Heb hetzelfde, dus ben wel benieuwd naar de reacties. Overigens knap triest: bulken van het geld en niet weten wat ermee aan te moeten.quote:[b]Op zondag 18 mei 2025 09:20 schreef Chandler het volgende:[/b
Hoe gaan jullie hier mee om en ervaren sommige van jullie het zelfde?
Het verschil tussen aow en pensioen niet snappenquote:Op zondag 18 mei 2025 09:55 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wanneer heb je dat? Iedereen krijgt toch soberso al aow?
Ik dacht dat AOW het pensioen is dat je opbouwt bij de overheid (een deel van je belasting gaat hier naartoe) en je daarboven nog eventueel een aanvullend pensioen kunt hebben (wat je opbouwt door ergens te hebben gewerkt).quote:Op zondag 18 mei 2025 10:03 schreef augurk2025 het volgende:
[..]
Het verschil tussen aow en pensioen niet snappen![]()
Iedereen krijgt AOW, maar dat is geen heel hoog bedrag. Als je nog wat leuks wil doen als je ouder bent, is het wel handig om ook een pensioen op te bouwen. Veel werknemers sparen bij hun werkgever, dat is vaak ook geregeld in de CAO. Ik heb noodgedwongen jarenlang van jaarcontract naar jaarcontract gehopt en toen ik uiteindelijk ergens langer kon (en wilde) blijven, waren dat opeenvolgend drie kleine bedrijven (tweemaal een eenmanszaak en eenmaal een bedrijf met twee directeuren en twee man personeel) waarbij pensioen geen onderdeel van het salaris was. Ook deels mijn fout, natuurlijk, ik had dat mee moeten nemen in de onderhandelingen. Zou ik nu wel kunnen, maar destijds vond ik dat lastig. Dus heb ik jaren weinig tot geen pensioen opgebouwd. Mijn man en ik wilden dat toch wel proberen voor een deel in te lopen.quote:Op zondag 18 mei 2025 09:55 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
AOW is AOW. Dat is de basis uitkering die je krijgt als je met pensioen gaat: Algemene OUderdomswet.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:18 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik dacht dat AOW het pensioen is dat je opbouwt bij de overheid (een deel van je belasting gaat hier naartoe) en je daarboven nog eventueel een aanvullend pensioen kunt hebben (wat je opbouwt door ergens te hebben gewerkt).
Maar zelfs met een uitkering bouw je AOW op, zolang je in altijd in Nederland hebt gewoond heb je gewoon recht op die AOW.
Dus zonder pensioen kom je niet gauw te zitten in dit land.
Maar jij kunt het vast beter uitleggen.
En dat 'inlopen' doe je door het gewoon zelf achter de hand te houden op een spaar of beleggingsrekening?quote:Op zondag 18 mei 2025 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iedereen krijgt AOW, maar dat is geen heel hoog bedrag. Als je nog wat leuks wil doen als je ouder bent, is het wel handig om ook een pensioen op te bouwen. Veel werknemers sparen bij hun werkgever, dat is vaak ook geregeld in de CAO. Ik heb noodgedwongen jarenlang van jaarcontract naar jaarcontract gehopt en toen ik uiteindelijk ergens langer kon (en wilde) blijven, waren dat opeenvolgend drie kleine bedrijven (tweemaal een eenmanszaak en eenmaal een bedrijf met twee directeuren en twee man personeel) waarbij pensioen geen onderdeel van het salaris was. Ook deels mijn fout, natuurlijk, ik had dat mee moeten nemen in de onderhandelingen. Zou ik nu wel kunnen, maar destijds vond ik dat lastig. Dus heb ik jaren weinig tot geen pensioen opgebouwd. Mijn man en ik wilden dat toch wel proberen voor een deel in te lopen.
Deels inderdaad op een beleggingsrekening in eigen beheer. Dat kunnen we dus indien nodig of gewenst ook aanspreken voor andere dingen voor we met pensioen gaan.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:22 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En dat 'inlopen' doe je door het gewoon zelf achter de hand te houden op een spaar of beleggingsrekening?
Ik heb juist het tegenovergestelde.. bouw al sinds ik werk (25) pensioen op , als ik met pensioen ben vallen veel kosten weg (kinderen zijn zelfstandig, veel kleinere woning kopen) zou niet weten wat we ermee aan moeten.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iedereen krijgt AOW, maar dat is geen heel hoog bedrag. Als je nog wat leuks wil doen als je ouder bent, is het wel handig om ook een pensioen op te bouwen. Veel werknemers sparen bij hun werkgever, dat is vaak ook geregeld in de CAO. Ik heb noodgedwongen jarenlang van jaarcontract naar jaarcontract gehopt en toen ik uiteindelijk ergens langer kon (en wilde) blijven, waren dat opeenvolgend drie kleine bedrijven (tweemaal een eenmanszaak en eenmaal een bedrijf met twee directeuren en twee man personeel) waarbij pensioen geen onderdeel van het salaris was. Ook deels mijn fout, natuurlijk, ik had dat mee moeten nemen in de onderhandelingen. Zou ik nu wel kunnen, maar destijds vond ik dat lastig. Dus heb ik jaren weinig tot geen pensioen opgebouwd. Mijn man en ik wilden dat toch wel proberen voor een deel in te lopen.
Maar ik bouw ook nu niet gewoon pensioen op, en ik loop dus al bijna 30 jaar achter. Dus ja, ik heb een behoorlijk pensioengat.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:45 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb juist het tegenovergestelde.. bouw al sinds ik werk (25) pensioen op , als ik met pensioen ben vallen veel kosten weg (kinderen zijn zelfstandig, veel kleinere woning kopen) zou niet weten wat we ermee aan moeten.
Als je nu gewoon pensioen opbouwt dan zal dat pensioen gat ook wel meevallen denk ik.
Mijn man en ik hebben een pensioengat van 11 jaar, dit houdt in dat hij pensioen krijgt en een klein gedeelte aow en ik niets.quote:Op zondag 18 mei 2025 09:55 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Iedereen krijgt aow. Daar hoef je niet voor getrouwd te zijn of voor gewerkt te hebben.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:59 schreef Sorella het volgende:
[..]
Mijn man en ik hebben een pensioengat van 11 jaar, dit houdt in dat hij pensioen krijgt en een klein gedeelte aow en ik niets.
Vroeger was het zo dat als de man aow kreeg de vrouw dat ook automatisch kreeg maar dat is jaren geleden afgeschaft.
Dat weet ik maar het ging hier om het pensioengat dus iedereen met een pensioengat moet dus wachten tot 67/68 tot zij hun aow krijgen terwijl hun partner dat dus allang heeft.quote:Op zondag 18 mei 2025 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iedereen krijgt aow. Daar hoef je niet voor getrouwd te zijn of voor gewerkt te hebben.
Er is wel een restrictie mbt in Nederland gewoond hebben.
Ik begrijp niet wat je bedoelt.quote:Op zondag 18 mei 2025 11:08 schreef Sorella het volgende:
[..]
Dat weet ik maar het ging hier om het pensioengat dus iedereen met een pensioengat moet dus wachten tot 67/68 tot zij hun aow krijgen terwijl hun partner dat dus allang heeft.
P.s. Hyaenidae niet goed gequote zie ik nu
Vroeger kreeg de vrouw automatisch aow wanneer haar man dat ook kreeg dat is dus jaren geleden afgeschaft.quote:Op zondag 18 mei 2025 12:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Het pensioen dat je opbouwt, hetzij bij je werkgever hetzij zelf, wordt uitbetaald (maandelijks dan wel in één keer) als je de AOW/pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Dus bijvoorbeeld in mijn geval lijkt het erop dat dat met 67 en 3 maanden het geval is.
Pensioen bouw je op met eigen bijdragen en eventueel een werkgeversdeel.
Bedoel jij dat als de man AOW kreeg, de vrouw automatisch een pensioen kreeg dat de man had gespaard?
Ik denk dat dat dit is:quote:Op zondag 18 mei 2025 13:49 schreef Sorella het volgende:
[..]
Vroeger kreeg de vrouw automatisch aow wanneer haar man dat ook kreeg dat is dus jaren geleden afgeschaft.
Nu krijgt de vrouw (of man) pas aow wanneer zij de aow leeftijd heeft bereikt.
Mijn man is 2 jaar geleden met pensioen gegaan dus hij krijgt aow en pensioen, ik krijg dus pas aow op de aow gerechtigde leeftijd en aangezien er een leeftijdsverschil is van 11 jaar duurt het nu dus nog 9 jaar voor ik aow krijg.
Mijn schoonzuster is 25 jaar ouder, haar man is 9 jaar jonger en toen zij aow kreeg kreeg haar man dat ook.
Pensioen staat hier buiten. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
Een groot bedrag uitgeven is ook spannend. Je hebt er lang voor gespaard. Jezelf er dingen voor ontzegt. Dan wil je wel dat het loont; dat alsjij er iets van koopt, dat je daar dan ook blij mee kunt zijn. Bovendien kun jij je afvragen of je na het kopen van die auto nog wel voldoende spaargeld hebt. Wie een auto koopt heeft daarna immers minder spaargeld. Misschien ben je bang om (opnieuw) grip kwijt te raken op jouw financiële situatie. Zou dat kunnen?quote:Op zondag 18 mei 2025 09:20 schreef Chandler het volgende:
Hoe gaan jullie hier mee om en ervaren sommige van jullie het zelfde?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |