lekker naar de poef maatquote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:26 schreef Harvest89 het volgende:
Ik hield jarenlang 5k achter de hand als buffer. Nu heb ik dat gezet naar 10k, vanwege allerlei stijgende prijzen.
De rest geef ik uit.
Ik heb niks aan een dikke spaarrekening als ik koud onder de grond lig.
Dus je bent lang niet de enige.
Nee, maar wel elke avond een goede maaltijd, veel snoep-koek-chips, drank, badkamer en schoonmaakproducten.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Volgens mij overdrijf je een beetje. Voor 50 euro had je destijds echt geen volle kar.
In mijn tijd, studeerden de meesten nog met 25 lees:; bezig een studieschuld op te bouwen om maar niet te hoeven gaan werken of (erger nog) in militaire dienst te moeten gaan.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:02 schreef Laugh het volgende:
Mensen in mijn vriendenkring hebben het allemaal (financieel) goed. Vele hebben al een koophuis, sommige een baby. Dit is voor iemand (midden twintig) in deze tijd natuurlijk knap en fijn. Vrienden zonder koophuis/kind hebben vaak een behoorlijk dikke bankrekening, minstens 20 a 25k.
Owww. Dat kunnen we betwisten. In elk geval was de kar toen een stuk voller dan nu.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Volgens mij overdrijf je een beetje. Voor 50 euro had je destijds echt geen volle kar.
Is natuurlijk wel afhankelijk van je gezinssituatie en leeftijd. Als je kleine kinderen hebt en een huis met hypotheek, dan is het wel slim om een flinke buffer te hebben. Mijn stelregel is dat ik een jaar lang zonder salaris moet kunnen. Als ik onder de grond lig zou ik het wek fijn vinden als mijn gezin zonder zorgen nog een jaartje verder kan.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:26 schreef Harvest89 het volgende:
Ik hield jarenlang 5k achter de hand als buffer. Nu heb ik dat gezet naar 10k, vanwege allerlei stijgende prijzen.
De rest geef ik uit.
Ik heb niks aan een dikke spaarrekening als ik koud onder de grond lig.
Dus je bent lang niet de enige.
Op die leeftijd begon ik net met werken, had ik 20k studieschuld en een brak huurhuis een matige stad. Volgens mij doe je het prima zo. Als ik die leeftijd nog eens over kon doen, zou ik meer uitgeven aan reizen ipv paar duizend euro meer sparen. Dat geld verdien je nog wel, die leeftijd hebben om zo vrij te kunnen reizen zonder verplichtingen komt nooit meer terug.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:37 schreef Laugh het volgende:
[..]
Ja klopt, mijn vriendenkring is rond de leeftijd 25/26 jaar. Wel vrouwen, en allemaal redelijk vroeg klaar met de studie en vervolgens gaan werken. En sommige hebben een baby, niet allemaal. Veel hebben dan wel weer een redelijk burgerlijk leventje, wat ik (nu nog) niet zou willen.
25. Dan heb je nog alle tijd joh. Je zou je kunnen verdiepen in aandelen. Ga je in de long term sowieso stuk meer uithalen dan sparen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:02 schreef Laugh het volgende:
Mensen in mijn vriendenkring hebben het allemaal (financieel) goed. Vele hebben al een koophuis, sommige een baby. Dit is voor iemand (midden twintig) in deze tijd natuurlijk knap en fijn. Vrienden zonder koophuis/kind hebben vaak een behoorlijk dikke bankrekening, minstens 20 a 25k.
Zelf sta ik anders in de wedstrijd. Ik heb het ook goed, hier ben ik dankbaar voor. Wel bekruipt mij steeds vaker het gevoel dat ik achterloop, voornamelijk op het gebied van spaargeld. Ik ben nu 25 en sinds vorig jaar afgestudeerd. Ik heb mijn eerste vaste baan sinds afgelopen zomer.
Sindsdien ben ik gaan sparen. Daarvoor spaarde ik ook wel, maar was het een beetje ‘lang leven de lol’. Mijn geld is voornamelijk opgegaan aan reizen, ik heb ontzettend veel mooie landen mogen bezoeken. Ook had ik een gat in mijn hand, mijn ADHD hielp hier ook niet bij. Vanaf de start van mijn eerste baan heb ik tegen mezelf gezegd ‘dit moet anders’, en ben ik vanaf 0 gaan sparen voor later (evt een huis e.d.).
Ik heb nu 5.000eu aan spaargeld kunnen sparen. Ik zet een paar honderd euro per maand hiervoor apart. Verder woon ik in een prima huurhuis en heb ik financieel geen zorgen. Vaak denk ik: waar maar ik mezelf druk over? Ik heb het goed. Huurwoning, geen studieschuld, leuk werk. Maar als ik dan weer naar mijn vrienden kijk, dan denk ik ‘ho shit’.
Wat is normaal? Ben ik echt zo een impulsieve arme knakker als ik mezelf soms voel? Wat heeft de gemiddelde Fokker op zijn spaarrekening staan?
quote:Je hebt gelijk dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders weinig spaargeld heeft. Volgens het Nibud-rapport "Geldzaken in de praktijk 2024" heeft ongeveer 26% van de Nederlandse huishoudens minder dan ¤2.500 aan spaargeld. Daarnaast heeft 20% van de Nederlanders minder dan ¤1.000 op hun spaarrekening staan, en 15% heeft helemaal geen spaargeld
Als je de grens bij ¤3.000 legt, dan heeft naar schatting tussen de 35% en 40% van de Nederlanders minder dan dat bedrag aan spaargeld.
De reden dat er geen exact percentage is, is omdat veel onderzoeken (zoals die van het Nibud en CBS) gebruikmaken van drempelcategorieën zoals <¤1.000, ¤1.000-¤2.500, ¤2.500-¤5.000, enz.
? Conclusie:
De stelling dat "bijna 50% van de Nederlanders minder dan ¤2.000 spaargeld heeft" is waarschijnlijk waar. En bij ¤3.000 zit je iets boven de 1 op 3 Nederlanders -- maar onder de 50%.
Dit lijkt me de enige juiste gedachte om eerlijk te zijnquote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:02 schreef Laugh het volgende:
Vaak denk ik: waar maar ik mezelf druk over?
20 jaar geleden voor 50 euro (110 gulden) geen volle kar? Wtf?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:55 schreef mschol het volgende:
[..]
dat klopt, maar mijn briefje wordt zelf niets minder waard.
20 jaar geleden hadden we de euro al.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:48 schreef Solispolar het volgende:
[..]
20 jaar geleden voor 50 euro (110 gulden) geen volle kar? Wtf?Maat, voor 50 euro kreeg je de aandelen in de supermarkt er gratis bij.
I know. Ik reken graag nog even terug naar de goede oude guldenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
20 jaar geleden hadden we de euro al.
Opa! Het is bijna bedtijd!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:51 schreef Solispolar het volgende:
[..]
I know. Ik reken graag nog even terug naar de goede oude gulden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |