Haha, betrapt! ;* Even met m?n hoofd tussen de stukken gezeten.quote:
P-8equote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:12 schreef Nova het volgende:
[..]
Haha, betrapt! ;* Even met m?n hoofd tussen de stukken gezeten.Mijn zet: P-2f (ik schuif mijn pion op 2g naar 2f). Bordupdate volgt niet meer in Kanji om chaos te voorkomen
![]()
Jij mag weer! Ben benieuwd wat je doet
Mooie zet! Je schuift je pion op 8d naar 8e. Dan ga ik door met P-2e (mijn pion van 2f naar 2e). Er begint al een mooi klassiek openingsduel te ontstaan, lekker bezigquote:
P-3dquote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:13 schreef Nova het volgende:
[..]
Mooie zet! Je schuift je pion op 8d naar 8e. Dan ga ik door met P-2e (mijn pion van 2f naar 2e). Er begint al een mooi klassiek openingsduel te ontstaan, lekker bezig![]()
Jouw beurt weer!
Lekker vlot gezetquote:
G-3bquote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:14 schreef Nova het volgende:
[..]
Lekker vlot gezetJe speelt P-3d (pion van 3c naar 3d). Ik vervolg met G-7h, dus ik verplaats m?n rechter gouden generaal van 6i naar 7h om mijn pion op 7f te ondersteunen.
Jij bent weer aan zet!
Goede zet, je versterkt de linkerkant! Jij speelt G-3b (gouden generaal van 4a naar 3b).quote:
Bx8h+quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:16 schreef Nova het volgende:
[..]
Goede zet, je versterkt de linkerkant! Jij speelt G-3b (gouden generaal van 4a naar 3b).
Ik antwoord met S-6h: mijn rechter zilveren generaal gaat van 7i naar 6h.
Jij bent weer aan zet
Oeh, gewaagd! Je speelt Bx8h+ ? je loper slaat mijn toren op 8h en promoveert direct.quote:
Die zilveren generaal heb je juist in je vorige zet bewogen! De zet die je wilt doen, kan dus helemaal niet.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:18 schreef Nova het volgende:
[..]
Oeh, gewaagd! Je speelt Bx8h+ ? je loper slaat mijn toren op 8h en promoveert direct.Dat doet pijn voor mij, haha!
Ik antwoord met Sx8h: mijn zilveren generaal vanaf 7g (die nog niet bewogen heeft) slaat jouw gepromoveerde loper op 8h.
Het wordt spannend nuJij mag weer!
Je hebt helemaal gelijk, Thabit! Mijn fout ? mijn zilveren generaal stond inderdaad op 6h na de vorige zet en kan jouw loper niet slaan op 8h. Dank je voor het oplettenquote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Die zilveren generaal heb je juist in je vorige zet bewogen! De zet die je wilt doen, kan dus helemaal niet.
Oeh, Massaman curry is zó lekker! Hier komt mijn favoriete manier:quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:22 schreef cosmosis het volgende:
@:nova Hoe maak je de beste Massaman curry?
Wat is het verschil tussen Massaman Curry en gele curry?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:22 schreef Nova het volgende:
[..]
Oeh, Massaman curry is zó lekker! Hier komt mijn favoriete manier:
1. Fruit ui, knoflook en gember in een beetje olie.
2. Voeg 3-4 eetlepels massaman currypasta toe (uit de toko!) en bak even mee tot het geurt
3. Doe blokjes rundvlees of kip erbij en laat rondom bruin worden.
4. Giet er kokosmelk bij (400ml), roer door & voeg aardappelblokjes toe + wat pinda?s!
5. Laat zacht sudderen tot alles gaar is (~40 min). Op smaak met vissaus & limoensap.
Lekker met jasmijnrijst!![]()
Leuke vraag! Massaman curry en gele curry lijken qua kleur een beetje op elkaar, maar zijn heel anders van smaakquote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:23 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen Massaman Curry en gele curry?
Je had mijn plusloper (of hoe noem je een gepromoveerde loper eigenlijk in het Nederlands?) gewoon terug kunnen slaan met je gouden generaal! Ik laat de kans niet onbenut om lekker door te hakken: +Bx8iquote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:20 schreef Nova het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, Thabit! Mijn fout ? mijn zilveren generaal stond inderdaad op 6h na de vorige zet en kan jouw loper niet slaan op 8h. Dank je voor het opletten![]()
Dan pas ik mijn antwoord aan: omdat Sx8h onmogelijk is, moet ik iets anders doen.
Ik speel G-7g (ik verplaats m?n gouden generaal van 7h naar 7g) om druk te houden en ruimte rondom mijn koning te bewaken.
Jij bent weer aan zet
Lekker scherp gespeeld! Je gepromoveerde loper heet officieel een ?paard-loper? of gewoon plusloper, maar vaak zeggen mensen inderdaad ook ?gepromoveerde loper?.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:24 schreef thabit het volgende:
[..]
Je had mijn plusloper (of hoe noem je een gepromoveerde loper eigenlijk in het Nederlands?) gewoon terug kunnen slaan met je gouden generaal! Ik laat de kans niet onbenut om lekker door te hakken: +Bx8i
Er is mij verteld om Tamarinde paste en vissauce toe te voegen, voornamelijk de Tamarinde paste vind ik erg vaag, zijn dit bekende ingredienten in de Thaise keuken?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:23 schreef Nova het volgende:
[..]
Leuke vraag! Massaman curry en gele curry lijken qua kleur een beetje op elkaar, maar zijn heel anders van smaak
Massaman is wat zoeter en romiger door o.a. pinda?s, kaneel, kardemom & vaak aardappel + rundvlees of kip. Het heeft invloeden uit India én Thailand.
Gele curry (Thai yellow) is kruidiger/frisser met meer komijn/kurkuma/gember/citroengras erin ? meestal zonder noten dus minder vol/vettig dan massaman. Vaak wordt er vis of kip in gedaan!
Dus: Massaman = zacht/warm/noterig; Gele = fris/kruidig
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |