Onderstaand zie je de begroting van de Verenigde Staten voor het boekjaar 2024:
![nqols3q5jb2f1.png]()
Dat is dus voor dit jaar een begrotingstekort van 1,83 biljoen dollar, omgerekend 1630 miljard euro voor 2024. Dat is alleen het tekort. Hun totale staatsschuld is inmiddels ¤36.210 miljard en neemt elk jaar met bijna 2 biljoen toe. Voor 2024 is het staatsschuld nog $122.000 per Amerikaan, dus per iedere man, vrouw, kind, baby, werkloze of dakloze dat je daar vindt. De rentelasten op het staatsschuld schuld bedragen momenteel al 13% van de totale federale begroting, Ter vergelijking: in Nederland bedragen de rentekosten op onze overheidsschuld slechts 1,6% van de rijksbegroting (
bron CBS).
Volgens de Amerikaanse Congressional Budget Office zullen, bij ongewijzigd beleid, de rentelasten in 2030 verder oplopen naar
26% van de totale Amerikaanse begroting. En dat is nog zonder aflossing van staatsschuld en alle andere uitgaven. Het wordt nog erger, het Amerikaanse Congres heeft gisteren een wet goedgekeurd die de de belastingen verder zal verlagen.
Dan denk ik dat je met alleen markteconomie dit niet meer kunt verhelpen. De armoede in de VS is al vrij groot. Als er geen grote belastingverhogingen komen en geen aflosbeleid komt waar je 30 jaar lang aan vasthoudt, kun je dit niet oplossen. De VS is extreem gepolariseerd. Democraten worden in sommige kringen al als communistisch bestempeld. Voor Griekenland kan de EU het onder curatele stellen, maar wie kan dat met een supermacht als de VS. En je kunt niet de belastingen verhogen: de gemiddelde Amerikaan stemt simpelweg op de eerstvolgende kandidaat die belastingverlaging belooft.
Kortom, dit komt niet meer goed.
Als ik kijk hoe lang de US dollar al houdbaar is:
![1*Xp6p6mK4eStxwUqG0RZXVw.png]()
Waarom ik me hierin verdiep? Onlangs heb ik documenten ontvangen voor een permanent residence (green card) in de VS. Maar dat is niet echt bruikbaar als Amerika in 10 jaar al ineenstort.
Of ben ik een doemdenker, en is dit allemaal overtrokken?