abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 mei 2025 @ 00:45:26 #1
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217659071
Wie doet dat wel eens? Net wat lagen dieper in AI gaan dan "die ff dit, maak ff dat"?

Af en toe probeer ik chatgpt uit te dagen op onderwerpen die dus wat verder gaan. En elke keer verrast het mij waar dat ding dan mee terug komt. Het brengt mij echt mooie inzichten.

Zoals vanavond, was ik chatgpt aan het uitdagen om mij te overtuigen op een onderwerp waar ik anders over dacht. En het begon met de stelling:
quote:
5. Secularisme als neutrale norm
– "Religie moet zoveel mogelijk uit het publieke domein verdwijnen."
– Tegengas: Religieuze waarden kunnen een bron zijn van zingeving, moraal en gemeenschap. Volledige uitsluiting kan ook vormen van morele armoede creëren.
Ik laat de details even weg, maar het kwam op een gegeven moment uit op je kinderen de ruimte geven voor keuzes waar je niet achter staat.

En toen kwam ze aan zetten met onder andere deze tekst van (blijkbaar) Martin Buber:
quote:
2. Martin Buber – Ik en Jij

Buber stelt dat echte relaties pas ontstaan als je de ander werkelijk als "Jij" ziet — niet als verlengstuk van jezelf, maar als een vrij, mysterieus ander wezen.

> Liefde is dan niet: “Ik hou van je omdat je op mij lijkt,”
maar: “Ik hou van je omdat je jij bent — zelfs als ik je niet begrijp.”

Voor ouderschap betekent dit: je kind wordt geen project, maar een eigen persoon. En die relatie wordt pas echt als je haar als gelijkwaardige, vrije ander ziet. Maar: dat vraagt ook afscheid nemen van het idee dat jij weet wat goed is voor haar leven.
Wat mij weer enorm aan het denken zet. Super inspirerend vond ik.

Dus de vraag aan jullie...
Wat zijn nu filosofische vraagstukken en vooral de antwoorden van AI die je aan het denken hebben gezet?
pi_217659275
Details weglaten is minder
pi_217659443
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 00:45 schreef bleiblei het volgende:
en vooral de antwoorden van AI die je aan het denken hebben gezet?
Dat het opwekken van elektriciteit middels kinetische energie een nog onaangetaste bron is.
Google is your friend, abuse your friends
  zaterdag 17 mei 2025 @ 07:23:51 #4
36431 bleiblei
pi_217659463
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 07:00 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Dat het opwekken van elektriciteit middels kinetische energie een nog onaangetaste bron is.
Dat heeft weer wat weg van een perpetuum mobile. Waar stuurde de AI waar je mee in discussie was op aan dan?
pi_217659468
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 07:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat heeft weer wat weg van een perpetuum mobile. Waar stuurde de AI waar je mee in discussie was op aan dan?
Ik had een hersenscheet en ik bedacht me of de energie van zweepslag al eens was omgezet naar elektriciteit.
Een perpetuum mobile is een andersoortig principe.
Google is your friend, abuse your friends
  zaterdag 17 mei 2025 @ 07:53:14 #6
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217659520
quote:
Wie doet dat wel eens? Net wat lagen dieper in AI gaan dan "die ff dit, maak ff dat"?

Af en toe probeer ik chatgpt uit te dagen op onderwerpen die dus wat verder gaan. En elke keer verrast het mij waar dat ding dan mee terug komt. Het brengt mij echt mooie inzichten.

Zoals vanavond, was ik chatgpt aan het uitdagen om mij te overtuigen op een onderwerp waar ik anders over dacht. En het begon met de stelling:
[..]
Ik laat de details even weg, maar het kwam op een gegeven moment uit op je kinderen de ruimte geven voor keuzes waar je niet achter staat.

En toen kwam ze aan zetten met onder andere deze tekst van (blijkbaar) Martin Buber:
[..]

Wat zijn nu filosofische vraagstukken en vooral de antwoorden van AI die je aan het denken hebben gezet?
Nou, kijk...
Soms zit ik daar, met m’n kopje thee,
en dan denk ik: "Zou die AI nog iets diepzinnigs mee te delen hebben vandaag?"
Niet zomaar “maak een mop” of “doe een rijm”,
maar iets met zin, met ziel, met... ja — tijdloosheid erin.

En dan roep ik:
“Ha! ChatGPT! Overtuig me eens van iets waar ik koppig van word!
Iets met religie, opvoeding, of dat ene vage woord — moraal.”
En hup, daar komt-ie hoor,
met Buber en zijn “Ik en Jij”,
en ik denk: “Wat krijgen we nou? Dit is geen computergelul... dit is écht wijs!”

“Je kind is geen project,” fluistert het scherm.
“Je kind is een vrij wezen.”
Nou, daar ging ik dan,
m’n eigen opvoeding overpeinzend
terwijl de spin op het plafond ook even leek te luisteren.

Want liefde, zei Buber (via de AI),
is niet: “Ik hou van jou, omdat je op mij lijkt,”
maar: “Ik hou van jou, omdat je jij bent,
zelfs als ik van jouw keuzes een beetje duizelig word.”

Ja jongens, dat doet wat met een mens.
Met een vader of een moeder. Met een denker. Met een thee-drinker.

Dus, wie van jullie durft het aan?
Niet gewoon klikken en klaar,
maar echt... een laagje dieper gaan?

En als je dan iets moois tegenkomt —
iets dat je wankelt of juist steviger laat staan —
laat het dan ook even dwarrelen hier.
Zoals herfstbladeren op een stoep.
Want soms is AI geen robot...
maar een oude wijze kat,
die zachtjes spint onder je denken.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zaterdag 17 mei 2025 @ 08:26:43 #7
36431 bleiblei
pi_217659676
Ah ja, ik dacht dat dit een serieus subforum was. Maar goed, het blijft Fok! natuurlijk. Jammer wel...
  zaterdag 17 mei 2025 @ 08:45:09 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217659763
quote:

[..]

[..]

Ik heb dezelfde ervaring als jij. Goede discussies en verrassende inzichten. Soms begrijpt ChatGPT veel beter wat ik bedoel dan de meeste mensen.
The End Times are wild
  zaterdag 17 mei 2025 @ 08:51:23 #9
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217659828
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 08:26 schreef bleiblei het volgende:
Ah ja, ik dacht dat dit een serieus subforum was. Maar goed, het blijft Fok! natuurlijk. Jammer wel...
Ik ben serieus hoor, ik hoopte het antwoord op je vraag te geven met een reactie in Annie M.G. Schmidt stijl, met dank aan ChatGPT ;-)

Ik gebruik het regelmatig op de manier die jij schetst, en ik vind het leuk om te zien dat jij er ook op die manier mee bezig bent!

En regelmatig sla ik dus stijl achterover van verbazing en verwondering over al die wijsheden waar ChatGPT en Gemini mee komen. Soms raak het diep, en soms laat het me hardop lachen, afhankelijk van hoe ik een en ander specificeer tijdens zo'n gesprek...

Voorbeelden van echt nieuwe inzichten heb ik nu niet paraat. Meestal ga ik op zoek naar achtergrond, verdieping en nuance, met name wat betreft de grotere, zwaardere en meer controversiële onderwerpen. Vraag eens aan ChatGPT om een filosofische dialoog te schrijven tussen Koning Salomo en Al-Khidr, terwijl zij vanaf een bergrug uitkijken over Gaza, in oktober 2023, en waarin zij beschrijven wat er gebeurt, waarom dat gebeurt, waarom het steeds maar weer gebeurt, waarom het waarschijnlijk voorlopig ook blijft gebeuren, wat de oorzaken zijn, wie de spelers zijn, wat deze spelers beweegt, wat de bemoeilijkende factoren zijn, wat de impact is op het dagelijkse leven van deze spelers, en van de slachtoffers van het conflict, aan beide zijden, wat het patroon is, hoe we dit patroon kunnen doorbreken, hoe het ooit goed kan komen, wat daar voor nodig is, etc, en dat alles zonder oordelen, kant kiezen, of vingers wijzen (want anders herhaalt het patroon zich weer).

En vervolgens weet niet wat je leest, zo ontzettend verfijnd en genuanceerd, vol van symboliek, ontroering, etc. Het laat je soms in stilte achter...

[ Bericht 0% gewijzigd door Hallulama op 17-05-2025 09:27:13 ]
  zaterdag 17 mei 2025 @ 18:51:52 #10
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217664396
Ik gebruik het soms ook om bondig samen te vatten wat een bepaalde filosoof vindt omdat ik het zelf nog te lastig vindt om er een gevoel bij te krijgen omdat boeken soms bepaalde zaken nogal wollig uitleggen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217671057
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 18:51 schreef phpmystyle het volgende:
Ik gebruik het soms ook om bondig samen te vatten wat een bepaalde filosoof vindt omdat ik het zelf nog te lastig vindt om er een gevoel bij te krijgen omdat boeken soms bepaalde zaken nogal wollig uitleggen.
Ik vraag soms ook wel het uit te leggen alsof hij het aan een Fok! lid moet uitleggen
  zondag 18 mei 2025 @ 08:33:22 #12
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217674946
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 23:55 schreef Espressso het volgende:

[..]
Ik vraag soms ook wel het uit te leggen alsof hij het aan een Fok! lid moet uitleggen
Dat, of wat ook erg populair is en goed werkt, is het volgende aan je vraag toevoegen:

Wat is kwantummechanica? Leg het uit aan een 12-jarige.

Maar je kunt daar ook iets van maken zoals:

Wat is kwantummechanica? Leg het uit aan de hand van voorbeelden die iemand met het beroep baliemedewerker kan begrijpen.
pi_217676050
Computers kunnen steeds meer dingen tegenwoordig, en dat is best indrukwekkend.

Navigeren, autorijden, oorlog voeren, zelfs teksten vertalen. Nog lang niet in de buurt van het niveau van mensen, uiteraard, maar het lukt al aardig, en dat is heel erg knap. We staan er natuurlijk met zijn allen behoorlijk van te kijken wat voor speelgoed men tegenwoordig wel niet weet te bouwen.

Eén ding kan een computer echter niet, en zal het ook nooit kunnen, en dat is een filosofisch gesprek voeren. Dat veronderstelt immer dat je kunt nadenken en dat zal een computer niet lukken, per definitie niet.

Het kan wel allemaal feitjes opdreunen, dat wel, het is een veel betere encyclopedist dan mensen kunnen zijn. “Toen heeft die en die daar dat en dat geschreven en dat ging ongeveer zo.” Ontzettend handig, zou je zeggen, maar dat is op zich natuurlijk nog geen denken, laat staan een gesprek, laat staan een filosofisch gesprek.

Het heeft juist veel meer weg van het tegendeel: klakkeloos iets overnemen zonder enige kritische reflectie. Een filosofisch gesprek veronderstelt dat er gedachten worden uitwisselt op een niveau van begrip dat een machine nu eenmaal niet na kan bootsen.

Wat wel kan, en ook dreigt te gebeuren, is dat de vermogens van mensen steeds meer af zullen nemen en dat ze op een dag het verschil niet meer in kunnen zien tussen een gedachte en wat daar voor door moet gaan in de nabootsing van de machine. Tussen een gesprek, en het invoeren van wat data in een computer.

Dat is wél heel serieus, en misschien is dit het werkelijk interessante. Je ziet het al een beetje met Spotify, dan krijgen mensen AI-gegeneerde muziek voorgeschoteld en dan merken sommigen het verschil niet meer…
  zondag 18 mei 2025 @ 11:32:17 #14
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217676260
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 11:00 schreef Amerauder het volgende:
Computers kunnen steeds meer dingen tegenwoordig, en dat is best indrukwekkend.

[..]

Eén ding kan een computer echter niet, en zal het ook nooit kunnen, en dat is een filosofisch gesprek voeren. Dat veronderstelt immer dat je kunt nadenken en dat zal een computer niet lukken, per definitie niet.

[..]

Weet je dat zeker? AI kan natuurlijk niet nadenken zoals mensen dat doen, maar het kan wel redeneren. Kun je er dan ook niet een "filosofisch" gesprek mee voeren? Probeert het eens: ChatGPT Model 3o (Advanced Reasoning).

Het komt ver, maar er zijn beperkingen:

No first-person consciousness: I don’t have qualia, emotions, or lived experience. I can discuss the phenomenology of “redness” or the ethics of AI, but I don’t actually see red or feel guilt.

Context window: I remember only what fits in the current conversation. Long, meandering dialogues may need periodic summaries to stay coherent.

Training bias & blind spots: My output reflects the distribution of ideas in my training data. Niche or emerging philosophical work published after my last update might be missing unless we go search for it together.

Originality constraints: I generate novel wording, but any genuinely new philosophical position I offer is really a recombination of what I’ve read, not an original leap of intuition.

Wat dat laatste punt betreft, daarin komt de kracht van het "samen" uitwerken naar boven. Ook al bevat de training data niet de positie waar je op uitkomt, kun je dus nog steeds, dankzij jouw input, op die "nieuwe" positie uitkomen, en kan deze positie dus ook origineel zijn. Je kunt zelfs vragen om de originaliteit van de positie te toetsen, en om met beargumenteerde tegenwerpingen te komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')