quote:Kunstwerk op schoolplein Kampen per ongeluk weggegooid: 'Pure desinteresse'
Een kunstwerk op een schoolplein in Kampen is vorige week per ongeluk meegenomen en vernietigd. Het minimalistische kunstobject werd tijdens renovatiewerkzaamheden weggehaald, omdat de aannemer en schoolleiding dachten dat het ging om een oud speeltoestel. Kunstenaar Bert Meinen (79) vindt het onbegrijpelijk. "Het doet pijn", zegt hij.
Het kunstwerk, een grote, gekleurde, plastic bol op een stalen paal, stond tientallen jaren op het schoolplein van een basisschool in Kampen. Het verwijderde object kon ook niet meer worden teruggeplaatst. De school zegt geschrokken en aangeslagen te zijn. De schooldirecteur zei eerder dat niemand wist dat het ging om een kunstwerk. Ze sprak van een "pijnlijke verwarring".
Top thanks ouwequote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:32 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Ik ga het aan de reporters van de NOS vragen en kom er op terug.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
quote:
quote:Voor de kunstenaar komt het nieuws hard aan. "Ik vind het heel erg vervelend. Het is toch een kindje van je dat is verdwenen", zegt Meinen tegen RTV Oost. "Je maakt de kunst zodat het lang kan blijven staan om gezien te worden. Dan heb je eer van je werk. Nu is het voorgoed weg."
quote:De school zegt geschrokken en aangeslagen te zijn.
Dan moet je het ook zo maken dat het de tand des tijds kan doorstaan. Dit ziet er niet meer uit qua materiaal, het zo mooi maken dat het als kunst herkend blijft worden zou ook wel helpen.quote:"Je maakt de kunst zodat het lang kan blijven staan om gezien te worden. Dan heb je eer van je werk. Nu is het voorgoed weg."
Breng potentiële terroristen kunstenaars nou niet op gedachten 😱quote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dat je deze vergissing jammer vindt oke, maar de school praat alsof er iemand met een AK het plein bestormde en toen onder het getraumatiseerde oog van de kinderen het kunstwerk met clusterbommen aan stukken blies.
[..]
En ik vind het onbegrijpelijk dat dit als kunst werd beschouwd.quote:Kunstenaar Bert Meinen (79) vindt het onbegrijpelijk.
Misschien moet de "kunstenaar" eens gaan nadenken wat de meerwaarde is van zijn kunst als het niet te onderscheiden is van een willekeurig speeltoestel.quote:Het is voor Meinen niet de eerste keer dat een kunstwerk van hem per ongeluk is weggehaald. "Het is al twee keer eerder gebeurd. De eerste keer was jaren geleden bij de sloop van een gebouw in het westen van het land. Twee kunstwerken van mij zijn toen door een aannemer afgevoerd en verdwenen. Een collega wees me erop. Eigenlijk precies hetzelfde verhaal als nu in Kampen."
14 mei regionaal nieuws : https://www.oost.nl/nieuw(...)-in-mijn-maag-zakkenquote:
Week geleden iddquote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:14 schreef mvdejong het volgende:
[..]
14 mei regionaal nieuws : https://www.oost.nl/nieuw(...)-in-mijn-maag-zakken
20 mei landelijk nieuws : https://nos.nl/artikel/25(...)id-pure-desinteresse
WE ZIJN GESCHOKT!quote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dat je deze vergissing jammer vindt oke, maar de school praat alsof er iemand met een AK het plein bestormde en toen onder het getraumatiseerde oog van de kinderen het kunstwerk met clusterbommen aan stukken blies.
[..]
Het stond tientallen jaren op een schoolplein, dus daar hebben een hoop kinderen en ouders van kunnen genieten.quote:
Kamervragen. Wat zeg ik? Een parlementaire enquête is hier wel op zijn plaats!quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:26 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
WE ZIJN GESCHOKT!
DIT MAG NOOIT MEER GEBEUREN!
Bal tegenaan gooien. Dacht ook even dat het een soort basket was.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:52 schreef junkiesietze het volgende:
ze zagen het als verouderd speelobject. hoe speel je hiermee? ja je kan jezelf eraan ophangen, meer kan ik niet bedenken.
Een vervelende kleuter in lantaarnpaalknoop vastzetten, maar weet niet of iemand in dit topic weet wat dat isquote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:52 schreef junkiesietze het volgende:
ze zagen het als verouderd speelobject. hoe speel je hiermee? ja je kan jezelf eraan ophangen, meer kan ik niet bedenken.
Man reist helemaal naar Hongarije, pakt daar rommel van straat, em maakt er hier kunstwerkjes van. Uh, oke.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 16:53 schreef raptorix het volgende:
Kunstenaar![]()
https://www.google.com/search?q=kunstenaar+Bert+Meinen&udm=2
quote:Platgereden kikker
In Hongarije had Meinen een eindeloze keuze uit kleine voorwerpen die op straat te vinden waren. Hij kwam thuis met onder andere een platgereden kikker. „In Hilter was dat een stuk lastiger omdat er nauwelijks rommel op straat lag en alles netjes was onderhouden.” Toch lukte het Meinen ook daar 12 voorwerpen te selecteren. Deze zijn vanaf heden te bezichtigen op het Ressingplein. „De voorwerpen uit Hongarije zijn uiteraard aangebracht op het Keszthelyplein.”
quote:Kunstenaar boos om borsten in Hengelo: ‘Blijf van mijn bollen af’
Derde keer dat mensen denken dat je kunstwerk gewoon weg te gooien rommel isquote:Voor kunstenaar Bert Meinen (79) uit Delden is het een pijnlijke herhaling: voor de derde keer in zijn artistieke carrière is een van zijn kunstwerken per ongeluk verwijderd.
Al antwoord gehad?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:32 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Ik ga het aan de reporters van de NOS vragen en kom er op terug.
Als je het op streetview van de andere kant bekijkt is het een pacman die een bolletje opeet.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 17:18 schreef Lenny77 het volgende:
Lijkt op zo een paal van op het strand zodat kindjes weten waar ze moeten zijn. Maar dan van iets onherkenbaars.
Wel in 't Korfschip!quote:Op dinsdag 20 mei 2025 17:10 schreef Perrin het volgende:
weggepleurD, voltooide tijd en de 'r' zit niet in 't Kofschip, vriend.
Aaaww das dan wel weer leukquote:Op dinsdag 20 mei 2025 18:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je het op streetview van de andere kant bekijkt is het een pacman die een bolletje opeet.
Bert neemt zichzelf iets te serieus.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 17:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
En gevoel voor humor heeft ie ook niet.
https://www.tubantia.nl/h(...)-bollen-af~ad34e36a/
[..]
[ afbeelding ]
Het is niet altijd een verlies…quote:Op dinsdag 20 mei 2025 20:04 schreef rutger05 het volgende:
Spijtig genoeg komt het vaker voor dat er achteloos met kunst wordt omgegaan. Zo is in Raalte destijds een belangrijk sculptuur van de bekende kunstenaar Willem Hussem verloren gegaan omdat het door de slopers werd aangezien voor oud ijzer. Doordat bij veel burgers affiniteit en kennis m.b.t. (moderne) kunst ontbreekt kunnen dit soort ongelukkige voorvallen gebeuren.
https://www.volkskrant.nl(...)-sculptuur~b862bf62/
Paaldansen?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:52 schreef junkiesietze het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |