Heb hetzelfde, dus ben wel benieuwd naar de reacties. Overigens knap triest: bulken van het geld en niet weten wat ermee aan te moeten.quote:[b]Op zondag 18 mei 2025 09:20 schreef Chandler het volgende:[/b
Hoe gaan jullie hier mee om en ervaren sommige van jullie het zelfde?
Het verschil tussen aow en pensioen niet snappenquote:Op zondag 18 mei 2025 09:55 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wanneer heb je dat? Iedereen krijgt toch soberso al aow?
Ik dacht dat AOW het pensioen is dat je opbouwt bij de overheid (een deel van je belasting gaat hier naartoe) en je daarboven nog eventueel een aanvullend pensioen kunt hebben (wat je opbouwt door ergens te hebben gewerkt).quote:Op zondag 18 mei 2025 10:03 schreef augurk2025 het volgende:
[..]
Het verschil tussen aow en pensioen niet snappen![]()
Iedereen krijgt AOW, maar dat is geen heel hoog bedrag. Als je nog wat leuks wil doen als je ouder bent, is het wel handig om ook een pensioen op te bouwen. Veel werknemers sparen bij hun werkgever, dat is vaak ook geregeld in de CAO. Ik heb noodgedwongen jarenlang van jaarcontract naar jaarcontract gehopt en toen ik uiteindelijk ergens langer kon (en wilde) blijven, waren dat opeenvolgend drie kleine bedrijven (tweemaal een eenmanszaak en eenmaal een bedrijf met twee directeuren en twee man personeel) waarbij pensioen geen onderdeel van het salaris was. Ook deels mijn fout, natuurlijk, ik had dat mee moeten nemen in de onderhandelingen. Zou ik nu wel kunnen, maar destijds vond ik dat lastig. Dus heb ik jaren weinig tot geen pensioen opgebouwd. Mijn man en ik wilden dat toch wel proberen voor een deel in te lopen.quote:Op zondag 18 mei 2025 09:55 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
AOW is AOW. Dat is de basis uitkering die je krijgt als je met pensioen gaat: Algemene OUderdomswet.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:18 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik dacht dat AOW het pensioen is dat je opbouwt bij de overheid (een deel van je belasting gaat hier naartoe) en je daarboven nog eventueel een aanvullend pensioen kunt hebben (wat je opbouwt door ergens te hebben gewerkt).
Maar zelfs met een uitkering bouw je AOW op, zolang je in altijd in Nederland hebt gewoond heb je gewoon recht op die AOW.
Dus zonder pensioen kom je niet gauw te zitten in dit land.
Maar jij kunt het vast beter uitleggen.
En dat 'inlopen' doe je door het gewoon zelf achter de hand te houden op een spaar of beleggingsrekening?quote:Op zondag 18 mei 2025 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iedereen krijgt AOW, maar dat is geen heel hoog bedrag. Als je nog wat leuks wil doen als je ouder bent, is het wel handig om ook een pensioen op te bouwen. Veel werknemers sparen bij hun werkgever, dat is vaak ook geregeld in de CAO. Ik heb noodgedwongen jarenlang van jaarcontract naar jaarcontract gehopt en toen ik uiteindelijk ergens langer kon (en wilde) blijven, waren dat opeenvolgend drie kleine bedrijven (tweemaal een eenmanszaak en eenmaal een bedrijf met twee directeuren en twee man personeel) waarbij pensioen geen onderdeel van het salaris was. Ook deels mijn fout, natuurlijk, ik had dat mee moeten nemen in de onderhandelingen. Zou ik nu wel kunnen, maar destijds vond ik dat lastig. Dus heb ik jaren weinig tot geen pensioen opgebouwd. Mijn man en ik wilden dat toch wel proberen voor een deel in te lopen.
Deels inderdaad op een beleggingsrekening in eigen beheer. Dat kunnen we dus indien nodig of gewenst ook aanspreken voor andere dingen voor we met pensioen gaan.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:22 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En dat 'inlopen' doe je door het gewoon zelf achter de hand te houden op een spaar of beleggingsrekening?
Ik heb juist het tegenovergestelde.. bouw al sinds ik werk (25) pensioen op , als ik met pensioen ben vallen veel kosten weg (kinderen zijn zelfstandig, veel kleinere woning kopen) zou niet weten wat we ermee aan moeten.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iedereen krijgt AOW, maar dat is geen heel hoog bedrag. Als je nog wat leuks wil doen als je ouder bent, is het wel handig om ook een pensioen op te bouwen. Veel werknemers sparen bij hun werkgever, dat is vaak ook geregeld in de CAO. Ik heb noodgedwongen jarenlang van jaarcontract naar jaarcontract gehopt en toen ik uiteindelijk ergens langer kon (en wilde) blijven, waren dat opeenvolgend drie kleine bedrijven (tweemaal een eenmanszaak en eenmaal een bedrijf met twee directeuren en twee man personeel) waarbij pensioen geen onderdeel van het salaris was. Ook deels mijn fout, natuurlijk, ik had dat mee moeten nemen in de onderhandelingen. Zou ik nu wel kunnen, maar destijds vond ik dat lastig. Dus heb ik jaren weinig tot geen pensioen opgebouwd. Mijn man en ik wilden dat toch wel proberen voor een deel in te lopen.
Maar ik bouw ook nu niet gewoon pensioen op, en ik loop dus al bijna 30 jaar achter. Dus ja, ik heb een behoorlijk pensioengat.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:45 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb juist het tegenovergestelde.. bouw al sinds ik werk (25) pensioen op , als ik met pensioen ben vallen veel kosten weg (kinderen zijn zelfstandig, veel kleinere woning kopen) zou niet weten wat we ermee aan moeten.
Als je nu gewoon pensioen opbouwt dan zal dat pensioen gat ook wel meevallen denk ik.
Mijn man en ik hebben een pensioengat van 11 jaar, dit houdt in dat hij pensioen krijgt en een klein gedeelte aow en ik niets.quote:Op zondag 18 mei 2025 09:55 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Iedereen krijgt aow. Daar hoef je niet voor getrouwd te zijn of voor gewerkt te hebben.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:59 schreef Sorella het volgende:
[..]
Mijn man en ik hebben een pensioengat van 11 jaar, dit houdt in dat hij pensioen krijgt en een klein gedeelte aow en ik niets.
Vroeger was het zo dat als de man aow kreeg de vrouw dat ook automatisch kreeg maar dat is jaren geleden afgeschaft.
Dat weet ik maar het ging hier om het pensioengat dus iedereen met een pensioengat moet dus wachten tot 67/68 tot zij hun aow krijgen terwijl hun partner dat dus allang heeft.quote:Op zondag 18 mei 2025 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iedereen krijgt aow. Daar hoef je niet voor getrouwd te zijn of voor gewerkt te hebben.
Er is wel een restrictie mbt in Nederland gewoond hebben.
Ik begrijp niet wat je bedoelt.quote:Op zondag 18 mei 2025 11:08 schreef Sorella het volgende:
[..]
Dat weet ik maar het ging hier om het pensioengat dus iedereen met een pensioengat moet dus wachten tot 67/68 tot zij hun aow krijgen terwijl hun partner dat dus allang heeft.
P.s. Hyaenidae niet goed gequote zie ik nu
Vroeger kreeg de vrouw automatisch aow wanneer haar man dat ook kreeg dat is dus jaren geleden afgeschaft.quote:Op zondag 18 mei 2025 12:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Het pensioen dat je opbouwt, hetzij bij je werkgever hetzij zelf, wordt uitbetaald (maandelijks dan wel in één keer) als je de AOW/pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Dus bijvoorbeeld in mijn geval lijkt het erop dat dat met 67 en 3 maanden het geval is.
Pensioen bouw je op met eigen bijdragen en eventueel een werkgeversdeel.
Bedoel jij dat als de man AOW kreeg, de vrouw automatisch een pensioen kreeg dat de man had gespaard?
Ik denk dat dat dit is:quote:Op zondag 18 mei 2025 13:49 schreef Sorella het volgende:
[..]
Vroeger kreeg de vrouw automatisch aow wanneer haar man dat ook kreeg dat is dus jaren geleden afgeschaft.
Nu krijgt de vrouw (of man) pas aow wanneer zij de aow leeftijd heeft bereikt.
Mijn man is 2 jaar geleden met pensioen gegaan dus hij krijgt aow en pensioen, ik krijg dus pas aow op de aow gerechtigde leeftijd en aangezien er een leeftijdsverschil is van 11 jaar duurt het nu dus nog 9 jaar voor ik aow krijg.
Mijn schoonzuster is 25 jaar ouder, haar man is 9 jaar jonger en toen zij aow kreeg kreeg haar man dat ook.
Pensioen staat hier buiten. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
Een groot bedrag uitgeven is ook spannend. Je hebt er lang voor gespaard. Jezelf er dingen voor ontzegt. Dan wil je wel dat het loont; dat alsjij er iets van koopt, dat je daar dan ook blij mee kunt zijn. Bovendien kun jij je afvragen of je na het kopen van die auto nog wel voldoende spaargeld hebt. Wie een auto koopt heeft daarna immers minder spaargeld. Misschien ben je bang om (opnieuw) grip kwijt te raken op jouw financiële situatie. Zou dat kunnen?quote:Op zondag 18 mei 2025 09:20 schreef Chandler het volgende:
Hangt helemaal van je leefstijl en pensioeninkomen af. Laatst was ik op een (m'n) 50+ gespreksgroep, was iemand die in de grafische industrie had gewerkt en al 10 jaar met pensioen was. Bleek z'n pensioen al jarenlang niet geïndexeerd (met dank aan de reddingsoperatie van de Zuidelijke Europese landen) waardoor z'n koopkracht o.b.v. pensioen, 40% was gedaald.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:45 schreef Sport_Life het volgende:
Als je nu gewoon pensioen opbouwt dan zal dat pensioen gat ook wel meevallen denk ik.
Heel duidelijk!quote:Op zondag 18 mei 2025 13:49 schreef Sorella het volgende:
Vroeger kreeg de vrouw automatisch aow wanneer haar man dat ook kreeg dat is dus jaren geleden afgeschaft.
Nu krijgt de vrouw (of man) pas aow wanneer zij de aow leeftijd heeft bereikt.
Mijn man is 2 jaar geleden met pensioen gegaan dus hij krijgt aow en pensioen, ik krijg dus pas aow op de aow gerechtigde leeftijd en aangezien er een leeftijdsverschil is van 11 jaar duurt het nu dus nog 9 jaar voor ik aow krijg.
Mijn schoonzuster is 25 jaar ouder, haar man is 9 jaar jonger en toen zij aow kreeg kreeg haar man dat ook.
Pensioen staat hier buiten. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
Zelfs als je al die jaarlijkse kosten eraf trekt blijft een eigen woning nog steeds een prima belegging.quote:Op zondag 18 mei 2025 16:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Ander voorbeeld: (bijna) iedereen vindt een hypotheekvrij huis een prima pensioenvoorziening :want geen woonlasten". De EWF-bijtelling, WOZ-belasting, riool-/afval en waterschapsheffingen en het onderhoud schijnen gratis te zijn. Ik zou denken & doen: ...enfin, dat dus.
Natuurlijk heb je bij een hypotheek vrij huis nog wel de secundaire woonlasten. Maar zodra de hypotheek is afgelost vervalt er wel een hele grote vaste maandelijkse kostenpost.quote:Op zondag 18 mei 2025 16:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Ander voorbeeld: (bijna) iedereen vindt een hypotheekvrij huis een prima pensioenvoorziening :want geen woonlasten". De EWF-bijtelling, WOZ-belasting, riool-/afval en waterschapsheffingen en het onderhoud schijnen gratis te zijn. Ik zou denken & doen: ...enfin, dat dus.
O, dat ben ik helemaal met je eens. Het punt is de hypotheek; al dan niet af te lossen.quote:Op zondag 18 mei 2025 16:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Zelfs als je al die jaarlijkse kosten eraf trekt blijft een eigen woning nog steeds een prima belegging.
Het niet aflossen van een hypotheek, levert maandelijks simpelweg serieus geld op.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Het niet hebben van een hypotheek scheelt maandelijks simpelweg serieus geld.
Inderdaad. Aflossingsvrij en 1,3% rente laat ik lekker staan de komende 17 jaar (zolang staat de rente nog vast).quote:Op zondag 18 mei 2025 19:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Het niet aflossen van een hypotheek, levert maandelijks simpelweg serieus geld op.
Dat bedoel ik! Gesubsidieerd door de belastingdienst en fijn een aandelenportfolio opbouwen. De dividendbelasting krijg je ook weer terug van diezelfde BD!quote:Op zondag 18 mei 2025 19:33 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Inderdaad. Aflossingsvrij en 1,3% rente laat ik lekker staan de komende 17 jaar (zolang staat de rente nog vast).
Daar heb ik zeker over na gedacht, en zal zeker nog een aantal duizend euro op m'n rekening willen houden voor onvoorziene zaken, daar dacht ik vroeger nooit over... en ja misschien wel bang voor de grip want die had ik eerder nooit en ook niet echt de mogelijkheden om te sparen.quote:Op zondag 18 mei 2025 14:13 schreef Groepfunder het volgende:
Een groot bedrag uitgeven is ook spannend. Je hebt er lang voor gespaard. Jezelf er dingen voor ontzegt. Dan wil je wel dat het loont; dat alsjij er iets van koopt, dat je daar dan ook blij mee kunt zijn. Bovendien kun jij je afvragen of je na het kopen van die auto nog wel voldoende spaargeld hebt. Wie een auto koopt heeft daarna immers minder spaargeld. Misschien ben je bang om (opnieuw) grip kwijt te raken op jouw financiële situatie. Zou dat kunnen?
Nee alles staat nu nog op 1 bult.. Al heb ik 2 rekeningen bij 2 banken, 1 voor standaard zaken (plus een spaar rekening daar met 0) en een andere specifiek voor sparen. Maar misschien is het handig dat ik eens een opzetje ga maken waarvoor ik wil sparen en het dan mogelijk onderverdeel.quote:Wat ik mij afvraag: heb jij nu één pot (spaarpot), of maak je binnen je spaargeld ook onderscheid in doelen waarvoor je spaart? Bijvoorbeeld: auto, vakantie, nieuwe meubels, kleding enzovoorts. Dat laatste kan enorm helpen. Door spaargeld meteen een bestemming te geven, wordt voor jezelf direct inzichtelijk wat je budget voor een aankoop is. En dus ook welk bedrag je daarvoor kunt/mag uitgeven zonder je daar schuldig over te voelen. Als het budget bekend is, dan kun je (gegeven dat budget) gaan kijken naar de mogelijkheden, jezelf inlezen en/of advies vragen. Geld uitgeven blijft spannend, maar je hoeft dan niet bang te zijn omwille van je spaargeld.
Dank voor de handige tips! Daar kan ik wat mee!quote:Zelf doe ik overigens wat @:miss_sly ook doet. Er zijn potjes (nieuwe woning, vakantie) waar ik bij wijze van spreke oneindig voor mag sparen. En er zijn een paar potjes (kleding, ontspanning) waarbij ik voor mezelf een maximumbedrag heb bepaald. Is dat bedrag gehaald, dan gaat het maandelijks gebudgetteerde bedrag voor dat doel naar een van de andere spaardoelen. Er geld slechts één beperking: als ik geld wil uitgeven moet ik binnen mijn budget blijven (ongeacht wat er op mijn spaarrekening staat). Daarvan afwijken kán natuurlijk wel, maar dan moet ik het bewust bij een ander spaardoel weghalen.
absoluut waar, en aangezien mijn inkomsten niet extreem hoog zijn is een groot bedrag al snel een groot bedrag.quote:Op zondag 18 mei 2025 14:32 schreef Ivo1985 het volgende:
Een groot bedrag uitgeven is best spannend. En wat een "groot bedrag" is, verschilt daarbij per persoon/situatie.
Mijn ex kon bv heel goed sparen, even als mijn huidige vriendin maar onze financiele situaties (zowel toen als nu) waren gescheiden. Bij m'n ex leverde ik een bepaald bedrag per maand in voor vaste kosten en de rest was voor mijzelf en mijn eigen zaken (toen verdiende ik echt nog heel weinig)quote:Toen ik alleen was, vond ik het ook veel spannender om een groot bedrag uit te geven dan nu in een relatie. De psychologie daar achter is naar mijn mening ook vrij simpel: als je samen bent en beide achter de grote uitgave staat, dan denk je makkelijker/sneller dat het een goede keuze is. Je bespreekt dan immers samen de aankoop en de voors- en tegens.
Achteraf terugkijkend miste ik die reflectie van een tweede persoon toen ik alleen was. Waardoor twijfel sterker bleef bestaan. Wat mij wel kon helpen was om een ouder/ouders of een goede vriend er bij te betrekken en daarmee de aankoop en overwegingen te bespreken.
Die tip had ik idd eerder gelezen net en is idd een erg handige!quote:Op zondag 18 mei 2025 14:39 schreef Irritatie100 het volgende:
Als Financial controller ben ik heel simplistisch gezegd tijdens m'n werk al bezig met geld heen en weer schuiven tussen verschillende potjes. M'n privéfinancien heb ik net zo autistisch ingericht, ik heb rond de 20 verschillende potjes op m'n spaarrekening.
Lenen is bij mij al zeker 15 jaar een NO GO, heb ik het niet kan ik het niet betalen.quote:Voor alle vaste lasten een potje met het bedrag van die vaste last als doelbedrag, maar ook verschillende potjes als "onderhoud auto", "algemeen spaargeld", "gezin", "onvoorzien" en dat soort zaken, (die ik dan ook als vaste lasten zie). Als ik iets nieuws wil (tv, auto, whatever) open ik daar een nieuw potje voor met een bepaald doelbedrag en ik mag het van mezelf niet kopen voordat dat potje vol zit. Niets lenen uit andere potjes dus.
Doe je die potjes handmatig vullen? of gaat dat automatisch?quote:Als ik salaris krijg, vul ik al die 20 potjes. Al mijn vaste lasten betaal ik met automatisch incasso, als ik die aangekondigd zie worden in de bank boek ik het potje van die last weer leeg naar de betaalrekening. Zo zie ik precies wat er nog betaald moet worden en wat niet.
Het bedrag dat op m'n lopende rekening blijf staan (ongeveer 1k) na het vullen van al die potjes mag opgemaakt worden in die maand. Hier moeten boodschappen, benzine en leuke dingen van betaald worden.
20 potjes?quote:Op zondag 18 mei 2025 14:39 schreef Irritatie100 het volgende:
Als Financial controller ben ik heel simplistisch gezegd tijdens m'n werk al bezig met geld heen en weer schuiven tussen verschillende potjes. M'n privéfinancien heb ik net zo autistisch ingericht, ik heb rond de 20 verschillende potjes op m'n spaarrekening.
Dat is het bij mij ook hoor. Ik bedoel het als lenen van mezelf vanuit een van de andere potjes. Stel ik wil een nieuwe pc kopen van 1k, dan kan ik dat uiteraard betalen vanuit het potje Algemeen Spaargeld of de laatste paar honderd bijleggen vanuit het potje Onderhoud Auto als de beurt goedkoop bleek te zijn of iets in die trant. Dat doe ik echter niet, ik dwing mezelf dan een potje "Nieuwe pc" aan te maken en die pc dan pas te kopen als dat potje gevuld is. Niet geld uit een ander potje halen om die pc te betalen.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:11 schreef Chandler het volgende:
de mogelijkheden om te
[..]
Lenen is bij mij al zeker 15 jaar een NO GO, heb ik het niet kan ik het niet betalen.
Ik doe het handmatig (en het weer leegboeken als de incassos komen ook), neemt nog geen 5 minuten in beslag. Zal vast automatisch kunnen, maar ik zit bij ASN en die lopen qua automatisering toch net ietsje achter. Slimme overboekingen hebben ze bijvoorbeeld niet, ik kan alleen een repeterende overboeking inplannen maar dat voeren ze dan om middernacht direct uit. Als er dan geen saldo is, dan is het jammer en schuift het door naar volgende maand in plaats van het later nog een keer te proberen. Met een salaris dat niet altijd op dezelfde dag binnen komt is dat dus eigenlijk niet echt te doen bij ASN.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:11 schreef Chandler het volgende:
[..]
Doe je die potjes handmatig vullen? of gaat dat automatisch?
Momenteel heb ik:quote:Op zondag 18 mei 2025 21:41 schreef blomke het volgende:
[..]
20 potjes?
Laat me raden (vanuit mijn situatie):
1) Auto,
2) Woningonderhoud, (inclusief de tuin indien van toepassing?)
3) Boodschappen voor eten, drinken en vertier
4) Verzekeringen huis,
5) Uitgaan en reizen
6) Vakantie
7) Kleding en schoenen
8) Gereedschap
9) Tuin
10) DVP-bezoek
11) Gemeentelijke belastingen, milieuheffingen en waterschap,
12) Rijksbelastingen
13) Cadeaus,
14) Gezondheid (ZKV), pillen en tandarts
15) ....
Alleen als je het volledige aflossingsbedrag niet aan andere dingen uitgeeft. Veruit de meeste mensen hebben die discipline niet en consumeren op zijn minst een deel van het uitgespaarde bedrag, waardoor het heb geen geld oplevert.quote:Op zondag 18 mei 2025 19:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Het niet aflossen van een hypotheek, levert maandelijks simpelweg serieus geld op.
Klinkt bijna als een hobbyquote:Op zondag 18 mei 2025 21:59 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Momenteel heb ik:
...
Valt dus meemaar ik had vroeger ook Boodschappen, Benzine en Leuke Dingen als potje maar dat vond ik niet handig. Dan had je steeds max 100 euro op je lopende rekening staan en moest je steeds geld vanuit het potje Boodschappen overboeken voordat je de supermarkt in liep.
Op 5, 8, 9, 10, 11, 13 en 15 na zijn het dus allemaal vaste lasten (en eigenlijk beschouw ik deze 7 van potjes ook als vaste lasten). Die potjes hebben als doelbedrag de maandelijkse factuur, dus als het salaris komt worden die potjes gevuld en op de dag dat de facturen afgeschreven worden geleegd.
Heb je voor jezelf een financieeele planning gemaakt voor de komende jaren?quote:Op zondag 18 mei 2025 09:20 schreef Chandler het volgende:
Sinds een aantal jaren ben ik aan het sparen geslagen, ik spaar niet veel meer ieder jaar wordt het nu een stukje meer. Voor jaren geleden kon ik echt niet sparen en probeerde te sparen door mijn loonhefffingskorting niet uit te laten betalen en of mijn energie hoger in te schalen dan ik daadwerkelijk gebruikte
Nu heb ik dus een leuk bedrag op m'n spaarrekening staan maar ben eigenlijk een beetje bang om er aan te komen. Ik moet aan een nieuwere auto (blijft een 2e hands) maar vind het toch heel erg spannend om een paar duizend euro uit te geven aan iets waar ik zelf weinig tot geen kennis van heb.
Dus houdt ik mijzelf momenteel tegen om te kijken naar een andere auto (al ben ik bang dat m'n huidige auto het opeens gaat begeven...)
Kost niet heel veel tijd hoor, nog geen 5 minuten om de potjes te vullen Op payday en dan 10 seconden om ze leeg te boeken op de dag van de afschrijving. Ik kijk ook nooit naar bankafschriften, dus dat er enorm veel transacties op staan boeit me niet zo. Ik kijk alleen naar het saldo lopende rekening (aangezien ik dat moet gebruiken voor boodschappen etc) en de pagina met aankomende incasso's. Ik zie nu echt in 1 oogopslag wat ik nog mag uitgeven en welke lasten al betaald zijn zonder dat ik ook maar iets bij hoef te houden in een kasboek of iets.quote:Op maandag 19 mei 2025 06:45 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Klinkt bijna als een hobbyik zou gek worden van al die losse potjes en overboekingen voor vaste lasten. Hier wordt 3 dagen na payday één automatische overboeking gedaan naar een aparte betaalrekening waar alles op willekeurige dagen van de maand afgeschreven kan worden.
Hier heb ik dus totaal geen omkijken maar, anders dan af en toe een indexering verwerken in het maandbedrag.
Ik ben van de generatie "snel studeren, militaire-dienst weigeren, hard werken, carrière maken en sparen om niet te hoeven lenen". Hypotheekoptimalisatie hoort daar ook bij.quote:Op zondag 18 mei 2025 23:02 schreef Ivo1985 het volgende:
Bovendien is niet iedereen geboren in de generatie rupsjenooitegenoeg zoals jij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |