abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217744018
En de andere helft aan fastfood, streamingdiensten en TikkieTokkie?
pi_217744215
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 10:26 schreef Halcon het volgende:
En de andere helft aan fastfood, streamingdiensten en TikkieTokkie?
Echte kerels werken twee banen, eten alleen droog brood en gaan op de fiets naar Spanje op vakantie.
  zondag 25 mei 2025 @ 10:51:09 #228
65846 Bocaj
47th President.
pi_217744371
Woonlasten is altijd een aanslag op je maandelijkse budget. :Y
Gasverbruik in de winter ook al wel. (Tenzij je 16/17 graden wel voldoende vindt als het koud is buiten.)
Voeding misschien ook voor grotere gezinnen maar daar kun je wel goed op sturen.
Zorgverzekering begin ik maar helemaal niet meer over... Vooral als je je ER elk jaar ook weer kwijt bent...

Stilzitten of liggen in een stoel of bed en rustig ademen kost nix. :')
pi_217744675
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:45 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je neemt hierin ook nog niet mee dat iemand ook wel eens op vakantie gaat, kleding koopt, uit eten / een tripje, geld opzij moet leggen voor onverwachte kosten (wasmachine vervangen, fiets reparatie, tandarts etc. etc.). Als je dat meeneemt ben je 15 tot 20 jaar verder.
Oh ik ging er vanuit dat je het absoluut minimale aan uitgaven zou doen, dus geen vakanties, uit eten of tripjes. Witgoed en dergelijke via gratisaftehalen.nl, kleding zo goedkoop en minimaal mogelijk en ga zo maar door. En zelfs in dat geval ben je dan nog lang bezig. Het was meer ter illustratie voor alle mensen die denken dat je met gemak riant kunt leven als je maar geen absurd uitgavenpatroon hebt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217744802
Geweldig ja, maar hou vooral de HRA in stand en blijf geld bijdrukken om de rente laag te houden. Bijgevolg: elk stelletje kan 50000 euro overbieden.

Dan heb je ook nog de bevolkingsgroei, terwijl de buitengrenzen van Nederland gelijk blijven, dus toenemende schaarste in grond.

Dit alles was enigszins te ondervangen als we ons niet hadden klemgezet met Natura2000 en onze eigen veel te strenge normen. :')
pi_217745075
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 17:29 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Met een paar tientjes sparen kom je helemaal nergens.

Je kunt inderdaad je gehele jeugd vrijwel niks doen op de hoop van een crash. Dat doet alleen bijna niemand. Niet heel gek toch?

Als iedereen de hand op de knip zou houden creëer dat weer andere problemen trouwens.
Ben het er niet mee eens. Met die paar tientjes kom je er ook. Het gaat allemaal een stuk moeizamer, maar elke euro telt. Ondanks het feit dat ik niet meer hoef te sparen doe ik het wel. Je kan dan bijv. kijken naar nutteloze streamingsabbo's of internetabbo's die veel te duur in de markt worden gezet. Als ik daar 20 euro per maand mee bespaar ben ik al blij.

Als jongere kan je ook kijken naar je eigen maandlasten. Betekent niet dat je alles hoeft te laten natuurlijk. Zo wart wit is het niet. Maar de mentaliteit van.. ach een paar tientjes in de maand doet niks.. ja daar ben ik dus echt niet mee opgegroeid.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 25 mei 2025 @ 13:40:13 #232
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217746113
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 11:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ben het er niet mee eens. Met die paar tientjes kom je er ook. Het gaat allemaal een stuk moeizamer, maar elke euro telt. Ondanks het feit dat ik niet meer hoef te sparen doe ik het wel. Je kan dan bijv. kijken naar nutteloze streamingsabbo's of internetabbo's die veel te duur in de markt worden gezet. Als ik daar 20 euro per maand mee bespaar ben ik al blij.

Als jongere kan je ook kijken naar je eigen maandlasten. Betekent niet dat je alles hoeft te laten natuurlijk. Zo wart wit is het niet. Maar de mentaliteit van.. ach een paar tientjes in de maand doet niks.. ja daar ben ik dus echt niet mee opgegroeid.
Met een paar tientjes in de maand komt men er niet. Je kunt er hooguit je kosten koper na een hele tijd mee financieren maar het hypotheekgat krijg je er niet mee gedicht.

Jij bent getrouwd maar steeds meer mensen zijn vrijgezel of scheiden. Die krijgen de hypotheek niet rond.

Dus leuk dat je er niet mee bent opgegroeid en nuttig voor andere zaken (geld sparen is niks mis mee om hele andere redenen) maar niet hiervoor.
  zondag 25 mei 2025 @ 13:41:24 #233
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_217746124
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:40 schreef Monolith het volgende:

[..]
Of dat kan is ook afhankelijk van wat je elke maand uberhaupt opzij kan zetten en hoe meer er naar je woonlasten gaat, des te minder je opzij kunt zetten natuurlijk. Laten we zeggen dat je met 46% woonlasten ongeveer 1500 netto overhoudt na aftrek van je woonlasten met een modaal salaris. Als je echt heel zuinig weet te leven kun je daar misschien 900 in de maand van overhouden na boodschappen, verzekeringen en ga zo maar door. Dan ben je dus pakweg 10 jaar verder voordat je die ton bij elkaar gespaard hebt. En dan ga ik al uit van een modaal salaris. Heel veel starters op de arbeidsmarkt komen daar bij lange na nog niet aan.
Oh mee eens maar je vergeet een kantelpunt. Mijn eerste 10k was lastig maar daarna gaat het sneller door investeringen en je kunt kwaliteit kopen welke langer mee gaat.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 25 mei 2025 @ 13:43:26 #234
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217746141
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 13:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Met een paar tientjes in de maand komt men er niet. Je kunt er hooguit je kosten koper na een hele tijd mee financieren maar het hypotheekgat krijg je er niet mee gedicht.

Jij bent getrouwd maar steeds meer mensen zijn vrijgezel of scheiden. Die krijgen de hypotheek niet rond.
klopt het is een soort kip en ei verhaal
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217746920
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 11:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Als je overal op gaat bezuinigen ben je uiteindelijk duurder uit. Koop meteen goede spullen in plaats van goedkope troep. Ja, dat wordt steeds lastiger en ze zijn een stuk duurder, maar ze gaan ook veel langer mee en werken veel beter. Met goedkope troep ben je continu aan het shoppen om het allemaal te vervangen.

En ja, daar moet je dan meestal wel voor sparen.
pi_217746985
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je overal op gaat bezuinigen ben je uiteindelijk duurder uit. Koop meteen goede spullen in plaats van goedkope troep. Ja, dat wordt steeds lastiger en ze zijn een stuk duurder, maar ze gaan ook veel langer mee en werken veel beter. Met goedkope troep ben je continu aan het shoppen om het allemaal te vervangen.

En ja, daar moet je dan meestal wel voor sparen.
Onzin. Met een samsung toestel van 500 euro kan ik net zo lang doen als een Iphone van 1000 euro. Om maar een voorbeeld te noemen. Alleen je bent wel een stuk minder hip.
Allah Al Watan Al Malik
pi_217747095
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 13:40 schreef Richestorags het volgende:
Nee, ik zeg ook niet dat je er je hypotheekgat mee kan dichten. Maar sparen in zijn algemeenheid is een prima bezigheid. Ook als het maar een paar tientjes in de maand is. Je kan er ook een deel van je inboedel mee betalen bijvoorbeeld. Zodat je daar geen lening voor hoeft af te sluiten. Of een kleine verbouwing, in plaats van mee te nemen in de hypotheek. Wat je nu ziet is dat mensen een abbo sluiten voor een TV of wasmachine..

quote:
Mijn hypotheek is op 1 inkomen gebaseerd. Maar ik ben van de geluk generatie, die net op tijd een vaste baan had en net in/na de crisis in 2012 een koopwoning kon bemachtingen. En weer goed kon verkopen na 5 jaar. Vervolgens weer dat riedeltje herhalen.

quote:
Dus leuk dat je er niet mee bent opgegroeid en nuttig voor andere zaken (geld sparen is niks mis mee om hele andere redenen) maar niet hiervoor.
Je kan niet tegen de stijging op sparen, maar je kan dus wel sparen voor heel veel andere zaken die ook nog bij de aanschaf van een woning komen kijken. Door helemaal niets te doen weet je zeker dat je niks kan bemachtigen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_217747137
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Onzin. Met een samsung toestel van 500 euro kan ik net zo lang doen als een Iphone van 1000 euro. Om maar een voorbeeld te noemen. Alleen je bent wel een stuk minder hip.
Of je koopt een Motorola van 200 Euro die schokbestendig en waterdicht is. Daar heb je profijt van tot je apps niet meer willen werken. Dus een jaar of 8. En als je zo'n ding hebt om te ... bellen, zijn er nog veel goedkopere mogelijkheden, die nog veel langer meegaan.

Als het al hip en van een duur merk moet zijn, dan wil je ook iedere paar jaar een nieuwe en betaal je al snel tien keer zoveel als ik. Dan kun je daarnaast iedere maand wel een paar tientjes bezuinigen op dingen zoals streaming of het abonnement van de sportschool, maar dat zet dan geen zoden aan de dijk.
  zondag 25 mei 2025 @ 15:09:30 #239
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217747281
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 15:01 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Nee, ik zeg ook niet dat je er je hypotheekgat mee kan dichten. Maar sparen in zijn algemeenheid is een prima bezigheid. Ook als het maar een paar tientjes in de maand is. Je kan er ook een deel van je inboedel mee betalen bijvoorbeeld. Zodat je daar geen lening voor hoeft af te sluiten. Of een kleine verbouwing, in plaats van mee te nemen in de hypotheek. Wat je nu ziet is dat mensen een abbo sluiten voor een TV of wasmachine..
Dat klopt allemaal. Het probleem is echter dat dat huis steeds verder weg komt door de absurde prijsstijgingen. Elk jaar is het verder van de jongere verwijderd terwijl er nu al een niet te dichten gat is. Dus nu is het alsof je spaart voor de uitrusting van een wedstrijd terwijl je het startgeld niet kunt opbrengen.

quote:
Mijn hypotheek is op 1 inkomen gebaseerd. Maar ik ben van de geluk generatie, die net op tijd een vaste baan had en net in/na de crisis in 2012 een koopwoning kon bemachtingen. En weer goed kon verkopen na 5 jaar. Vervolgens weer dat riedeltje herhalen.
Fijn voor jou en je gezin. Echter is dat niet relevant voor jongeren van nu.

quote:
Je kan niet tegen de stijging op sparen, maar je kan dus wel sparen voor heel veel andere zaken die ook nog bij de aanschaf van een woning komen kijken. Door helemaal niets te doen weet je zeker dat je niks kan bemachtigen.
Nou ja, er moet voor jongeren eerst een stip op de horizon zijn voordat het zinnig voelt om voor dit soort zaken te gaan sparen. Die stip is er niet.
pi_217747302
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Of je koopt een Motorola van 200 Euro die schokbestendig en waterdicht is. Daar heb je profijt van tot je apps niet meer willen werken. Dus een jaar of 8. En als je zo'n ding hebt om te ... bellen, zijn er nog veel goedkopere mogelijkheden, die nog veel langer meegaan.

Als het al hip en van een duur merk moet zijn, dan wil je ook iedere paar jaar een nieuwe en betaal je al snel tien keer zoveel als ik. Dan kun je daarnaast iedere maand wel een paar tientjes bezuinigen op dingen zoals streaming of het abonnement van de sportschool, maar dat zet dan geen zoden aan de dijk.
Waarom zet dat geen zoden aan de dijk? Als ik in een keer 500 euro kan besparen op een telefoon, terwijl de functies en kwaliteit niet dusdanig afwijken elkaar dat het verschil in bedrag gerechtvaardigd kan worden. Heb ik dat nodig voor de dingen die ik moet of wil doen, dan koop ik het. Maar kopen want hip en cool, tja daar ben ik gewoon wat minder vatbaar voor en dan hou ik het geld liever in eigen zak..

Sparen zet in dat opzicht dus altijd zoden aan de dijk. Je zal op een later moment dat geld goed kunnen gebruiken. De mentaliteit van ach tis maar een tientje of ach tis maar 500 euro past in ieder geval niet bij mij. Ieder zijn eigen ding verder.
Allah Al Watan Al Malik
pi_217747423
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 15:09 schreef Richestorags het volgende:
Dat klopt allemaal. Het probleem is echter dat dat huis steeds verder weg komt door de absurde prijsstijgingen. Elk jaar is het verder van de jongere verwijderd terwijl er nu al een niet te dichten gat is. Dus nu is het alsof je spaart voor de uitrusting van een wedstrijd terwijl je het startgeld niet kunt opbrengen.
De huizenmarkt kan alle kanten opgaan, als de markt daalt dan ben je te laat omdat je niet spaarde want het was destijds te duur en dus niet noodzakelijk. Zo hou je het zelf natuurlijk ook in stand.

quote:
Nou ja, er moet voor jongeren eerst een stip op de horizon zijn voordat het zinnig voelt om voor dit soort zaken te gaan sparen. Die stip is er niet.
Dat had mijn generatie die medio 2008/2009 afstudeerde ook niet. Dus dat is echt een non-argument om dan niet te sparen. In die periode was het kneiterlastig om aan een baan te komen, waren huizen relatief ook lastig te bemachtigen en als je al een baan had dan kreeg je geen vast contract. En dus geen hypotheek. De huizenmarkt staat niet vast. Als morgen weer de pleuris uitbreekt dan kunnen de huizenprijzen flink dalen. Daar mag je best op voorsorteren, ook al is dat een onzekerheid. Tegelijkertijd moet er gewoon flink gebouwd worden, omdat wachten op een crisis per definitie geen oplossing is.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 25 mei 2025 @ 15:20:26 #242
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217747483
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 15:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
De huizenmarkt kan alle kanten opgaan, als de markt daalt dan ben je te laat omdat je niet spaarde want het was destijds te duur en dus niet noodzakelijk. Zo hou je het zelf natuurlijk ook in stand.
[..]
Dat had mijn generatie die medio 2008/2009 afstudeerde ook niet. Dus dat is echt een non-argument om dan niet te sparen. In die periode was het kneiterlastig om aan een baan te komen, waren huizen relatief ook lastig te bemachtigen en als je al een baan had dan kreeg je geen vast contract. En dus geen hypotheek. De huizenmarkt staat niet vast. Als morgen weer de pleuris uitbreekt dan kunnen de huizenprijzen flink dalen. Daar mag je best op voorsorteren, ook al is dat een onzekerheid. Tegelijkertijd moet er gewoon flink gebouwd worden, omdat wachten op een crisis per definitie geen oplossing is.
men moet weer buiten de gemeentegrenzen gaan bouwen, daar is goedkope grond voldoende
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217747581
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 15:10 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Waarom zet dat geen zoden aan de dijk? Als ik in een keer 500 euro kan besparen op een telefoon, terwijl de functies en kwaliteit niet dusdanig afwijken elkaar dat het verschil in bedrag gerechtvaardigd kan worden. Heb ik dat nodig voor de dingen die ik moet of wil doen, dan koop ik het. Maar kopen want hip en cool, tja daar ben ik gewoon wat minder vatbaar voor en dan hou ik het geld liever in eigen zak..

Sparen zet in dat opzicht dus altijd zoden aan de dijk. Je zal op een later moment dat geld goed kunnen gebruiken. De mentaliteit van ach tis maar een tientje of ach tis maar 500 euro past in ieder geval niet bij mij. Ieder zijn eigen ding verder.
Dit.

Het is vaak niet 'maar een tientje per maand', maar wel 'weer een tientje per maand' voor het zoveelste abonnement, streaming of app.

En zo is het ook met een duurdere versie van iets. De ene keer een telefoon, dan een televisie, daarna weer wat anders.
pi_217747929
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 15:10 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dus, de prijs is voor jou recht evenredig met de kwaliteit. Je vind al dat je de helft bespaart door niet de duurste te kopen. Maar het moet natuurlijk wel nieuw, hip, mooi en van een duur merk zijn.

Je zou er ook 1 kunnen kopen, die heel stevig is en alles doet wat je nodig hebt. Dan kun je over 8 jaar tijd nog eens 90% van de prijs besparen. Dan betaal je geen 500 * 4 = 2000 Euro, maar slechts 200 Euro in die tijd.

Volgende vraag: hoe weet je dan welke je moet hebben zodat het geen miskleun is?

Zo ook met schoenen en kleding tegenwoordig: het is allemaal van plastic en gaat binnen een jaar kapot. Kleding van wol of katoen en schoenen van leer zijn moeilijk te vinden en een stuk duurder, maar gaan wel veel langer mee. Eventueel nylon, als je daar van houd.

En geen dingen met een hoop extra elektronica er in. Zoals een vaatwasser die je met de telefoon aan kunt zetten en waarbij je dan continu kunt zien hoe ver hij al is. En die zelf zijn deur open zet als hij klaar is. Die gaat een maand na het verstrijken van de garantie kapot en een jaar later zetten ze de server uit zodat al die leuke dingen niet meer werken. Groot, zwaar en degelijk, dat moet je hebben.

We hebben daar zelfs een spreekwoord voor: "Goedkoop is duurkoop."
pi_217747958
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 15:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus, de prijs is voor jou recht evenredig met de kwaliteit. Je vind al dat je de helft bespaart door niet de duurste te kopen. Maar het moet natuurlijk wel nieuw, hip, mooi en van een duur merk zijn.

Je zou er ook 1 kunnen kopen, die heel stevig is en alles doet wat je nodig hebt. Dan kun je over 8 jaar tijd nog eens 90% van de prijs besparen. Dan betaal je geen 500 * 4 = 2000 Euro, maar slechts 200 Euro in die tijd.

Volgende vraag: hoe weet je dan welke je moet hebben zodat het geen miskleun is?

Zo ook met schoenen en kleding tegenwoordig: het is allemaal van plastic en gaat binnen een jaar kapot. Kleding van wol of katoen en schoenen van leer zijn moeilijk te vinden en een stuk duurder, maar gaan wel veel langer mee. Eventueel nylon, als je daar van houd.

En geen dingen met een hoop extra elektronica er in. Zoals een vaatwasser die je met de telefoon aan kunt zetten en waarbij je dan continu kunt zien hoe ver hij al is. En die zelf zijn deur open zet als hij klaar is. Die gaat een maand na het verstrijken van de garantie kapot en een jaar later zetten ze de server uit zodat al die leuke dingen niet meer werken. Groot, zwaar en degelijk, dat moet je hebben.

We hebben daar zelfs een spreekwoord voor: "Goedkoop is duurkoop."
Ach, dat gaat ook niet altijd op. Soms zit het verschil qua prijs in (overbodige) functies of meer opslagcapaciteit in je iPhone.

Wat moet de gemiddelde kiddo met 1tb? Schoon dat ding op en je hebt dat echt niet nodig.
pi_217747976
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 15:52 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ach, dat gaat ook niet altijd op. Soms zit het verschil qua prijs in (overbodige) functies of meer opslagcapaciteit in je iPhone.

Wat moet de gemiddelde kiddo met 1tb? Schoon dat ding op en je hebt dat echt niet nodig.
Maar je hebt dus wel een iPhone nodig? Omdat in je vriendenkring iedereen een Apple heeft?
pi_217747999
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 15:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar je hebt dus wel een iPhone nodig? Omdat in je vriendenkring iedereen een Apple heeft?
Zelfs dat is voor discussie vatbaar en als je 'm nodig hebt, heb je dan de nieuwste nodig en meteen het meest uitgebreide model?

Als ik er geen geld voor zou hebben, zou dat iets zijn waar ik meteen op zou besparen.
pi_217748147
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 15:55 schreef Halcon het volgende:

[..]
Zelfs dat is voor discussie vatbaar en als je 'm nodig hebt, heb je dan de nieuwste nodig en meteen het meest uitgebreide model?

