok zie je vaak de insteek 'waaeim moet ik meebetalen aan kinderbijslag'
pi_217758208
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:25 schreef Nober het volgende:
Waarom, waarom?
pi_217758213
Ja vast. Zijn gewoon zwakke excuses van een zwakke generatie vrouwen
Bedoel waarom zou je aan kinderen beginnen als je ook je eicellen kunt laten invriezen....
blablablabla
pi_217758223
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:32 schreef xzaz het volgende:

[..]
En kinderen krijgen wordt ook niet echt beloond.
Nergens voor nodig.
quote:
Op reddit en fok zie je vaak de insteek 'waaeim moet ik meebetalen aan kinderbijslag'
Kinderbijslag helpt om de kinderen die er nog wel geboren worden enigszins redelijk op te voeden.
pi_217758276
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:32 schreef xzaz het volgende:

[..]
En kinderen krijgen wordt ook niet echt beloond. Op reddit en fok zie je vaak de insteek 'waaeim moet ik meebetalen aan kinderbijslag'

Ik heb zelf een groot gezin, en vind prima dat er meer wordt bijgedragen door de staat uit eigenbelang.

Maar als ik mijn ouders hoor over de echte armoede in de jaren 60, 70 voor de arbeidersklasse. kinderen 2 sets kleren 1 voor de door de weeks en 1 voor op zondag, douchen of wassen alleen op zaterdag, en iedereen in een bak water, want anders was het te duur etc. op je 13 van school (want de wet was net aangepast dat kinderen langer op school moesten blijven), etc. ben ik blij voor veel mensen dat ze luxe hebben om maar 2 kinderen te krijgen en niet compleet te vervallen in armoede en hopeloosheid.

En wat betreft niet willen meebetalen aan kinderbijslag voor andere, die discussie zie je op elk onderwerp waar belasting naar toegaat asielzoekers, grensbewaking, meer politie,mEer defensie, demonstraties, cultuur, voetbalwedstrijden, zorg, onderwijs, etc.
pi_217758302
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:36 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Nergens voor nodig.
[..]
Kinderbijslag helpt om de kinderen die er nog wel geboren worden enigszins redelijk op te voeden.
Kinderbijslag gaat in veel gevallen gewoon op de grote pot en denk dat 90% van de gezinnen zonder zouden kunnen. voorbeeld; kinderbijslag wordt per seizoen gegeven.
Wanneer is het meest druk in de centrums? weekend van Kinderbijslag, wanneer zijn de seizoenskleren op zijn duurst; Weekend van de kinderbijslag.
pi_217758320
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 06:34 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ellen-ouderschap-uit

Ja ik heb er hier ook een op kamers , eentje van een ander, wat een leeg bestaan hebben die kinderen, nou ja kinderen , 30 issie al
verplicht om de rest van zijn leven te blijven gamen
[..]
Het stijgende woningtekort versterkt zo het toch al dalende Nederlandse geboortecijfer. In 2010 kregen vrouwen gemiddeld 1,80 kinderen en dat nam geleidelijk af tot 1,43 kinderen per vrouw in 2024. In diezelfde periode ontstond er steeds meer krapte op de woningmarkt.

Drempel
Het CBS constateert dat er vooral voor jonge mensen een hogere drempel is gekomen om de woningmarkt te betreden. „
Dat heeft zijn weerslag op andere terreinen van het leven.

Jongeren gaan later uit huis, gaan later samenwonen en beginnen later aan kinderen. Zolang mensen geen geschikte woning hebben, stellen ze het ouderschap vaak uit.”

Daarnaast vinden veel mensen het belangrijk om in een ’gezinsvriendelijke’ woning te wonen voordat ze kinderen krijgen, stelt het CBS vast op basis van ander wetenschappelijk onderzoek.
In dure regio’s, of regio’s waar de prijzen snel stijgen, is het lastiger om aan zo’n woning te komen.
Bovendien blijft er minder geld over om aan kinderen te besteden als men hoge woonkosten heeft, en dat zal vaker het geval zijn in dure woongebieden.
Nederland is een zinkend schip.
pi_217758330
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:46 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Nederland is een zinkend schip.
Waarom?
pi_217758344
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:03 schreef CarbonC het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:48 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Waarom?
deze man is echt aan het trollen he :') vragen over zaken die overduidelijk zijn
  maandag 26 mei 2025 @ 13:51:30 #45
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217758347
quote:
Het subonderwerp die je wist dat zou komen.
pi_217758353
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:50 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
[..]
deze man is echt aan het trollen he :') vragen over zaken die overduidelijk zijn
Vertel.
pi_217758401
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:52 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Vertel.
quote:
elk land, vrijwel zonder uitzondering en dan vooral verzorgingsstaten zoals nederland, heeft een vruchtbaarheidscijfer van minstens 2,1 per vrouw nodig voor een stabiele bevolking, of nét iets daaronder voor een duurzame bevolkingsafname. zo niet, dan krijg je een omgekeerde bevolkingspiramide (brede top, smalle basis = minder jongeren die steeds meer ouderen moeten ondersteunen) en dat is een nachtmerriescenario. ook met immigratie los je de structurele problemen die de vergrijzing en ontgroening doen gebeuren, niet op, integendeel, het verplaatst en verergert de situatie juist.

[ Bericht 2% gewijzigd door gwn_een_user op 26-05-2025 14:12:00 ]
pi_217758435
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:50 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
[..]
waarom is nl een zinkend schip?
  maandag 26 mei 2025 @ 14:33:30 #49
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_217758697
quote:

[..]
Als je een bouwvergunning krijgt, kun je daarna een hypotheek afsluiten en halverwege de bouw een taxatie laten maken voor het overige deel van de hypotheek.
pi_217758776
Is het nou de schuld van de buitenlanders dat we te weinig kinderen krijgen, of is het de schuld van te weinig kinderen dat we buitenlanders krijgen? Ik raak de draad soms een beetje kwijt.

Of komt het, zoals @xpompompomx ook zegt, gewoon doordat winstmaximalisatie heilig is en de bevolking het zelf maar uit moet zoeken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')