Als ik er geen geld voor zou hebben, zou dat iets zijn waar ik meteen op zou besparen.
Ja, op die 1000 Euro per jaar kun je wel een paar tientjes besparen door wat opties uit te zetten.
  zondag 25 mei 2025 @ 16:27:13 #249
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217748652
1970
Gemiddelde woningprijs: ¤23.578
Modaal inkomen: ¤5.559
Verhouding: 4,2 keer het modaal inkomen
1980
Gemiddelde woningprijs: circa ¤60.000 (geschat)
Modaal inkomen: ¤15.202
Verhouding: ongeveer 4,0 keer het modaal inkomen
1990
Gemiddelde woningprijs: ¤73.900
Modaal inkomen: ¤19.059
Verhouding: 3,9 keer het modaal inkomen
2000
Gemiddelde woningprijs: ¤180.600
Modaal inkomen: ¤24.958
Verhouding: 7,2 keer het modaal inkomen
2010
Gemiddelde woningprijs: ¤232.500–¤260.000 (afhankelijk van bron en type woning)
Modaal inkomen: ¤32.500
Verhouding: 7,2 tot 8,0 keer het modaal inkomen
2020
Gemiddelde woningprijs: circa ¤335.000 (sterke stijging t.o.v. 2010)
Modaal inkomen: ¤41.000
Verhouding: 8,2 keer het modaal inkomen
Conclusie
In de jaren ‘70 en ‘80 lag de verhouding tussen woningprijs en modaal inkomen rond de 4.
Vanaf de jaren ‘90 begon de verhouding te stijgen.
Rond 2000 verdubbelde deze verhouding naar ruim 7 keer het modaal inkomen.
In 2010 en 2020 liep dit verder op tot boven de 8 keer het modaal inkomen.
Hieruit blijkt dat woningen in Nederland de afgelopen decennia fors duurder zijn geworden ten opzichte van het modale inkomen. Waar een huis in 1970 nog betaalbaar was met zo’n vier jaarsalarissen, is dat tegenwoordig meer dan het dubbele

1980
Kleuren-tv’s waren iets goedkoper geworden in verhouding tot het salaris: circa één maandsalaris.
De eerste personal computers (zoals de IBM PC) kostten omgerekend ¤2.500–¤3.000, dus ruim twee maandsalarissen.
2020
De prijzen van consumentenelektronica daalden verder: een tv of computer kostte nog maar een fractie van het modale maandsalaris.
pi_217749042
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 16:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
1970
Gemiddelde woningprijs: ¤23.578
Modaal inkomen: ¤5.559
Verhouding: 4,2 keer het modaal inkomen
1980
Gemiddelde woningprijs: circa ¤60.000 (geschat)
Modaal inkomen: ¤15.202
Verhouding: ongeveer 4,0 keer het modaal inkomen
1990
Gemiddelde woningprijs: ¤73.900
Modaal inkomen: ¤19.059
Verhouding: 3,9 keer het modaal inkomen
2000
Gemiddelde woningprijs: ¤180.600
Modaal inkomen: ¤24.958
Verhouding: 7,2 keer het modaal inkomen
2010
Gemiddelde woningprijs: ¤232.500–¤260.000 (afhankelijk van bron en type woning)
Modaal inkomen: ¤32.500
Verhouding: 7,2 tot 8,0 keer het modaal inkomen
2020
Gemiddelde woningprijs: circa ¤335.000 (sterke stijging t.o.v. 2010)
Modaal inkomen: ¤41.000
Verhouding: 8,2 keer het modaal inkomen
Conclusie
In de jaren ‘70 en ‘80 lag de verhouding tussen woningprijs en modaal inkomen rond de 4.
Vanaf de jaren ‘90 begon de verhouding te stijgen.
Rond 2000 verdubbelde deze verhouding naar ruim 7 keer het modaal inkomen.
In 2010 en 2020 liep dit verder op tot boven de 8 keer het modaal inkomen.
Hieruit blijkt dat woningen in Nederland de afgelopen decennia fors duurder zijn geworden ten opzichte van het modale inkomen. Waar een huis in 1970 nog betaalbaar was met zo’n vier jaarsalarissen, is dat tegenwoordig meer dan het dubbele

1980
Kleuren-tv’s waren iets goedkoper geworden in verhouding tot het salaris: circa één maandsalaris.
De eerste personal computers (zoals de IBM PC) kostten omgerekend ¤2.500–¤3.000, dus ruim twee maandsalarissen.
2020
De prijzen van consumentenelektronica daalden verder: een tv of computer kostte nog maar een fractie van het modale maandsalaris.
Dat laatste is ook een beetje een rare vergelijking. Ja in 1980 was de 'State of the art' technologie meer dan een maandsalaris, maar dat is een high end game PC of de laatste oled tv ook gewoon nog steeds.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')